Híreink között többször szerepelt az Ausztrál Királyi Haditengerészet (RAN) egyelőre még szolgálatban álló, a kétéltű műveletek támogatására hivatott HMAS Tobruk. Zömmel azért, mert lerobbant állapotában 2 ugyanilyen feladatkörű kollégájával egyetemben a Tobruk is bevetésre alkalmatlannak bizonyult az elmúlt időszakban. Ez pedig igen-igen rosszul jött az idei év elejei Yasi ciklon pusztítása után, lévén így ezen hajók nem verhettek részt a humanitárius műveletek támogatásában.
A tengeralattjáró erejük mellett a RAN kétéltű műveleteklet támogató hajói is mélyrepülést mutattak be rendelkezésre állás terén az elmúlt időszakban, ám mint tudjuk ezen a téren fényes jövő előtt áll az Ausztrál Haditengerészet, hiszen a spanyolok gőzerővel hegesztik a Canberra-osztály 2 tagját, melyekkel igen potens képességű partarszállsát támogató helikopterhordozókkal gazdagodnak majd kengurusék. Egyetlen probléma, hogy várhatóan csak 2015-től kezdődően, addig is pedig valami megoldásról kell gondokodni.
Mint mi is többször értekeztünk róla, több vonalon ténykedtek ausztrál barátaink. Hoszabb távú megoldásként ugyebár sikeresen megszerezték a brit haderőreform miatt kikukázott, kevés kilométert futott, idén 5 éve hadrendbe állított ex-RFA Largs Bay-t, ami 2012 elején HMAS Choules névvel áll szolgálatba.
Mindezek mellett búcsút intettek a javításra már gazdaságtalannak minősített Kanimbla-osztálytól, illetve az HMAS Tobrukot nagyjavításra küldték, és az onnét történő visszatértéig, kényszermegolásként lízingelték az Aurora Australis nevezetű jégtörőt a P&O-tól.
Nos, a HMAS Tobruk visszatért, a héten kezdte meg a javítási munkálatok utáni tengeri tesztútját, mely egyben a legénységének certifikálásra is szolgált egy füst alatt. Eredetileg augusztus végén érkezett volna, ám a javítási munkálatok alatt, a nyár folyamán egy sor nem ismert probléma bukott ki, mely hosszabb javítási időszakot eredményezett végül. Mindenesetre kijelenthető, hogy a november elejétől április végig tartó ausztrál ciklon szezon kezdetére sikeresen kikalapálták a várhatóan utolsó szolgálati évét teljesítő Tobrukot.
Ha mar szoba kerult a Canberra class itt egy kis Huan Carlos.
http://www.navy.gov.au/Gigantic_Leap_Forward#Video
A Canberra classal kapcsolatban elottem tovabbra is nagy kerdes hogy amenyyiben a hajo mint pertraszallo hajo lesz bevetve tavolabb Au partjaitol ( RAAF akcioradiuszon kivul ) akkor hogyan milyen tipusu geppel oldjak majd meg a fedelzetrol a kozvetlen tamogatast ?
A Brit Harrierek donto tobbseget az USA az Olaszok meg a Spanyolok felvasaroltak. Indianak is jutott nehany doboznyi alkatresz. A Brit Harrier erok gyakorlatilag megszuntek megszunoben vannak. Ez az opcio kiesik. Az F-35 os nincsen kesz plane nem a VTOL verzioja. Ha el is keszul lehet olyan ara lesz hogy ihaj. Szoval nem tudom mi tudna uzemelni egy ugrosancos geprol le es felszallas tekinteteben.
Igény kérdése. A Spanyoloknál nemrég volt Harrier nagyfelújítás 2024ig bőven jók vele. Ha igény van rá akár amraam shoter harriereket is lehet rá rakni. Prima kis gép az egy 10éves távban..
Más kérdés, hogy ha Canberra 2015re készül el, mire IOCt eléri már akár meg is érkezhetnek az első F35Bk. Az ára horror lesz ~200m$ körül de milyen más 5gen gép létezik ami Canberraról fel tud szálni és 30éves távban megfelelően potensnek igérkezik? Ráadásul az F35A rendelések miatt logisztikailag is előnyösnek tünnek.
Valahogy majd csak kibírja az Ausztrál Birodalom annexiókat követelő népe, hogy ne terjeszkedjen tovább most egy-két évig, amíg elérhetőek nem lesznek az F-35-ösök. :)
Kuruc, elfelejted, hogy ha nincs Harrier, drága az F35, akkor vegyetek MiG 29K-t…. Repülni az is jó :) :) :)
Vagy vegyetek kínait! Ha sokat vesztek, ócsó.. :) :) :)
3. ötlet…: A Collinsokra is lehet kereket, kampót, ja, és szárnyat tenni.. Rakéta helyett lesz neki légi torpedója :) :)
Kuruc, itt a kép a FLY-COLLINS Classhoz :) :) :)
http://indafoto.hu/littlejohn/image/13792049-4adb75fd/282461
http://indafoto.hu/littlejohn/image/13792049-4adb75fd/282461
Szebb nem lett :D