Kengurus barátaink soha nem rejtették véka alá, hogy rettenetesen meg vannak elégedve a Boeing C-17 Globemaster III, azaz becenevén a Big Mac szállítógépeikkel. Olyannyira meg vannak elégedve vele, hogy a 2006-ban megrendelt, majd rekord idő alatt, 2008 januárjára már át is adott 4 gép mellé 2011 nyarán a 2010-es költségvetésből megmaradt pénzmag mintegy feléből, cirka 260 millió dollárból megrendeltek egy 5. C-17-est is – melyet a sürgető ausztrál igények miatt szintén az amúgy az USAF számára épített sárkányok közül választhattak ki és 2011 szeptemberében érkezett meg.
Evés közben jön meg az étvágy – tartja a mondás, mely jelen esetben a legkisebb kontinens védelmi minisztériumára is igaz, hiszen egy közelmúltbeli bejelentés szerint a RAAF gépparkja újabb Globemasterrel gyarapodik majd, ugyanis megrendelték az újabb, immáron 6. Big Mac-et.
A minisztériumi sajtóanyag tanúsága szerint a hatodik gépük valamikor a jövő év elején érkezik majd meg és hozzávetőlegesen 280 millió ausztrál dollárjába került az adófizetőknek.
A beszerzés az FMS (Foreign Military Sale) program keretében történik, az ausztrál igényről pedig még 2011 novemberében értesítette a DSCA (Defense Security Cooperation Agency) az amerikai Kongresszust.
Hasznos „kis” gép ez a Globemaster. Mi van a 2009 óta magyar felségjel alatt repülő madárkákkal? Úgy tudom cserélődik a személyzet állandóan amit a Nato tagországok országai biztosítanak. Gondolom volt már magyar személyzete is. Hogy muzsikáltunk?
Megmagyarázná valaki, hogy mit jelent az, hogy magyar felségjel alatt repül, de végül mégsem csak kizárólag magyar személyzet repteti.
Gondolom azért mert magyar reptér a bázisa és esetleg magyar földi kiszolgáló személyzete van?!
Mintha annak idején szó lett volna arról, hogy a 4 gép tulajdonjoga is idővel hozzánk kerül végül.
Bár lehet, hogy ez utóbbit én értettem félre…ez esetben bocsi.
Megérné egyáltalán? A jelenlegi büdzsének mondjuk inkább ártana mint használna.
Ugyanakkor Mo presztizsét növelné mert többféle célra is használható lenne. Nem csak katonai de pl. humanitárius segély akciók és természeti katasztrófák kapcsán történő segítség nyújtás esetén is használhatnánk.
3 gép, nem négy. A személyzet nem rotációs rendszerben van tudtommal, hanem viszonylag fix, de persze azért áramlás van ott is, mint mindenhol. Mi három ekkora géppel nem tudnánk mit kezdeni, egy kapacitása is bőven elég lenne arra, hogy minden külföldi misszión lévő katonánkat bőségesen ellássunk szentkirályival meg téliszalámival, illetve kiváló magyar borokkal, a több, mint elégséges fegyverzet mellett.
@darkforge
Hát nem tudom, hogy kéne-e egyáltalán nekünk az a C-17-es, pláne 4 db (egyébként nem csak három van Pápán?). A lengyeleknél is C-130 a legnagyobb katonai szállítógép, és azért a magyar erőkhöz képest a lengyelek csillagharcosok. Talán a környező országokkal közreműködve, hasonlóan a mostani állapothoz. Nem sok C-17-es kolbászol azért környéken. De a fenntartása szerintem horror lenne, főleg, hogy a kicsik (An-26) kihullanak lassan mellőle, meg ott van a helikotáter beszerzés, stb. Meg igazából az sem rémlik, hogy valaha megkapnánk azokat a gépeket :D
Szvsz csak nyűg lenne.
@darkforge
Szó nem volt arról soha, hogy miénk lenne akár egy gép is.
Ha a „Szumátra, Borneo, Celebesz, magyar volt és magyar lesz – éljen a közös Japán-Magyar hátár” gondolatkör realizálódik, akkor esetleg szükség lesz 3-4 C-17-esre, netán mindjárt C-17-es ezredre.
Micsoda kishitűség! 3-4 C-17?
Akkor mindjárt 12db An-225! :)
Ha álmodunk, ne fogjuk vissza magunkat…
„Kengurus barátaink”
Nem szeretem az ilyen nyalis, jópofizó, hatásvadász kifejezéseket. Én nem tudok róla, hogy különösebben baráti kapcsolat állna fenn a 2 nemzet között. A lengyelek azok mások…. bár történelmi tanulságok szerint bennük sem lehet 100 %-ig megbízni.