Eurotraining – Az összeurópai katonai hajózóképzés

Az NFTC (NATO Flying Training in Canada) elindításával egy időben számos európai ország légierejének vezetősége kezdett tárgyalásokat arról, hogy létesíteni kellene egy közös európai katonai hajózóképző intézményt.

A költséghatékony AEJPT (Advanced European Jet Pilot Training) létrehozásáról tizenhét ország képviselői kezdték meg a tárgyalásokat, illetve az elvárások és követelményrendszer kidolgozását még 1997-ben. A többéves munkálatok után végül kilenc ország (Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Görögország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Svédország) írt alá szándéknyilatkozatot az egységes európai kiképző rendszerben való részvételről 2001 novemberében.

M-346 Master kötelék – Mára csak a kék maradt a prototípusok közül ,

Azóta túl sok érdemleges dolog nem történt, azt a spanyolországi törekvést kivéve, hogy a Badajoz tartományban fekvő Talavera la Real Légibázison francia-belga támogatással létrehoztak egy kiképző iskolát, amit később „felfújva” kiváló alapot szolgáltathat az AEJPT-nek. Jelenleg Northrop F-5M és Dassault-Breguet AlphaJet típusokkal repülnek.

De nem csak a spanyolországi képzés az egyetlen opció, a Finn Légierő szívesen felajánlaná a 35 darab BAe Hawk kiképzőgépét és a Kauhava Légibázist egy közös képzés létrehozásához. Olaszország a Lecce-ben üzemelő 61. Kiképzőezredet kínálja a közös célra, ahol jelenleg a Aermacchi MB339CDII típust repülik, melyeket később a szintén olasz M-346 Master típus vált majd.

Az Indiai Légierő számára készített Hawk ,

A lehetséges bázisok vesézgetése után nézzük a lehetséges gépparkot, annak is a „haladó” képzésre rendszeresítendő részét. Pár sorral ezelőtt említettük az olasz Alenia Aermacchi M-346 Master két hajtóműves kiképző repülőgépet. Az Olasz Légierő által megrendelt típus előtt szép jövő állhat (bár az Egyesült Arab Emirátusok megrendelése elúszni látszik), ezt a európai haditechnikai óriásvállalat, az EADS is felismerte, aki az Alenia Aermacchit birtokló a Finmeccanica vállalatcsoporttal közösen nyújtott be közelmúltban kecsegtető ajánlatot az AEJPT nemzetei számára. Az EADS a saját típusa, a Mako bukása után nem próbálkozott a kiképzőgép-piacra való betöréssel, ám most talán megtörik a jég és ebben a szegmensben is nagyot harap a tortából az európai óriás.

Az üzlet másik nagy esélyese a BAe Systems, aki a nagy múltú Hawk gépcsalád legújabb, minden eddiginél fejlettebb tagját, a Hawk 128 továbbfejlesztéséből létrejött verziót kínálja az összeurópai kiképzőiskolának, sőt felajánlotta, hogy bizonyos határok között kötetlenül választhatják meg a gépek felszereltségét, saját szájízük szerint alakítva új típusukat.

Végül meg kell említenünk a nagy sebességű kiképzőgépek piacon elérhető egyetlen szuperszonikus típust, a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle-t is. A koreaiak azonban mindeddig nem tettek (nyilvános) ajánlatot az európai kiképzőiskola számára, ám még nem muszáj leírni az ázsiaiakat.

A programban résztvevő országok remélik, hogy 2014-ig sikerül megkötni a közös képzésről szóló szerződést és megrendelni a gépeket. A kiképzőegységnek a tervek szerint 2020 körül már teljes kapacitással kell működnie.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Eldőlt, hogy hol képzik ezentúl a svéd pilótákat

Eldőlt, hogy hol képzik ezentúl a svéd pilótákat

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Eurofighter a befutó Törökországban?

Eurofighter a befutó Törökországban?