HTKA Hírhalom 2012. 11. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Northrop Grumman megrendelést kapott 43 AN/APG-68(V)9 doppler radar leszállítására. A 43 lokátorból 22 példány kerül az újjáalakuló Iraki Légierő hamarosan legyártásra kerülő F-16-osaiba, 15 példányt Omán vesz át, míg a maradék 6-ra Tájföld tart igényt. Az APG-68(V)9 az egyik legmodernebb nem AESA rendszerű radar, melynek hatótávolsága 33 százalékkal nagyobb a régebbi F-16-osok APG-66-osánál, emellett könnyebb és karbantartásigénye is kisebb, valamint 2 nap alatt beépíthető a régebbi „Falcon”-ok orrába. A 43 radarért összesen 87,8 millió dollárt kap a gyártó, az utolsó példányt 2015. március 31-ig kell leszállítania.

—–

Március 15-én először emelkedett levegőbe az utolsóként legyártott F-22A Raptor, a történelmi repülésre a Lockheed Martin mariettai üzeménél került sor. A 10-195 lajstromú példány a 187.-ként legyártott Raptor, és egyelőre úgy néz ki hogy az utolsó is marad (a Lockheed Martin nem semmisíti meg a típus gyártásához szükséges eszközöket, így politikai támogatás esetén később újraindítható a gyártás). A 4195-ös sorozatszámú példányt a Lockheed veterán pilótája, Bret Luedke repüli be, akinek szerencséje volt repülni majdnem az összes legyártott Raptorral. Az F-22 program vezetője, Jeff Babione a repülés utáni beszámolójában elmondta, hogy a legyártott gépeknél – ha csak nem kerül sor rendellenes működésre – két felszállásból áll a berepülés, melynek legkritikusabb pontja a „szupercirkáló” képesség tesztelése – erre mindig Tennessee és Alabama állam felett kerül sor, ilyenkor akár a hangsebesség 1,8-szorosával is repülhetnek az utánégető használata nélkül.

A 4195-öst a tervek szerint május 2-án adja át a Lockheed Martin az Amerikai Légierőnek, de Babione szerint erre akár hamarabb is sor kerülhet.

Fotó: Lockheed Martin ,

2012 jelentős év lesz az Orosz Légierő történetében, ugyanis az év végén átvehetik első Szu-35Sz vadászbombázóikat. Vladimir Drik ezredesnek, a légierő szóvivőjének nyilatkozatában állt, hogy az 4++ generációs gépnek hamarosan végeznek a berepülésével, és azután megkezdődhet a sorozatgyártású példányok átadása. Év végéig 6 példány átvétele a cél, amelyet minden bizonnyal sikeresen teljesítenek majd. A Szuhoj összesen 48 Szu-35Sz leszállítására kapott megrendelést még a 2009-es MAKS kiállításon, 2015-ös határidővel.

——

Az elmúlt hetekben több helikopter balesetre is sor került, és ez alól sajnos az elmúlt 7 nap sem kivétel – március 11-én a Fülöp-szigeteki Légierő veszítette el egyik UH-1H forgószárnyasát. A balesetben szerencsére senki sem veszítette életét, de 7-en megsebesültek. A gép utánpótlást szállított a kommunista lázadók ellen harcoló katonáknak Agusan del Norte provincia déli részében, és a Kitcharao város melletti leszállás közben vált irányíthatatlanná.

—–

A Török Nemzeti Rendőrség új helikoptereket rendelt a Bell Helicopter vállalattól. A megegyezés szerint 2013 májusáig szállítja le a cég a megrendelt 15 Bell 429 forgószárnyast. A rendőrség képviselői több helikoptervállalatot is meglátogattak, míg végül a Bell típusára estt választásuk. A szerződés értékét egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

—–

Az Eurofighter Typhoon programja új mérföldkőhöz érkezett, a BAE Systems egyik tesztpéldánya 11 000 órát töltött egy különleges tesztelő hangárban, mely a repülés közben fellépő körülményeket szimulálja. A BAE Systems-nek Észak-Angliában, pontosabban Brough városban található egy hangárja, melyben szimulálhatók a repülés közben fellépő legszélsőségesebb körülmények is. A berendezések használata fontos részét képezi a Typhoon flotta biztonságának fenntartása érdekében – kideríthetők hogy mikor és hol jelentkeznek a sárkányszerkezetben mikrorepedések, hol van szükség megerősítésekre és mennyi repült idő után, ezek alapján tudják irányítani a flotta karbantartását és a nagyjavítások gyakoriságát. A BAE szakemberei a tesztpéldány több mint 100 pontján helyeztek el nyomásmérőket, melyekkel nyomon követhetők a sárkányszerkezet reakciói az igénybevételnek megfelelően.

A három évig tartó tesztelés végső cél a 18 000 óra elérése, ennek sikere igazolja, hogy a szolgálatban álló több száz Typhoon mindegyike biztonságosan képes 6000 repült óra teljesítésére.

—–

A ReconRobotics automata járműveket gyártó vállalat 126 darab Recon Scout XT micro járműre kapott megrendelést az Amerikai Tengerészgyalogságtól; ez a cég történetének legnagyobb megrendelése a Marine Corps-tól. A micro-robotból az utolsó 6 hónapban 4 alkalommal rendelt hadsereg, összesen 1800-as tételben, és az 540 grammos felderítőrobot sikerén felbuzdulva döntöttek a tengerészgyalogosok is a rendszeresítés mellett. A harcmezőn négy vagy öt katonánként biztosítanak egy robotot, mellyel könnyen felderíthetők egy ház helyiségei, emberi élet kockáztatása nélkül. A Recon Scout XT-t felszerelték éjjellátó kamerával, így akár teljes sötétségben is használható, és könnyű tömegének köszönhetően akár emeletekre is fel tudják dobni a földről. Az irányítása egy kis képernyő és egy kis joystick segítségével történik. A 126 robot beszerzése és üzembe állítása egyelőre ismeretlen összegeket von el a tengerészgyalogság kasszájából.

—–

Az Új Zélandi Légierő átvehette az első két NH90 forgószárnyúját. A közepes szállítóhelikoptereket hivatalosan Wellington-ban vette át a védelmi miniszter, Hon Dr Jonathan Coleman, az erre az alkalomra rendezett ceremónián. Az új forgószárnyasok a légierő legmodernebb helikopterei, sokoldalú felhasználhatósággal – a megrendelt 8 helikopter részt vesz majd a kutató-mentő feladatokban, terrorista elhárításban, szállítási feladatokban, stb. Az NH90-ek a több mint 40 éve használt Iroquois (UH-1 Huey hivatalos beceneve) helikoptereket váltják.

A RNZAF első két NH90-ese, a háttérben a szállításukat elvégzett An-124-essel

Az első két kivis NH90 a Volga-Dnepr Airlines egyik An-124 Ruszlan szállítógépének közreműködésével érkezett Új-Zélandra | Fotó: RNZAF ,

Még véget sem ért a brazil vadászgép beszerzési program, az ország fejesei már újabb haditechnikai beszerzésen törik a fejüket, ám ezúttal a helikoptergyártók reménykedhetnek a megrendelés elnyerésében. Az új beszerzés alapját az a tény adja, hogy a haditengerészet AS350 és AS355 helikoptereinek élettartama a végéhez közeledik, és leváltásukról gondoskodni kell. A lehető legjobb típus beszerzésének érdekében tendert indítanak, melyre várják a gyártók jelentkezését – a tendert várhatóan az év végén, vagy 2013 elején indítják. Összesen 20-24 forgószárnyas beszerzését tervezik,a legfontosabb kritérium a hajófedélzeti üzemeltethetőség.

—–

A Japán Védelmi Minisztérium március 8-án szerződést kötött az Eurocopter-el egy EC225 kéthajtóműves helikopter megvételéről. A Japán Hadseregben eddig 3 EC225 szolgált, azonban egyikük az egy évvel ezelőtti földrengés során használhatatlanná vált, és ennek pótlására érkezik a most megrendelt példány. Az EC225 népszerű utasszállító forgószárnyas, köszönhetően nagy utazósebességének, nagy hatótávolságának és a kényelmes repülést biztosító utastérnek.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP