|

MMRCA: India kitart a franciák mellett

A közelmúltban a franciák hatalmasat nyertek Indiában, megmentve ezzel a korábban exportsiker nélküli Dassault Rafale-t. Az MMRCA tender finisében kihulló európai riválisnak, az EADS-nak persze nem volt ínyére az Eurofighter kiesése, így némi osztás-szorzás után bepróbálkoztak az eredmény megfúrásával. (Várható volt, hiszen nem aprópénzről van szó és a franciák is így jártak volna el hasonló esetben.)

Úgy tűnik azonban, hogy a típus mögötti 4 állam a továbbiakban már nem fog lobbitevékenységet folytatni, ugyanis India – ahogy korábban utaltak már rá – nem hajlandó a vesztes fél sirámainak meghallgatására az eredetileg tervezettnél már amúgy is csúszásban lévő gépbeszerzés kapcsán.

A minisztérium részéről kizárták az Eurofighter mögött álló érdekeltek bárminemű akciózását és közölték, hogy ezen a héten exkluzív tárgyalásokba kezdenek a Dassaulttal, mely kapcsán szeptember-október környékére várható a végleges szerződés aláírása. A minisztérium részéről nyilatkozó illető elmondása szerint a program kifizetése, illetve a másik oldalról ellentételezés 11-13 éves intervallumra lesz széttolva.

„A franciák Rafale-ja elverte a Typhoon-t mind a teljes élettartam, mind pedig a beszerzés költségének tekintetében. A Rafale helyett a Typhoon választása esetén teljes MMRCA program költsége mintegy 25 000 crore (~5 milliárd dollár) összeggel magasabb lett volna.” – nyilatkozták az indiai védelmi minisztérium felső szintjeiről még múlt hét csütörtökön.

Dassault Rafale gépek hangárban

A Francia Légierő 3 Rafale gépe a Saint-Dizier légibázis egyik hangárjában. | Fotó: Alex Paringaux ,

„Az a helyzet, hogy a Typhoon és a Rafale közti árkülönbözet nagyon magas volt… 22-25 százalékkal többe került volna Indiának az előbbi rendszeresítése. Egyetlen kormány sem mehet bele ilyesmibe.” – idézik tovább a minisztériumi forrást, aki hozzátette azt is, hogy a tender levezetése a nagykönyvben megírtak szerint történt.

A névtelenségbe burkolózó forrás némi konkrétummal is szolgált, mikor arról értekezett, hogy az üzemeltetési költségek terén 40 éves szolgálati idővel és 6 000 repült órával számoltak. Ennek kapcsán az igen alapos elemzéseik szerint – figyelembe véve a típusok repült órájának költségét, a karbantartási, utánpótlási és hasonló jellegű költségvonzatokat arra a megállapításra jutottak, hogy az Eurofighter esetében magasabb összeg kacsint vissza. Márpedig a forrás elmondása szerint annak eldöntésekor, hogy melyik a legolcsóbb árajánlat, ott pont az üzemeltetési költségeket vették figyelembe.

Persze azért nyilvánvalóan a gépek beszerzési ára sem volt lényegtelen… Bár a nyilatkozat szerint itt sem volt nehéz dolguk, ugyanis az Eurofighter itt még nagyobb hátrányban volt. „A Typhoon-ra adott hivatalos árajánlat túlságosan magas volt. A Rafale az egyértelmű győztes mind az élettartamon keresztüli üzemeltetési, mind pedig a beszerzési költségek tekintetében.” – áll a nyilatkozatban, melyben arról is olvashatunk, hogy a technológiai transzfert is igen borsos áron kínálta az EADS.

Eurofighter Typhoon Abu-Dzabi felhőkarcolóival a háttérben

Fotó: Eurofighter – K. Tokunaga ,

Nos, úgy tűnik a franciák megnyugodhatnak, nem kell újabb csatába vonulniuk, így valóban megkezdődhet a szerződés aláírásáig vezető hosszú tárgyalássorozat. Melynek részeként a Dassaultnak ugyebár el kell készítenie a technológiai transzferről szóló végleges anyagot is. Mert mint tudjuk az MMRCA gépeknek csak egy kisebb része épül meg a győztesnél, a gépek túlnyomó többségének összerakásáról a Hindustan Aeronautics gondoskodik majd. Ez konkrétan azt jeleni, hogy a lehívható opció nélkül is tetemes mennyiségű, 126 gép közül a Dassault franciaországi gyárában csak 18 Rafale készül majd az IAF számára, a maradék 108 gép pedig már licencben épül majd a szubkontinensen.

Dassault Rafale gyártósor

Gall kacsák a gyártósoron | Fotó: Alex Paringaux, Dassault Aviation ,

A Dassaultnak 2015 közepéig kell leszállítani a gépeket, míg a jelenlegi tervek szerint a HAL elvileg évi 6 gépes mennyiséggel fogja szép komótosan ledarálni a rá eső mennyiséget. Az első, már indiai gyártású Rafale érkezése 2017-18 környékére várható. Hogy százalékosan mekkora lesz benne a helyben készült elemek aránya, arról nem szól a fáma, azonban a minisztériumi forrás elmondása szerint az utolsóként kigördülő Rafale-ban összességében 85 százalékos lesz a típus beszerzésével átvett, akkorra már indiai kézen lévő technológia.

51 hozzászólás “MMRCA: India kitart a franciák mellett”

  1. Lehet, hogy nem jól tudom, javítsatok ki, de egy repülőgéphez átlagban két pilótát szoktak kiképezni. A 40 évre 6000 óra az évente 150, ha jól tudom Indiában elég jó rep. számmal rendelkeznek a pilóták éves szinten, Wikipedia szerint 180 óra. Akkor nem lesz kicsit kevés 40 évre a 6000 óra?

  2. Rossz a számítás mert évente csak 6 gép legyártását tervezik vagyis legalább 15-16 évig fogják gyártani ráadásul az elsők csak 2017-2018 környékén érkeznek. tehát ez a reppóra nagyjából megfelel az elvárásoknak…és az indiai gépveszteséget figyelembe véve valószínűleg soha sem lesz egyben a 126 gép…

  3. Novara, nem tudom ezt az adatot honnan szedted, jelenleg évi 10 gép a gyártási ütem, és szándékosan szedték vissza havi 1,2-ről, hogy tovább kitartson a francia rendelés, és ne kelljen „Raptorozni” a gyártósorral.

  4. „jelenleg évi 10 gép a gyártási ütem”

    Még így is csiga lassú.
    A szuhoj cég évente 50 gépet ad át ebbe beletartozik az orosz rendelés és a külföldi is.
    De még mielőtt valaki szidni kezdene, csak annyit hogy pogosjan nyilatkozta hogy évente 50 gép átadádra képes a gyártósor .

  5. elvárásoknak…és az indiai gépveszteséget figyelembe véve valószínűleg soha sem lesz egyben a 126 gép…

    Ez minden flotára igaz. Nem votl még olyan vadászgép, amiből ne veszett oda szérigyártás során gép. Az első széria F-15A asszem 7 ezer óra után taknyolt le. Pedig az volt az első olyan jenki jetvadász, amiből a CAT I/II tesz során nem volt gépveszteség.

  6. novara
    Igazad van nem pontos a számítás, mert a gyártási ütemet, a gépek átadásának éveit ismerve, pilóták számát tudva biztos megközelítőleg ki lehetne számolni, de szerintem, ha az utolsó gépet legyártják kb.: 2020 után valamikor (csak próbáltam saccolni) azt is 40 évig szeretnék használni és gondolom, ha majd anno kivonják őket, akkor a legfiatalabb példányokat használják legtovább. (40 év, ezt tervezik) Tehát minden gépet 6000 órára és 40 évre terveznek, csak a korábbi gyártásúak előbb elérnék el az üzemidő végét. Ha belegondolsz évi 150 repült óra gépenként kevés, ha csak nem kevesebb pilóta lesz, mint gép. (évi 180 repült óra jut átlagban egy pilótára) Valószínű Molninak lesz igaza, és ez csak az üzemidő hosszabbításig rendelkezésre álló óraszám, és nem a teljes élettartamra rendelkezésre álló idő.

    „az indiai gépveszteséget figyelembe véve valószínűleg soha sem lesz egyben a 126 gép…” :)
    Talán megtörik a jég, és ezekkel nem lesz annyi műszaki hiba, hisz ez egy modernebb repülő, és azért ott is változóban van az üzemeltetési morál.

    Roni
    Szerintem a franciák is képesek lennének évi 50-re, ha lenne rá igény, de a jelenlegi igényeket így is ki tudják elégíteni. (megjegyzem nem csak a Szuhoj cég képes erre, az USA gyáraiból is elég gyorsan gördülnek le a típusok, ha szükség van rájuk, ha nincs, ésszerűen beütemezik a gyártást, évekre leosztva) Azt meg végképp csak az Indiaiak tudják, hogyha olyan egetverően sürgős a típusváltás, miért elég ilyen kevés mennyiség évente, valószínű átgondolták, és nekik így az ésszerű. (talán könnyebb lesz a típusváltás, mert nem egyszerre öregszik ki a gépállomány, persze ez csak az én véleményem)

  7. Benne van a cikkbe hogy hány évig fogják gyártani a gépeket.
    „A minisztérium részéről nyilatkozó illető elmondása szerint a program kifizetése, illetve a másik oldalról ellentételezés 11-13 éves intervallumra lesz széttolva.”
    A másik meg az hogy a gyártás 90% a Indiában fog történni mire leszállítják a Franciák az első századot addigra Indiába már a gyárósoron lessznek a gépek.

  8. Amúgy ez a hivatalos évi 180 óra, elég érdekes, mert jelenleg szerintem egyik repülőgép típusuk sem képes évente ennyi repórára. (nem tudom elképzelni hogy jön ki? több repülőn?) Lehet tényleg több a repülő a pilótáknál? Sokat repülnek az tény.

  9. Van A statisztikád a Szu-30MKI gépekről, ami 100k órára eső A osztályú (jenki terminológia) eseményeket megörökíti? Ne abból indulj ki, hogy mennyi 21-est vágtak oda. Legalább 2005 óta üzemeltetnek Szu-30 gépeket nagy léptékben és eddig kettő veszett oda. Ha csak 80 gép repül – átlagoljuk ki a rendelkezésre álló darabszámo 6 évre – átlag 120 órát évente, akkor az jön ki, hogy kb. 29 ezer óránként taknyolt le egy gép. 3,5 fél gépveszteség 100k óránként. Ennek a duplja sem lenne rossz egy ilyen komplex gép bevezetésnél. Az F-15 mire elérte ezt a szintet az ~10 év volt. (Majd csekkolnom kell az adatokat otthon.)

  10. A 6000 órás kalkuláció nem a teljes tervezett repült idő, hanem egy olyan határ, ami fölött finoman szólva fingja sincs senkinek, hogy milyen költségek lépnek fel, hiszen ezt az értéket még egyik döntős típusból sincs olyan példány, ami megközelítette volna. Persze lehetne 12 000 órára becsülni, de az erősen gasztropresszúrás érték lenne, hiszen bőven lehet, hogy pl. a sárkány kevésbé, vagy jobban fárad, mint amit a szimulációk során kihoztak. Még magának a gyártónak is csak ötlete lehet, hogy mit eredményez ennyi terhelés. Általában ahogy egy géppel növekszik a felhalmozott tapasztalat, ki tudnak dolgozni egy olyan csomagot, amivel levegőben lehet biztonságosan tartani még x ezer óráig. Biztos vagyok benne, hogy anno az F-15E-t se 10 000 óra fölé tervezték.

  11. Szerintem – de szigorúan magánvéleményem szerint – az EF-ről mi, az európai közönség korántsem tudunk mindent. Az indiaiakat nem lehetett etetni, ott kőkeményen ment a tesztelés. Lehet az EF-el valami bibi az ár mellett……

  12. az Iaf nek a egy elore megadott es sokat kritizalt szempontok alapjan kellett ertekelnie a gepeket.uilyen elore eldontott dolog volt a korrupcio miatt hogy a donfobe 2tipus kerulhet de a dontobe. ~csak az ar szamit.

    a tender eredmenyebol som mindenre lehet kovetkeztetni pl hogy az eus vasak igencsak jok de arra nem hogy a dontos gepek kozul melyik a ha van llyan a jobb.

  13. Fade ! Az indiaiknak kőkemény érdekük – majdnem létkérdés – hogy potens gépet vásároljanak – főleg igen sok pénzért !

    Nyilvánvaló,hogy a több évtizedes tapasztalataik alapján tudják mire van – lehet – szükségük és elsősorban e szerint választanak.

    Közel egyforma gépek esetében pedig természetesen az ár lehet döntő !

    Amennyiben a francia gép a harcászati-műszaki jellemzők többségében gyengébb lett volna az EF-nél – nem választották volna !

  14. Ezek szerint csak az árcédula döntött. Érdekes, hogy az eddigi tendereken leginkább ez volt a probléma a franciákkal.

    Amit nem értek: Azok a típusok amiket ki akarnak váltani (Mig-27, Bison, Jaguár, stb.) azoknak nincs annyi idejük, hogy kivárják a csigalassú gyártást.

  15. Ha jól értem az értékelést akkor…

    A Rafale minden teszten jobb mint a svájci F-18, a 2008-as és a 2015-ös állapota szerint is. Ennyire jó gép lenne a Rafale?

    A másik két gép legtöbbször az Hornet képességeit sem éri el. A gripen a Recce és Ground strike teszteken jobb eredményt ért el, mint az EF2000, a 2008-as és 2015-ös állapot szerint is.

    A fájl végén oda van írva hogy a jelentés a gazdasági és a politikai tényezőket nem vizsgálta.

    A svájciak az F-5-öst akarják leváltani de az F-18-nál jobb teljesítményű géppel? Vagy mindkét gép váltótípusát keresték már akkor is?

    02.12-én szivárogtatták ki a dokumentumot. Azóta ezt elemzi mindenki:

    http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3acdbe4d08-e716-4d22-bdef-fb707ccd5610&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

  16. >dudi szerint: 2012. február 13. hétfő @ 23:07

    Ez az értékelés első része 2008-ban készült, a 2008-ban létező gépekkel (Gripen C/D) végzett tesztek alapján. A második részben a 2015-ös tervezett állapotot hasonlították össze (Gripen E/F ~NG). Végül összesítik. De ez le van írva benne. Vagy mire gondolsz?

  17. Terminator: Az Indiai tender követelményei szerint. Ez fontos mert ami kiszivárgott az olyan oroszos. Sokra értékelték a manőverezőképességet ebbe rafi, ef ugye legjobb volt de kevésbé volt fontos pár olyan terület ahol imho a SH&F16 lett volna a nyerő.

    omega: döntőben nem képességeket vizsgáltak. IAFnek mindket tipus megfelet, a pénz döntött, lehetett volna a rafi akár jóval gyengébb is.

  18. Fade ! Hm….hm…ha döntően nem képességeket vizsgáltak akkor mit ?
    Műveltséget, intelligenciát, mozgáskoordinációt….stb.

    Aerophyl szerint a svájci tesztek alapján a Rafi jobb volt !

    Akkor mégis a jobbat választották, ráadásul 25 %-al olcsóbb is volt !