|

HTKA Hírhalom 2011. 52. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Ahogy korábban is sejteni lehetett, Indonézia további 6 darab Szuhoj Szu-30MK2 típusú vadászbombázó beszerzése mellett döntött. A 470 millió dolláros üzletet Sjafrie Sjamsoeddin, a védelmi miniszter helyettese jelentette be tegnap. Ezzel 16 darabosra nő majd az ázsiai ország Szuhoj-flottája, ugyanis 2003 és 2010 között három-három Szu-30MK2 és Szu-27SzKM, valamint két-két Szu-30MK és Szu-27SzM érkezett Indonéziába.

A típushoz kapcsolódó hír, hogy Venezuela a napokban vehetett át újabb négy darab Szu-30MKV-t. A dél-amerikai ország már üzemeltette a típus 24 példányát, ez a 12 gépes utánrendelés első szállítmánya.

—-

Ausztráliában az idén nem panaszkodhatnak, már ami a haditechnikai fejlesztéseket illeti. Az év végére sem álltak le a beszerzések – a légierő átvehette 4. A330 MRTT utántöltő repülőgépét. Az Ausztrál Légierőben KC-30 néven emlegetett típus idei utolsóként átvett példánya igaz hogy már ausztrál kezekben van, de még Madridban marad egy időre, amíg a saját repülési tesztjeit el nem végzi rajta a RAAF. Az utolsó, 5. példány 2012 harmadik negyedévében kerülhet a szigetországba.

—-

A SAAB újabb megrendelést gyűjtött be a Svéd Védelmi Beszerzésekért Felelős Hivatal (Swedish Defence Materiel Administration – FMV) részéről a Gripenek 2012-ben történő logisztikai támogatására. A 127 millió svéd koronát érő szerződés tartalmazza a műszaki támogatást, karbantartást, valamint a repülési teszteket.

—-

És ha már a logisztikai támogatásnál tartunk, meg kell említeni hogy az Alenia Aeronautica is kötött egy hasonló szerződést, de ők a Bolgárokkal a C-27J repültetésének támogatását illetően. Az olasz gyár 25 millió eurós bevételre tett szert a megegyezésnek köszönhetően, mely 5 évre biztosítja a bolgár könnyű szállítógépek pótalkatrésszel való ellátását és a repüléshez szükséges további berendezéseket.

—-

Mint ismeretes, az Izraeli Légierő az F-35 késői szolgálatba állítása végett úgy döntött, hogy egész F-16C/D flottája modernizálásra kerül, ugyanakkor a régebbi A/B verziók nem kerülhetik el a közelgő kivonást. A 2010-ben megkezdődött munkálatok során először új avionikai elemeket és új feladattervező számítógépet kaptak az Izraelben “Barak”-nak szólított gépek, és most döntöttek a digitális repülésvezérlő rendszer (fly-by-wire) és a pilótafülke képernyőinek cseréjéről is. Utóbbit az Elbit szállítja majd a gépekhez, amik megkapják az DASH sisakkijelzőt is, mellyel lehetővé válik a nagy szögeltéréssel indítható Pythoon 4/5 közeli légiharc-rakéták képességeink kihasználása.

—-

Az Elbit további megrendelést is kapott a közelmúltban, az Amerikai Légierő bízta meg az izraeli céget az F-16-osainak HUD cseréjéről. Az új Head Up Display (szemmagasságú kijelző) szélesebb látószögű, és rövidebb a reakcióideje az eddig használt típusnál, ezzel szinte a gép azonnali helyzetét tudja kimutatni a pilótának. Az új szemmagasságú kijelzők 38,5 millió dollárjába kerül az Amerikai Államnak.

—-

Az F-35 késéséhez egy további F-16 modernizáció is köthető, ami a Norvég Légierő berkeiben kezd napvilágot látni. Egészen pontosan üzemidő hosszabbításról lenne szó, kicserélnék a hosszú távon üzemben tartani kívánt példányok szárnyait. A 2014-re tervezett program 10 évvel hosszabbítaná meg az F-16-ok üzemidejét, kitolva ezzel a kivonás lehetséges időpontját 2024-re. Ezzel ellentétben a Norvég Légierő tervei szerint 2023-ig nyugdíjazzák az összes Falcon-ukat, helyüket az addigra rendszerbe álló, összesen 57 darab F-35 Lightning II veszi át.

—-

Az előzetes hírek szerint az Egyesült Arab Emirátusok 3.49 milliárd dollár értékben rendelt THAAD (Terminal High-Altitude Area Defense) légvédelmi rendszert a Lockheed Martin vállalattól. A hivatalos bejelentés napokon belül várható.

Az MMRCA tender felől is szállingóztak a hírek, melyek szerint az elkövetkezendő két hétben megtörténik a győztes kihirdetése.

—-

December 26-án az azeri haderő egyik bázisán súlyos baleset történt, miután egy kiképzőrepülésre induló Szuhoj Szu-25 csapásmérő repülőgép egyik hajtóműve beszippantotta a gép körül sürgölődő egyik műszakist. A figyelmetlen egyén, Jurij Kulacskov életét vesztette a balesetben.

Másik halálos baleset is történt a napokban, december 30-án ugyanis El Obeid közelében lezuhant a Szudáni Fegyveres Erők egyik Mil Mi-24 típusú harci helikoptere. A forgószárnyas fedélzetén pár perccel felszállás után egy technikai hiba miatt tűz ütött ki, ám a kényszerleszállás során a gép elég erősen csapódott a földnek, majd teljesen kiégett. A fedélzeten tartózkodó 6 fő életét vesztette a balesetben.

—-

India az öregedő Kiran-MK1/1A típusú kiképző repülőgépei hajtóműveinek nagyjavítása mellett döntött. A Rolls-Royce Viper 22-8 erőforrások közül 25 darab újul meg, a munkálatokat a gyártó felügyelete mellett hajtják végre helyi kivitelezésben. A kiképzőakadémiának egyébként 100 darab Kiranja van, melyek kivonása egyébként egyre sürgető lenne, ám a leváltásukra kiválasztott Pilatus PC-7 beszerzéséről még mindig nem született szerződés, a projekt kormányzati szinten akadt el.

—-

A Szerb Légierő a Batajnica légibázison átvehette az első két Utva Lasta típusú, újonnan kapott katonai jelölése szerint V-54 jelzésű, alapfokú kiképző repülőgépét, mely a 252. Kiképző Század állományát gyarapítja majd. A gépek még októberben érkeztek a bázisra, de az átvételi procedúrák után csak most tartották meg a hivatalos átadást-átvételt. A 15 gépes flotta utolsó tagját 2012 végéig kell átadnia a gyártónak. A Lycoming AEIO-540-L1B5D erőforrással és Garmin G500 avionikával szerelt masinák félszárnyai alatt egy-egy felfüggesztési pont van, melyre nem-irányított rakétablokkot, gépágyú-konténert vagy “buta” bombákat lehet függeszteni.

A minap Ranko Zivak dandártábornok elmondta, hogy Szerbia tovább kívánja bővíteni Mi-17-es flottáját. Déli szomszédunk a közelmúltban állított szolgálatba két modernizált és nagyjavított példányt, de további gépek beszerzésén gondolkodnak.

Kapcsolódó hír, hogy Mexikó három darab Mil Mi-17V-5 típusú szállítóhelikopter beszerzése mellett döntött. A Kazany Helikoptergyár által gyártott egységek a közép-amerikai állam haditengerészetéhez kerülnek. Az üzlet értékét nem hozták nyilvánosságra.

—-

A Lockheed Martin megbízást kapott az USAF-tól a C-130J Super Herculesek fedélzeti szoftvereinek továbbfejlesztésére. A 167 millió dolláros szerződés értelmében a gépek számára Block 8.1 verziójú szoftvercsomagot dolgoznak ki, ebben frissítik a barát-ellenség felismerő rendszert, a kommunikációs és navigációs szoftvereket, az adatátviteli rendszert, a megközelítés és leszállássegítő kütyüt, valamint a fejlett diagnosztika és a rejtett világítás is megújul. Az amerikai C-130J-k jelenleg a Block 6-ossal repülnek, míg folyamatban van a 7-es verzió tesztelése.

—-

Az X-47B-t december közepén átrepülték az Edwardsról a Pax River haditengerészeti bázisra, hogy tavasztól megkezdhessék a szárazföldre telepített berendezéseken az imitált hajófedélzeti üzem tesztjeit. Várhatóan a második gép is hamarosan megérkezik.

121 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 52. hét”

  1. Hogy a hírhalomhoz is hozzászóljak:

    Mennyire nagy a különbség, mert azért ekkora darabszámnál ennyi típus:
    Szu-30MK2 3(+6)
    Szu-27SzKM 3
    Szu-30MK 2
    Szu-27SzM 2

    Jelenleg 10 gép 4 típus! Tudom, hogy egy gyökérről származnak, de biztos nem véletlenül kaptak más jelölést.

  2. oroszos

    Nem úgy működik mint az amiknál!Szuhojokat több gyártó gyárt és ezek a gyárak konkurenciái egymásnak.Egyébként van KnAAPO(SZU-27SZM/SZKM,
    SZU-30M2/MK2,SZU-35Sz,SZU-33 ÉS T-50)és IAPO(minden mást amit nem a KnaaPO gyárt pl az MKI és úgy általában a hibrid elektronikával készült gépek)

  3. “oroszos szerint:
    2012. január 2. hétfő @ 11:00

    Szerintem van amelyik csereszavatos, van amelyik nem.”

    Ezzel az erővel az én biciklimen is van olyan alkatrész, ami csereszabatos a szuhojjal:
    Rozsdamentes 12-es anyacsavar!

  4. Szu-30MK2 3(+6)
    Szu-27SzKM 3
    Szu-30MK 2
    Szu-27SzM 2

    KnAAPO(SZU-27SZM/SZKM,
    SZU-30M2/MK2,SZU-35Sz,SZU-33 ÉS T-50)és IAPO

    Erről mindig az orosz “számmisztika” jut eszembe a típusmegjelöléseknél (főleg autóknál és teherautóknál). Elég volt valami apróbb változtatás az alap járművön, az eredeti négyjegyű típusszám máris egy ötödikkel bővült. Pl. a jól ismert 2109-es Szamarának volt még másik 10 típusa is. Vagy ott van az UAZ-469, ami a gyár privatizálása utána 315-ös szám alatt futott… valamint 31512, 2-315, 31514, 31519 szám alatt is (ezek már némileg módosított verziók, de általában csak tényleg egy-két alkatrészben/felszereltségben térnek el (pl ülések száma, ponyvatető, stb)). Ugyanez a helyzet a Kamaznál is. Persze a nyugati gyártóknál is meg lehet ez, de a katalógusban már nem találkozunk ennyi számmal, hanem “Assistance”, “Juvenil”, “Clarissimo”, “Összehugyozistance” szintek vannak.
    Minden esetre azért érdekes lehet, ahogy az évekig vodkán edződött egyszeri apu és anyu az orosz autószalonban a katalógusból próbálja kimatekozni, hogy mi a különbség a Lada 2112, 21121, 21122, 21123, 21124 és 21128 típusai között.

  5. Van 1 olyan érzésem, hogy hiába lőnének ki ilyen hájtek rakétákat ami vagy zsidó hajókra, azok nem találnának. Olyan elektronikus zavarással találkoznának, hogy jó, ha vissza nem fordulnak. Különben az orosz rakétáknál is ez a gyanúm. A kővel dobálós, ágyúval lövős, sok MiG 19esről 1 tonnás olcsó bombás viszont működne.

  6. GrGLy: A legszebb ebben a Su és tsai mizériában, hogy sokszor spec tipusváltozaton belül is eltérések hírlenek. A széria első SM2 darabja különbözik a sorozat utolsó SM2 darabjátol. Mindha csak Vodkaban ismernék a standard előnyeit…. :)

  7. Oroszos: Kezdésnek nézz kezdésnek utána az NPTnek. Amit Irán aláírt. A +os hozadékát így megkaphatta és meg is kapta(kapja) ellenben amikor a szerződés reá vonatkozó részét kéne teljesíteni akkor szarik az egészre az csak egy papír.

  8. Észak-Korea is felmondta, Irán is megtehetné. Én magát az elvet nem értem. Attól félnek, hogy nuki háborút robbant ki?

    Egyébként Irak is aláírta ezt?? Mert oda a tömegpusztító fegyverek miatt mentek oda, de végül nem találtak semmit. Vicces lenne ha ugyanez történne itt is!

  9. oroszos ! Amíg Irán USA barát volt, kapott egy kutatóreaktort !!!!
    Amióta ők is euróban akarják elszámolni az olajexportot azóta fő ellensége lett Amerikának. Ja, utóbbiért támadták meg Irakot is a többi szöveg csak propaganda volt !

    Az MMRCA híreket nagyon várom . Hajrá EF !

  10. @oroszos

    Egyébként Irak is aláírta ezt?? Mert oda a tömegpusztító fegyverek miatt mentek oda, de végül nem találtak semmit. Vicces lenne ha ugyanez történne itt is!

    Nem tudom, hogy aláírta-e, de az USA szerintem még egyszer nem fog bejátszani egy ilyen “bakit”, ha mennek is és nem találnak, akkor is elő fog kerülni valami (legfeljebb viszik magukkal), mert az otthoniaknak valamivel indokolni kell egy esetleges háborút előbb-utóbb. Egyébként Irán nem Irak, már vannak kész és nagy hatótávolságú fegyverei, elvileg jól képzett hadserege, kézzelfogható dolognak meg ott vannak a nukleáris létesítmények, amibe bele lehet magyarázni már valamit.

    @Tamas

    Az iráni elnök kijelentette, hogy Izraelt le kell törölni a térképről. Ilyen mentalitással, ha lesz hozzá “eszközük” meg is próbálkoznak vele.

    Nem feltétlenül. Nem tudom, hogy az arabok gondolkodásmódja hogyan működik, de politikus szemszögből nézve ha Izrael még jó sokáig létezik és ugyanúgy meg van a feszültség a két ország között, az a vezetés szempontjából csak jó, mivel van kit hibáztatni illetve kivel elvonni a figyelmet. A nép haragját így el lehet vezetni, mert pl. Irán utcáin nem azt fogják a legtöbben kiabálni, hogy “Vesszen a kormány”, hanem hogy “Égjenek a zsidók”. De ugyanez igaz a többi országra is. Ezért jó több országnak, hogy Irán olyan, amilyen (illetve valamilyen szinten ide lehet venni a terrorizmust is), mivel van ok, amivel indokolni lehet a katonai kiadásokat, a fejlesztésekre költött milliárdokat (és itt nem csak az USA-ra és Izraelre gondolok).
    Mondjuk egy lehetséges iráni atomfegyver, ami bizonytalan kezekbe kerülhet azért átrendezi a lapokat, egyszerűen túl nagy rizikó.

  11. oroszos: Tényleg már olvasd el miröl is szól az a k* NPT, mert hülyeségeket beszélsz.

    Szerződéseknek jellemzően két oldaluk van. Előnyei és vállalásai. Tudod amikor a bank(legyen állam, állampapír) aszondja, hogy beraktál hozzám 1millioFtt 1évre de ő “felmondja” a szerződést és nem adja vissza a pénzed. (Államnál amúgy ezt hívjuk államcsődnek, banknál meg bankcsődnek.)

  12. @molnibalage

    Pardon, akkor javítom úgy, hogy “az arabok és perzsák gondolkodásmódja“, mert nyugaton mindkettőt előszeretettel titulálják ellenségnek és (és ugyanúgy vice versa).

    @oroszos

    Ne vedd sértésnek, de úgy látom, hogy eléggé ellenséges érzelmeket táplálsz az USA (és esetleg Izrael) ellen. Talán az “oroszos” név is erre utalhat :) Emiatt gondolom azt, hogy az USA szempontjából nem vizsgáltad a dolgot, mivel mint a jelenlegi egyetlen szuperhatalomnak, illetve mint a bolygó legerősebb államának jogilag nem, de hatalmilag “joga van” beleszólni más országok működésébe (ez mindig is így működött, csak régebben több nagy is volt). Úgy és mondhatjuk, hogy az USA áll a tápláléklánc csúcsán. Egyszerűen létérdeke, hogy mások ügyeibe is beavatkozzon, mivel így tudja még jobban megerősíteni hatalmi pozícióját (talán ez is a stratégiájának az alapja: az élen maradni). Nem várhatjuk, hogy otthon malmozzanak, amíg a világ majd fejlődget magában és bíznak abban, hogy továbbra is ők maradnak a vezetők. Egyszerűen megteheti, hogy a világot egy játszótér ként kezeli (az igaz lesz bármely olyan hatalomra, amely egyedüliként lesz szuperhatalom az adott időben).

  13. Az Npt az azt hivatott megakadályozni hogy sorrendjének az atomfegyverek, ezért lemondtak benne bizonyos országok az atomfegyverek fejlesztéséről igaz?
    De javítások ki ha nem jól tudom!

    Molni!
    Az USA-nak 1962-ben mi közé volt ahhoz, hogy a szovjetek Kubában rakétákat telepítettek??

  14. Tamas

    Az iráni elnök azt nyilatkozta,hogy a cionizmust kell elpusztítani csak a nyugati sajtó ezt szépen félrefordította és azóta Irán Izraelt akarja elpusztítani…!Ez azért lényeges különbség mert nagyon sok zsidó sem nézi jó szemmel a cionizmust és nemkívánatosnak tartja a meglétét.

  15. Nekem az USA-val mint országgal semmi bajom sincs. Csak a magatartásukkal. Ne szóljanak bele masok belügyeibe. Nem tudom látta-e valaki a CIA titkos háborúi c. műsort. Abban is elmondják, hogy a CIA 1947-1977 között 4-5 kormányt bújtatott meg. Az egyiket azért mert kiviteli adót akart szabni a banánra, ami az ország egyetlen exportcikke volt. Ez pedig nem volt érdeke egy amerikai monopóliumának.

    Ilyen szempontból azért jó volt a SZU. Volt ez természetes egyensúly, verseny.

    Elhiszem, hogy nem akarnak otthon ülni és malmozni, megvárva míg elveszik tőle a vezető poziciót. De nem az lenne a megoldás, hogy másokat akadályoznak, hanem hogy ők is fejlesztenek, legalább olyan sebességgel, mint mások. Csak gondolom ez így olcsóbb.

  16. “Az USA-nak 1962-ben mi közé volt ahhoz, hogy a szovjetek Kubában rakétákat telepítettek??”
    Rossz kérdés.
    Azok atomrakéták voltak, nem elfogó rakéták .

    Inkább azt kérdezted volna meg molnitól mi köze van a jenkinek a gyöngyöspatai esemményekhez.
    És itt kár bedobni a túrbómagyar szót .

    Viszont én sem csipázom a jenkiket a külpolitikájuk miatt.
    Szerintem a világ békésebb lenne ha Ron Paul vezetné Amerikát.

  17. @oroszos

    Ez egy sajnálatos emberi mentalitás, ami általában jellemző. Amúgy ez a másik dolgába beledumálás minden szinten megvan, mert pl. ha olyan katonai és gazdasági potenciállal rendelkeznénk, mint Németország, akkor ott tennénk keresztbe a környező országoknak, ahol tudnánk, ha veszélyben éreznénk a pozíciónkat, de mivel gyengék vagyunk ezért nem tehetjük. Ez sajnos bevett eljárás. Vagyis inkább az aktuális vezetés hibája, de igazából nem rémlik olyan ország, amely ne mások kárára próbálta volna megőrizni vagy éppen fejleszteni a pozícióját. Mindig csak a saját érdek számít.
    Egyébként valóban olcsóbb ez a módszer, de az is probléma, hogy nem biztos, hogy mások is fejlesztenek, mert szimplán ellopják a saját fejlesztéseket és máris 10 évvel feljebb jöttek.

    Viszont azt nem gondolom, hogy a két szuperhatalom acsarkodása azért olyan jó lett volna. Rengeteg minden új dolgot köszönhetünk a hidegháborúnak, mert egyszerűen kikényszerítette a fejlesztéseket a szembenállás, de a konfliktusokat is ugyanúgy generálta. Akkor is ugyanúgy meg volt a játszótér, csak azon ment a vita, hogy kié a több homok és nem féltek sok homokvárat (kormányt/országot) beáldozni ezért (mert egymást nem dobálhatták a homokban található macskaszarral). Ma meg egyszerűen nincs akkora feszültség, nem lebeg a horizonton a harmadik világégés lehetősége, mert ahhoz az időhöz képest az oroszok és amerikaiak puszipajtások.

    Egyébként én csak “A Cég – A CIA regénye” c. nem éppen dokumentarista filmet/sorozatot láttam, ahol a szőke kék szemű ügynök próbálta megállítani ’56-ban a “vérengző” forradalmárokat, hogy ne gyilkolják végig Pestet. Azt hittem hülyére röhögöm magam :D

  18. Roni!
    A helyzet Kubában tényleg más volt. Már csak a támadófegyverek miatt is.
    De azt is tudjátok, miért telepített a SZU nukleáris rakétákat Kubába. Válaszul, mégpedig arra, hogy az USA ugyanezt megtette Törökországban, ami akkoriban határos volt a SZU-val!
    De az oroszok most nem telepítettek olyan eszközöket az USA partjára, ami használhatatlanná teszi a rakétáikat. Na jó a használhatatlan túlzás, de akkor is nyomon tudják követni a kilövéseket. Ez most olyan mint az a fajta üveg ami egyik irányból nézve tükör. Amerika látja mit tesz Oroszország és Irán, viszont ők ketten nem tudják mit csinál az USA, szóval ők vannak a tükörnél.

  19. “Ma meg egyszerűen nincs akkora feszültség, nem lebeg a horizonton a harmadik világégés lehetősége, mert ahhoz az időhöz képest az oroszok és amerikaiak puszipajtások.”

    Hát hogyne, biztos azért fejlesztik az oroszok a nuki erőt .
    Pár éve olvastam, egy orosz politikus szerint a világ semmivel sem lett békésebb a SZU felbomlása után.
    Putyinéknak sem lesz más választása vagy egy atomháború vagy békésen át adják az országot a liberálisoknak .

  20. Az Npt az azt hivatott megakadályozni hogy sorrendjének az atomfegyverek, ezért lemondtak benne bizonyos országok az atomfegyverek fejlesztéséről igaz?

    Kérek egy magyar-magyar fordítást…

    Molni!
    Az USA-nak 1962-ben mi közé volt ahhoz, hogy a szovjetek Kubában rakétákat telepítettek??

    Igazából semmi. De ezzel a húzással elérték tudtommal a szovjetek, hogy Törökországból mentek az atomfegyverek. Egyébként Irán kapcsán meg ez hogyan jön ide? Mind a jenkik, mind az oroszok támadó fegyvereket telepíettek. A ABM rendszer nem támadó rendszer…

  21. Ne szóljanak bele masok belügyeibe.

    Megalol. A II. Vh után megszállt NSZK és más országokban demokratikis választások voltak. Mi meg megkaptuk, rákosit, kárdárt és az összes többi kgst-s balfaszt…

    A szovjetunió – szigorúan kisbetűvel – exportálta mindenfelé kedves elvtársait. Ezen elvtársak valahol mindig mindenhol csak terrort és halottakat hagytak maguk mögött hárta. Milliókban mérhetőt.

    A jenkik sem maszületett bárányáok, de azért badznmeg – már elnézést – csak két nevet mondok, kim ir szen és pol pot. Van még kérdésed…?

  22. Molni!
    Még lenne egy kérdésem:

    “Nem tudom látta-e valaki a CIA titkos háborúi c. műsort. Abban is elmondják, hogy a CIA 1947-1977 között 4-5 kormányt bújtatott meg. Az egyiket azért mert kiviteli adót akart szabni a banánra, ami az ország egyetlen exportcikke volt. Ez pedig nem volt érdeke egy amerikai monopóliumának.”
    Hozzászólásom ezen részét elolvastad?
    Ugyanebben a műsorba arról is beszámoltak, hogy Fidel Castro ellen Csak JFK elnöksége alatt hivatalosan 8 merényletet hajtott végre a CIA. Castronak mi volt a bűne? Nem engedte, hogy az USA kizsákmányolja Kubát.
    http://videa.hu/videok/hirek-politika/cia-titkos-haborui-3.resz-2006-baloldal-castro-ic4g31kXXHwy7Fui
    http://videa.hu/videok/hirek-politika/cia-titkos-haborui-4.resz-2006-baloldal-castro-RnnTkLAS0ScVmpNo
    Molni nézd meg ezt a két videót, ha pedig több időd lesz akkor az egészet! Légyszíves!

  23. oroszos

    Oroszországban egy nagyon furcsa demokrácia van amit azért fogad el a nyugat mert van mögött egy valagnyi szénhidrogén +mindenfajta természeti erőforrás és ásványkincs hovatovább a világ legnagyobb atom ütőereje.Ha ezek nem lennének akkor úgy kezelnék mint Iránt még akkor is,ha az átlag orosz ebből azt érzi,hogy kicsit napról napra jobban él vagy legalább is látja a fényt az alagút végén.

  24. Az oroszokat nehéz, talán lehetetlen is megérteni/kiismerni. Szerintem érdemes lenne megkérdezni a dologról varga dima-t, hogy neki mi a véleménye, mert ha jól tudom ő orosz és akkor mégiscsak testközelből tapasztalta, hogy merre halad az a nagy ország.

  25. Igaz, hogy furcsa demokrácia van ott, sokak szerint választási csalásokkal. De közel sem akkorákkal mint mondjuk a szocializmusban.
    Meg erre szerintem szükség van… Szóval Jelcin ideje alatt nagyon sok dolgot, (pl.: olajmezőket) áron alul adtak el. És Putyin volt az aki ezeket újra állami kézbe helyezte. Csak két példa, ami könyv+film formájában: Frei Tamás: Megmentő és A Fegyvernepper c. film.
    Szerinted hogy lett ilyen sok milliomos Oroszországban. Szerintem 50 milliomosból legalább 45-öt a privatizációkból gazdagodott meg.
    “ha az átlag orosz ebből azt érzi,hogy kicsit napról napra jobban él vagy legalább is látja a fényt az alagút végén.” de ők legalább ebben a furcsa demokráciában látják a fényt. De mondjuk a görögök a vadkapitalizmusban?

  26. “Igaz, hogy furcsa demokrácia van ott,”

    Oo-ban ún. irányított demokrácia van. Ezt Putyin vezette be 200O- ben és bevált. Rendbehozta az országot, politikailaig és gazdaságilag megerosodott. Naiv, ha valaki azt hiszi, hogy OO-ban nyugati típusú demokráciát lehet exportálni vagy létrehozni . (lásd Jelcin korát- vadkapitalizmus, az országot legjobb vállalatait pár oligarcha(zsidók)szerezte meg bagóért, életszinvonal csokkenése, magas bunozés, emigráció…..a végén 1998-ban államcsod)Minden országnak megvan a saját torténelme, hagyománya , mentalitása, az orosz nép meg volt szokva, hogy mindig eros kéz irányította oket a cári idoktol kezdve.Ilyen hatalmas országot ahol tobb mint 120 nemzet és nemzetiség él csak eros kézzel lehet osszetartani. Putyinnak még ma is 52%-os támogaottsága van. A mai orosz emberek legnagyobb problémája a korrupció, mert élet minden szférájában jelen van.

  27. @Littlejohn

    Szerintem csak valami fordításbeli gubanc, mert azt hiszem a Kuznyecov besorolása “nehéz repülőgép-hordozó rakétás cirkáló”, ahol a nehéz a cirkálóhoz tartozik. Egyébként ha már a linkelt cikk szóba került: anyahajó? :D

    Jut is eszembe: ha jól tudom a Kuznyecovról kiszerelik majd a Granit-okat. Akkor nem változik a besorolása? (gondolom sima repülőgép-hordozó cirkáló lesz)

  28. @oroszos

    Azt tudom, hogy azért lett az, ami, de most nem lesznek majd rakétái és akkor a logikát követve sima “nehéz repülőgép-hordozó cirkálóvá” kell minősíteni. Ezeknek a besorolásoknak van valami “etikettje”, vagy csak bürokratikus marhaság?

  29. De nem sima hordozó, mert eleve cirkáló a besorolása. Vagyis gyakorlatilag hordozó, de a jog szerint nem és csak a jog számít. Mondjuk a fő feladata nem a Granit-tal való hajóvadászat lesz ezután, hanem a Szuhojok sétáltatása, szóval ez lesz a fő képesség.

    Létezik erre valami egyértelmű határozat, hogy ha egy hajó elveszti a besorolásához tartozó képességet, akkor más besorolást kell neki adni?

  30. Littlejohn
    Az oroszoknak csak 1 nehéz repülőgéphordozó cirkálójuk (anyahajójuk) van, a Kuznyecov, ami amerikai szinten vagy közepes vagy könnyű hordozó azzal a szerény 65 000 tonnával.

    Ez kb. olyan mint amikor a MVH-ban a Panther 46 tonnával a németeknél közepes harckocsi, a szovjeteknél pedig az Isz-2-nek a 46 tonnája mar nehéz harckocsi.

  31. Az elnevezés a tulajdonos szuverén joga. A nemzetközi jog ebben az esetben csak arra hivatkozik, hogy repülőgép-anyahajó nem mehet át. Már az elnevezés is elavult. Repülőgép-hordozó lenne a helyes. De ha csak “sétáltatja” a Szuhojokat, akkor repülőgép-sitter vagy teherhajó :) Bár ahogy Ivánékat ismerem, még túlméretes fregattnak is elneveznék, ha ez lenne az érdekük…

  32. Az ABM az a békés sokgyermekes családok által összeadott kalappénzből létrehozott rendszer amelynek segítségével megvédik magukat a gonosz tengelyétől.

    (És persze, lehetőséget biztosít egy harcászati nukleáris támadás kezdeményezésére is mert az ellenfél erre csak hasonlóan korlátozott válaszcsapással fog próbálkozni azt pedig kivédheti az ABM. De ezt ne szellőztessük meg ezentúl)

  33. Vlagyimir Putyin hajó, a Medvegyev osztályú nehéz repülőgép-hordozó cirkáló-tengeralattjáró lopakodó atomsétahajó.

    Egyébként tényleg kíváncsi vagyok, hogy Putyinról mikor neveznek el valami katonai egységet/eszközt.

  34. Littlejohn

    SZU-33-ból kb 30 gép a hajó max kapacitása így tubusokkal 29-esből szép mennyiség fog ráférni ha azt veszed,hogy azok kisebbek és kb harmadával lesz nagyobb a hangár.Ami hiányosság az az AWACS ugye a helikopter nem a tökéletes megoldás.

  35. Indiának nincs valami igénye hajófedélzeti AWACS gépre? Mert ha lenne, akkor az oroszokkal közösen talán belevágnának, de az oroszok egyedül nem hiszem. Igazából alkalmas platform sem rémlik nagyon. Gyártanak az oroszok olyan (akár civil) gépet, amelyet alkalmassá lehet tenni hordozóról való indításra?

    Indiának meg ott a Viraat, meg talán valamikor a Vikramaditya, amire kéne egy-két AWACS is, bár India más országok típusaival viszonylag könnyen le tudhatná a dolgot.

  36. GrGLy: India érdekei egyenlőre nem teszik feltétlenül szükségessé egy hordozofedélzeti AEWCt ahogy rendes Blue Navyét sem. Még a Szomáliai kalozos történet is egész közel van, Homuz sincs messze, Kínai tankerek ~orra elött közlekednek… simán biztosíthat ide akár mainland, szigetes támaszpontjairól AEW fedezetet.
    Mennyire más ehez képest az Orosz helyzet akik mostani túrjájuknál is már jóval gibraltár elött, földközi tengeren kvázi képtelenek erre.

    Phoenix: Nézem a Su33 felszállásokat utánégetővel ugye 1nél nagyobb tw arányuk van, ehez képest ugye http://www.youtube.com/watch?v=ar-poc38C84 és persze jóval nagyobb a nekifutás helye… de akkor is mindha meghazuttolná a fizikát. Néha bánom szinte, hogy infos lettem sokkal kevésbé értem ezeket a dolgokat mint egy evvel foglalkozó gépész/rep mérnök.

  37. Fade

    Meghazuttolja a fizikát?
    http://www.youtube.com/watch?v=g-8DFu-6sag
    Utánégető nélkül,igaz nem nulla sebességről de mekkora állásszöggel???
    Mi termelt ott felhajtóerőt az Isteni gondviselésen kívül????Mondják,hogy ma már az elektronikának köszönhetően nem olyan fontos a T/W arány…hát nem a fenéket nem fontos
    ha másban nem de biztonságosabb üzemeltetésben van szerepe.Nem mind1,hogy egy ilyen esetben kukára vágod a fél hajót mert ott ég el rajta a gép(arról nem is beszélve,hogy amíg a fedélzet tele van roncsokkal harcképtelen vagy mert nincs fel-le szállás a hajón)vagy próbálkozhatsz újra.

  38. dudi: Már megint félreértesz. Azt nem értettem, hogy amikor a Su33 full utánégetővel is ‘szenved’, hogy felszálljon a kuznyecovról akkor a Hercules hogy lehet képes rá, úgy, hogy még egy szerkezetet csúnyán amortizáló de ilyen teszt/vész esetekbe azért megengedhető gyorsítórakéták sincsenek rajta.

    “Mondják,hogy ma már az elektronikának köszönhetően nem olyan fontos a T/W arány…”
    Ezt meg teljesen másra/máskor szokták mondani. Jellemzően amúgy a koklerek F35 szar mert ha 9tonna+4amraam+2sw van benne akkor csak 0.87es a TWje. Elfelejtik azt, hogy 50% tankal már bőven 1fölötti a T/Wje és hogy PW szerint is bőven képes tartósan is +20%al több tolóerőt leadni. Azaz még fullra tankolva 4amraam+2sw vel és 9tonna keroval is 1fölötti a T/Wje. Gyenge???

    “Nem mind1,hogy egy ilyen esetben kukára vágod a fél hajót mert ott ég el rajta a gép”
    A Pugacsov féle kobra hordozó felett kibeszélt dolog. Bravuros dolog de normálisoknál szigorúan tilos. Persze ahol nem a harcérték a fontos, hanem, hogy milyen szépen műrepül és… Gyanus is volt, hogy ezért tartják kuznyecovot… :p Meg a vontatóhajók gyakorlatoztatására… :p

  39. Fade

    Nem szenved a SZU-33-as.Szerintem ez azért van mert az erővektorok másként hatnak(nem mind1,hogy a meghajtás felfelé tol vagy előre).

    “Ezt meg teljesen másra/máskor szokták mondani. Jellemzően amúgy a koklerek F35 szar mert ha 9tonna+4amraam+2sw van benne akkor csak 0.87es a TWje. Elfelejtik azt, hogy 50% tankal már bőven 1fölötti a T/Wje és hogy PW szerint is bőven képes tartósan is +20%al több tolóerőt leadni. Azaz még fullra tankolva 4amraam+2sw vel és 9tonna keroval is 1fölötti a T/Wje. Gyenge???”

    Nem értelek!Egy árva típusmegnevezés nem hagyta el a számat,így számonkérni rajtam azt,hogy valaki le szarozta az F-35 T/W arányát értelmetlen.

    “A Pugacsov féle kobra hordozó felett kibeszélt dolog. Bravuros dolog de normálisoknál szigorúan tilos.”

    Ebben tökéletesen igazad van csak az a baj,hogy tökéletesen semmi köze nincs a videóhoz amit linkeltem,így megint nem értem,hogy ezt miért írtad le.A videón nem egy Kobra manőver látható(az nem ilyen csak a full laikusoknak)hanem egy elbaszott leszállási kíséret utáni átstartolás de abból sem a megszokott mert nem ért le a futómű.

  40. gacsat

    “Az oroszok Kubáig légi utántöltés nélkül is tudnak AWACSezni, ha akarnak.”

    Jól éreztem!

    A wiki szerint 6400km az A-50 hatótávolsága,kb ilyen távolságra van Murmanszktól Kuba magassága…Azaz az A-50 el tud repülni Kuba vonaláig és ott szépen belezuhan a tengerbe.Az AWACS úgy működik,hogy elrepül valahova ott járőrözik marha sokat(csak így tud egy területet lefedni) majd visszarepül.Maradjunk annyiban,hogy kb Izlandig képesek az oroszok utántöltés nélkül AWACS kíséretet biztosítani a légierőnek vagy bárki másnak.

  41. Az oroszok Kubáig légi utántöltés nélkül is tudnak AWACSezni, ha akarnak.

    gcsat, ilyenkor érzem azt, hogy jó lenne ha minimálisanb képbe kerülnél és használnád az agyadat.

    Oroszország legközelebbi határa Kubához Norvégia táján van, +8500 km távolságban Az Il-76 teljes terheléses átrepülési távolsága 4000 km alatt van. Akkor szerinted hogy a rákba jön ki a teljesen megpakolt elektronikás A-50-nél a 17’000 km oda vissza út és az, hogy még mondjuk adjon több őrás őrjáratot…?

    A régi A-50 elektronikája annyira nehéz volt, hogy a gép teljes üzemanytöltéssel fel sem szállhatott és még WC-nek sem jutott hely a gépen.

    Hogy ezekből te hogyan sakkoztad ki a +20’000 km-es egyszeri feltöltéssel való repkedést, arról lövésem sincs, de ajánlom figyelmedbe az átrepülési távolság világrekodját katonai géppel utántöltés nélkül. Ez mai napig egy B-52H tartja 20,177 km-rel, Kadena és Torrejon között. (Okinava – Spanyolország.) Csak ezen a gépen üzemanyagot és a személyzetet leszámítva más nemigen volt…

    Komolyan mondom, hogy az eszem megáll, hogy mekkora marhaságokat írnak le egyesek szent meggyőződéssel…

  42. Picit szélesebben is nézve:

    Képesek az oroszok kubáig AEW (az ACS lemarad) tevékenységet biztosítani:

    legkisebb kombó: fregatt+KA-31

    Persze hogy egy (az E-3, A-50 kategóriához képest) kis helikopter mire elég, mindenki döntse el maga…

    És tényleg nincs légi utántöltés, mert ez a helikopter nem alkalmas rá.

  43. @Fade

    India érdekei egyenlőre nem teszik feltétlenül szükségessé egy hordozofedélzeti AEWCt ahogy rendes Blue Navyét sem.

    Igen, egyelőre, de (nem is olyan) hamarosan jön a Vikramaditya, ott van a dédelgetett Vikrant-osztály (erről egyébként van valami hír?), ami azért már nem a green-water kategória (legalábbis jobb helyeken úgy illene, de “rossz” példaként az oroszoknak sem blue a haditengerészetük, de ebben nem vagyok biztos).
    Meg ott vannak a kínaiak is az ex-Varjaggal, amire a pletykák szerint már készül a Yak-44 hamvaiból valami és India szerintem nem akar majd lemaradni.
    Úgyis döntik bele minden haditechnikába a pénzt, amit találnak, csodálom, hogy egy AEW fejlesztés nem került még sorra.

  44. Mindig birom az elméleti kapacitásokat. Ja Nagy Britannia is képes volt Argentinat bombázni, volt utközben támaszpontja meg sok tankere.

    Ez a Mainstay pont ilyen. Kis fejtörő Gacsat:
    Ha mondjuk Dániát nem kell megkerülni mert jófejek, akkkor sacc kb Sztpétervár-London távolság úgy 2500km. Onnan le Gibraltár még ha Franciák, Spanyolok vmi k* jófejek és engedélyezik is egy Ruszki AEWnek a légtérhasználatot is +1500km. Akkor az 5000km. Akkor gacsat ha egy Mainstay AEW hatótávja 3000km és mondjuk max 15ht tud a levegőben tölteni (márha van rajta wc mert ha nem azért magasan képzett emberek nem szivesen dolgoznak kakiban ülve) és 15h használat után kell neki 24h szervíz személyzetnek pihenés… akkor hány darab Mainstay és IL-78 kell, hogy a nap csak 16hjban AEW legyen a Kuznyecov felett? IL78 adatait le lehet nézni ahonnan tetszik. És akkor most tegyük fel, hogy még se engedik, hogy AEW gépek átrepüljenek ezen NATO országok felett(Oroszok se engednék.) Így a távolság ~7500km nő. Na akkor hány Mainsty és Il-78 kell?

  45. Allesmor Obranna

    Pár közbevetés. A Szu-33-as tolóerő/tömeg aránya nem éri el az 1-et. Sőt, igazából egyetlen hajófedélzeti gépé sem. Talán a C-Hornet-é esetleg, de a jenki gépeknél ott a katapultos indítás és a hatalmas légtér lehetősége a BVR harcra, szóval a tolóerő/tömeg arány a Navy-nél mindig csak másodlagos volt.
    Az orosz gépekre visszatérve a Szu-33-as üres tömege nem 16.5 tonna mint a Szu-27-esé, de még csak nem is 17.6 tonna mint a Szu-27UB-é.
    Ez a gép üresen 18 tonna felett van, a hajtóművek pedig gépbe épített állapotban, úgy, hogy a hajón a szűrőrácsot nyilván nem használják, úgy kb. 9.7-10 tonnát adnak le darabonként. Azaz, ha a betöltött kerót is hozzáadjuk, a gépen sohase jön ki az 1-es érték.
    Nem isteni gondviselés az ami a 33-as zsenije.
    Konsztantyin Marbasev volt az, aki a T-10K (Szu-27K majd Szu-33)illetve a Szu-27KUB számára megtervezte azt a kmplex emelőrendszert ami révén a gép ilyen repülési teljesítményre képes.
    Hiába a nagyobb felszállótömeg, a hatalmas réselt fékszárnyak illetve a külső szárnyszekciónál található flaperonok az előtérszárnyakkal és a 27-esből örökölt analóg FbW rendszerrel karöltve képesek ezt előidézni.
    Ismert dolog, hogy a Szu-27M-nél a nehezebb orr miatt van előszárny. A Szu-34-esnél hasonló a helyzet, itt a Szu-27UB kabinkontúrját meghagyva a két hajózó pozícióját egymás mellé helyezték el. Ezzel a súlypont is előrrébb került, de tetézte ezt a hatást a 17mm-es titánpáncélzat, illetve az “extrák” mint WC vagy a konyha. Ezért a 34-esnél az orr is termel felhajtóerőt, továbbá a Szu-27IB-n is megjelenő LERX-előszárny kapcsolatot kiegészítették egy-egy extra aerodinamikai felülettel, ezáltal az orrnehéz nyomatékot plusz felhajtóerővel kompenzálták.
    Hasonlóan a nehezebb orr miatt kapott előszárnyakat a Szu-30MKI/MKA/MKM is, itt azonban a digitális FbW és a tolóerővektoráló rendszer is besegít, illetve növeli a manőverezőképességet.

    De mi a helyzet a Szu-33-assal? Nem nehezebb az orr, egy az egyben az együléses Szu-27-esé a komplett orrszekció a beépített avionikával egyetemben. Nos itt arról van szó, hogy a kiterjeszett fékszárnyrendszer hatalmas bólintónyomatékkal mintegy orrnehézzé teszi a gépet. Ezt kompenzálja ki a magassági kormányra dolgozó FbW-vel együttműködve az állászöghatároló előtétszárny. A rajta ébredő felhajtóerő ugyanis ellentart a bólintónyomatéknak, így a fékszárnyak nem orranyomják a gépet, hanem “kénytelenek2 emelni azt.
    Emlékezzetek az Aranysasban olvasható Varga Tömör féle MiG-23-as sztori első epizódjára, ahol is elmesélte, hogy milyen új dolog volt a 23-as a 21-eshez képest a leszállások tekintetében. Mivel a 16 fokra kiterjesztett szárnynál leszálláskor a fékszárny hatalmas nyomatékkal tette orrnehézzé a gépet, így a 21-estől eltérő módon a géppel szinte hasrahúzott helyzetben kellett leszállni.

    A Szu-33-as fedélzeti tesztjei idején egyszer Pugacsovnak azt kellett tesztelnie, hogy képes-e egyátalán a 33-as arra, hogy forszázs nélkül is elhagyja a Kuznyecov fedélzetét. Nos, képes rá, de a 108 km/h-s sáncelhagyási sebesség istenkísértésnek bizonyult, így tiltott művelet a hajózók számára.

  46. Igazából ha Gacsat nekiállt volna a feladványnak már az 5000kmes átrepülhetnek NATO országok fölött verziónál is érzékelte volna, hogy ~képtelenség még napi 16hban is AEWet rakni a Kuznyecov fölé… még akkor is ha erölködésükben össze is szarják magukat. :)

    Nadehát Gacsat nem állt neki a nagy feladványnak. :)

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.