Mindössze 18 hónappal azt követően, hogy megszületett a kormány döntése a vásárlásról, Svédország átvehette első két Sikorsky UH-60M Black Hawk helikopterét. Oldalunkon 2010 októberében számoltunk be első ízben róla, hogy Stockholm afganisztáni kontingensének megerősítésére 15 darab UH-60M-et vásárolna az Amerikai Egyesült Államoktól. Mivel Washington számára kiemelt fontossággal bír, hogy az ISAF résztvevői fejlesszék forgószárnyas kapacitásukat az országban, ezért a svédek gyorsított eljárás keretében juthattak hozzá a helikopterekhez.
2012. január 17-én, kedden a svéd Védelmi Beszerzések Hivatala (FMV), mely az üzlet lebonyolításáért felelt, átadta a fegyveres erőknek az első kettőt a 15 Black Hawk-ból. A típus helyi jelölése HKP 16 (Helikopter 16) lett. Mivel az UH-60M beszerzését elsődlegesen missziós célok eredményezték, így nem véletlen, hogy már 2013-tól Afganisztánba szeretnék küldeni a helikoptereket a svédek – igaz, nem mindet: egyszerre tíz példány szolgál majd az ISAF kötelékében, míg öt otthon marad kiképzési célokra, illetve karbantartásra. A HKP 16 üzemeltető alakulata a Linköpingben települt helikopteres egység lesz.
A keddi átvételi ceremónián részt vett minden fontosabb személyiség, például a svéd haderő parancsnoka, Sverker Göranson, a védelmi miniszter, Sten Tolgfors, és Gunnar Holmgren FMV- vezérigazgató.
„Rendkívül büszke vagyok, hogy a svéd fegyveres erők kötelékében tudhatom a HKP 16-ot. Az új típus roppant fontos szerepet fog játszani a forgószárnyas csapatok kötelékében, nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is. Semmi kétségem afelől, hogy helikopteres műveleti képességeink jelentékenyen megnőttek a HKP 16-nak köszönhetően.” – mondta beszédében Göranson.
Az UH-60M-ek svédországi karbantartását egy tegnap megkötött szerződés értelmében a Saab végzi majd. Január 18-án a Sikorsky és a svéd védelmi ipari vállalat nyélbe ütötte a megállapodást, mely tisztázta az összes részletkérdést. A kontraktus értelmében a Saab felépít egy karbantartó üzemet Linköpingben, a helikopterek szolgálati helyén, melynek felszerelésében és beindításában a Sikorsky szakemberei segédkeznek. Kezdetben a munkák nagy részét még az amerikaiak hajtják végre, de fokozatosan átadják majd helyüket a svédeknek.
És mi a tervük a gépekkel az afganisztáni kivonulás után? Az NH90-es flottával fognak együtt szolgálni?
sulyid: olcsón felkínálják nekünk :)
Szép is lenne, egy legalább 10 gépes flotta a hueykkel együtt. :)
Hány szép szál svéd legény fogja a buksiját a plafonba beverni. Hajaj
sulyid: utolsó infóm, hogy mégsem jönnek a huey-k.
Az eredeti cikkben ez szerepel:
„A DSCA jelentése szerint Svédország a következő tételeket rendelné meg: 15 UH-60M Black Hawk helikopter, 34 General Electric T700-GE-701D hajtómű (30 a forgószárnyasokba építve, 4 tartalék), 15 AN/AAR-57(V)3 rakétaközeledés-jelző, 15 AN/APR-39 radarbesugárzás-jelző, 15 AN/AVR-2B lézerbesugárzás-jelző, földi bevetéstervező-rendszer, valamint a szokásos műszaki dokumentációk, logisztikai támogatás, kiképzés és mérnöki segítségnyújtás. A végösszeg így 546 millió USD lenne. A helikopterek a rendszeresítés után nem sokkal már az afganisztáni svéd kontingenshez kerülnének”
Jó üzletnek tűnik……
Sharky
Oh fuck… :( :( :(
Ilyen gépeknek bármely ország örülne! Találnak nekik helyet a Merlinek mellett ebben biztosak lehetünk!
@Chimera
Repült óraszám és évekre vetített időtartam nélkül nem megállapítható…
Nem lesznek mégse Huey helikoptereink?
Na, ez a huey kérdés engem is érdekelne!
Nehogy már, azért ne adjanak, mert nem tetszik nekik az alaptörvény! A köcsög egyiptomiakat bezzeg durván felszerelték! Mi csak rongyos használt heliket szeretnénk békés célokra!
Szerintem ha nem jönnek, akkor inkább azzal lesz a gond, hogy az „ajándékba” valójában „kurvadrágán”-t jelent, és így nekünk már nem kell, nem pedig az alaptörvénnyel, főleg, hogy ha jól emlékszem az amik már megszavazták.
Kolombusz
Már Hende is megmondta, hogy az a 42x millió a maximális ár, ami minden kis szart tartalmaz, amit az amik csak adni tudnak a gépekhez, s azt is mondta, hogy nem kötelező mindent megvenni…
Érdekes, hogy van vannak/lesznek csilivili NH90-eseik, de a gázos környékre még sem azzal mennek hanem típus fő piaci vetélytársából szereznek be a feladatra. Ahhoz képest hogy valamelyik európai gyártó múltkor osztotta az észt, hogy az ő típusuk a jövő, míg az S70 família csak egy „régi, idejétmúlt konstrukció”.
Remélem azt a bizonyos céget a lengyeleknél k*rvára elveri a Sikorsky…
sulyid:
Ez így an. a 426 mihály az az ár, amiben maximum kerülne a biznisz. Egy kicsit – helyesen – túlméretezett kerethatár.
Ha beleszámoljuk a kicsiny hazánkban kötelező különböző vastagságú boritékokba szánt pénzt, akkor is akár ennek a fele is lehetett volna a végösszeg.
Ha nem jönnek sajnálom. Mert Isten sem tudja mikor lesz legközelebb lehetőség akármire…
Ez a 42x millio $ egy olyan osszeg amirol pontosan azt se tudjuk mit takar. A 30+2 db gep szerintem felesleges. Igy az allam csod szelen alldogalva, az Eu-val, IMF-el ossze veszve szerintem nem is lesz HUEY. Lehet nem is kene eroltetni. Mondjuk egy 8-10db UH-60 es kb. ugyan ennyi Huey esszerubbnek talaltatna. ” I had a Dream… „