|

F-X III: PAK-FA helyett Gripen?

Oroszország nem szándékozik elindítani a Szuhoj T-50 PAK-FA vadászbombázót a dél-koreai F-X III tenderen – erősítette meg a napokban több kormányzati és ipari forrás. Szöul, pontosabban a DAPA (Defense Acquisition Program Administration – Védelmi Beszerzési Programiroda) tavaly júliusban vette fel az orosz 5. generációs típust azon listára, mely a tenderen esélyes gyártókat és portékáikat tartalmazta, 2012. január végéig adva időt rá, hogy úgymond visszaigazolják a felkérést. Ezt azonban sem az orosz kormány, sem a T-50 gyártásáért felelős KnAAPO nem tette meg.

Mi több, a Szuhoj még csak fel sem vetette a dolgot Moszkvának, mely így nem adhatta áldását a tenderen való részvételre. Ennek legvalószínűbb oka, hogy az orosz vállalat már két dél-koreai tendert is elbukott: az F-X I-et 2002-ben, illetve az F-X II-t 2008-ban egyaránt a Boeing F-15K nyerte, melyet azóta már szolgálatba állított a Dél-Koreai Légierő (RoKAF). A Szu-35-el pályázó oroszoknak nem sok esélyük volt, hiszen a RoKAF évtizedek óta amerikai technikát működtet, a képletbe nem illett volna a teljesen más logisztikai rendszert kívánó Flanker.

Hasonló a helyzet most, a PAK-FA esetében is, főleg annak tudatában, hogy a tenderen részt vesz két olyan „nehézsúlyú” típus, mint az F-35 Lightning II és az F-15K Slam Eagle, valamint az EADS is erősen nyomul a Eurofighter Typhoonnal. Értelemszerűen előbbiek némi előnnyel indulnak az európai „kacsához” képest, különösen a Boeing madara, hiszen az amerikai lobbi rendkívül erős Dél-Koreában.

Dél-Koreának nem lesz PAK-FA-ja, ez már biztos |Fotó: KNAAPO ,

Szintén friss fejlemény az F-X III-al kapcsolatban, hogy a svédek is megjelentek a színen. A Saab-nak sikerült elintéznie, hogy megkaphassa a pályázati feltételeket, és ha akar, indulhasson a 7,3 milliárd dolláros megrendelésért. A DAPA egy magas rangú tisztviselője szerint egyelőre nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, mivel nem tudni, hogy a Saab komolyan gondolja-e a dolgot, vagy csupán megfigyelők segítségével kíván betekintést nyerni a tender menetébe. Utóbbit erősítheti meg, hogy a hír hallatán számos dél-koreai illetékes egyből megjegyezte: nem baj, ha indul a Gripen, ám már most tudni lehet, hogy számos követelménynek nem fog tudni megfelelni.

Ez még annak ellenére is igaz, hogy a DAPA már nem kötelezi a pályázókat, hogy rendelkezzenek belső fegyvertérrel, és legyenek csökkentett észlelhetőségűek. A realitás talaján maradva tehát elmondhatjuk, hogy az F-X III három típus között dől majd el. A követelményrendszert nagyjából egy hét múlva adják ki, a végső ajánlatokat június 18-ig kell benyújtani. A jelentkezőket szeptembertől kezdik vizsgálni, a kiértékelés pedig várhatóan október végéig tart, ekkor következhet a győztes kihirdetése. A sietség oka egyébként hivatalosan is Észak-Korea, mely egyre komolyabb fenyegetést jelent a déli országrészre.

37 hozzászólás “F-X III: PAK-FA helyett Gripen?”

  1. Ha már így pörögnek a tenderek: valaki nem tudja, hogy a svájciak mit reagáltak a francia Rafale ajánlatra? Illetve az indiai tenderrel kapcsolatban vannak-e hírek, vagy megint fél évszázad, mire kiderül a győztes személye? És egy kis ráadás kérdés: a brazil tendernél mi a helyzet? Akkor használt gépek lesznek végleg, vagy inkább megrendelik a 4+/++ generációs gépeiket?

  2. Ez egy jó döntés volt oroszok részéről, így az amerikaiák első kézből megkaphatták volna infókat PAKról… Az egész tender csak egy beugrós reklám, két amerikai cég között fog eldölni.

  3. „Erre csak azt tudom mondani, hogy majd meglátjuk. A PAK-FA első felszállása anno 2005 tájára volt belőve…”

    Csak hogy ez egy légi harc rakéta amire nagyon nagy szükség van, enélkül a pakfa és a többi egy komoly és drága sportrepülő .
    Azért ígéretesebb mint a franciáknak tervezett 2018-2020 rendszeresítés.

  4. Ez eléggé egyesélyes F-35-nek kezd tűnni, főleg az F-15SE-vel kapcsolatos nem túl pozitív hírek után. Egyébként lehet inkább több F-16-ot vennék a helyükben, ÉK ellen az is overkill, és Kína ellen is bőven jó még egy húsz évig, inkább a mennyiség legyen nagy meg a BVR rakéták száma.

  5. Azért a Dél-Koreai vezetők is észnél vannak ! Saját 5. genis gépet akarnak, ezért döntő lehet,hogy az F-35 vásárlása esetén hogyan és milyen technológiához jutnak.
    Ha ilyenre nincs lehetőség, akkor szerintem az olcsóbb F-15SE mellett fognak dönteni.

  6. Csak hogy ez egy légi harc rakéta amire nagyon nagy szükség van, enélkül a pakfa és a többi egy komoly és drága sportrepülő .

    A PAK-FA-ra is szükség van, attól nem készül gyorsabban. Az R-73 és R-27-re is szükség volt mégis éveket késett anno mindkettő integrációja. Pedig akkor még létezett a SZU…

    Azért ígéretesebb mint a franciáknak tervezett 2018-2020 rendszeresítés.

    Mármint mindek a rendszeresítése? Egyébként amíg a csúcs orosz légiharc rakétán – R-77 – olyan tolóerő karakterisztika van, amin a jenkiknél utoljára a vietnámi AIM-7E és E-2 rakétákon volt, addig nincs miről beszélni…

  7. Egyébként nem meglepő a hír. A gépek két év alatt repültek annyi egyáltalán, mint az YF-22/23 a flyoff során? Sanszosan nem.

    Programozási terminológia szerint ez még egy pre-alpha vezió szintjét sem éri el, nemhogy egy beta verzióért… :)

  8. molni

    Ez már bőven meg van Alfa, majd a 0. széria lesz a béta. :)
    Amúgy szerintem úgy fognak vele járni számozás tekintetében, mint a franciák a Rafale-val, az „A” verzió csak techdemo volt, az utána következők ( „B”,”C”,”M” ) voltak a rendszeresített változatok.
    De a szu-35 is detto ugyanez -> szu-35 nem került rendszeresítésre, csak a szu-35S…

  9. Rosszul emlékeztem és 200-300 repórára emlékeztem, de most nem találok annyit sehol. A 90 és 60 repórát találtam az YF-22 és YF-23-ra. Persze lehet, hogy ezek a tévesek.

    Mondjuk a PAK-FA ennél nem sokkal többet repült, az elmúlt év végéig.

  10. Az YF-22 két gépe néhány hónap alatt csinált +70 felszállást és 90 órát. A győztes kihirdetése után a gyakorlatilag változatlan géppel még kb. 60 órát hajtómű tesztekre. Ehhez képest a PAK-FA kb. tízszer lassabb. Az 1991 utáni több ezer órás teszt meg aztán évekre lebonbva is annyi, hogy a PAK-FA sokszoros tempóval felszorozva sem teljesítené még 2020-ra sem…

    A fegyverzetről. Az AMRAAM gyártás megkezdése előtt cirka 200 indítás volt…

  11. Azt hiszem, ivánék általában kevesebbet tesztelnek egy technikát, mint az amerikaiak, mielőtt szolgálatba állítják. De én is nagyon kíváncsi vagyok. Mostanában a világ semelyik részén sem tudják tartani a kitűzött időpontokat, sokszor még a sokadikat sem:)

  12. A MiG31est rendszernek tervezték, és az is lett. Azonnal kellett, ment is, mint a vihar.

    Első felszállás és a hivatalon rendszeresítés között – ez nem feltétlen jelenti miden képesség realizálódását – ~7 év telt el. Ennél az F-15 fejlesztési is gyorsabb volt a DCP kiadása után… Az ez első felszállás és első combat ready TFS között 4,5 év sem volt…

  13. A Gripen nem repül, magyarázkodik.

    Minden géppel előfordulhat gikszer. Idézet az AP blogról.

    Szoftverügy. Ez a kis flottából eredő lassú tapasztalathalmozódás hátránya. A Gripennel még nagyon hosszú ideig lesznek kellemetlen kis hibák, melyek nagy PR-veszteséggel járnak.
    Persze a program „barátainak” nem kell kétszer mondani, hogy rácuppanjanak egy ilyen hírre. Főleg, ha éppen aláírtunk egy szerződésmódosítást.

    Szerited a Szu-34 gépek átvételén mi tartott 4 évig…? Pont az ilyen gikszerek. Az F-22 esetén ilyen volt a dátumválasztós hiba. Az F-22 flotta, mint kb. akkora, mint Gripen. Lám, a gikszerek itt és ott is megvannak.

    Nehogy azt hidd már, hogy nem volt (van!) ilyen a szovjetorosz gépeken.

    Az agyonajnározott Szu-30MKI gépek TVC-s hajtóműve tudod, hogy mit bír ki? Jelenleg asszem 240-250 óránként kiszedik a gépből és viszik nagyjavítani… Arról nem is beszélve, hogy a kapcsolódó szoftveres vezérlésnél ez ilyen problémákat okoz. Aerophy tudna erről mesélni neked.

    Annyi a difi, hogy a svédek láthatólan nem titkolóznak. Ellenben az eurokacsa, a francia szélroham esetében lg 5-6 éve is divat volt mindenfélét lódítani és betegesen titkolni a hiányosságokat… Az oroszoknál meg aztán hajjaj…

  14. „Mármint mindek a rendszeresítése? Egyébként amíg a csúcs orosz légiharc rakétán – R-77 – olyan tolóerő karakterisztika van, amin a jenkiknél utoljára a vietnámi AIM-7E és E-2 rakétákon volt, addig nincs miről beszélni…”

    Megosztanád az R-77 karakterisztikáját?

    Más: szerintem meg a PAK-FA nem olyan fontos az oroszoknak, mint amennyire az F-22-es volt az amerikaiaknak. Mások a célok. Azt sem értem miért kell mindig párhuzamot vonni a két ország fejlesztései között. És ha gyorsabban haladnak az amik akkor mi van? Állítsuk szembe a fejlesztési költségeket (nem fogjuk tudni, csak sejteni). Nehogy már csak az a szempont amiben az amik jók…

  15. „Az agyonajnározott Szu-30MKI gépek TVC-s hajtóműve tudod, hogy mit bír ki? Jelenleg asszem 240-250 óránként kiszedik a gépből és viszik nagyjavítani…”

    Ezt nem sok adattal lehet összevetni, nincs más hasonló és számukra elérhető (!) technológia a piacon.
    Ha kell az indiaiaknak ez a képesség, és hajlandóak ennyit fizetni érte…

  16. Megosztanád az R-77 karakterisztikáját?

    5-6 másodperces égésideje van indítás után. Ez egyetlen nagy huss az elején. Teljesen mindegy, hogy ez milyen lefutású pontosan, energetikailag mindenképpen kedvezőtlenebb, mint a két tolóerő fokozattal bíró AIM-7F/M.

    Ezt nem sok adattal lehet összevetni, nincs más hasonló és számukra elérhető (!) technológia a piacon.

    Az F-22 TVC-s hajtóművel bír. Az indiaiak kétszer annyi hajtóművet rendeltek, mint amennyi gépük van. A F-15/F-16 gépek különféle hajtóművei estén ez a ráta 1.1 vagy az alatt egy kicsivel, tehát nem 100%, hanem 10% tartalék hajtómű van. Az F-22 estén sem tudok ekkora mennyiségű tartalékról. Döbbenetes eltérés.

  17. molnibalage:
    Oké az F-22, de az nem elérhető az indiaiaknak, tehát két választásuk volt: vagy Szu-30, vagy nincs vektorálás. És jelenleg még mindig ez az egy lehetőség van bárki számára, ha már rendszerben álló TVC-t akar venni. Ezért nincs igazi viszonyítási alap. Műszakilag meg csak az F-22. Az F-15/16 hajtóművei nem bírnak ilyen képességgel – ami nem azt jelenti hogy rosszabb egy Wartburg motornál, pedig lehet abból csak 5%-al több blokk készült mint komplett szekér :D

    gacsat:
    Linket köszi, elsőre nincs meg az infó de ha lesz időm átböngészem