HTKA Hírhalom 2012. 8. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Tovább folynak a Royal Navy legújabb helikopterével a próbák, az AW159 Lynx Wildcat prototípusa nemrégiben az HMS Iron Duke fedélzetén járt, ahol összesen 20 napot töltött. Míg a Portsmouth osztályba tartozó fregatt Dél-Anglia partjainál hajózott, a helikopter és legénysége közel 400 alkalommal szállt fel és le a hajó fedélzetére, éjjel és nappal egyaránt, változó időjárásban. A 20 nap során egyszer sem adódott probléma a helikopterrel, ezért a tesztelést végző csapat továbbléphet a sorban következő próbákra, így remélhetőleg tartani tudják a 2015-ös szolgálatba állítás idejét.

—–

Megkapta az F135-ös hajtóművét az első holland F-35. Dánia idáig két példányt rendelt az ötödik generációs vadászbombázóból, tesztelési céllal. Az 5,5 méter hosszú és közel 1,5 méteres átmérőjű erőforrás egyedülálló kategóriájában 10:1 tolóerő/tömeg arányával, tömege 1700 kg körül alakul, míg tolóereje eléri a 19 tonnát, ami a fejlesztők szerint még tovább növelhető, az igényeknek megfelelően. Az első holland gép átadása az idei év végén várható, míg a második példány 2013 folyamán kerül leszállításra a tervek szerint.

Az F135 hajtómű behelyezése az első holland F-35-ösbe

A hollandok első F-35-ösébe szerelik be a hajtóművet a Lockheed Martin szakemberei | Fotó: holland védelmi minisztérium ,

Végrehajtotta első repülését a németek első modernizált Tornado vadászbombázója. Az ASSTA 3.0 (Avionics System Software Tornado Ada) névre keresztelt modernizálást a Cassidian vállalat végzi, az átalakítás során a Tornado-k megkapják a Link16-os adatátviteli rendszert, új videó és hangfelvevő berendezést, és integrálják az LJDAM kombinált irányítású – lézeres és műholdas – fegyvereket. A február 8-án elvégzett repülést a következő hónapokban a rendszer hibáinak kijavítása követi, utána megkezdődhet a gépek sorozatos átalakítása. Amíg a cég a rendszert integrálja a gépekre, a háttérben folyik a program továbbfejlesztése, a 3.1-es verzió már tartalmazza az új színes képernyők beépítését a pilótafülkébe, további átalakításokkal egyetemben.

—–

A Sikorsky nyerte a Dél-Koreai Parti Őrség megrendelését egy új többfeladatú helikopter beszerzésére. Az amerikai cég az S-92 Superhawk-al pályázott és győzte le két riválisát. A győztest már december 19-én kihirdette a parti őrség, ám az csak nemrégiben került nyilvánosságra. A Sikorsky-nak a megegyezés értelmében 2013 decemberéig kell leszállítania a helikoptert.

Sikorsky S-92 | Fotó: David Monniaux, Wikipedia ,

A török védelmi miniszter, Ismet Yılmaz február 23-án konkrétumként beszélt arról, hogy országa 100 F-35 beszerzését tervezi. Törökország már korábban is hangoztatta, hogy 100-as nagyságrend beszerzését tervezi az 5. generációs vadászbombázóból, de a típus növekvő költségei miatt ez megkérdőjeleződni látszott. A jelenlegi helyzet alapján 16 milliárdosra becsülik a beszerzés értékét, a típus egy példánya már több mint 100 milliót kóstál. Az első két gép várhatóan 2015-ben érkezik Törökországba, ezekkel megkezdik a tesztrepüléseket. A 100 példány reális mennyiségnek tűnik, a típus váltja a Török Légierőben még üzemelő F-4 Phantom és az F-16A gépeket.

—–

Az eddig sem gyenge szállítási képességekkel bíró Izraeli Légierő tovább növeli szállítógépei számát, ráadásul az Amerikai Légierő jóvoltából – az USAF megrendelte a 3. C-130J-30 hosszabbított törzsű Hercules-t a közel-keleti állam számára, amelyet a katonai segélyprogram keretében finanszíroznak. A szállítógépet 2014 november 30-ig kell átadnia a Lockheed Martin-nak, az üzlet értéke 58,3 millió zöldhasú.

C-130J-30 az USAF színeiben

C-130J-30 az USAF színeiben a 2010-es RIAT-on | Fotó: Adrian Pingstone, Wikipedia ,

A DSCA (Defense Security Cooperation Agency) február 16-án jelezte a Kongresszus felé Japán kérését, melyben KC-130R utántöltő gépeket igényelnének a Lockheed Martin-tól. A szigetország 6 példányt szerezne be a szállító és légi-utántöltő típusból, 30 T-56-A-16 erőforrással (ebből 6 tartalék), 6 AN/APS-133 radarral, 9 AN/APX-119 transzponderrel (ebből 3 tartalék), pótalkatrészekkel valamint támogató berendezésekkel. A potenciális üzlet keretében a gépeket az amerikai fegyveres erők állományából szállítanák és a 170 millió dolláros árcédula magában foglalja a gépek teljes körű felújítását is.

F/A-18C gépeket itatása KC-130R tankerekből

Guam felé igyekvő F/A-18C Hornet gépeket itatnak Bőrnyakú KC-130R tankerekből | Fotó: Terence L. Yancey, U.S. Marine Corps ,

Miután Nagy Britanniában az F-35C rendszeresítése mellett döntöttek, a haditengerészetnek meg kell oldania, hogy pilótái tapasztalatot szerezzenek a katapultos hordozókra történő le és felszálláshoz, lévén a szigetországnak évtizedek óta nem volt CATOBAR hordozója. Ennek jeleként sor került az első F-35C repülésre, mely során egy brit pilóta foglalt helyet a katapultülésben. A brit haditengerészeti repülés történetében mérföldkőnek számító eseményre február 21-én került sor, a szerencsés pilóta, Jim Schofield, elismerően nyilatkozott a típusról:

„Az F-35 a legjobban kezelhető repülőgép amellyel valaha is repültem, ami azt jelenti hogy egyszerűnek ígérkezik vele a leszállás repülőgép hordozók fedélzetére, és a pilóta a teljes figyelmét a feladat végrehajtására és nem a repülőgép irányítására koncentrálhatja.”

Véleményében azt is kifejtette, hogy a Villám az a típus, amelyre az Egyesült Királyságnak szüksége van határai védelmére és a nemzetközi feladatokban való részvételre az elkövetkezendő 35 évben.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?