A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Elvégezte szűzrepülését az utolsóként elkészült marokkói F-16C Block 52. Az északnyugat-afrikai állam 2009-ben rendelt 24 darabot a Falcon egy és kétüléses verzióiból – 16-8-as leosztásban – melyekkel a Northrop F-5A/B/E/F/TIII könnyű vadászgépeket váltják. Az első 4 példányt tavaly már át is vehették, a hír témájaként szolgáló 24. példány pedig az év végén kerülhet a Marokkói Királyi Légierő tulajdonába.

Az első marokkói F-16 Forth Worthban | Lockheed Martin photo by Randy Crites ,
Az Orosz Légierő egy új nagy hatótávolságú robotrepülőgépet állított szolgálatba, állt az orosz védelmi miniszter, Anatolij Szerdjukov március 20-i, keddi beszédében. Az új fegyvert a Taktitcheskoye Raketnoye Vooruzhenie (Tactical Missile) védelmi szektorban jártas cég fejlesztette, melynek méretéről sokat elárul, hogy az 5. generációs típusok fedélzetére is integrálásra kerül. A miniszter úr több információt nem közölt az fegyverrel kapcsolatban.
—-
A jelenlegi legnagyobb költségvetésű vadászbombázó program, az F-35 JSF több kisebb mérföldkövet is elért az elmúlt két hétben. Angliában a BAE Systems megnyitotta legújabb gyárát, melyben az 5. generációs típusnak készülnek a törzshátsórészei. Az üzem jelenlegi sebességével heti egy darabbal készülnek el, de idővel ezt kibővítik napi egy darabra.
Ausztráliában is hasonló eseményt ünnepelhettek a program helyi résztvevői, a Quickstep Holdings Limited kompozit anyagokkal foglalkozó cég elkészült az első általuk gyártott részegységgel, amelyet már át is adott a Northrop Grumman részére. Az átadásra hetekkel a 2009-ben aláírt szerződésben foglalt időpont előtt került sor.
—-
Múlt héten is volt róla szó, hogy mennyire rossz az indiai vadászgépek, ezen belül is a MiG-21-ek baleseti statisztikája, melyet elsősorban a típus gyenge megbízhatóságának tulajdonítottak. Ez a kijelentés közel sem tetszett a típust egykoron oly nagy sikerrel árusító oroszoknak, ezért azonnal megérkezett a hivatalos válaszuk: Alexszander Kadakin, Oroszország indiai nagykövete nyilatkozatában kifejtette, hogy India részéről hibás döntés a fogyó alkatrészeket harmadik féltől beszerezni, még ha ez olcsóbb megoldásnak is bizonyul. Véleménye szerint a MiG és más vadászgépekhez mindig eredeti alkatrészeket kell beszerezni, ellenkező esetben pedig nem kell meglepődni a gépek gyakori balesetein. A nagykövet azt is hozzátette, hogy a hamis alkatrészek indiai beszerzése nincs Oroszország ellenére, nem szándékuk senkivel versenyezni, ők azt teszik, amire az indiaiak megkérik őket.
—-
Az Amerikai Tengerészgyalogság USS Essex nevű helikopterhordozóján március 22-én ünnepeltek a tengerészek, ugyanis a hajó fedélzetén üzemelő egyik CH-46E Sea Knight átlépte a 12 000. repült óráját. A jelenleg legtöbbet használt Sea Knight a 265. helikopteres század állományába tartozik, mely a 31. Tengerészgyalogos Expedíciós Egység részét képezi. A 48 éve szolgálatba állt típus kora ellenére sem nélkülözhetetlen, jelenleg a Marines legfontosabb szállítóerejét képezi.

A tehgerészgyalogság egyik korosodó CH-46-osa. Még mindig nélkülözhetetlen. | Fotó: Wikipedia ,
Oroszország felajánlaná egyik légibázisát az Amerikai Egyesül Államok és a NATO részére, szállítási feladatokhoz. A szövetséges légierőknek az Afganisztánba történő szállítások során lenne szüksége a Volga mentén fekvő Uljanovszk város repterére. Az orosz külügyminiszter, Szergej Lavrov szerint az együttműködés segítene Oroszország biztonságának fenntartásában (hogy ezt mire alapozza, az kérdőjel), és a kérdés hamarosan az orosz kabinet elé kerül.
—-
Az MBDA tárgyalásokat folytat a légvédelmi Aster rakéta továbbfejlesztéséről. Az Aster NT (New Technology) névre hallgató program célja elsősorban a rakéta hatótávolságának növelése, hogy az képessé váljon ballisztikus rakéták lelövésére. A fegyver terveit az MBDA tavaly mutatta be a francia és olasz kormányoknak. Az új verzió az Aster Block 1 verzión alapul, melynek hatósugara 600 km, az új változatnál a cél az 1000 km-es indítási távolság elérése. A Francia Kormánnyal az üzlet előrehaladott állapotban van, ugyanis az Astert tartják a ballisztikus rakéták elleni védelem főszereplőjeként.
—-
A Boeing ausztrál leányvállalata, a Boeing Defence Australia a napokban kötött szerződést az Ausztrál Királyi Légierővel, mely szerint ők végezhetik a légierő gépeinek újrafestését. A 20 millió dolláros szerződés magában foglalja az AP-3C Orion, C-130H Hercules, F/A-18A/B Hornet, valamint a BAE Hawk-127 típusok újrafestését, beleértve a felségjelet és a századjelvényeket is. A 4 típus mindegyike külön városban öltheti magára új kamuflázsát, a Hornetek Wiliamtownban, a Hawk-ok az Amberley légibázison, az AP-3C Orion-ok Christchurch-ban Új Zélandon, míg a C-130H-k Townsville-ben kapják meg új festésüket.
—-
A Francia Légierő Mirage 2000D csapásmérőinek feladatköre hamarosan kibővül, pár év múlva már elektronikai felderítőként is tevékenykedhetnek majd. Az elektronikai felderítés feladatkörét jelenleg a korosodó Mirage F1-ek látják el, ezek felváltására a Mirage 2000D-k megkapják a Thales által kifejlesztett ASTAC elektronikai berendezésekkel telezsúfolt konténert. Az összesen 400 kg-os külső függesztésű konténer képes a kisugárzást végző eszközök osztályozására és azok pontos helyének meghatározására, és az adatokat azonnal képes továbbküldeni. Az ASTAC konténer tavaly vizsgázott éles bevetés közben, a Líbia elleni hadműveletek során a Mirage F1-ek fedélzetén használták. A Francia Légierő jelenleg kicsivel több, mint 50 ASTAC konténerrel rendelkezik, ezek mindegyikét a Mirage 2000D-k kapják meg.

Mirage 2000D Afganisztán egén 2002-ben | Fotó: Bethann Hunt, U.S. Air Force ,