|

A Sárkányhölgy legyőzte a Global Hawk-ot

A tavalyi év augusztusában, a U.S. Air Force Global Hawk programjának felelős vezetőjének, Rick Thomas alezredesnek nyilatkozatából kiderült, hogy az Egyesült Államok Légiereje a 2015-ös költségvetési évtől már nem számol a legendás kémrepülővel, a Lockheed U-2 Dragon Lady-vel.

U-2S taxizik a kifutón, nyomában a nagy teljesítményű követő autó

U-2S Block 20 gurul a kifutóra a dél-koreai Osan Légibázison – szorosan mögötte a fel és leszállások során segédkező, egy másik U-2 pilóta vezette nagy teljesítményű járgány. | Fotó: Andrea Knudson, USAF ,

Az U-2-esek nyugdíjazása és szerepköröknek az RQ-4 Global Hawk UAV-nak történő átadása nem új keletű fejlemény, évek óta napirendi ponton volt a váltás. Amit annak ellenére is erőltettek, hogy a Northrop Grumman pilóta nélküli felderítőgépe még mindig nem alkalmas az U-2 minden funkciójának ellátására. Thomas alezredes tavalyi nyilatkozata szerint a fokozott ütemű munkának köszönhetően 2015-re azonban már képes lesz átvenni ember vezette elődjének helyét.

RQ-4 Global Hawk Block 30

A Global Hawk jelenlegi védelmét a nagy repülési magasság adja | Fotó: Northrop Grumman ,

Nos, az illetékes döntéshozók a Pentagonban úgy tűnik ezt azóta másként látják, ugyanis egy hétfői bejelentés szerint a Sárkányhölgyek szolgálati idejét ismételten csak kitolják – a 2005-ben pedzegetni kezdett kivonási tervek óta a leghosszabb időtartammal. A január végén már ismert és kommunikált döntést megerősítvén Larry Spencer altábornagy a sajtó munkatársainak úgy nyilatkozott, hogy a Pentagon a 2013-as költségvetési igényéből törölte a korábban tervezett 18 RQ-4 Block 30 beszerzését és helyette az U-2 géppark 2025-ös költségvetési évig történő hadrendben tartását javasolja.

Modernizált U-2 pilótafülke

A Sárkányhölgyeket immáron több mint 50 éves karrierjük alatt rendszeresen modernizálták, mint ahogy ez a pilótafülke műszerezettségén is látszik. | Fotó: USAF ,

Az altábornagy a döntést a már ismert tényekkel indokolta, miszerint az RQ-4 ugyan egy kiemelkedő képességgel rendelkező felderítőgép, a versenyt azonban még így sem tudja felvenni az U-2-vel szenzorok, köztük, kiemelten a nagy magasságból készített felvételek minősége terén. Költségvetési szempontból pedig most kivitelezhetetlen feladat lenne megpróbálni az U-2-es szintre hozni a Global Hawk-ot.

„A Global Hawk Block 30 kezdetben nagyon ígéretesnek tűnt. Úgy volt, hogy leváltja az U-2-eseket és hogy ezt olcsóbban tudjuk elérni, ám menetközben a program túlságosan költséges lett.”

A Global Hawk egyik legsúlyosabb hiányossága, hogy nem képes magával vinni az U-2 hagyományos filmet használó optikai kameráját, mellyel pedig képes lenne rendkívül nagy magasságból is nagy felbontású képek készítésére. A szerkezet anno kifejezetten a Dragon Lady számára készült és számtalanszor bizonyította hasznosságát, azonban az RQ-4-re még nem sikerült integrálni.

U-2 szenzorok felsorakoztatva

Az U-2 által elvihető szenzorok teljes kínálata | Fotó: Peter Wegner, USAF ,

A USAF információi szerint ehhez az UAV sárkányán is változtatásokat kéne végrehajtani. Thomas szerint jelenleg több céggel is együttműködnek egy univerzális felfüggesztő létrehozásáról, aminek segítségével sem a kamerát, sem a géptörzset nem kéne komolyabban megváltoztatni. A másik lehetőség egy digitális eszköz használata lenne, azonban jelenleg még egyetlen ilyen sem képes a hagyományos kameráét megközelítő képminőség elérésére nagy magasságból.

További bökkenő, hogy a várakozásokkal ellentétben a leváltandó típusnál máig gyengébb képességű Global Hawk nem hozott szignifikáns csökkenést az üzemeltetési költségekben sem.

26 hozzászólás “A Sárkányhölgy legyőzte a Global Hawk-ot”

  1. Csak egy felvetés: nem lenne egyszerűbb a U-2-t UAV-vá átalakítani (mint pl Bell 407 -> Fire-X). Vagy már annyira nem érné meg ezért 10+ évért, illetve már elavult volna a U-2 (szerkezetileg, hajtóművileg)? A Global Hawk mennyivel tud többet nyújtani, mint egy U-2 (a pilótanélküliséget leszámítva)?

  2. GrGLy: Talán mert felnőtt lapokat olvasgatott felderítés helyett! :D

    Komolyra: Azt hiszem az AS-ban volt nemrég egy cikk a U2-ról, abban jól leírja milyen extrém leszállások voltak/vannak! A gép mögött száguldozó kocsi is azt hiszem ebben segíti! Jó a videó, a legjobb amikor vág egy hátraarcot!

    Ja és ide-oda digitalizáció, a hagyományos film mégis jobb!!!

  3. @Szeti

    Talán mert felnőtt lapokat olvasgatott felderítés helyett! :D

    Hát az is egyfajta felderítés, nem? :-)
    Szerintem egyébként az ilyen repülések annyira titkosak, hogy a pilóták az aktuális Playboy egyik cikkéből tudják csak meg az irányt, gondolok itt arra pl, hogy Miss Március méretei: 87, 62, 85, amiből a küldetés előtt kapott kóddal máris kijön, hogy Kína Qinghai tartományában kell repkedniük, valamint az egyéb cikkekbe virágnyelven írt utasításokból leszűrhető a feladat mivoltja is. Szerintem.

  4. Bizony,jelenleg a hagyományos film még tényleg jobb, mint a digitális.
    Amúgy jól írjátok, tényleg a leszállás egy nagyon kényes pont, mivel egy nagy vitorlázógép, és nem nagyon akaródzik neki földet érni. A kocsiból azt mondják a pilótának, hogy milyen magasan van pillanatnyilag. Azért nem semmi, hogy az igen nagy fesztávolságú szárny, ami videókon szemmel láthatólag több méteres kilengéseket produkál, elviseli, hogy rábillenjen a gép leszálláskor.
    Szerintetek egy fékernyő nem segítene?(talán még stabilizálná is a földön, hogy ne pördüljön akkorát…)

  5. Megbíznának pár jó ezermestert, oszt oda, és úgy szegecselnék azokat a francos kamerákat, ahová csak kérik, és még működne is. A kanócoknak fúrnának egy kábelcsatornát, xiloplasttal kitömítenék, bekötnék, és mehet a Global.

    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy más baj is lehet ebben a programban, mert el ne hitessék már velem, hogy egy francos kamerát nem tudnak beletenni egy FELDERÍTŐGÉPBE.

    Szerintem egyszerűen rájöttek, hogy ha megfelelően akarják üzemeltetni ezt a masinát, akkor a folyamatos kommunikáció és irányítás fenntartása több embert és pénzt igényel, mint az U2. /tekintsük a földi kiszolgálószemélyzetet minimum azonosnak/

    Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a kamera a célról jó képeket csinálhat az automata gépeknél is, de a pilóta KÖRBENÉZ, és sok olyasmit is lát akár egy szempillantás alatt, amit ÉRTÉKELNI is tud, azaz egy küldetés sokkal értékesebb információkat adhat.

    A Global nem néz értő módon körbe, és ha minden adatot rögzítene is, amit egy pilóta a nézelődéskor lát, akkor az akkora mennyiség lesz, hogy elemzők hada fog rajta dolgozni.

    Remélem nem voltam bonyolult.

  6. Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a kamera a célról jó képeket csinálhat az automata gépeknél is, de a pilóta KÖRBENÉZ, és sok olyasmit is lát akár egy szempillantás alatt, amit ÉRTÉKELNI is tud, azaz egy küldetés sokkal értékesebb információkat adha

    Ha szerinted egy U-2 / GH magasságban grasszáló gépből a pilóta szabad szemmel állapít meg bármit is, akkor szerintem bajok vannak. Nem a géppel, a szemléleteddel.

  7. Na kicsit utánaolvastam ennek a SPAN datalink-nek:
    Arra nem sikerült rájönnöm, hogy a SPAN az most mozaikszó-e, és így valami alrendszert takar, vagy nem, de az infók szerint ez egy SADL (Situation Awarness Data Link) adatátviteli rendszer valamilyen egysége lesz. Ennél mélyebben nem sikerült beleásnom a dologba, idegen vagyok én ezen a területen :-)

    Egyébként ezeket az S verziókat ’94-től ’99-ig alakították át az eredetileg felhizlalt R verziókból.