Több milliárd forint bevételt remél a Honvédelmi Minisztérium (HM) régi, szovjet gyártású vadászgépek, alkatrészek és felújított radarok értékesítéséből – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter kedden a Magyar Televízió reggeli műsorában.
A miniszter elmondta: a tárca nemrégiben nyolc MIG-29-es vadászgépet próbált meg eladni; az ezekre kiírt pályázatra nyolc érdeklődő jelentkezett, de érvényes ajánlat nem érkezett a gépekre. Sikerült eladniuk viszont húsz hajtóművet – tette hozzá.
„Ezek ma már nem korszerűnek számító, de a világ számos pontján még rendszerben lévő eszközök, én remélem, hogy hamarosan sikerül túladni rajtuk és ebben az esetben több milliárd forintra számítunk” – közölte Hende Csaba. Mint hozzátette, erre nagy szükségük is van, mert a költségvetési támogatásuk „oly szerény, hogy az már az elviselhetőség határát súrolja”. A gépekből származó bevételt a haditechnika korszerűsítésére fordítják majd, vagyis modernizálnak.
Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta azt is, hogy a közeli hetekben, hónapokban dönt az amerikai kongresszus arról, megkapja-e Magyarország ingyen a harminc korszerűsített helikoptert. Ezek a Magyar Honvédség helikoptereinél jóval korszerűbb, egyébként darabonként ötmillió dollárba kerülő gépek – tette hozzá.
Kitért arra: a Honvédségnek meg kell teremtenie a gépek üzemeltetésének, kiszolgálásának a teljes hátterét, de erre teremtenek majd forrást. A helikopterek egyébként a mentőszolgálatot is segíthetnék, hiszen a szolgálat hamarosan elveszíti „helikopterképességét”, és nem látszik, hogy lenne forrás újabb gépek beszerzésére.
„Előfordulhat, hogy ezzel a 30 géppel meg kell majd oldanunk a mentőszolgálat feladatát is” – mondta Hende Csaba.
Forrás: MTI
Szent SZAR !!!
„Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta azt is, hogy a közeli hetekben, hónapokban dönt az amerikai kongresszus arról, megkapja-e Magyarország ingyen a harminc korszerűsített helikoptert. ”
Ezek szerint meg nem is biztos a dolog, csak vetitenek rola ? Mert nekem az jott le eddig hogy ez man tuti tuti biztos csak ido kell a lenonyolitashoz.
Amugy a honvedseg nem csak realerteken de nominalisan is kevesebb penzt kap 2012 ben mint iden a POTLOLAGOS ELVONASOK UTAN !!! Ez azt jelenti hogy a hajtomuvek bevetele meg az esetleges egyebb bevetel a zsebeken kivul megy a hetkoznapi dologi kiadasokra es jo lesz ha ev vegen ( 2012 ) a MH tartani fogja tudni a 2011 es szintet. Ezt is ugy tudja majd hogy megszuntetnek egy csomo kedvezmenyt potlekot es esetleg Szekesfehervart. Viszont sajna a HM hez nem igen fognak nyulni, bar remenykedjunk.
A helyzet roviden : Nem hogy lof@sz , de lo sincsen ! :-((
” helikopterek egyébként a mentőszolgálatot is segíthetnék, hiszen a szolgálat hamarosan elveszíti “helikopterképességét”, és nem látszik, hogy lenne forrás újabb gépek beszerzésére.”
Ez mit jelent? A sárga koptereket béreljük. Hogy a pékbe fog egy Huey sebesültet szállítani? Bambuszágyon mint Vietnámban?
A múltkor már én is úgy értelmeztem, hogy az amcsik részéről már tuti a 30 helcsi átadása. Sajnos megint megvezettek minket. :(
Ezek után akkor hiszem el a dolgot amikor már magyar felségjellel látom a gépeket valamelyik repterünkön.
Egy dolgot megtanultam a seregben tutira!
Az a biztos ami már megtörtént, de még az is változhat! :)
@Kuruc71
Valszeg csa formalitás. Alacsonyabb szinteneken léterjött az elvi megállapodás, de mint minden fegyverüzletre kell egy fejbólináts, mert valszószínűleg ez a törvény.
http://www.metropol.hu/gazdasag/cikk/798817
ezt érdemes elolvasni
pont a mentésről van szó benne.
egyet nem értek, azt tudom hogy EC135 könnyebb mint a UH-1 ,de
a cikkben arra hivatkoznak ,hogy a mostani leszállópályák nem bírják el a súlyukat.Tudja valaki pontosan mekkora a súlytöbblet?
Kuruc, snake!
Együtt lepődtünk meg, mert azért ezen nekem is megakadt a szemem…
Szóval még döntés előtt áll a dolog…Akkor nagyjából úgy állunk, hogy tőlünk jó messze lévők döntik el, hogy a honvédségnek lesznek e helikopterei vagy sem. Hát ez nem jó! S finoman fogalmaztam!
Azért szeretném tudni – mindenféle beszólás és kritizáló hátsó szándék nélkül – hogy az a 20 hajtómű hol is landolt?
Ha csak így „élhetnek” tovább 29-eink, – már amik megmaradtak repülésre alkalmas állapotban – akkor kerüljenek máshova, csak ne nálunk marja szét őket a rozsda…Fájó dolog tudom, de inkább ez mint az enyészet.
Ezzel a helikopter bulival megint az az érzésem, hogy egy csomó lehetőséget közül megint a szék(ek) és az (tárgyaló)asztal(ok?) alá esünk, s kénytelenek leszünk a legdrágább megoldást választani.
Mindig csak a gépekről beszélünk. A pilótákról és a műszakiakról alig. Ők vajon mit érezhetnek? Hosszú évek várakozás, munkája, tanulása és ki tudja még mennyi lemondás és küszködés után, alig repülnek és alig dolgoznak a gépen, amit megszeretnek és amiről olykor erőn felül gondoskodnak… Nekik talán még nehezebb, mint a nekünk, kívülállóknak.
Remélem ez csak átmeneti állapot! Mindannyiunk érdekében!
Közbe megnéztem 2365 kg a UH-1 „D2 változat önsúlya .
A Ec135nek pedig 1455 kg.
De még így is nehezen hiszem el,hogy nem tudnak leszállni.Győrbe nem rég adtak át egy korszerű platformot és a Honvéd k.-ra még a minyók is leszállnak. meg amúgy is a legtöbb kórháznak nem a tetején van a leszállóplatformja.
Janaj: valószínű ,hogy úgy lesz megoldva mint az RAF vagy a németeknél.
„Hogy a pékbe fog egy Huey sebesültet szállítani? ”
Ajánlom figyelmedbe azt az apróságot, hogy a Huey eredetileg mentési feladatokra sebesült szállítónak készült.
Olvasmány a témában: http://jets.hu/news?id=195
Ja sebesültszállítónak készült mert nem volt más!Aztán találtak egy sor más feladatot nekik,és amúgy is a csapatszállítás a domináns.
De 2011-ben azt hiszem elvárás lehet hogy egy súlyos sérültet ne rázzon agyon egy kétlapátos helikopter!Például egy katapultált gerincsérült pilótát!
Arról nincs infó, hogy ki vette meg a hajtóműveket?
Én inkáb Mi-8/17 ere szavaznék inkáb min az UH-1 re
Hopp, látom már más is lelőtte ezt a kérdést, de persze attól még ugyanúgy áll.
A kongresszus illetékes bizottsága már döntött arról hogy megkaphatjuk a gépeket, csak kell még egy savazás (yeah) is hozzá. Az elvi döntés tehát megvolt, a közlönyben megjelent egyéb körülményeket kitárgyaló időszak is erre utal. Ahogy elnézem a miniszter nyilatkozatát, vmiféle hibrid helikopter-állományt akarnak kialakítani. Ha lesz rá pénz ..
Azt azért megnézném honnan adtak be érvénytelen ajánlatokat a Mig-ekre. Olyan helyekre tippelek ahová egyébként nem lehet eladni őket.
„De 2011-ben azt hiszem elvárás lehet hogy egy súlyos sérültet ne rázzon agyon egy kétlapátos helikopter!Például egy katapultált gerincsérült pilótát!”
Számos helyen használják mentésre, a linkelt cikkben találsz fotót osztrákról, amelyben intenzív ellátásra is mód van. Miből gondolod, hogy jobban ráz, mint egy Mi-17-es?
Az hagyján, hogy az amcsik rábólintanak, de még nekünk is elő kell teremteni rá kb 40 milliárdot valamilyen konstrukcióban. Csak ezek után lesz az üzletből valami. Én mindenesetre drukkolok…
Én sem értem ezt a rázást. A felhajtóerő folyamatosan és kvázi szimmetrikusan termelődik a lapátokon.
A repülőgépeknél a minél nagyobb szárnyterhelés jelenti a simább repülést. Heliknél soha nem elmélkedtem el ezen, de a kétlapások helinél is lehet értelmezni ezt a terhelést, hiszen a forgószárnyakon lóg a cucc. Eszerint a kétlapátosnak nagyobb a felületi terhelése, akkor a végén még stabilabb, mint a négylapátos…?
Onnan gondolom hogy ráz hogy repültem mindkettővel és nemcsak letöltött képen láttam őket illetve nemcsak az adataikat hasonlítottam össze!
Molni látod Te már agyhúgykövet illetve tele a mindenfélédet emlegetnél hasonló esetben!
Nekem a levegőben csak a Mi-8/17/24 típusokhoz volt szerencsém, és különösen a 17-es volt brutális egyes üzemmódokon. A Huey-ról nem tudok nyilatkozni, de nem hiszem, hogy alkalmatlan lenne a rázás miatt mentési feladatokra, mivel mint már említettem, számtalan helyen használják erre.
Bocsánat de szeretném megkérdezni hogy mit jelent az hogy egyes üzemmódokban?Az én logikám szerint(autós),ez valami Tűag. viszonnyal kapcsolatos dolog lehet….Elmagyarázná ezt nekem valaki…Előre is köszönöm…
Egyébként szerintem A Huey sokkal alkalmasabb erre a mentös feladatra mintha egy mil-t fognának be erre.A gazdaságosság miatt.Meg én is ugy tudom hogy az osztrákoknál ilyen feladatokkal is repülnek…
Viszont azt hiszem elfelejthetem azt a tézist is ami szerint a migeket helikopterekre bizniszelnénk az oroszokkal….Pedig jo gondolat lett volna az oroszoknak a migeket visszaadni cserébe modernizálni a mi-24eseket.de akkor ez nem jött össze.
ha kevés a pénz, én tudok egy ragyogó spórolási lehetőséget.
Kezdjék el kirúgni a p-ba a tiszteket, amíg el nem érik mondjuk az amerikai állomány/tiszt arányt. Kezdésnek a tábornoki kart javaslom.
@Chimera
bizonyos theodore sturgeon mondta, hogy mindennek a 90%-a szemét.
A magyar katonai témájú fórumkommenteknél az arány még egy nagyságrenddel rosszabb.
„Mint Temesvári Péter, a Magyar Légimentõ Nonprofit Kft. igazgatója kérdésünkre elmondta, a légimentést jelenleg végző nonprofit vállalkozással nem egyeztettek az UH-1N-ek esetleges polgári légimentésbe történő bevonásáról. Véleménye szerint inkább a már meglévő kutató-mentő szolgálat továbbfejlesztéséről lehet szó. Hozzátette, hogy a Magyar Légimentõ Nonprofit Kft. 2016-ig érvényes szerződés alapján végzi tevékenységét. A típussal kapcsolatban megjegyezte: nem lehetetlen az UH-1N-ek légimentő szolgálatba állítása, hiszen a gép átépíthető. A kérdés az, hogy mennyiért és milyen nehézségekkel történhetne meg a megfelelő átépítés.”
Azt mondjuk nem értem, hogy felújított radarokat mi a túrónak akarnak eladni. A nálunk már kivont dolgokat, azokat megértem, vegyék, vigyék, de felújított, használható (sőt, használt) dolgokat? A sanda gyanúm az, hogy mivel a gerinc radar mérőpontok megépülésével párhuzamosan felszámolásra kerül legalább 1 radarszázad (Debrecen), már annak a felszerelését kezdik el árulni (az senkit ne zavarjon, hogy mivel jelenlegi állás szerint Kupon és Jután megmarad 2 réskitöltő radarszázad, azoknak még jól jönnének az eladott cuccok, ha más nem pótalkatrésznek). Ilyen alapon megszabadulhatnánk pl. a BTR-ek pótalkatrészeitől is….abból is van pénz.
Valószínűleg a 3. NATO radar ügy végére tett pont miatt kezdték el árulgatni ezeket az eszközöket. Egyébként nem értem miért vannak egyesek meglepődve ezen h még nem biztos h ingyen kapjuk a heliket? Levolt írva tisztán az előző cikkekben is, az már más tészta h itt a hozzászólásokban már mindenki kézpénznek vette a dolgot. Egyébként a rendszeresítésre is meglessz a lovetta, Hende a Ma reggel cimű műsorban mondta, hogy Orbánkával többször is beszélt a dologról és meglesz rá teremtve a lé :-)
HindTheBest:
Itt megemlítem a rázkódást és az okát is, erre célzott aerophyl is, mert alatta is ugyanígy rázkódott a Mi-17-es.:-)
http://airbase.blog.hu/2010/07/10/a_hegyek_ura
Janaj:
Itt van az osztrák AB212-es mentésre felszerelt kabinjáról is fotó.Nem gagyi a cucc.
http://airbase.blog.hu/2010/10/14/a_sogor_helikopterei
Üdv: Devil
Debrecent hagyják csak békén szépen.. ha ez a 7 radar fogja megmenteni a Honvédséget, az már régen bukott játszma!
Ahogy az AB 212 fotojat elnezem nem egy nagy durranas bele „hanyni”a menteshez szukseges felszerelest.
A 40 milliardos koltseget honnan vettetek ? Mire kell ez a rentgeteg penz ?
A Magyar Honvedseg pedig mar regen megsemmisult es csak egy kis csapat probalja eljatszani hogy ez meg katonasag. Van aki oszinten es legjobb tudasa szerint van aki meg csak egzisztencialis okokbol mimeli.
A helikopterek beszerzése, már formalitás csak, a szavazás főképp az lesz.
A rendszerbeállításra, külön kormány pénz lesz.