Az angolok új üdvöskéjének számító Queen Elizabeth-osztály második tagja, a HMS Price of Wales úgy néz ki kikerült a költségvetés sötét és mindent elemésztő fellegei alól, mivel végre megkezdték építését.
Az osztályt pátyolgató BAE Systems Portsmouth-ban található hajógyárában nekiláttak a ‘Lower Block 02’ jelzésű szekció legyártásának, amely folyamat első lépéseként a Brit Királyi Haditengerészet feje, George Zambellas admirális megejtette az első vágásokat a részleg alapjául szolgáló acélon. A Lower Block 02 egyébként a hajó gépészeti részeinek, illetve némi szállásnak ad majd otthont. Az admirális nagyon megilletődött az esemény során, elmondása szerint nagyszerű érzés fogta el, hogy részt vehet Nagy-Britannia eddigi legnagyobb, 65 000 tonnás hordozóosztályának a megvalósításában. A két óriás a tervek szerint vagy 50 évig fogja őrizni a koronát és birtokait, legalábbis az optimista nyilatkozatok szerint.
Persze közben a herceg nővérkéjén, a HMS Queen Elizabeth-en is gőzerővel (bár az EMALS miatt inkább elektromágneses erővel :) ) folynak a munkálatok: megkezdődtek az elülső, a hidat is magába foglaló felépítmény munkálatai, illetve a Lower Block 02 és 05 (hajótat) szekciókon is dolgozgatnak tovább. Az utóbbi kettőn még mindig a belső munkálatok folynak, miközben a Rosyth-ba való szállításukat is készítik elő, amely várhatóan idén már megtörténhet és így egy szárazdokk béli romantikus randevú keretében egymásra találhat a két hajórész. Az egység komplex bevetésirányítási rendszerének tesztelése és integrálása is megindult a BAE Systems portsdown hilli központjában, miközben a brit vállalat és a Thales UK mérnökei a hajók fejlett kommunikációs rendszerét próbálgatják. Mindezek mellett már azt is tudni lehet, hogy a hajó- és mosókonyha felszereléseit a southamptoni Kempsafe Limited fogja szállítani, valamint hogy a Selex Communications-t bevonták a hordozók majdani IFF (Identification Friend or Foe – saját-idegen felismerő) rendszerének a fejlesztésébe.
Az új osztályhoz új kikötő is dukál, ennek megfelelően a britek 140 millió fontot költenek majd a portsmouth-i létesítmény fejlesztésére, amely során a tengerre vezető csatornát kimélyítik és kiszélesítik, ezenfelül a mólókat is az óriásokhoz és a Type 45-ös rombolókhoz igazítják.
A Queen Elizabeth majdani szolgálatba állításával a Royal Navy visszaszerezhet némi dicsőséget a korona seregeinek, mivel a britek így egy olyan komplex egységre tesznek szert, ami a világ bármely pontján bevethető lesz, akár az angol érdekek védelme, akár természeti katasztrófák esetén, bár meg kell hagyni, hogy érdekesen mutatna gall kakasokkal a „hátán”.
Szerző: GrGLy
—–
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!
Egy ilyen hajo epitese szamomra valami felfoghatatlanul bonyolult dolognak tunik.
Ezeken hány repülő lesz és milyen típusok?(Az F-35C/B/Rafale/vagy ki tudja már milyet kivéve kérdezem)
Még az is lehet, hogy a múzeumból kihozzák a Swordfisheket :) :)
@pixyke:Először úgy volt, hogy F-35B-t vesznek. Meg is rendeltek 3 tesztpéldányt, melyből már 1 kész is:
https://htka.hu/2011/11/23/elkeszult-az-elso-angol-f-35b/
Majd a költségvetési megszorítások miatt az F-35C mellett döntöttek
https://htka.hu/2011/07/29/f-35-csere-bere/
és megrendelték az EMALS-t a hordozókra:
https://htka.hu/2011/11/19/megrendeltek-az-emals-t-az-angolok/
Nemrég felmerült, hogy az F-35C megérkezéséig Rafale-okat bérelnek:
https://htka.hu/2012/03/01/rafale-t-beret-a-royal-navy/
Aztán vannak olyan híresztelések, melyek szerint visszaváltanak F-35B-re:
https://htka.hu/2012/03/09/ujabb-palfordulo-elott-a-britek/
A döntés akár logikus lépés is lehetne, ha az F-35C-nek valóban tervezési hibája van:
https://htka.hu/2012/01/17/megvan-az-f-35c-achilles-sarka/
A lehető legdurvább vég az lenne, ha a kötelezettség (?) miatt lesz F-35B és C is…
„Az új osztályhoz új kikötő is dukál, ennek megfelelően a britek 140 millió fontot költenek majd a portsmouth-i létesítmény fejlesztésére,”
eddig is itt volt a hordozók bázisa, vagy ez már a skót függetlenedéstől való félelem miatt kerül ide?
Szvsz, a kevésbé rossz gazdasági döntés fog végül nyerni.
A navy géphez, kell a katapult, át kell tervezni a hordozót, és a „kötelezettséget” is valahogyan meg kell változtatni az általuk
óhajtott típusra. Előny a nagyobb terhelhetőség és hatótávolság. Ha van katapult, akkor lehet tengeralattjáró elhárító illetve légtérellenőrző gépet is beszerezni, valamint lehet a franciákkal közösen üzemeltetni a hordozót.
A marine géphez nem kell áttervezni a hajót, viszont valószínűleg drágábbak a gépek, nagyobb a karbantartási igény, kisebb a terhelhetőség és hatótávolság. Ja és nincs légtérellenőrző repülőgép, valamint nem lehet a francia rafikkal közösen használni a hordozót.
Aztán a két megoldás között mit választanak, azt szerintem magában az admiralitásnál sem tudják még
Van még egy-két verzió: visszavásárolják az eladott Harrier-eket az amerikaiaktól vagy nem tudják kivárni az F-35 megérkezését ezért kifejlesztik a tengerész Typhoon-t :) (Nehogy komolyan vegye ezt bárki.)
Szerintem a Super Hornet-nek is van esélye (ezek után). Kiforrott, megbízható típus és a céljaiknak az is megfelelne. Az angol flottának és haderőnek már nem oszt, nem szoroz az F-35 megléte és költségvetési szempontból sem mindegy.
Szerencsétlen angolok…
HMS Illustrious damaged in collision in Norway
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-17407435
@pixyke
Szuperhordozó lesz. Azaz elvileg a vadászgépektől kezdve a légtérellenőrzőkön át a teherszállító gépekig sok minden helyet kaphat rajta. Szerintem egyébként az E-2 Hawkeye-t fogják majd választani, mint AWACS gépet. Ezidáig egyébként csak az USA tartott és tart ma is hadrendben szuperhordozókat.
Lehet hogy sokak szamara hulye kerdes lesz.Egy STOVL kialakitasu hordozora fel lehet szerelni fekezokabeleket?Amire gondolok hogy Stovl hordozon uzemeltetni pl F-18 at.
Fedelzet az eleg hosszu hogy katapult nelkul szalljon fel.
Egy ilyen jellegu dolog az mukodne a valosagban?
banderas:
Eddig is Portsmouth-ban voltak a hordozók.
„Az angolok új üdvöskéjének számító Queen Elizabeth-osztály második tagja, a HMS Price of Wales úgy néz ki…”
Elnézést, ha grammar nazi-nak tűnök, de mivel a címlapon is ez olvasható, gondoltam, inkább szólok. Ugye joggal feltételezem, hogy nem Wales áráról, ( price ) hanem annak hercegéről ( prince ) akartok írni? :-))
Mekkora méretbeli eltérés van a brittek jövőbeni és az amcsik jelenleg használt hordozói között?
@huleaks
Nimitz-osztály:
Vízkiszorítás: 100 000 – 106 300 t
Hosszúság: 332.8 m
Szélesség: 76.8 m
Merülés: 11.3 m
Személyzet összesen: 5680 fő
– hajóé: 3200 fő
– légi:2480 fő
QE-osztály:
Vízkiszorítás: 65 000 t
Hosszúság: 280 m
Szélesség: 70 m
Merülés: 11 m
Személyzet összesen: 1600 fő
– hajóé: 679 fő
– légi: 921 fő
Érdekesség ként:
Kuznyecov:
Vízkiszorítás: 43 000 – 58 600 t
Hosszúság: 305 m
Szélesség: 72 m
Merülés: 11 m
Személyzet összesen: 1993 fő
Köszönöm!