Ugyan a hétfői napon már előjött a kommentek között, de úgy véljük célravezetőbb, ha hírként is szerepel az oldalon ezen beszerzés, nem pedig csak a hozzászólások szintjén lelhető fel.
Nos igen, a görögöknek épp nyakukig ér az a bizonyos emésztési végtermék, ám ez nem akadályozta meg őket abban, hogy 400 M1 Abrams harckocsit szerezzenek be meglévő Leopardjaik mellé. Szó se róla a német harckocsik kuzinjára meglehetősen jó ajánlatot kaptak, hiszen a darabonkénti vételár 50 – 150 000 dollár (11 – 33 millió forint) között szór, ami elég barátságos. No persze használt harckocsikról van szó, melyeket felújítani, modernizálni kell – így a vételár máris nagyot ugrik, lévén ezen beavatkozás harckocsinként további 500 000 dollárjába kerül majd a görög adófizetőknek, de ha utánaszámolunk, akkor így is potom 110 millió forintnyi összegért jutnak 1-1, mai szintre felhozott Abrams-hez! (Mivel az export M1-esek esetében alapértelmezett, nem is említjük, hogy az amerikai haderő által rendszeresített változattal szemben a görögöknek szállítandó acélszörnyek is nélkülözik majd a szegényített urán komponenst páncélzatukból.)
A tervek szerint 2012-ben érkező, felújított és modernizált harckocsik 2035-ig maradhatnának hadrendben – nagyobbrészt a Balkán-félszigeten, ám az értesülések szerint a nagyobb görög szigetekre, mint például a Törökországhoz igen közeli Szamosz és Leszbosz is kerülne belőlük, ám alapvetően a korábban a németektől beszerzett Leopard 1A5-ösöket szorítanák ki a szigetekre az elérhető információk szerint.

M1A2 Abrams SEPv2 harckocsi | Fotó: Kristin Molinaro, U.S. Army ,
Athén 2005-ben már kötött egy hasonló volumenű szerződést, – akkor a németekkel – melynek keretében a Bundeswehr tartalék állományból 270 millió Euró ellenében 333 használt Leopard (183 Leopard 2A4 és 150 Leopard 1A5) került leszállításra. Kapcsolódóan megemlítjük, hogy ezt megelőzően 2003-ban 170 Leopard 2A6 szállításáról is szerződés született, melynek értelmében a Leo 2 legmodernebb változatának görög variánsából 140 készült görög földön. Egyébként pont a Leopard beszerzések – illetve köhögősen fizetésük – volt a megromló német-görög viszony egyik sarkalatos pontja.

Leopard 2 Hel – ahol a Hel a Hellenic rövidítése és egy A6-os változatot takar | Fotó: Konstantinos Stampoulis ,
És ha már a németeknél és nagymacskáiknál tartunk, akkor akaratlanul felmerülhet a kérdés, hogy ha már beszerzésre áldoznak, akkor a csúcsragadozó vonalon miért nem törekednek az egységes Leopard géppark megőrzésére? Mert az egy dolog, hogy bagatel összegért, 240-260 millió dollárért juthatnak nagyobb mennyiségű Abrams-hez, ám ez egyben egy új képzési, logisztikai vonalat is nyit majd, mely a jelenlegi gazdasági helyzetükben nem biztos, hogy annyira kedvező lesz. Netán közrejátszott, hogy az előzmények miatt nem füllött a foguk a berlini telefonszám megcsörgetéséhez?
http://www.youtube.com/watch?v=yzLML7QE_6k