A helikopteres repülésben mind a mai napig a tereptárgyakkal való ütközés okozza a legtöbb katasztrófát, emberi és anyagi veszteséget. Ez igaz mind a polgári, mind a katonai szférában: az elektromos távvezetékek, villanypóznák, kábelek, esetleg a növényzet egyaránt veszélyt jelent egy alacsonyan repülő forgószárnyas számára. Különösképpen oda kell figyelni ezekre akkor, ha egy katonai helikopter ellenséges területen repül, hiszen a pilótákra egyrészt nagyobb pszichés teher hárul, ami növeli a figyelmetlenség kockázatát, másrészt pedig ismeretlen terepen, netán éjszaka, rossz látási viszonyok között elég egy pici hiba, és máris beüt a krach.
Ráadásul ezzel még nincs vége, hiszen ha az ominózus helikopter sivatagos területen kíván landolni, akkor személyzetnek fel kell készülnie az úgynevezett „brown-out” jelenségre. Ez azt jelenti, hogy a forgószárny-lapátok olyannyira felverik a port a jármű körül, hogy a pilóták látótávolsága gyakorlatilag nullára csökken. A közel-keleti hadműveletekben és Afganisztánban számtalan helikopter esett már áldozatul ennek, így indokolttá vált, hogy valamilyen módon kiküszöböljék a jelenséget, segítve a hajózókat a biztonságos landolásban.
A „brown-out” fennállása esetén történő biztonságos leszálláshoz és a tereptárgyak időben történő észleléséhez, kikerüléséhez egyaránt alkalmazható az amerikai Sierra Nevada vállalat új terméke, a HALS (Helicopter Autonomous Landing System – Helikopteres Automatikus Leszállító Rendszer). A mindösszesen 45 kg-os eszköz legfontosabb összetevője egy 94 gigahertzes frekvenciasávban dolgozó radar, mely háromdimenziós képet készít a helikopter előtti terepről. Ezt a pilóták egy, a műszerfalon található színes kijelzőn láthatják. Azon túl, hogy így minden időjárási körülmények között képesek tájékozódni, szükség esetén a HALS automatikusan le tudja szállítani a helikoptert, például „brown-out” bekövetkeztekor.
A rendszert jelenleg 10 darab UH-60L Black Hawk fedélzetére integrálják, amiket kísérleti jelleggel Afganisztánba telepítenek. Amennyiben beválik, úgy a HALS minden bizonnyal megjelenik minden olyan amerikai katonai helikopteren, mely háborús körülmények között szolgál. Érdekesség, hogy a Sierra Nevada szerint több polgári cég, például a FedEx, a UPS és a Gulfstream is jelezte érdeklődését a rendszer iránt.
Szerintem álcázásnak sem utolsó az ilyen porfelhő :)
Kivéve, ha kap egy zárótüzet a porfelhő…:D