A szovjet, majd orosz haditengerészet sohasem volt kifejezetten erős a repülőgép-hordozók terén, ráadásul mire az orosz hadipar kitermelte az amerikai szuperhordozókkal már érdemben összemérhető Uljanovszk-osztályt, addigra ott mindent beterített a széteső Szovjetunió. Immáron évek óta megy a pletykálás az Orosz Haditengerészet új repülőgép-hordozóiról. Ez főképp eleinte a régi beidegződések vonalán haladt, azaz egymásnak olykor teljesen ellentmondó, irreális hivatalos bejelentések, néha meg csak pletykák csaptak egymásnak a világsajtó színterén, vagy kerültek épp megcáfolásra.
Mostanra a helyzet némiképp letisztult, ám igazándiból továbbra is csak egyvalami biztos: az egyetlen repülőgép-hordozójukat, az Admiral Kuznyecovot a következő évben szárazdokkba küldik és alaposan átépítik – még az is megeshet, hogy amolyan főpróba jelleggel nukleáris meghajtásúvá alakítva az 5 évesre tervezett project közben.
Mindemellett az Egyesített Hajóépítő Vállalat elnöke, Roman Trocsenko az idény nyáron a Szentpétervárott megrendezett 5. International Maritime Defense Show keretében arról áradozott, hogy a 20-as évek első felében új, nukleáris meghajtású repülőgép-hordozón loboghat büszkén a fehér alapon kék András-keresztes zászló. Anatolij Szergyukov védelmi miniszter mindezt természetesen már másnap cáfolta, kinyilatkoztatva, hogy a minisztérium csak egy vázlatos, afféle megvalósíthatósági tervet rendelt, mely alapján majd döntenek, hogy belevágnak-e – de arról szó sincs, hogy erre az évtized vége előtt erre sor kerüljön.
Mindezt amolyan ismétlésként az Izvesztyija napilap azon állítólagos értesülése elé, mely szerint a haditengerészetnél döntés született 2 repülőgép-hordozó csapásmérő kötelék jövőbeni felállításáról. A napilap arról számolt be, miszerint értesüléseik szerint döntés ugyan még valóban nem született a hordozók ügyében, de a jelenlegi várakozás az, hogy 2027-ig 2 csapásmérő kötelék áll majd fel – egy a Csendes-óceáni, egy pedig az Északi Flottánál. Szintén ki tudja honnét vett értesülések szerint a kötelékekben a hordozón felül 15 hajó lenne megtalálható – vadász-tengeralattjárók, cirkálók, rombolók, fregattok, korvettek, partraszállást támogató hajók, és ellátóhajók.
Még egyszer mondjuk, ez még csak véletlenül sem valami hivatalos anyag! A szóban forgó hajókat persze ha kellene nagyobbrészt most is össze tudnák kaparni egy ilyen állítólagos kötelékhez, lévén cirkáló és romboló vonalon vannak ilyen-olyan állapotú verőlegényeik, vadász tengeralattjáró, fregatt és korvett vonalon pedig gyorsuló tempóban érkezik az új generáció a Jaszeny-, Admiral Gorskov-, illetve Sztereguscsij-osztályok képében. Más kérdés az anyagiak, illetve azon tény, hogy aki ezen listát megálmodta, az nem feltétlenül gondolt abba bele, hogy mi a fenét keresne egy, alapvetően OPV feladatkörű, azaz partközeli védelmet adó korvett egy csapásmérő kötelékben? Vagy hogy miért tennék a Mistralokat egy repülőgép-hordozó mellé? Stb…
Meg egyáltalán, ez úgy könnyedén duplája lenne egy átlagos U.S. Navy CSG-nek, ami azért na, hogy is mondjuk, izé… :)
És ha lenne is nekik kb 70 000 tonnás hordozók mit raknának rá ?
MIG-29-st ? szemben az f-35-öttel?
Roni:
hát ha a méreteknél a régi „beidegződések” előjönnek akkor akár PAK-FA vagy a maci is el fog férni.
Ha már a kötelék hatalmas, a tepsi is lehet az… :-D
Komolyra fordítva: ezen akár érdemben lehet a szuhoj a 33-ast használni. Vagy akármit, egy 70000 tonnás katapultos hajó már elviszi a nagyvasakat is.
Az oroszoknál ez a hülyeség 10 évenként előjön. a háború előtt csatahajókat vízionáltak, utána repülőgép hordozókat. 3 csatahajót el is kezdtek, de aztán visszabontották, mint az Uljanovot.
A Qznycov leggyengébb pontja a kazán. (Ki gondolta volna?) Nem csoda, ha ott kezdik az átalakítást. Eredetileg úgy is nukinak tervezték. Szerintem a hajó nem jó semmire. Nagyítóval sem találni olyan videót, ahol a repülőik fegyverrel szálnak fel. Az AEW részt meg ha akarnák, kurvára potens módon is megoldhatnák: adhatnának neki 3 Tu142est, amiből 1 állandóan felette körözne. Vagy A50est(is). Úgy se mentek ki szinte soha a hatósugarukból. Igaz, a kikötőből se nagyon. Szerintem az egész mozgó ócskavashalom nem töltött 1 évet a tengeren.
Te wolfi! Milyen maci? Csak nem a Tu95ösre gondolsz? Az 50 méteres szélességével?
Valóban elgondolkodtató, hogy a hajó több mint 20 éves történetében csupán csak idén fordult elő először, hogy éles fegyverzettel szállt le, majd utána fel gép (két gép) a Kuznyecovról.
Ez megdöbbentő.
Korábban (tavaly) már volt olyan fotó, hogy felfegyvereztek a fedélzeten lenyűgözött gépeket, mintegy demonstratíve, de azok akkor nem repültek.
Épp a franciák is hasonló hajót fontolgatnak, tulajdonképpen akár folytathatnák is a Mistralokkal megkezdett együttműködést.
Lett volna egyébként elég klassz AEW-ük a Yak-44 képében, ha nem törik be az Uljanovszkot, de mivel azt eltörölték, már nem sok értelme lett volna.
Kár egyébként a hajóért, azt leszámítva, hogy vadászgépei továbbra is STOBAR-osak lettek volna, elég potens jószág lehetne még ma is. A katapult ott lett volna rajta 2 db, csak a Flanker Fulcrum páros nem tudom mennyire tehető elméletben alkalmassá az ott fellépő erőkre.
Potens,potens, de mi a fasznak? Minek emelnék az oroszok a tétet 1 olyan játszmában, ahol biztos vesztesek? Nekik még Faroklandjuk sincs. Az angoloknak is minek.
A Jeges-tenger jege olvad, a mélyben nagy olajmezőket vélnek találni !
Erre az olajra nagyon fáj Samu bácsi foga is !
Szóval kellene északra egy nagyon ütőképes tengeri erő !
Mivel pénz nincs, ezért vannak a tervek ! D D D
Minek nekik hordozó? Lecsippentenek egy jókora darabot egy jéghegyből, rátesznek egy mobil leszállópályát, egy kisebb-nagyobb motort, egy ilyen-olyan radart és már van is egy ideiglenes hordozójuk. Ha elolvad, átköltöznek egy másikra. Ha kellően hosszú, akkor bármi leszállhat rá…
:-) :-) Ez is van olyan sci-fi, mint az orosz hordozó harccsoport…
:D
Haggyad mán, leporolják a Jak-141-es terveit, összekalapálják, a Gazprom a Szevmash-al menetközben épített pár naagy mobil fúrótornyot, amin elfér pár VTOL gép is, aztán egyből kész is a 2in1 megoldás :)
@Littlejohn
Ezt meg is próbálták az angolok a második vh-ban.
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Habakkuk
„A Jeges-tenger jege olvad, a mélyben nagy olajmezőket vélnek találni !”
Akkor is minek rep hordozó? elég oda a romboló is .
Hisz ha már azokat megtámadják akkor már ugyis mindegy, nem egy hordozón fog múlni .
Az egész egy vicc, egy jenki LHD nagyobb ütőerőt képvisel mint ez a fos kuznyecov
Persze csak akkor ha f-35 fognak rajta szolgálni .
Az tuti, hogy Ivánék ki fognak találni valamit. Amúgy kreatív egy társaság, hogy ennyi pénzből eddig is mit ki tudtak hozni. Jó, nem egy hiper-csúcstechnika, de amennyit kaptak a kutatásra és a gyártásra és amilyen gyártási kultúrában éltek/élnek, mégis csak szép eredményeket értek el…. A Kuznyecov lehet hogy egy konfliktusban max. korallzátony lehetne, de csak a jenki csúcshoz képest…. Amúgy első komoly anyahajóként nem is rossz. Más kérdés, hogy miket röptet és hogyan? A 29K és a 33 helyett lassan egy mini PAK-Fácskát is köllene gründolni, ami bátran üzemelhetne a Kuznyecov-méretről és még hatékony is lenne….. Itt lép be India….
Tele vannak a térségben elsüllyeszthetetlen anyahajókkal: Új Föld, Új Szibériai szigetek, Ferenc József Föld, stb. Az anyahajók csak ijesztgetésre jók. Komoly háborúra meg nem. A nagyok közül meg 1ik sem fog megijedni.
Nem a terveit, hanem a Jak 141est. 2 elvileg működőképes példány is van belőle. Csak a pilóták nyugdijjasok.
A Kijevek komolyabbak voltak. Már csak azért is, mert működtek.
„egy mini PAK-Fácskát is köllene gründolni,”
Ezért is sajnálom a LMFS program törlését, még a mistral-ra is férne belőle .
„Itt lép be India….”
2007-be volt róla szó hogy közösen akarnák fejleszteni ,de azóta sincs semmi .
Pedig Indiának komoly tapasztalatai vannak a Stobar-hordozós repülésben. Amilyen ósdi lélekvesztőkön repülnek a többé-kevésbé elavult Harrierekkel, az maga a csoda….
A Jeges-tengerre miért kell hordozó?
http://englishrussia.com/2011/10/29/russians-call-it-white-swan-americans-call-it-black-knave/
Ha a Mistralokat odateszik az nem hülyeség, mivel fedélzetükről brutális erejű ASW helikopterflotta üzemeltethető, így a hordozó fedélzete felszabadul a helikopterüzem alól (+gépek). Jelenleg is jelentékeny méretű tizennyolc (!) gépes ASW flotta üzemel a Kuznyecovról míg egy amerikai hordozónak mindössze hat Seahawkja van, logikus ennek eltávolítása egy ASW kisérőhordozó feladatkörben használt Mistral-ra.
blogen ez nem azért van mert amik rendelkeznek a 11db 100.000tonna+ os szuperhordozó mellett 9db 45.000tonnas hordozóval is?
Minek a Jeges Tengerre hordozó ? Mert a Jeges Tenger infrastruktúrája jelen állapotában csak a jeges-medvék számára megfelelő !
A tenger 15 millió négyzetkilométerével azé’ elég nagy !
Ott építkező nem nagyon, hanem rettenetesen költséges ! Olcsóbb a hordozó !
Repülőgép nélkül nincs sikeres harcászat, elrettentés stb. Ha nincs repülőtér akkor hajó kell.