A tavalyi év augusztusában, a U.S. Air Force Global Hawk programjának felelős vezetőjének, Rick Thomas alezredesnek nyilatkozatából kiderült, hogy az Egyesült Államok Légiereje a 2015-ös költségvetési évtől már nem számol a legendás kémrepülővel, a Lockheed U-2 Dragon Lady-vel.
Az U-2-esek nyugdíjazása és szerepköröknek az RQ-4 Global Hawk UAV-nak történő átadása nem új keletű fejlemény, évek óta napirendi ponton volt a váltás. Amit annak ellenére is erőltettek, hogy a Northrop Grumman pilóta nélküli felderítőgépe még mindig nem alkalmas az U-2 minden funkciójának ellátására. Thomas alezredes tavalyi nyilatkozata szerint a fokozott ütemű munkának köszönhetően 2015-re azonban már képes lesz átvenni ember vezette elődjének helyét.
Nos, az illetékes döntéshozók a Pentagonban úgy tűnik ezt azóta másként látják, ugyanis egy hétfői bejelentés szerint a Sárkányhölgyek szolgálati idejét ismételten csak kitolják – a 2005-ben pedzegetni kezdett kivonási tervek óta a leghosszabb időtartammal. A január végén már ismert és kommunikált döntést megerősítvén Larry Spencer altábornagy a sajtó munkatársainak úgy nyilatkozott, hogy a Pentagon a 2013-as költségvetési igényéből törölte a korábban tervezett 18 RQ-4 Block 30 beszerzését és helyette az U-2 géppark 2025-ös költségvetési évig történő hadrendben tartását javasolja.
Az altábornagy a döntést a már ismert tényekkel indokolta, miszerint az RQ-4 ugyan egy kiemelkedő képességgel rendelkező felderítőgép, a versenyt azonban még így sem tudja felvenni az U-2-vel szenzorok, köztük, kiemelten a nagy magasságból készített felvételek minősége terén. Költségvetési szempontból pedig most kivitelezhetetlen feladat lenne megpróbálni az U-2-es szintre hozni a Global Hawk-ot.
„A Global Hawk Block 30 kezdetben nagyon ígéretesnek tűnt. Úgy volt, hogy leváltja az U-2-eseket és hogy ezt olcsóbban tudjuk elérni, ám menetközben a program túlságosan költséges lett.”
A Global Hawk egyik legsúlyosabb hiányossága, hogy nem képes magával vinni az U-2 hagyományos filmet használó optikai kameráját, mellyel pedig képes lenne rendkívül nagy magasságból is nagy felbontású képek készítésére. A szerkezet anno kifejezetten a Dragon Lady számára készült és számtalanszor bizonyította hasznosságát, azonban az RQ-4-re még nem sikerült integrálni.
A USAF információi szerint ehhez az UAV sárkányán is változtatásokat kéne végrehajtani. Thomas szerint jelenleg több céggel is együttműködnek egy univerzális felfüggesztő létrehozásáról, aminek segítségével sem a kamerát, sem a géptörzset nem kéne komolyabban megváltoztatni. A másik lehetőség egy digitális eszköz használata lenne, azonban jelenleg még egyetlen ilyen sem képes a hagyományos kameráét megközelítő képminőség elérésére nagy magasságból.
További bökkenő, hogy a várakozásokkal ellentétben a leváltandó típusnál máig gyengébb képességű Global Hawk nem hozott szignifikáns csökkenést az üzemeltetési költségekben sem.
Csak egy felvetés: nem lenne egyszerűbb a U-2-t UAV-vá átalakítani (mint pl Bell 407 -> Fire-X). Vagy már annyira nem érné meg ezért 10+ évért, illetve már elavult volna a U-2 (szerkezetileg, hajtóművileg)? A Global Hawk mennyivel tud többet nyújtani, mint egy U-2 (a pilótanélküliséget leszámítva)?
Ha jól értem azt várták, hogy olcsóbban lehet reptetni, mint a jútút.
Aki tervezte se gondolta volna, hogy ilyen szép, hosszú, hasznos karriert fog megélni a gépe! :) Szerintem ilyen karriert még a hercules fog megélni amit inkább a dc-3-hoz lehet majd hasonlítani!
Azért erre a futóműre leszállni, nem piskóta! :)
Szeti: tegnap U2 volt a Beszeljenek a kepek -ben, itt jobboldalt, akkor kerestem videokat a fiaimnak a geprol, aztan belefutottam ebbe:
http://www.youtube.com/watch?v=eamnTyfkUBY
Eleg ijeszto. :-)
@Nightstalker: nem semmi a linkelt videó! :)
@Nightstalker
Ez tényleg állat videó :-)
Mondjuk azt nem vágom, hogy a végén miért verik bilincsbe a pilótát.
GrGLy: Talán mert felnőtt lapokat olvasgatott felderítés helyett! :D
Komolyra: Azt hiszem az AS-ban volt nemrég egy cikk a U2-ról, abban jól leírja milyen extrém leszállások voltak/vannak! A gép mögött száguldozó kocsi is azt hiszem ebben segíti! Jó a videó, a legjobb amikor vág egy hátraarcot!
Ja és ide-oda digitalizáció, a hagyományos film mégis jobb!!!
Ez a Global Hawk egyelőre elég elbaltázott projektnek tűnik. Persze, kell ez is ahhoz, hogy fejlődjön az ipar, a következő már majd jó lesz!
@Szeti
Talán mert felnőtt lapokat olvasgatott felderítés helyett! :D
Hát az is egyfajta felderítés, nem? :-)
Szerintem egyébként az ilyen repülések annyira titkosak, hogy a pilóták az aktuális Playboy egyik cikkéből tudják csak meg az irányt, gondolok itt arra pl, hogy Miss Március méretei: 87, 62, 85, amiből a küldetés előtt kapott kóddal máris kijön, hogy Kína Qinghai tartományában kell repkedniük, valamint az egyéb cikkekbe virágnyelven írt utasításokból leszűrhető a feladat mivoltja is. Szerintem.
@Nightstalker: szép videó, passzol hozzá a zene :) amúgy meg nem felvágásból mondom, de nekem még sportkocsis segítőre sincs szükségem, hogy egy Góbéval ilyeneket produkáljak :)
Bert Maverick; Jahh, „She fuckin’ hates me.” :-D
Bizony,jelenleg a hagyományos film még tényleg jobb, mint a digitális.
Amúgy jól írjátok, tényleg a leszállás egy nagyon kényes pont, mivel egy nagy vitorlázógép, és nem nagyon akaródzik neki földet érni. A kocsiból azt mondják a pilótának, hogy milyen magasan van pillanatnyilag. Azért nem semmi, hogy az igen nagy fesztávolságú szárny, ami videókon szemmel láthatólag több méteres kilengéseket produkál, elviseli, hogy rábillenjen a gép leszálláskor.
Szerintetek egy fékernyő nem segítene?(talán még stabilizálná is a földön, hogy ne pördüljön akkorát…)
off:
http://en.rian.ru/world/20120215/171330093.html
Vietnam Anti-Ship rakétákat kezd el gyártani.
Megbíznának pár jó ezermestert, oszt oda, és úgy szegecselnék azokat a francos kamerákat, ahová csak kérik, és még működne is. A kanócoknak fúrnának egy kábelcsatornát, xiloplasttal kitömítenék, bekötnék, és mehet a Global.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy más baj is lehet ebben a programban, mert el ne hitessék már velem, hogy egy francos kamerát nem tudnak beletenni egy FELDERÍTŐGÉPBE.
Szerintem egyszerűen rájöttek, hogy ha megfelelően akarják üzemeltetni ezt a masinát, akkor a folyamatos kommunikáció és irányítás fenntartása több embert és pénzt igényel, mint az U2. /tekintsük a földi kiszolgálószemélyzetet minimum azonosnak/
Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a kamera a célról jó képeket csinálhat az automata gépeknél is, de a pilóta KÖRBENÉZ, és sok olyasmit is lát akár egy szempillantás alatt, amit ÉRTÉKELNI is tud, azaz egy küldetés sokkal értékesebb információkat adhat.
A Global nem néz értő módon körbe, és ha minden adatot rögzítene is, amit egy pilóta a nézelődéskor lát, akkor az akkora mennyiség lesz, hogy elemzők hada fog rajta dolgozni.
Remélem nem voltam bonyolult.
Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a kamera a célról jó képeket csinálhat az automata gépeknél is, de a pilóta KÖRBENÉZ, és sok olyasmit is lát akár egy szempillantás alatt, amit ÉRTÉKELNI is tud, azaz egy küldetés sokkal értékesebb információkat adha
Ha szerinted egy U-2 / GH magasságban grasszáló gépből a pilóta szabad szemmel állapít meg bármit is, akkor szerintem bajok vannak. Nem a géppel, a szemléleteddel.
molni
Csak mert neked rossz a szemed :)
+
http://area51specialprojects.com/u2.html
Mi az S változat hátán az a nagy dudor?
@B-2
http://www.fas.org/irp/program/collect/u2_2e.jpg
Azt viszont nem tudom, hogy mit takar az elnevezés.
Na kicsit utánaolvastam ennek a SPAN datalink-nek:
Arra nem sikerült rájönnöm, hogy a SPAN az most mozaikszó-e, és így valami alrendszert takar, vagy nem, de az infók szerint ez egy SADL (Situation Awarness Data Link) adatátviteli rendszer valamilyen egysége lesz. Ennél mélyebben nem sikerült beleásnom a dologba, idegen vagyok én ezen a területen :-)
Egyébként ezeket az S verziókat ’94-től ’99-ig alakították át az eredetileg felhizlalt R verziókból.
a hercules fog megélni…
… meg a Buff. Csodás ez az U2es!
aztan belefutottam ebbe
A videó elején azt akartam írni, olyan lehet ez, mint a motorbicikli: kívülről sokkal veszélyesebbnek néz ki. Most azt mondom, pilóta kel ide!
a hagyományos film még tényleg jobb, mint a digitális
Főleg 60×60 centis méretben.
Az angoloknál viszonylag gyakran szállnak le-fel az amerikai U2-esek a szpotterek nagy örömére.
http://zeenews.india.com/news/world/us-military-flying-drones-over-syria_759228.html