HTKA Hírhalom 2012. 6. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Japánban új aknakereső rendszer beszerzése mellett döntöttek – összesen 4 példányban rendszeresítik a Northrop Grumman ALMDS (Airborne Laser Mine Detection System) berendezését, melynek így Japán vált az első külföldi üzemeltetőjévé. A lézerrel pásztázó eszközöket az MCH101 (AH101 japán haditengerészeti változata) hordozhatja, az előnye hogy kihasználható a helikopter sebessége, így rövid idő alatt is viszonylag nagy területet lehet ellenőrizni. A konténerből 4 kamera pásztázza a vizet, melyről digitális térképet készítenek, kijelölve az összes aknára hasonlító tárgyat, majd a képet elküldik az összes haditengerészeti egységhez. A rendszer integrálását az MCH101 helikoptereken a Kawasaki Heavy Industries végzi a Northrop Grumman és a Fujitsu segítségével.

AN/AES-1 ALMDS | Fotó: Northrop Grumman ,

Elvégezte első repülését a Norvég Király Légierő második modernizált P-3N felderítőgépe. Az MLU modernizálására Kanadában került sor, Halifax városában, ahova az alkatrészek a Lockheed Martin mariettai gyártósoráról utaztak. Az átalakítás során az avionika modernizálásán felül kicserélik a gépek szárnyát és vízszintes stabilizátorait is, így jelentősen növelve a hátralévő üzemidejüket. A gép a tesztrepülések elvégzése után kerülhet vissza eredeti üzemeltetőihez, az Andoya AS légibázison működő 333. századhoz.

—–

Évek óta hallani az indiai C-17 Globemaster III beszerzésről, azonban szerződés kötésre sokáig nem került sor. Február 2-án azonban megtört a jég és az Indiai Kormány aláírta az 1,78 milliárd dolláros szerződést, melynek keretén belül a Boeing 10 C-17 Globemaster III teherszállítógépet gyárt le és ad át az Indiai Légierőnek 2014. július 28-ig.

—–

Egy gép elvesztésével és egy másik megrongálódásával járó baleset történt Tajvanon, amikor a légierő két kiképzőrepülésen részt vevő AIDC AT-3 gépe összeütközött a levegőben. A balesetre február 3-án került sor, helyi idő szerint 16:10-kor, Fangliao közelében. Az ütközést követően az egyik gép irányíthatatlanná vált, ezért a személyzet katapultált, őket kisebb sérüléssel vitték kórházba, a gép pedig a közeli hegyoldalra zuhant le, a másik gép irányítható maradt, ezért a személyzet a kényszerleszállás mellett döntött, ezt a közeli Gangshan légibázison hajtották végre.

AIDC AT-3 Thunder Tiger Aerobatics

AIDC AT-3 géppár a Thunder Tiger bemutatócsapat színeiben | Fotó: Cruise, Wikipedia ,

Február 7-én további tajvani gépveszteségről számoltak be, de ez utóbbi tavaly szeptemberben történt. Egy-egy éjszakai gyakorlórepülésre felszálló F-5F és RF-5 tűnt el a radarképernyőkről 13 perccel a bevetés megkezdése után. Mint később kiderült, a két gép heggyel ütközött, megölve ezzel a 3 pilótát. A kivizsgálók először mechanikai hibára gyanakodtak, ami nem lett volna meglepő, tekintve a példányok életkorát, de ezt nem tudták bebizonyítani, a gépeken minden rendszer tökéletesen működött a becsapódás pillanatában, ezért pilótahibaként könyvelték el az esetet.

—–

Pakisztánban is rájárt a rúd a kiképzőrepülésen részt vevőkre, lezuhant a légierő egyik F-7PG vadászgépe. Az esetre február 12-én került sor, 24 mérföldre (38,4 km-re) északra Quetta-tól. A gép sajnos a pilótával együtt zuhant le, az eset okai egyelőre tisztázatlanok.

—–

Peruban is elvesztett egy gépet valamint két pilótát a légierő – pénteken, február 10-én lezuhant egy kiképzőrepülésen részt vevő Zlin 242L típusú gép, megölve ezzel kétfős személyzetét. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.

—–

Pakisztánban teljessé vált az új gyártású F-16 flotta, miután a hónap elején átvehették az utolsó F-16D Block52 verziójú vadászbombázót. A 18 példány a Pakisztáni Légierő legmodernebbjei, melyek a jövőben jól kiegészítik majd a könnyű vadász JF-17-eseket és a régebbi Falcon-okat. Ami az utóbbi típust illeti, visszatért az USA-ból két MLU modernizáláson átesett példány, így a légierő „Sólyom” flottája összesen 3 példánnyal bővült.

—–

Az Amerikai Légierő 180. százada jelentős eseményt ért el, ők lettek az első üzemeltetői az F-16-nak, akik egy rutin kiképzőrepülést végrehajtottak csak bio-üzemanyaggal hajtott vadászgéppel. A jeles eseményt január 10-én érték el, egy F-16CM géppel. Az Amerikai Légierő terve hogy 2016-ig 40 típuson kipróbálják a bio-üzemanyagokat, ennek érdekében 2009-től tesztelték különböző gépeken, kezdve a helikopterektől a vadászbombázókig.

—–

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a világ kétségkívül egyik legfontosabb vadászbombázó típusa, az F-15E: a 89-0487 farokjelzésű példány január 13-án reggel átlépte a 10 000. repült óráját, elsőként teljesítve azt az összes Eagle közül. Tovább emeli az esemény fényét, hogy a 10 000. órát Afganisztánban, harci bevetés közben lépte át a példány, mely 1990-ben került ki a gyártósorról, ezért viszonylag fiatalnak számít a néhány helyen még mindig üzemelő F-15A/B variánsokhoz képest, mindezek ellenére töltött több időt a levegőben. Ráadásul a 10 000 óra jelentős részét harci bevetésen töltötte, lévén részt vett a Desert Storm, Deliberate Guard, Northern Watch, Southern Watch, Iraqi Freedom valamint Enduring Freedom hadműveletekben.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban