|

Használt gépek mellett dönt Brazília?

Tovább halogatják az F-X2 tender végeredményéről szóló döntést Brazíliában, ráadásul egyre valószínűbb az a lehetőség, hogy új gépek helyett használt masinák beszerzése mellett voksolnak.

A helyi sajtó szerint Brazíliában komolyan fontolgatják az évek óta halogatott bevásárlás elveinek módosításán, és új gyártású, 4+ generációs vadászbombázók helyett mások által már egy ideje repült, esetleg lekonzervált gépeket szereznének be. A lehetséges módosítás hátterében nem elsősorban a válság áll, hanem az a gondolat, miszerint inkább várnak még fél évtizedet a tenderrel, hogy 5. generációs típusokat versenyeztessenek a győzelemért.

Brazíliába kerülhetnek a Mirage 2000-9-esek? | Fotó: USAF ,

Használt gépek vásárlásának a híre korábban is felmerült már, akkor az Emírségek Mirage 2000-9-eseinek esetleges megvételéről cikkezett a nemzetközi sajtó. Emellett az Amerikai Egyesült Államokból főképp F-16-osok beszerzése is lehetséges, de a haditengerészet Hornetjei közül is válogathatnak. A svédek pedig a Gripen A/B és C/D verzióiból is tudnának szállítani.

A leglogikusabb lépés az arab Mirage 2000-esek megvásárlása lenne, hiszen a brazilok szintén repülik a típust, igaz annak egy korábbi változatát, de a legtöbb kiszolgálóberendezés és az üzemeltetési filozófia már adott. Ennek ellenére minden lehetőséget megvizsgálnak, a hírek szerint a dél-amerikai ország hajózói már megkezdték a szóba jöhető típusok tesztelését, kezdve a Fighting Falconnal.

34 hozzászólás “Használt gépek mellett dönt Brazília?”

  1. molni

    „Akkor miért nem használt F-16. ”

    Azert mert ez a gepbeszerzes nem a harcigepekrol szol elsosorban. Brazilianak HATALMAS tengeri teruletei vannak a EEZ bol kifolyolag es ezeken szinten HATALMAS szenhidrogen mezok. Egy reszukrol mar tudnak egy reszuket csak sejtik de eddig a fenti adatok csak a teljes terulet alig 6-8% nak megkutatasaval jottek ki. Az az elkepzelhetetlen mi lehet meg ott !

    Brazilia a vilag vezeto orszagai kozze akar tartozni gazdasagilag katonailag politikailag. Ehez pedig politikai tamogatasra es katonai technologiakra van szuksege. Egyik „vesszoparipalyuk” a nuki vadasztengok kerdese. Ilyen ladikot akarnak mindenaron. Van egy konkret projektjuk az Argentinokkal ami egy teljesen uj megoldast mutat, meg pedig egy mobil Arg nuki energiakocka ( nuki eromu ) hagyomanyos tengoba valo aplikalasaval, de nekik szukseguk van komolyabb vasra is. A repgepbeszerzeseknel pedig ez az egyik fo tetel. Az ar nem is annyira szamit hanem hogy ki hajlando a technologiat ( es nem csak a hajot ) atadni.

    A dologban az az erdekes hogy ha a Brazilok lepattanank az Arg rol es massal kezdenek nukiskodni meg gazdasagilag erosodni akkor Arg tuti szinten lepni fog mert neki lepest akar tartani majd sot Arg ban mindenki ugy gondolja hogy a Del Amerikai kontinens vezeto szerepet senki mas nem toltheti be mint Arg !!!

    Szoval igy tekints a beszerzesre.

  2. Ha valakinek megvan az Aranysas 2011 júniusi száma: ott a lokátorban cikkben le van írva, hogy amennyiben a brazilok szu-35-öt vásárolnak, részt vehetnek a PAK FA programban.
    Ez pedig nem utolsó érv. Ennek a legnagyobb a hatótávja.

    Ugyanabban az újságban olvasható, hogy korszerűsítik az F-5-t

  3. „Molnibalage-Akkor miért nem használt F-16” Hogy ha költséghatékonyak akarnak lenni akkor miért rendszeresítenének egy új típust 5-10 évre?
    Hogy ha nekik megvan a teljes logisztikájuk, fegyverzetük, kiképzési rendszerük,és tényleg költséghatékonyak akarnak lenni akkor szerintem a mirage bérlésen kívül más szóba se jöhet! Noha mire nekik tényleg 5gen-es gépük ténylegesen szolgálatba áll az szerintem min 15 év! +A Brazilok az f-5-ös gépeken se amerikai fegyvereket használnak hanem izraelit ami viszont az f-16-on is könnyen integrálhatóak!

  4. Valahogy nekem nagyon ugy tunik hogy a Brazilok ha csak lehet nem vesznek USA haditechnikat.

    Erdekes ez a fajta hogy is mondjam csendes ellenallas. Pedig az elmult ket evben az USA tobb igen nagy gesztust tett a DEl Amerikai orszagoknak. Tobbek kozott eroteljesen utalt arra hogy mar nem tamogatja UK Falkland szigeteki igenyet egyoldaluan es elismeri Arg igenyet is valamilyen szinten.

  5. Még szerintem az is kérdés lehet, hogy az oroszok a mi-35-ös üzletnél mennyire voltak korrektek, mert ha netán véletlen normálisak voltak az jó megítélést is eredményezhet! Arról nem is beszélve, hogy ha szerződés aláírása után 6x emelnek is árat (mint szokásuk :)) akkor is szerintem töredéke lehet egy pak-fa üzlet egy jsf üzlethez képest, és még úgy lehet licenszbe is gyárthatják ami nem elhanyagolható, meg még úgy lehet csurran-cseppenhet is valami :D:D

  6. Nem arról volt több oldalas vita már a magyar UH-1-es beszerzésnél, hogy az ingyenkopterek azért olyan drágák, mert egy új típus rendszerbe állítása „utcalány”drága? Gondolom ezért lenne olcsóbb Mirage-okat rendszeresíteni, mert a tudás nagy része és a kiszolgáló eszközök is megvannak hozzá. A cikk szerint meg öt évről van szó…

  7. @dalost

    Tajvaniak szerint a Blcok 15 OCU gépek fajlagos repórája cirka ötöszöröse az Mirage-2000-5 gépeknek. Ez kb. 30-35 ezer dolláros repórát jelethet. Akkor ki lehet számolni, hogy mennyi és repóránál billen át a mérleg nyelve és milyen igényelt képességeknél.

  8. Technikai oldalról molnibalagenek igaza van.

    A beszerzések azonban szinte mindenhol politikai – esetleg regionális hatalmi – szempontok szerint történnek !

    India például az oroszokon kívül kitől kapott volna nukleáris technológiát ?
    Ezért van nagy esélyük a franciáknak.

  9. Molni: Erre gondoltam én is csak azzal nem vagyok tisztában, hogy a rendszerbeállítás mekkora összeget emészt fel ehhez képest arányaiban. (Fegyverzet, kiképzés, kiszolgáló eszközök stb.)

    Jut eszembe anno az olaszok is béreltek jó párat addig míg a Typhoonok megjöttek a Tornado-k helyett. Gondolom ők is átgondolták előtte és jobbnak látták a Falconokat…

  10. Szerintem azért nem F-16 lesz, mert nem számol olyan hosszú ideg a „pótgépekkel” (Mirage, F-16), hogy érdemes legyen kiépíteni hozzá az infrastruktúrát, átképezni a pilótákat. Meg lehet hogy az F-16-ba több a repül tóraszám, vagyis öregebb és nemsokára nagyjavításon esne át, míg a Mirage olcsóbb lenne ebből a szempontból.

  11. Nem ördögtől való az F16-os biznisz.
    Akár lízingre. Olaszoknak is bejött a 16-os, míg össze nem kalapáltak annyi béna kacsát, hogy keszit tudjon adni és nekik sem volt hozzá semmi cuccuk, Tornado-kra, meg F104-esekre voltak berendezkedve.
    Vagy tévedek?

  12. Egyértelmű, hogy olcsóbb a 16-os, de a Miraget már ismerik a brazilok. A 16-sal viszont a nulláról indulnának, mint mi az UH-1N-el fogunk. (Mi sem ismerjük 100%-an, tapasztalatunk semmi körül mozog, nekünk is meg kell teremteni az üzemeltetési hátteret stb.) Ha ezt vesszük alapul, akkor s az egészre kivetítjük és még így is olcsóbb, mint a Mirage-ok megvétele és üzemeltetése, akkor érdemes nekik ezen elgondolkodni…Az is jó megoldás lenne, hogy inkább lízingeljék a gépeket 10 évre, most a Mirage-ra gondolok elsősorban, de a Falcont sem zárhatjuk ki ebből a szempontból. Ha 5.g akarnak akkor egy 10 éves lízing az ideális megoldás, szerintem, bár ezt attól is függ, milyen 5g madarat választanak. 10 év múlva – nagyon nagy jó indlattal – két gépre kérhetnek ajánlatot, F-35 és PAK-FA (utóbbi miatt a jó indulat).
    Kérdés, hogy mire akarják a gépet használni, ha ADF-ként, mint az olaszok tették/teszik vagy teljes értékű vadászbombázóként. Tudom, hogy a hírben az utóbbi szerepel, – de a drogbárók ellen kicsit sok lenne 4 g. gépeket küldeni, arra pont jók a Tucanok – de bármikor meggondolhatja magát a brazil fél, hisz volt már rá példa…
    Érdekesen alakul szó mi szó! Elég alaposan körbe tapogatják a piacot…