|

Szabad kezet kaptak a japánok

Ahogy arról napokkal ezelőtt a HTKA is beszámolt, Japánban letelt a McDonnell Douglas F-4 Phantom II-esek leváltására kiírt F-X tender határideje. A nevezők természetesen az utolsó pillanatban adták le pályázatukat, a lehető legtovább rejtegetve a riválisok elől lapjaikat. A Boeing ajánlatáról már írtunk, jöjjön ezúttal az EADS képviselői által benyújtott anyagról nyilvánosságra hozott részletek.

Az EADS nem meglepő módon a Eurofighter Typhonnal nevez a japán tenderen, természetesen a lehető legjobban ajnározzák típusukat.

„A Typhoon a helyi viszonyoknak leginkább megfelelő típus.” – kezdte portékájuk fényezését Nigel Whitehead, a BAE Systems vezető menedzsere, ám rátért az ajánlat lényegére is: „Rugalmasan állunk a dologhoz, garantáljuk a teljes körű technológia transzfert, Japán pedig saját maga felügyelheti és irányíthatja a Typhoon gyártását, az alkatrészellátást és a típus továbbfejlesztését. Hajlandóak vagyunk átadni a forráskódokat és más fontos adatokat is, lehetőséget adva a saját igények szerint történő egyéni fejlesztésekre, most és a jövőben egyaránt.”

A brit kormány hathatós támogatásával, az Eurofighter GmbH partnercégei, az Alenia Aeronautica és az EADS a japán Sumitomo vállalattal szövetkezve nyújtották be ajánlatukat.

A tender két másik nevezője a már korábban is említett Boeing, valamint a Lockheed Martin, mely az F-22 Raptor exporttilalma miatt F-35 Lightning II-n alapuló pályázatot nyújtott be még áprilisban.

142 hozzászólás “Szabad kezet kaptak a japánok”

  1. A Typhoon-al a Japanok szinte semmi ujat nem kapnanak. Sarkany es hajtomugyartasuk van. Sot fedelzeti elektronikaban is ott vannak. Az a „minden” amit a EADS iger az gyakorlatilag semmi es meg raadasul joooo draga is.

    Az SH-nak meg van az az elonyuk hogy nem lesznek rendszeridegenek az uj 5. gen tipus erkezesekor mert ha ugyan ugy vezetekelik oket mint a mi SH ink felet akkor azok F-18G kent EW feladatokra is alkalmasak lesznek.

    Elektronikaja messze fejletteb mint a Typhoon e es raadasul kompatibils a legfobb vedelmezovel.

    Ha SH-t veszenek azzal jobb poziciot erhetnek el a kovetkezo tipus ( USA ) vasarlasanal , mig az EADS nek meg terv vagy akarat szintjen sincs ilyen tipus.

    GYakorlatilag a velemenyem szerint eselytelen az europai madar.

  2. Én nem tartom esélytelennek az európai típust:

    a japánok eddig azért könyörögtek, hogy fizethessenek egy rakat pénzt az usának, aki a legszorosabb szövetséges, egy olyan gépért aminek hamarosan leáll a gyártása (idén decemberben).

    Ez elég nagy pofon szerintem, ráadásul ott a Tajvani példa, ha ott enged az USA akkor akár máshol is fog Kínának.

    Ha van eszük akkor most rendelnek európai gépet, finoman jelezve ezzel a jenkiknek. ( és ez csak 40-50 gép, a nagyobb falat majd az Fxx lesz)

  3. Puma. Pannon Puma

    Az F-22-es pofon miatt Japán a saját fejlesztésben gondolkodik !

    Addig kell egy másik típus. Gyorsan. Az sem baj, ha ezáltak az USA is kap egy kisebb maflást.
    Az amcsi gépeket ismerik, talán az EF-ben is van valami újdonság számukra.
    Az F-35 irtó drága – még nem heverték ki a földrengés okozta károk miatti pénzügyi bajokat – és ki tudja MIKOR kaphatnák meg !

    Nem tartom esélytelennek az EF-nek de inkább én is egy amcsi gépre tippellek.

  4. @Kuruc71 és Joe Smith

    Azért a nagy összefonódás ellenére is inkább német MBT-t csináltak, nem amerikait. Még akkor sem amerikait, ha ezáltal a világ legdrágább MBT-jét kellett nekik rendszeresíteni. Szóval nem mindig működik a legközelebbi szövetségessel történő nagyon szoros összefonódás. Sokkal inkább arra hajtanak, hogy szinte bármi áron a lehető legkorszerűbb dolgot kapják meg. Márpedig az SH messze van az EF mögött.

  5. Az F-22-es pofon miatt Japán a saját fejlesztésben gondolkodik !

    Erről mutass valami konkrét bizonyítékot. Egy mevalósíthatósági tanulmány szintjén van. Játszanak a gondolatokkal. Apró gond, hogy pénz az nincs ér,

    Addig kell egy másik típus. Gyorsan. Az sem baj, ha ezáltak az USA is kap egy kisebb maflást.

    Addig? Meddig? Egy 4++ gépet senki nem fog legyártani 10-15 éves szolgálati időre. Még venni sem lenne érdemes nemhogy licenszgyártani…

    Az F-35 irtó drága – még nem heverték ki a földrengés okozta károk miatti pénzügyi bajokat – és ki tudja MIKOR kaphatnák meg !

    Akkor saját fejlesztésre miből telne? Szerinted az mitől lenne olcsóbb…?

  6. Mondjuk amíg kitúrok több adatot SH: 1,8 Mach végsebesség, nincs szuperkrúz EF: 2 Mach végsebesség, van szuperkrúz. Továbbá, anőverezésben az EF nek eddig semmilyen gyakorlaton nem akadt ellenfele.

    Ez így tömény baromság.

    Neked van bármi kézzelfogaható adatod az EF-ről? Evelope görbe, stb..?

    Kecsón nem voltál kint? A Rafale pilótája lerepült az égről minden más gépet.

    Az EF sem szupercirkál még AA konfigban sem…

    Az új SH már a 20%-kal erősebb hajtóművet fogja kapni. Egyébként meg ki a tökömet érdekli az, hogyí M1.8 a vége? Gyakorlatilag semmilyen eddig háborúban nem repültek soha gyorsabban M1.2 tájánál…

  7. @molnibalage

    wikipediáról

    „The Typhoon is capable of supersonic cruise without using afterburners (referred to as supercruise). According to the official German Luftwaffe and Austrian Eurofighter website, the maximum speed possible without reheat is between Mach 1.2 and Mach 1.5.[142] [N 3][144] Air Forces Monthly gives a maximum supercruise speed of Mach 1.1 for the RAF FGR4 multirole version.[145] It has been suggested, in contradiction to other sources that the Eurofighter Typhoon could only supercruise in a clean configuration without external missiles and fuel tanks. While this is untrue, attention is drawn by these suggestions to the fact that not all weapons loadouts are necessarily certified for supersonic flight at all, even with afterburner.”

  8. „In March 2005, Jumper, then the only person to have flown both the Eurofighter Typhoon and the Raptor, talked to Air Force Print News about these two aircraft. He said,

    The Eurofighter is both agile and sophisticated, but is still difficult to compare to the F/A-22 Raptor. They are different kinds of airplanes to start with; it’s like asking us to compare a NASCAR car with a Formula One car. They are both exciting in different ways, but they are designed for different levels of performance. …The Eurofighter is certainly, as far as smoothness of controls and the ability to pull (and sustain high g forces), very impressive. That is what it was designed to do, especially the version I flew, with the avionics, the color moving map displays, etc. — all absolutely top notch. The maneuverability of the airplane in close-in combat was also very impressive.
    Ha egy amerikai nem azt mondja, hogy az övé jobb, hanem azt, hogy „nehéz őket összehasonlítani” akkor az azt jelenti, hogy az EF jobb.

    BTW: miért nem ment el a Silent Eagle a japán tenderre?? A múltkor mindenki azzal érvelt, hogy az lesz a nyerő. Én már akkor mondtam, hogy 1970-es sárkánnyal nem lehet nyerni 2011ben akárhány ráncfelvarrása volt közben.

  9. Az EF jelenleg gyakorlatokon manőverező légiharcban verte (F-22 és F-35 kivételével) az összes harci repülőgépet. Persze ez nem azt jelent,hogy 100-ból 100 gyakorlásban győztek vele, hanem azt, hogy döntő fölényben volt az F-15, F-16, F-18, Mirage 2000, Gripen gépekkel szemben. A Rafale-ok elleni eredményekről nem tudok, ahogy az F/A-18F/G-vel elleniekről sem. A gyakorló légiharcok során a korábbi 4. generációs típusok elvesztették a sebességet fordulóharcban, az EF előnye pedig itt jelent meg, szinte ua. sebességet képes volt tartani. Ezt alátámasszák, brit, spanyol, német, olasz, francia, görög, török pilóták tapasztalatai akik vagy EF-el, vagy a felsorolt típusokkal repültek. A forrásokat nem akarom leírni, több ismerősöm beszélgetett pilótákkal Ők mondták klf. bázistúrákon, beszélgetéseken.
    Ez azonban közeli légiharc. A BVR-ben nem tudom az eredményeket, érdekes módon mindenki AIM-120C3-5 rakétákkal használt (emulált) itt a lokátorok és az alacsonyabb érzékelhetőség döntött. Itt már nem érvényesül a EF előnye, A CAPTOR lokátort ha AESA-ra váltják az gondolom javulást okoz majd, de gondolom sem döntő hátrányban, sem előnyben sincs az Eurovadász a felsorolt típusokkal szemben. (ide érte már a Superhornet és Rafale gépeket is) Az F-22 és az F-35 ellen csak előbbiek ellen volt tudtommal a Red Flag-on gyakorlás, de erről nem találtam publikus információkat, akárcsak az indiai Szum-30Mk vs EF-ről sem. (itt az indiaiak orosz kérésre nem használhatták a lokátoraikat) tehát csak közeli légiharc jöhetett számításba.

  10. „A kacsavezérsíktól nem kell seggresni” De jobb mint a hátul elhelyezett vezérsíkok. Az Ef sárkányáról sok adatott kibányásztunk már annak kompozit tartalmával kapcsolatban és hát kvantum ugrás az előző 4 genhez képest. Jó nem 80%-ban de 52%ben a teljes tömegre vetítve igen. 40% szénszálas, 12% üvegszálas.

  11. Az Ef hátránya a radarja. Tudtommal van fejlesztve európai repülőgépfedélzeti AESA radar, vannak protopéldányok és eléggé előrehaladott állapotban állnak ezzel az üggyel csak nincs megrendelve, mert néhány állam sokallta az átalakítás költségeit. Volt is kampány Németország részről (ők is minőségmániásak ám!)hogy minden résztvevő állam rendelje meg az új AESA radart, de nem jött össze. Szerintem minden a radaron fog múlni. Ha az EADS megoldja a rendelkzésre álló pénzből az AESA integrációt akkor nagyon nem lesz, ismétlem szerintem, aki elmossa az EF-et.

    Szerintem , csak a japán rendelésből nem lehet finanszírozni az AESA radart és emiatt az európai országok is végre beszállnak az AESA radarba és így az EADS véglegesít és gyárt egy AESA radart az európai államoknak is és Japánnak is, Japán pedig eleve AESA radarral kapja az EF-et.

  12. A Su27-es teljes aerodinamikája hátsó vezérsíkokkal volt tervezve. Ahhoz hozzáadni egy kacsavezérsíkot nem biztos, hogy javít a végeredményen. Egyébként is a Szu27eseken egészen apró kacsavezérsíkokat szereltek fel, ebből is látszik, hogy minimális javulást vártak el. Ha elhagyták volna a hátsó vezérsíkokat és átalakították volna a szárnyat stb, de ez már egy új sárkány lett volna.
    Az EF viszont csak kacsavezérsíkokkal lett tervezve, kihasználva annak minden előnyét.

    Az F22, F35 , Pak Fa azért nem használ kacsavezérsíkot mert az kedvezőtlen RCS szempontból.

    A szerkezeti anyag az aerodinamikát ugyan közvetlenül nem befolyásolja de az önsúly és a szilárdság révén a manőverezésben, fogyasztásban (pl. a szupercirkálás) megjelenik.

  13. Valahol olvastam régebben, hogy franci pilóták nyilatkoztak arról, hogy az F-18 csapnivaló közelharcban, egyedül az EF volt pariban a Rafale-val. Persze a Hornetet arra tervezték, hogy felszálljon 8 AMRAAM-mal meg APG-79 -cel és szedje le a legtöbbet az ellenségből mielőtt az közel ér. Ha a végén gáz van még mindig ott az AIM-9X meg a JHMCS.

    Némelyik Szu variánsra ha jól tudom azért került kacsa „pótvezérsík” mert azoknál a modelleknél így tudták kompenzálni a súlyponteltolódást.
    A kacsa vezérsík pedig nem növeli az RCS-t. Persze ha van sima meg kacsa is akkor azok közös RCS-e nagyobb lesz mintha csak az egyik fajta lenne.

  14. A Szu-27 klónokon is hol van és hol nincs

    Nana! ott ennek semmi köze a kacsavezérsíkhoz! Ne keverjük itt mindent össze.

    F-22-őn nincs, ahogy F-35-ön és PAK-FA-n sem.

    A J20-on meg van, na bumm.

    El kéne fogadni, hogy mind a 2 életképes megoldás, a svédeknél már a Dranken óta megvan és működik. A legnagyobb előnye kacsavezér síknak szerintem, hogy megoldható, hogy a kacsa előbb essen át mint a szárny … tudtommal ezt minden gépnél alkalmazzák

  15. Japánoknak mindenképp egy olyan gépre van szükségük amiből tanulhatnak aerodinamikailag elektronikailag és persze nagyon hamar üzemben állhat.

    1.Azért nem indították a Strike/Silent Eaglet a Boeing mert azt Dél-Korea repüli és önekik minden képp egy olyan gép kell amivel kontrázhatnak erre.

    2.A Rafale meg azért nem mert csak francia fegyverek vannak hozzá integrálva és elég sokba lenne ha integráltatnák bele az AMRAMOT és egyébb U.S.A fegyvert ami Tonna számra áll a fegyver raktárakban.

    3.Gripen túl pici egy olyan ország számára ahol ilyen nagyok a távolságok és sok a víz felület.

    Ezért maradt a 3 gép
    az F-35 is esélytelen mert nem tud olyan hamar üzemben állni mint ahogy Japánnak szüksége lenne.

    Tehát marad ez a két gép ami a 4.5 Generáció csúcsai

    Én a Typhoonnak drukolok de szerintem is a Super Hornetnek van nagyobb esélye a tenderre az elektronikai zavaró Growler miatt és persze azért mert evvel letudnak szállni az USA Hordózóira ha kifogynak lőszerből,naftából vagy valami baj van és ennek lenni is realitása egy esetleges háborúban.

  16. F-18 SH kell lenni a befutónak. Hordozói üzemet én is írtam.
    Bár ők is elő állhatnak egy mágneses katapultos rephordozóval.
    Egy olyan oroszágba amely a maglev technológia egyik útörője. Meg van hozzá a kellő szaktudtás hogy vonat helyet vadász gépet gyorsitsanak ilyen eszközzel.

    F-18SH család nem egy szuper közelharc vadász. De ez nem is nagy baj.
    Emiatt más téren jobb mint a EF akár.

    Kuruc 71-ék az F-18SH blok 3 után nem véletlenül gondolkodtak el hogy kevesebb F-35 mellett több ilyen gép kellene még.

    EF képeségek terén bizonyos esetekbe még mindig csak nagy igéretnek tünik.

    Ezzel szemben az S-18 SH flottát az jenkik rongyosra repülték. Sokkal több az élés harci bevetésen töltöt órájuk. Használták őket éles munka tempóba. Mikor is két bevetés közt 12 óránál több nincs és nem lehet el tökölni 1 napot a karban tartással.
    Repült Afganisztáni éghajlati viszonyok közt és szivatagi klimán.

    Megvan a képessége a tengerészeti hadviselésre.
    Haditengeréseti gép ként birja a tenger vizet. Japánról beszélünk ez néha nem árt.

  17. Elképzelem a következő helyzetet: Kínai Su3X-k megsértik Japán légterét. Japán riasztja a QRA-t ami sokak szerint ugyebár F18SH lesz. Az F18SH-k üldözőbe veszik a Szu-3X-eket. Kis idő múlva az F18SH pilótái jelentik a földi irányításnak: „teljes gázon vagyunk utánégetővel de nem közeledünk a légtérstértőhöz, sőt a légtérsértő még távolodik is tőlünk” Ha váratlan helyeken bukkannak fel ahol nincs a közelben vadász, a Szu-3X kedvére berepül a japán légtérbe. Az SH nem éri utol (végsebesség különbözet miatt).
    Pár perc múlva az SH pilóták jelentik „elfogy az üzemanyagunk, vissza kell térnünk a támaszpontra” ugyanekkor egy Szu-3X még simán nyomatja tovább utánégetővel (jelentős különbség van kettejük közt üzemanyag kapacitásban és szupercirkálása csak a Szu-nak van).

    Vajon miért volt fontos minden légifölény repülőgépnél (pl. F15, Szu-27 és változatai, EF, Rafi) a 2Mach-os végsebesség?????????

  18. tallking

    Tegyuk fol hogy az egyszeru forgatokonyved igaz ! ( tobb gyenge pontja van de az most nem szamit )

    Megsertettek Japan legteret ! Japan tiltakozik kina meg csak rohog. Japan innentol AEW&C legiutantolto gepeket allomasoztat t ersegben ( mint ahogy MOST IS ALLOMASOZNAK arra fel mint az egyik fo fenyegetesi irany, es ezert „gyenge” a forgatokonyved ) es a legterellenorzo gep mar akkor kiszurja a kozeledo bator kinai pilotat akinek fogalma sem lesz arrol hogy a japo SH vagy F-15 merre cirkal mivel az egy impulzusnyi nem sok annyi kisugarzast sem fog tenni. Az elso jelzes a kinai pilcsi szamara az lesz amikor megszolal az AMRAAM hatasara aktivizalodo besugarzasjelzoje. Persze ekkor mar kicsit keso.

    Ez alatt az ido alatt a SH vagy F-15 nagy valoszinuseggel egy percre nem kapcsolta be az utanegetojet es meg orakat kepes fentmaradni megmaradt legiharc raketaival illetve a legiutantolto gepek miatt.

    Es akkor a forgatokonyvbe meg be sem vettuk a japo haditengereszet felszini egysegeit az SM-2 raketakkal. Ha a kinai Szu-3x nagy sebesseggel akar kozlekedni akkor bizony magasan kell repulnie es szinte nulla manoverezessel. Ez pedig azt jelenti hogy a felszini haditengereszeti egysegek is latjak ot tobb szaz kilometerrol es raketat is tudnak ra inditani cca 150-190 km rol !

    Es a hadihajo sem kapcsolt utanegetot akar csak egy masodperc erejeig.

    Nem fegyver fegyver ellen kuzd. Ilyen utoljara az I VH ban volt amikor valahogy osszeakadtak az ellenfelek aztan hajra hegyibe. Mar a II. VH ban is rendszerek kuzdottek egymas ellen manapsag meg plane.

    Kinanak 600-800 km kell repulnie hogy a japo partvonalat elerje. Ezt a tavolsagot a japok meg latjak es van reakcioidejuk.

    A kinai Szu-3x meg egy L-159 ALCA val szemben is alulmaradna ebben a rendszerkonfiguracioban.

  19. talking!
    Érdeks amit mondasz, de ahhoz az kell, hogy a koreai NDK átengedje a kínai gépet a légterén keresztül. Más „legális” út csak a koreia félsziget megkerülésével lehetséges…Induljunk ki abból, hogy az észaikaik átengedik. Alacsony magasságon kellene repülni – hogy elkerülje a radart – nagy sebességgel ami zabálja az üzemanyagot. Jó lehet póttank, és amúgy is rengeteg anyag fér a Szu-27 csaléd tagjaiba, de ha konkrét feladat van, és közben megy a nagysebességű kergetőzés akkor nem biztos, hogy a Szu-3X előnyben lenne. Most csak egy géprből beszélünk. Amit felvázoltál, max tapogatózásra jó, másra aligha…meg bosszantásra.
    molnit idézve jelenleg egy gép tud szupercirkálni és az bizony a Raptor!
    A max sebesség pedig csak egy dolog. A háború konfliktusokban pl. Vietnam, Közel-Kelet vagy az öböl, a gépek csak pár órát(!) töltöttek hangsebesség feletti tartományban! Elfogasánál döntő a sebesség, csak hát lég harc fegyverzettel (nem csak két winderrel) és üzemanyaggal megtöltve lehet, hogy nem érik el a Mach 2-ot.

  20. Talking Japán nem az egész légi erejét cseréli. 40 db gép ami mellett ott vannak már meglévpő f-15 seik és F-16 klonjaik.

    SH egy több feladatú remek igásló ez az a ami igazán számit. Aminek a technológiájából még tanulhatnak is.

    Kuruc tudna mesélni erről a gépről. De amit eddig mondot a szerint Kenguru földőn a vadász pilótának és a pénzügy miniszternek is fülig ér a mosoja. Ami ritka eset katonai beszerzések esetén.

  21. Kuruc71

    Amikor Ausztrália ki választotta a 24 Super Hornetet volt valami féle tender vagy csak rá böktek a gépre és kész.

    Gondolok itt a Typhoonra,Rafalera ezeket a gépeket nem vizsgálták meg mint szóba jöhető tipusok?

  22. Amikor a J20 bevethető lesz talán akkor lopózhatnak a kínaiak Japán közelébe… ám ez legalább 10 év, és erre szerintem a japok is készülnek. F22 pont erre kellett volna, de lesz helyette majd F35 szerintem és saját fejlesztést sem tartom kizártnak. És hogy a légtérellenőrzés területén milyen új dogok jönnek még ki tudja.

    Meg akartam kérdezni az AESA radarokat földön is telepítik? Hajókon hallottam már, S500-on még PESA van AESA lesz?

  23. tallking

    Már többször leírtad (ebben a topicban is)tévesen,hogy a SZU-27 és 30 klónok tudnak szupercirkálni.

    EZT FELEJTSD MÁR ELL LÉGY SZÍVES.NEM TUDNAK SZUPERCIRKÁLNI!!!AMIT TUDNAK AZ NAGY MAGASSÁGON MINIMÁLIS KERÓVAL 2 MAX 4 R-73-AL ELÉRNI AZ 1,1-1,2 MACHOT UTÁNÉGETŐ HASZNÁLATA NÉLKÜL DE EZ NEM SZUPERCRKÁLÁS!!!
    (nem ordibálok csak így hátha nem kerüli el a figyelmed)

  24. „ELÉRNI AZ 1,1-1,2 MACHOT UTÁNÉGETŐ HASZNÁLATA NÉLKÜL DE EZ NEM SZUPERCRKÁLÁS!!!”
    Ez a szupercirkálás meghatározása. Amúgy nem is meghatározás a lényeg, hanem hogy utánégető nélkül jóval kisebb az üzemanyagfogyasztás.

  25. @Hornet102
    Adott egy 25 tonnás gép amely 2mach-ot tud fegyver nélkül és adott egy 21 tonnás gép ami 1,8Machot tud fegyver nélkül. Vajon melyknek csökken jobban a végsebessége azonos vagy hasonló tömegű fegyverfüggesztménnyel?

  26. „Kuruc tudna mesélni erről a gépről. De amit eddig mondot a szerint Kenguru földőn a vadász pilótának és a pénzügy miniszternek is fülig ér a mosoja. Ami ritka eset katonai beszerzések esetén.

    monyok

    Csak nehaby folyosi pletykaval tudok vagy tudni velek tobbet nallatok. Nem kotik nem kothetik az orromra az igazan erdekes reszeket. Viszont az teny hogy a „RAFIS” zsokek igen elegedettek.

  27. Talking.

    Most komolyan

    Te jösz 2 Mach a falum felé. Én max 1,4 Mach tudok menni, de mebizható BVR rakétáim vannak me mi egy más.
    Az én dolgom annyi hogy kiszámolom a pályádat
    . Felveszem a pálya ivede így a két sebesség össze adódik rohanuk egymás fel 3,4 mach-hal.
    Elfogás ilyen esetbe biztos esemény.
    Éles helyzetbe meg 1 BVR rakéta is elég mivel még Sz-30+X se fogsz olyan sebességnél 6G komolyabb manövert.

    Ja márt Japán vagyok Felküldök egy F-15 2-4 rakétával. Plusz két F-18SH BVR fegyverzettel megpakolba. Előbbi közelharba is jó. Utobbi térségbe a legjobb az elektronikája és a fegyverzete.

  28. talking

    „NAGY MAGASSÁGON MINIMÁLIS KERÓVAL 2 MAX 4 R-73-AL ELÉRNI AZ 1,1-1,2 MACHOT”

    Azaz nem tudja mert nincs az a majom aki így küldené háborúzni.
    4db infra A-A rakéta talán még Vietnam felett megfelelő fegyverzet volt,
    a kevés(ami itt 1-20 százalékot jelent max)keró már Vietnam felett is hátrány volt.
    Ez a képessége a SZU-xx típusoknak gyakorlatban kihasználhatatlan mintha nem is lenne így azzal érvelni,hogy ez egy valós kihasználható képesség nem okos dolog.

  29. @Kuruc71

    AEW-s példád nem megfelelő. Most csak repülőgépeket hasonlítunk össze. Persze össze lehet hasonlítani egész rendszereket de az egy másik műfaj.Pl. akkor a kínaiak is szétlőhetnek mindent DONg Feng rakétáikkal és hordozót is beküldhetnek a térségbe és lelőhetik a japó AEW-t stb. Ezzel a folyton kiszélesedő szimulációval nem tudsz két repülőgéptípust összehasonlítani. Amikor légifölény gépeket hasonlítasz össze akkor csak őket hasonlítod össze.

    Például ha kézifegyver tender van két típus között és én azt mondom, hogy jobb az egyik mint a másik, te erre azt mondod, hogy tévedek mert te majd tüzérséggel fogsz visszalőni az én általam preferált kézifegyverre. Ez milyen elemzés?

  30. @Monyok
    A legritkább esetben lesz arra alkalmad, hogy szemből, felkészülten támadj egy behatolót. Ilyen alapon nem is kell neked SH, elég ha van légvédelmi rakétád. A repülőgép és a légiharrakéta pont azért kell , hogy a repülőgép odavigye a rakétát ahol a behatolás történik.

  31. Taking ha ennyire a sebességel jösz.
    Akkor küldj oda a Mig-25 felderitő az legelább 3 Mach rohan a lóhalálba.

    Ha meg az ösznépi Kína haderő támadna japánra. F-22 pilóták kacsata vadászta lenne.
    Jelenleg Kínának van 200 potens gépe kb a többi mind 3. generációs.

    Mint a kedvenc filmembe a Végső vissza szálásába.
    Mikor a Tom Cat egy Zeró mellé repül. Jó állapotú muzeumi darab ez lenne az ellenfél. Akkor játszunk vele.
    F-22 pilótáknak is ez lenne az érzése a Kínai légierő nagyrészével kapcsolatba jelenleg.

  32. Vajon miért volt fontos minden légifölény repülőgépnél (pl. F15, Szu-27 és változatai, EF, Rafi) a 2Mach-os végsebesség??????

    Nem volt fontos. Hajtóműből tudják és nem aerodinamikából. A hajtómű tovább is tolná őket, a sárkány a korlát.

    Szerintem tájékozódják már minimálisan a dolgoról mielőtt vad fantázizálgatásba kezdesz.

    Az F-22-őt leszámítva semmi sem tud üldözni egy vadászt, ha elkezdett menekülni, vagy csak nagyon hipotetikus helyzetben.

    Komolyan mondom igazi zsékategória amit itten összehozol, erőm sincs máe cáfolni ennyi hülyeséget. Elős körben talál olvasd már el az írásaimat…

  33. Elfogasánál döntő a sebesség, csak hát lég harc fegyverzettel (nem csak két winderrel) és üzemanyaggal megtöltve lehet, hogy nem érik el a Mach 2-ot

    Nem lehet, hanem biztos. Full AA konfigban az F-15A gépek 1.7 táját tudták, de mire ide felgyorsultak kb. a keró fele elfogyott. Ja, és ezt is csak kb. 10 km magasan tudta a gép. A helyi háborúk légiharcai gyak. mind 6 ezer métere alatt zajlottak, és cirka – ezt csak hasraütés most – 50%-a 4 ezet méter alatt.

  34. „Nem volt fontos. Hajtóműből tudják és nem aerodinamikából. A hajtómű tovább is tolná őket, a sárkány a korlát.”
    Kész röhej.
    Idézek a wikiből:
    „A kiírás egy maximum 18 100 kg felszállótömegű, együléses vadászgépet keresett, 2,5 Mach legnagyobb sebességgel és bevetési tömegnél közel 1:1 tolóerő-tömeg aránnyal” forrása: Jenkins 1998, 10. oldal
    Ez a forrás maga az USAF versenykiírása. Ők kérték a 2,5 Mach-ot.

  35. Ez a szupercirkálás meghatározása. Amúgy nem is meghatározás a lényeg, hanem hogy utánégető nélkül jóval kisebb az üzemanyagfogyasztás.

    Tényleg emeled az eberek vérnyomását. Harcászati értelemben ez nem szupercirkálás, mert

    ad.1 Ilyen konifaggal egyetlen BVR vadászrt sem szedne le.
    ad.2 Ennyi keróval haza sem megy.

    Enniy erővel a Trabant is tud 200-zal menni, ha kilköd 6000 méter magasan egy C-17 teherteréből vagy lelököd egy 900 méter mély szakadékba. Nincs jelentősége.

    Az F-22 full AA konfigban csurig töltve keróvel és elrepülve a harcászati zónába M1.6 táján repül. Ja, és ezt jóval gyorsabban éri el, mint bármilyen más gép, mert utánégetővel feltornázza magát ide, aztán mehet vissza 100% mil powerrel.

    Elképesztő, hogy mi zajlik itten a kommentek között…

  36. Taking komolyan nem értelek.

    EF mellett a szuper nanőverező képésegével érvelsz. Meg hogy tud menni 2 Mach-hal. Ezért jösz a kínai csodákkal amelynek a fegyverzete megbizhatatlanabb és pontalanabb. Elektronikai téren is gyengébbek. Tekintélyes radara refleszióval.

    Nézd jelenleg japánoknak hadrendbe vannak a F-15 ilyen célra. Azok is 2 mach képesek menni.

    De az EF drága és más fegyver rendszerek vannak hozzá. Kevesebb képeségel csapás márő képessége szerényebb stb.
    F-18SH bizonyitot kiprobált elektronika terén jenki 5. generációs gépekhez fogható.
    Egy mindenes igás ló olyan mint a most leváltandó F-4-sek.

  37. talking!
    Itt senki nem akar kioktatni, csak azt írjuk le ami tényszerű és amire egy-egy konfliktusban lehet számolni…
    Nem írtad, de igaz, hogy egy kínai Szu-27 klón, előnyben van a Phantommal szemben, ezért is – többek között, meg lassan kirepülik őket – akarják leváltani. Az SH nem lenne rossz döntés, már számtalanszor elhangzott miért is.
    Ne haragudj, de akkor mi értelme van egyáltalán semmi függesztménnyel, max. gépágyú lőszerrel berepülni bárhova is? Ahogy már leírták az előttem szólók rendszerek küzdenek/küzdhetnek egymás ellen. A lánc – kard vagy ostor – végén ott van a pilóta, gép, fegyverzet. Számtalan buktatój van, annak hogy egy kínai Szu-30-as észrevétlenül elérje Japán partjait. De tételezzük fel, hogy van egy két szakadás a hálon, amin átjut és mondjuk SH-kat emelnek rá. Az egyszem kínai röhögve nyomja a gázkart ütközésig és csak vigyorog, ahogy az üldöző SH lemradnak. Eddig szép sé jó, s mi van ha szépen behatol Japán fölé, körbe néz, de egy idő után megunja az egészet és haza fele menne… Kénytelen arra menni, amerre jött és hát egytlen kínai gép sem, olyan, mint anno az F2004-es – ami rossz pletykák szerint, nem takarékos volt, hanem termelte az üzemanyagot – mert hát a nafta a hajtómű indítás után egy dologban állandó, mégpedig abban hogy elfogy. A lényeg az, hogy kelepcébe kerül és innentől fogva agyag galamb lövészet lenne az egész. Lehet, hogy az eredeti géppár SH ami üldözte ki fogy a naftából, de másik kettő simán elzárhatja a tenger – értsd. vissza Kínába – felé vezető utat. S még mindig csak üres gépről beszélünk, csapásmérésről egy szó sem esett. Meg lehet oldani, amit írtál…De csak oda szóló jeggyel.

    A szupercirkálásról csak, annyit hogy a Gripen Demo is tud szupercikálni – ha utánégető nélküli hangsebességet annak vesszük -, úgy 1,2-1,3mal, a gond csak az, hogy ezt fegyverzet nélkül érte el és ki tudja mennyi kero is volt a gépben. Ez a többi típusra is vonatkozik, ami átlépi a hangsebességet utánégető nélkül. Ez a prospektuban jól mutat, a való életben már nem vállik be. Jelenleg ami elfogadott hogy a szupercikálásra a Raptor képes, ő pedig simán tudja az 1,5. Amivel a többiek utánégető nélkül semmit nem tudnak kezdeni.
    Ha nagyon bele akarunk menni, akkor kezdhetünk számolni, hogy ilyen-olyan légköri nyomás, tengerszint feletti magasság, páratartalom, uralkodó szélirány és hőmérséklet mellett hogy alakul az aktuális Mach szám…

  38. MIG-31-essel lehet a BM változatok ha elterjednek akkor meg még inkább.

    Még az sem. Ha a gép menekülőre fogja és utánégetővel iszkol x ideig, akkor nem éri utol semmi, ha van elég kerója. Az R-33 rakétáknak böszme nagy légellenállása van.

    Nem is kellett nekik, csak véletlenül 2mach+-ra sikeredett.

    Nem véletlenül, de nem arra volt optimalizálva a sárkány. A szuperszonikius elfogásban a régebbi gépek bizony verik az újakat repülési paraméterek terén. Hajtóműből az F-22 vígen elzúgna 3 Mach fölé is, csak a sárkány nem bírja, de ez igaz az F-15C és az új európai 4. gen gépekre is. A transszónikus sebességtartományra vannak kihegyezve a gépek. (Az F-15 és F-16-nél ez tuti, nem látom be, hogy az őket másoló gépeknél ez miért lenne másképpen.)

    Erről is volt már szó.

    Szerintem ezt a fajta stílust most lenne jó befejezni, tombolsz, mint egy óvódás…

  39. Amivel a többiek utánégető nélkül semmit nem tudnak kezdeni.

    Még azzal sem. Ugyanis erre a sebességre jóval gyorsabban feltolja magát a Raptor, de ha ez sem elég, akkor erről M2.0 tájára is. Lényegében nagyon balfasznak kell lenni ahhoz, hogy nem a Raptor pilótáka döntsön arról, hogy kivel és hol száll harcba.

  40. @Hornet

    ugyanaz mint amint Kuruc71-nek írtam. Ha két kézifegyver típust hasonlítasz össze akkor ne gyere nekem azzal, hogy miután én kiválasztottam egy típust te majd tüzérséggel fogsz engem lőni meg bekerítesz más csapatokkal stb. Akkor már teljes haderőket hasonlítasz össze.
    Maradjunk a két gépnél. Ha a Szu-3X berepül és oda riasztanak egy SH-t, az SH csak távolodni fogja látni a Szuhojt.

    Tiszta gyerekes ez a „és mit csinál majd, körbenéz…”
    Sajnálom, de láthatóan fogalmad sincs egy állam szuverenitásának fogalmáról. Ezek szerint hozzánk is berepülhet bárki engedély nélkül ha nem tesz semmit csak szépen bejön és kimegy.

  41. @Hornet102
    A Szu-3X az egy 25 tonnás gép amely 2mach-ot tud fegyver nélkül és az SH az egy 21 tonnás gép ami 1,8Machot tud fegyver nélkül. Vajon melyknek csökken jobban a végsebessége azonos vagy hasonló tömegű fegyverfüggesztménnyel?

  42. Maradjunk a két gépnél. Ha a Szu-3X berepül és oda riasztanak egy SH-t, az SH csak távolodni fogja látni a Szuhojt.

    Oszt miért is? A Szu-3x sem tud korlátan ideig hangesebességgel repülni. Mire eléri Japán partjait kb. 6-8 perc utánégetés férhet bele neki. BTW egy közeledő gépnél miért is kellene szuperszonikusan repülni? Jön az feléd magától? Egy idő után akármerre megy, közeledő gépekkel fog szembetalálkozni.

    A légtér védelme nem csak abból áll, hogy mindent lelövünk az is elég, ha mindenkit elkergetsz.

    BTW élesben meg semmiféle földről riasztott elfogás nincs. Háborúban a komolyabb államok BARCAP-et adnak, de oda se neki. Japánoknak van AWACS supportja, ergo az egész forgatókönyved úgy baromság ahogy van…

  43. Az F22 nem tudom hogy kerül ide. Arról van szó, hogy az EF jobb lenne mint az SH a japán tenderen.

    Az SH egy kulcsrakész megoldás, valódi kiépült fullos képeséggekkel. Az EF meg nem. Röhejesen kevés fegyver integrációja valósult meg, és a gépek nagy része ma is egyfeladatos.

    Persze a japók olyan gépet kapnak, amit kérnek, de az jelzés értékű, hogy a US Navy a legutolsó rendelésben 40 millióért vett SH-t. Az EF ennek alsó hangon a másfélszerese, de inkább a duplája és minden gikszert betegesen titkolnak a géppel kapcsolatban és neveséges marketinggel tersztik.

    Pl. az F-22 90%-t tudja az F-22-nek fele annyiért és hasonló ordas marhaságokkal…

  44. A 4db R-33-nak alig van légellenállása a törzs alatt a szárnyak alá pedig kerülhetnek az apró R-73-asok.

    Jó szöveg, csak kár, hogy nem igaz. Az F-15 gépeken a kisebb Sparrow is hasonlóan van eldugva, mint az R-33. A csúcssebességét írtam már fent a gépnek. Tehát full AA konfigban a 2 Mach is erősen elméletinek tűnik nekem…

  45. talking!
    Próbáltam nomrális hangot megütni, de úgy látom, néha nem csak Anakin Skywalkernek nehéz a felfogása…
    Ki akar itt téged bekeríteni? Ugyan már! Az előbb írtad, hogy oda riasztják, akkor valaki csak ül egy radar előtt és figyeli a környező légteret és így EGY RENDSZER RÉSZE AHOGY AZ SH IS AZ LENNE! Igen elriasztják a kínai fickót és az haza hordja magát, de minek is kergetnék, mikor az egész incidnes nem éríntette japán felség vizket vagy az anyaországot…Na ilyenkor látnák a hátuját a kínai Szuhojnka!
    A lényeg meg van! Mindenki szépen megy haza és kész, a többi már a diplomaták dolga…
    A japánok vannak annyira profik, hogy még jóval a szárazföld elérése előtt F-15, F-2 s madj SH-k, várják tátkarokkal és „csőre töltött” rakétákkal azokat a lökött kínai fiúkat, akik csak így szeretnének részt venni a csersznyefa virágzás ünnepén…
    Sajnos délről elég nyított a magyar légtér! Mind gondolsz csak viccből megy a balhé a NATO radar miatt?

  46. Taking ha figylesz és nem olyan vagy mint egy szerelmes siket fajd hogy a saját énekedtől ,te magad is megsüketülsz.

    Légi fölény gépnek van nekik F-15J gépeik.
    Légi fölény képességen kivül már bocs de az F-18 jobb mint az EF.
    Valamint az ár/érték arányba is győz a szeperlodarázs.

    Ez olyan mintha te bármit mondasz én csak az F-18 grizli elekronikai hacászatát emlegetném.

    Nem érdekel de akkor is én úgy berepülök a Grizlivel a Tieman tér fölé,
    De akkor se érdekel………………… Én a Grizlimmel a Tieman tér fölött repkedek.
    De várj……….
    De akkorse érdekel………………… Én a Grizlimmel a Tieman tér fölött repkedek.
    Bocs de a légvédelem………………….
    De akkor se érdekel………………… Én a Grizlimmel a Tieman tér fölött repkedek.
    Ne haragujd de a nagy távolság……………….
    De akkor se érdekel………………… Én a Grizlimmel a Tieman tér fölött repkedek.
    De hát a Kínai légierő………………………….
    De akkor se érdekel………………… Én a Grizlimmel a Tieman tér fölött repkedek. Nektek meg túro a fületekbe. Én leszek a Jani az ovi homokozojába.

  47. A MiG-31-nél szimplán elvőtték a MiG-25-öt, mivel szép nagy volt és bevált. Ettől függetlenül a MiG-31-től nem a száguldozást vártákl el. Csak más gépre nem igen tudták volna értelmesen felrakni a cirka 500 kilós rakétákat. A MiG-31 leginkább az F-14-hez hasonlít – szerintem – feladatkörben. Csak itt nem hordozót kellett védeni bombázóktól és rakétáiktól, hanem alacsonyan repkedő B-1-esek és szubszonikus manőverező szárnyasbombák kergetése volt a feladat. Ehhez kellett jó nagy radar, data link (digitális volt!) és az orosz színvonal és távolságok miatt hatalmas gép.

    Az, hogy a MiG-31 képes 2 Mach táján döngetni úgymond szintén mellékes képesség, de nem ezen van a hangsúly.

  48. @Hornet102

    Én kérek elnézést, ha nem megfelelő hangnemben szóltam, csak egy rögzített helyzetben vizsgáltam a Szuhojt és az SH-t. Ilyen vizsgálat, szerintem létezik. Lásd: ha tendert írnak ki akkor egy az egy ellen harcoltatják a gépeket, több más próba között. Egy az egy ellen BVR-ben és dogfight-ban és elfogásban is háttérrendszerek nélkül. Ugyancsak egy az egy ellen gyakorlatoznak a REd Flag-en meg más hadgyakorlatokon. Vajon miért van ez a típusú gyakorlat/tesztelés? Nem hiszem, hogy hallottál olyanról, hogy egy gépet az A típusból bevetnek gyakorlásképpen 40 darab B típus ellen, plusz a B típust segíti a földi irányítás, az AEW-k stb? Egy gép egy rendszer ellen, nem jó összehasonlítás. Akkor a támadó gép is hozza magával a támadó rendszereit.

    Azért végeznek ilyen egy az egy ellen, minimális háttérrendszer mellett jellegű vizsgálatokat és gyakorlatokat mert egy konfliktusban könnyen megeshet, hogy a támadó bejut a védendő légtérbe. Lehet más helyen figyelemelterelési célból műveleteket kezdeményez, elektronikai zavarást alkalmaz vagy egyszerűen csak szétszóródnak a repülőgépek és sity-suty egy Szuhoj magára marad, és bevisz két 500 kg-os bombát. Akkor mi van? Akkor az van amivel kezdtem a legelején. Oda kell küldeni egy saját vadászt, vélhetőleg nagyobb távolságból, mégpedig gyorsan.

  49. Lásd: ha tendert írnak ki akkor egy az egy ellen harcoltatják a gépeket, több más próba között.

    Mert mást nemigen tudnak…

    Ugyancsak egy az egy ellen gyakorlatoznak a Red Flag-en meg más hadgyakorlatokon.

    Jah, persze. A többi 100 gép meg malmozik. A RF lényeg pont azt, hogy nagy léptéű szimulált összecspások vannak és nem 1 vs 1…

    Ha elolvastad volna a manőverező léharcos cikkemet akkor leesne, hogy ha sok gép van közel egymáshoz, akkor szinte teljsen mindegy, hogy SH szintű manőverzező képességed van vagy EF. A HOBOS képességgel megáldott gépek nagy része egymás indításí zónáján belül van, mert a +/-90 fok az baromi nagy. Egyszerűen képtelenség nem belemászni valakinek az indítási zónájába és ezen semmilyen manőverező képesség nem segít…

    Szintén a cikkemben van benne az ACEVAL / AMIVAL. 6 vs 6 légiharcig felmentek, de oda se neki….

  50. molni

    Az a 90fok csak elméletben működik szerintem.A gyakorlatban nem nagyon lesz olyan,hogy egy légiharcban magad mellé lőj.Van 4 vadássz század
    az közeli légi harc alakul ki ott lesz egy helyen majd 30 gép(ennyi maradt mire közel értek egymáshoz) nem hiszem,hogy lesz ideje a pilótának 3-4 másodpercig maga mellé néznie.

  51. Az a 90fok csak elméletben működik szerintem

    http://www.youtube.com/watch?v=4g4_jzqBJnA

    Ennyit az elméletről…

    nem hiszem,hogy lesz ideje a pilótának 3-4 másodpercig maga mellé néznie.

    Miért ne lenne? Pont erről szól az egész cikkem. Ha nagy a tömeg, akkor lényegében halomra mészárolják egymást a gépek és mikor már kevés gép marad, akkor a túlélő gépek estleg a klasszikus manőverező légiharcba bonyolódnak.

  52. Kuruc71

    Éles helyzetben szerintem millióból egyszer,ha ez elő fog fordulni.
    Gondoljuk át megy a légi harc beül mögém egy gép ha én tudok rá rakétát indítani akkor erre ő is képes azzal a különbséggel,hogy neki nem kell egy pl 7G-s manőver közben pár másodpercig hátra néznie aza sokkal sokkal kedvezőbb helyzetben van.

  53. molni

    A rakéta tudja nincs vele gond én azt kérdőjelezem meg,hogy a pilóták egy bonyolult szituációban ki tudják e használni ezt a képességet főleg a 180 fokost nem pedig azt,hogy a képesség létezik e.
    A videó jó csak az a bibi,hogy épp az előbb basztuk le tallkingot,hogy nincsenek magányos pisztolyhősök mint a vadnyugaton.

  54. „Éles helyzetben szerintem millióból egyszer,ha ez elő fog fordulni.”

    Nem tudom dudi ! REpulogep a levegoben magatol meg eddig egy sem maradt fent, viszont hajo annal tobb a tenger felszinen. Igy en amondo vagyok hogy jobb uzletet kotni Archimedeszel mint Newton-al es maradok a ladikomnal.

    :-))

  55. „A videó jó csak az a bibi,hogy épp az előbb basztuk le tallkingot,hogy nincsenek magányos pisztolyhősök mint a vadnyugaton.

    Ja kerem ! A modern harc egy dinamikusan valtozo valami. Azota valtoztak a dolgok :-)))

  56. molni

    Nem mind1,hogy 20 fokra elfordítod a fejed pár másodpercre egy 8G-s forduló közben vagy megpróbálsz hátranézni miközben bele vagy szíjazva egy katapult ülésbe.Erre rá lehet még tenni egy lapáttal úgy ha meg van döntve az ülés mert úgy még rosszabb a helyzet.

  57. És ki mondta, hogy 8G közben kell nézelődni…? Az indítás idejére vagy csökkented a G terhelést vagy aká egyesenesbe is hozhatod a gépet. Ha sok vs. sok gép van, akkor megint csak a cikkemre hivatkozom.

    Könyörgöm gondolkozzatok már egy kicsit, vagy legalább próbáljátok ki repszimeben a helyzetet…

  58. molni

    Miközben csökkented a túlterhelést vagy egyenesbe hozod a géped az ellen csak ül a seggén vagy mi???Valószínűleg nem azért fordulsz 8g-vel mert nincs jobb dolgod.Mi a helyzet a negatív g-kel?Abból sokkal kevesebbet bír az ember és azt is rosszabbul viseli.

  59. Nem hinném hogy a pilótának mindenféleképpen forgatnia kellene a fejét mint egy bagolynak. Erre ott van neki a repülőgép elektronikája meg a szép nagy kijelzők az orra előtt, meg az IFF. Aki nem barát az ellenség, mehet a rakéta, tudja az „magától is” hogy hova kell menni.

  60. Rendben talking!
    Fátylat, spongyát és felejtést rá! Reggel volt…
    Rendben, induljunk ki abból ami feltételezel – most a várható valóságot nem vegyük alapul – hogy szembe kerülhet egy kínai Szu-3x és egy japán SH. Riasztják az SH-t vagy fülest kap, már fent a levegőben. Akkor biztos, hogy ki fogja használni a japán pilóta minden előnyét, hogy már látótávolságon túlról kikapja az ellenfelét…
    Sokan mondják, azt hogy közel légiharcban a Szuhoj-27 és MiG-29 család verhetetlen. (Bár nincs legyőzhetetlen gép)
    Csak annyit mondok, hogy ahhoz hogy manőverező vagy közel légi harc alakuljon ki, megfelelő távolságba kell jutni. Ahogy már előttem is írták, az SH – ha adják hozzá az AMRAAM-ot – simán kikap egy Szuhojt indítási távolságon belül. De ha közelbe ér, akkor is megállná a helyét szerintem.
    Japán számára ez az ideális választás! Ha tippelni kell, és az SH-ra teszem a voksom!

  61. Lőttek már le gépet úgy hogy a célpont 90′ vagy nagyobb szögben volt? (nem gyakorlatom – élesben)

    Nem, mert 1999 óta nem volt légiharc ahol HOBS gép részt vett volna és ellenséges vadásszal összefuthatott volna.

    Igazság szerint nagyon kis esélyt látok rá, hogy a jövőben élesben lássuk ezt a képességet, mert akinek van olyan BVR fölénye van, hogy ihaj…

  62. Nem hinném hogy a pilótának mindenféleképpen forgatnia kellene a fejét mint egy bagolynak.

    Márpedig kell. Máskülönben az IR keresőfeje honnan a francból tudná, hogy mire álljon rá…? A sisakcélzó markere szerinted viccből van és a maga a sisakcélzó is…?

    Erre ott van neki a repülőgép elektronikája meg a szép nagy kijelzők az orra előtt, meg az IFF.

    Az IFF az elektronikai úton megy, már ha van interrogator és megfelelő IFF. A Mode 4 esetén nagyon komoly feltételek vannak, amik nem mindig állnak fent. Egy jenki azt mondta, hogy annak ellenére, hogy van madárszeletelős IFF, csak arra támaszkodva nagyon különleges esetben adnának ki tűzparancsot, de ez RoE függő is.

    Aki nem barát az ellenség, mehet a rakéta, tudja az “magától is” hogy hova kell menni.

    Honnan a pékből tudná? Az HMS az a rakéta fejét ezt infraforrásra vezeti rá és arra lockol rá a rakéta. Az radar IFF ezen csak akkor segítene, ha radarral jelölné ki a célt. Viszont a radarok általában +/60 fokban látnak és közelharc estén már max. a BORE üzemmódon vagy 10×60 vagy más hasonló üzemmódot használnak.

  63. „Igazság szerint nagyon kis esélyt látok rá, hogy a jövőben élesben lássuk ezt a képességet, mert akinek van olyan BVR fölénye van, hogy ihaj…”

    Nos igen, ezt nem lehet cáfolni, viszont megkérdőjelezi a sisakcélzó életképességét: ha van BVR főlény, minek a sisakcélzó?

  64. „Az SH egy kulcsrakész megoldás, valódi kiépült fullos képeséggekkel. Az EF meg nem. Röhejesen kevés fegyver integrációja valósult meg, és a gépek nagy része ma is egyfeladatos”

    A Brimstone integrálva van az SH-n vagy az IRIS-T,ASRAAM esetleg majd a Meteor?

    Mivel jelenleg ezek a fegyverek kategóriályuk királyai…

  65. Nos igen, ezt nem lehet cáfolni, viszont megkérdőjelezi a sisakcélzó életképességét: ha van BVR főlény, minek a sisakcélzó?

    Just in case. Hátha kell. Az AIM-9M +/- 27 fokos indítási zónája nagyon kicsi, bár mondjuk a járulékos hatása az, hogy nehéz olyan helyzetből indítani, amikor kinematikailag nem képes a célt leküzedni, ha megvan a minimális indítási távolság.

    Az első jenki sisakcélzó már létezett a ’60-as évek végén, csak nem erőltették az alkalmazást a kor technikai színvonalán és rakétáival.

    Mivel a ’90-es évekre kvázi elterjedtek a MiG-29/Szu-27 gépeken ezek, nem endedhették meg, hogy nekik ne legyen.

    Szó se róla, ehhez képest gyakran látni olyan F-15/16 gépeket, amik csak AMRAAM-mal repülnek.

  66. A Brimstone integrálva van az SH-n vagy az IRIS-T,ASRAAM esetleg majd a Meteor?

    Komolyan mondmo, hogy it kapok agyfaszt.

    1. Miért is az IRIST vagy ASRAAM a királykategóira? Az AIM-9X az mi? Főleg úgy, hogy ennek sem az első generációja van már.

    2. Meteor helyett ott az AIM-120C-7 és lesz majd D is. BTW hol van Meteor? Mert ma kurvára nincs. Majd talán 2-3 év múlva. A szokásos európai hozzáállása normális mennyiség meg majd 2020-ra…

    3. A Brimsone az egy adott célra jó, de másra nem. Páncélos elhárításra. A harci része máshoz kicsi. Ja, irgalmataln drága. Egy 500 fontos JDAM vagy 250 fontos SDB – esetleg kombinált LJDAM mellett hova kellene az USA-nak 10-15-szörös árú Brimsotne, mikor van 20 ezer dolláros JDAM kit és még néhány ezer dolláros kit, hogy siklóbomba legyen? A Brimstone időjárás függő, a JDAM meg nem…

    Szóval nem bizonyítottad semmivel, hogy ezek királyok, a túloldal teljes spektrumú fegyverzetéről meg szépen elfeledkezel. Elegáns.
    Az angolok milyen ARM-ot adnak hozzá? ALARM? Sejtem az árát, bizots a „jó olcsó” európai…

  67. Molni linkeld be legyszives azt a cikket a manoverezos legiharcrol.
    Ami kerdesem pedig lenne mivel nem vagyok tul nagy szakertoje a legiharcnak,ha egy SH latohataron tuli celra elinditja az AMRAAM ot(okat) akkor annak az ellenseges gepnek,teszem fel Szu-30 milyen eselyei vannak a tulelesre??Illetve mivel tud egy adott gep (nem csak a SZu ra gondolok hanem egyebre is) vedekezni az AMRAAM-ok ellen mondjuk hogyha egyszerre 3-4 jon fele??Illetve egy legiharc eseten egy gep mennyi raketat indit el a latohataron tul levo ellenfel-re vagy ez mitol fugg egyaltalan.
    Egy EF pedig aminek jo a manoverezokepessege ki tudja manoverezni a raketakat?Illetve itt mennyire fontos a manoverezokepesseg??

  68. Élvezettel olvatam az elmúlt nap hozzászólásait, és néha megértem Molni mérgelődését az előforduló tévedések miatt.
    Néhány dolgot én másként tudok, pl.
    Honnan a csodából vettétek, hoigy az SH nem jó manőverező légiharcban? Volt szerencsém jópár alkalmommal élőben látni a műrepülését, az „erő” elemek kivételével a legnagyobb szögsebességeket ez a gép produkálja. Hihetetlen a kereszttengely körüli kormányozhatásága még kis sebsség mellett is. Annak idején a magyar 29-es pilóták leginkább a Hornet-et respektálták gyakorlati tapasztalataik alapján WVR-ben. Az SH legalább ennyit tud ezen a téren, ha nem többet. Fegyverzet terén is ott van a topon. Kuruc kolléga talán többet tud róla, de érdekes, hogy „odalent” a Hornet-ekhez rendszeresítették az ASRAAM-ot, aztán az SH-hoz nem az integrációt rendelték meg, hanem a 9X-et.
    Valaki említette néhány oldallal ezelőtt, hogy a Szuhojok „szupercirkálnak”. Ez nem igaz. A 4. gen gépek ezen a téren rosszabbak, mint a 3. gen. pl. az F-104 vagy a MiG-25-ös siméán döngetett 1 Mach felett forszázs nélkül, bizonyos körülmények fennállása esetén. De nem 1,5-öt, vagy 1,7-et. A „szupercirkálás” definícióját talán hagyjuk meg annak, aki először alkalmazta. Ez az LM, a Raptor kapcsán. Amit az „Eurokacsák” tudnak, az nem tekinthető teljes értékű SC-nek (Supercruise), ugyanis a hajtómű max-gázon pörög, amikor ugyancsak nagyon magas a fogyasztása. A Raptor 1,5-öt úgy tud teljes AA fegyverzettel úgy, hogy a gázkarok még messze nem a max.ütközőn állnak, a maximum, az 1,7M. Hogy jön ez az izzadsgászagú 1,2-höz, amit az EF, Rafale, vagy Gripen NG tud?
    Aztán valaki említette, hogy WVR-ben a MiG-29/Szu-27 verhetetlen. Nem igaz, erősen pilóta függő dolog. Az hogy egy típus valamely paramétere 5-10%-al jobb a másikénál (mert többel nem) az nem jelenti azt, hogy mindig fölénybe kerülhet. Mennyi az üzemaqnyag, fegyver, távolság a bázistól, és még jópár változó paraméter. Ezek mind alapvetően befolyásolják a dolgot. Saját szememmel láttam, amikor légiharc gyakorlaton két szárnypótossal szerelt F-16-os szépen „beült” a magyar 29-es mögé tüzelési helyzetbe. Persze volt fordított is, nyilvánvaló, csak nem lehetetlen az orosz gépekkel szemben fölénybe kerülni annak ellenére sem, hogy a magyar pilták jók voltak WVR-ben.
    Az ilyen és ehhez hasonló oldalakon azért lehet kommentelni, hogy mindenki elmondhassa a véleményét. A sajátos magyaros stílus azonban itt is eluralkodott, mindenki mindent jobban tud a másiknál, pedig nem így van. Szégyen lenne elfogadni a tájékozottabbak véleményét? Néhányan az abszolút félművelt amatőr szintjük ellenére körömszakadtig ragaszkodnak az ostobaságaikhoz, ami néha idegesítő, Molni nem is bírja mindig cérnával. Példának állítanán a tisztelt kommentelők elé Allesmor kollégát, akinek megvan a szakmai alapja ahhoz, hogy hozzászóljon a dolgokhoz, és azt higgadtan, normális stílusban teszi, és csak olyan témákban, amelyekre tényleg van rálátása
    Én is igyekszem hasonló módon, nem szoktam vitába szállni a HTKA-n előforduló számtalan katonapolitikai, haditechnikai, számítástechnikai stb. polihisztrorral, a kézifegyverek, harckocsik, hadihajók, stb. témakörében mivel csak a repülés terén vagyok valamilyen mértékben jártas.

  69. aerophyl

    Minden elismerésem. Teljesen igazad van. Ilyen szempontból én ide ismeret szerzés céljából járok.
    Bár van mikor nem biromki és jó magam is fél igazságot vagy bötdületes baromságot írogatok.
    A fő hülyeségem az hogy magyarsággal elfogult vagyok de végtelenül.

    Offffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
    aerophyl: Itt jegyetném meg ez hogy mindent,mindekinél jobban tud ez a xx.század öröksége.
    Elink egy sokkal fegyelmezettebb társadalomba éltek.
    OFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

  70. Kedves aerophyl!

    Valszeg korábbi hozzászólásaim és korábbi álláspontjaid miatt is úgy gondolom én az abszolút félműveltek kategóriájába tartozok aki körömszakadtáig ragaszkodik véleményéhez. Ha semmit se tudnék arról amit beszélek, nem mehetek el szó nélkül olyan dolgok mellett amelyeket egy csoport („a profik”) szerintem tisztán ok okozati összefüggésekből kifolyólag rosszul tesznek.
    Pl. az, hogy Molni említette, hogy a 2Mach+ soha nem volt fontos pl. az F15 esetében. Erre van nyilvános forrás, maga az USAF pályázati kiírása. Persze nagy csend, és megyünk tovább. Ha semmit se tudok korszerű vadászgépekről, akkor sem fogadok el egy ilyen bevett semantikus tudáshalmazt amely szerintem ellenkezik a legszavahihetőbb, egyértelmű forrásanyaggal.
    De ugyanilyen forrásanyagot kaphatnék a Mig31-re is stb. Tehát azt akarom bizonyítani, hogy repülőgépek elfogására használt gépeknél főként nagy távolágok lefedése esetében, igenis fontos az elfogó gép végsebessége, akár azért, hogy odaérjen ahol az elfogó gép előreláthatólag be fog hatolni, akár azért, hogy légiharcfegyverzete lőtávolságáig utolérje azt.
    Továbbá, „a profik” nem adtak elfogadható magyarázatot arra, hogy miért próbálják ki a gépeket egy az egy elleni konfigurációban oly gyakran. Tendereken is ezt teszik, meg gyakorlásképpen is, lásd amit te is írtál a magyar Mig29 és az F16-al kapcsolatban. Talán mégiscsak előfordulhat a valóságban, hogy két ellenséges gép magára marad magányosan? Talán nem fordult ilyen elő mondjuk az arab izraeli háborúk során? Egy légi csetepaté során nem szóródhatnak szét a gépek, úgy, hogy egy behatoló magára maradjon?

  71. Ha Aerophyl-t lájkolni lehet, akkor 1 lájkja már van. Én pl. kisgépen repülök, de eszembe nem jutna a légiharcról vitázni pl. Molnival :-) :-)
    Tudni kell elfogadni, ha valamihez nem értünk.
    Azért jókat nevetek némely kommenten, én nem vagyok ideges típus. :-) :-)

  72. @erdifefoka

    https://htka.hu/author/molnibalage/

    hogy repülőgépek elfogására használt gépeknél főként nagy távolágok lefedése esetében, igenis fontos az elfogó gép végsebessége, akár azért, hogy odaérjen ahol az elfogó gép előreláthatólag be fog hatolni, akár azért, hogy légiharcfegyverzete lőtávolságáig utolérje azt.

    És itt az ellenmondás. Nagy távolságok estén a támadó sem engedheti meg magának, hogy döngessen. Szuperszonikus elfogásban a gépek harcászati hatósugara 200-300 km táján van, de a 300 km nagyon hipotetikus. Ezért van az, hogy nem egyetlen bázison adnak készültésget és háborúban BARCAP van. A mai gépek sebessége mellett – ahogy már írtam – reménytelen üldözni egy gép. Inkább állítsd elé egy falat…

    Továbbá, “a profik” nem adtak elfogadható magyarázatot arra, hogy miért próbálják ki a gépeket egy az egy elleni konfigurációban oly gyakran.

    Mert ez az olcsó és jól szimulálható. Mivel semmilyen gyakorlat során nem lehet légiharc rakétát indítani, a gun kill modellezése az megy és annak ellenőrzése, hogy a légiharc rakéta a paramétereken belül lett indítva. Ahogy a cikkemben írtam, az ACEVAL is valószínűleg azon vérzett el, hogy a rakéa indítás, zavarás és egyéb tényőzekkl nem

    Talán mégiscsak előfordulhat a valóságban, hogy két ellenséges gép magára marad magányosan? Talán nem fordult ilyen elő mondjuk az arab izraeli háborúk során?

    De igen, előfodulhat. A helyi háborúkban És Irakban volt rá példa, mert kevés gép rohangált nagy terület felett. Azonbn mondjuk egy Kína-Tajvan, vagy Hidegháborús helyzetben a konfilkus elején olyan gépsűrűség van, hogy a kezdeti mészárlás után lehet majd ilyen helyzet. Az elején nem igen, a USA a BVR fölényével ilyen helyzet kialakítására gyúrt rá. Lokálisan, a VWR harc idejére kellett biztosítani az ACEVAL szerint alacsony gépsűrűséget, akkor 1-2 perc alatt gyorsal legyűrni a béna MiG-21/23 hordát.

    Megjegyzem, hogy repszimben buta MI és felülmodellezett MiG-ek estén működik a dolog. Teáht 2-szere túlerőben levő MiG-eket F/M Sparrow használatával kitérő manővvere keényszerítem. Két Sparrow kuka, de az ellenséges kötelék teljesen szétzilálódik. Ekkora a szemből megközelítés esetén jön az all apsect AIM-9L/M a zavarvédelem nélküli 21/23 gépek ellen (MLD-n volt csak infracsapda a valóságban is.) Ekkora már lepotyog átlagban 4 indításból 3 gép, ha okoson repülök rá. 23 ellen tovább tart, de MiG-21MF és még bisz mögé is pár forduló és vertikális manőver után be lehet ülni. Mikor ennek vége, akkor a túlélők ellen mehet a móka.

    Hol a bibi? Az, ha ezalatt a 2 perc alatt további MiG horda ront rá a gépekre. Na, erre kell a nagyon jól koordinált AWACS support és az, hogy egymást fedezzék a gépek. Az AWACS infóival át lehet csoportosítani úgy az erőket, hogy a helyi légifölényt biztosítani lehessen a legkritikusabb pillanatokban, akár más kisebb prioritású területekkel szemben.

    (BTW ez röveden benne van a cikkben is…)

    Egy légi csetepaté során nem szóródhatnak szét a gépek, úgy, hogy egy behatoló magára maradjon?

  73. Valaki említette néhány oldallal ezelőtt, hogy a Szuhojok “szupercirkálnak”. Ez nem igaz. A 4. gen gépek ezen a téren rosszabbak, mint a 3. gen. pl. az F-104 vagy a MiG-25-ös siméán döngetett 1 Mach felett forszázs nélkül

    Még az F-111 gépek is – az F tutira – pedig olyan t/w aránya volt, hogy az első verziókén egy mai utasszálító is lehet, hogy sírvafakadna…

    Más. Van 1-2 régebbi, de nagyon jó videóm, ami lehet, hogy magyar feliratot érdemelne. Ha megycsinálom a templa fájlt, akkor hajlandó valaki beszállni a fordításba?

  74. Tallking, a 20-30 évvel ezelőtti pályázati követleményrendszer nem örök érvényű, azóta változott a világ. Akkor a hidegháború idején még komoly fenyegetés volt az orosz bombázók részéről, amelyek között volt szuperszonikus típus. Sok minden változott, ma már nincs szükség a 2 Mach feletti képességekre. A háborúkban eddig alkalmazott maximális sebesség nem volt több 1,6 Machnál, ezért ha megfigyeled, több korszerű típus is alig tud többet ennél. Sok előnye van, nem kell szabályozható szívócsatorna, ami olcsóbbá és könnyebbé teszi a gépeket. A Rafale vagy a Gripen sem tud a gyakorlatban 2 Mach-t, csak annyit, mint az SH. Nincs szükség rá. Az egyszeri felgyorsítás felzabálja az üzemanyagot, amint elérik a csúcssebességet, azonnal süllyedés, leszállás. Ezt a képességet tehát nem nagyon lehet kihasznélni a gyakorlatban. A nagy sebességnek a felderítőknél van jelentősége, de ezek is kikoptak a rendszerből, bár még néhány 25R üzemel.
    Az egy-egy elleni légiharc gyakorlásnak az a jelntősége, hogy ezzel kezdik a kiképzést, a gyakorlatban ilyen sohasem fordulhat elő, hiszen az alapvető harci egység a géppár, és abból is többet alkalmaznak.
    A tendereken résztvevő típusokat egymás ellen nem szokták kipróbálni,
    az is pilóta függő dolog lenne, nem mérvadó. A paraméterek gyakorlati ellenőrzése a feladat ilyenkor, ahogy legutóbb Indiában is történt.

  75. „Miért is az IRIST vagy ASRAAM a királykategóira? Az AIM-9X az mi? Főleg úgy, hogy ennek sem az első generációja van már”

    Nem véletlenül rendelte meg fél Európa az IRIS-T és Dél-Afrika,Thaiföld több mint 4000!db van szerződés az Xre 3000 körül és ebben benn van az USA hatalmas saját piaca…

    „Meteor helyett ott az AIM-120C-7 és lesz majd D is. BTW hol van Meteor? Mert ma kurvára nincs. Majd talán 2-3 év múlva. A szokásos európai hozzáállása normális mennyiség meg majd 2020-ra”

    Lesz majd „D” is úgy mint ahogy 2-3 év múlva a METEOR aminek jobbak a paraméteri…
    Nem véletlenül lesz benne az F-35 repertóárjában és hatalmas export megrendelés várható belőle lásd Indiai tender,míg az AIM-120D marad az USAban esetleg Kanada,Ausztrália,Dél-Korea,Japán vesz belőle a többi Európai ország Meteort rendel na meg India és Szaúd és persze azok az országok akik nem kaphatnak AIM-120at ami nem kevés,az integráció az más kérdés ebben a szempontban.

    „A Brimsone az egy adott célra jó, de másra nem. Páncélos elhárításra. A harci része máshoz kicsi. Ja, irgalmataln drága. Egy 500 fontos JDAM vagy 250 fontos SDB – esetleg kombinált LJDAM mellett hova kellene az USA-nak 10-15-szörös árú Brimsotne, mikor van 20 ezer dolláros JDAM kit és még néhány ezer dolláros kit, hogy siklóbomba legyen? A Brimstone időjárás függő, a JDAM meg nem”

    Hát te voltál a legboldogabb amikor a tavasszal a Libiai hadmüvelet alkalmával az USA bejelentette hogy vizsgálják a rendszeresítését mert nagyon megtetszett nekik a „rakéta”

    https://htka.hu/2011/04/21/kelendo-lett-a-brimstone/

    „Komolyan mondmo, hogy it kapok agyfaszt”

    Az milyen amikor valaki agyfaszt kap???

    3.kérdés 3.válasz tudod nem csak mindig nekem meg nekem meg csak nekem van igazam hanem átkéne gondolni néha ezt azt…

    (jaja tudom tartsam meg magamnak…..)

  76. AGRESSOR88: az AIM-120D-vel volt már éleslövészet, nem is egy. Ez a rakéta egy jól bevált konstrukció továbbfejlesztése és ha jól tudom már gyártás alatt áll. A METEOR-ral még csak az aerodinamikai és az indítási próbáknál tartanak. Volt sikertelen indítás is. A két konstrukció nem összevethető állapotban van. Ha az európai rakéta szolgálatba áll és lesznek konkrétabb viszonyító adatok (melyek nem egyelőek a valós képességeivel!), akkor majd lehet hasonlítgatni, de akkor sincs sok értelme. Egyszerűen nem rendelkezünk valós adatokkal egyik fegyverről sem. Ha lesz egy olyan ország, mely mindkettőt megrendeli, akkor azon légierő pilótáinak véleménye alapján lehet majd mondani, hogy ez jobb vagy az jobb.

    Egyébként a meghajtás miatt sem érdemes hasonlítgatni, a Meteornak nagyobb a radarreflexiója és a légellenállásra is. Hogy az AIM-120D zselés hajtóanyagával mit sikerült elérni, azt csak rebesgetik, de a C-7-hez képest 50 százalékos hatótáv-növekedést írnak, ami brutális. Már-már az AIM-54-gyel vetekszik.

    Mellesleg tervezték az AIM-120 torlósugárhajtóműves változatát is, de jegelték asszem. Tud erről valaki valami konkrétabbat?

  77. „3. A Brimsone az egy adott célra jó, de másra nem. Páncélos elhárításra. A harci része máshoz kicsi. Ja, irgalmataln drága. Egy 500 fontos JDAM vagy 250 fontos SDB – esetleg kombinált LJDAM mellett hova kellene az USA-nak 10-15-szörös árú Brimsotne, mikor van 20 ezer dolláros JDAM kit és még néhány ezer dolláros kit, hogy siklóbomba legyen? A Brimstone időjárás függő, a JDAM meg nem…”
    Szvsz a Brimstone előnye pont az, hogy nem időjárásfüggő, ugyanis radar vezérlésű. Ha jól tudom ilyen levegő-föld fegyvere még nincs az USA -nak.
    Mozgó célok ellen a GPS vezérlés még mindíg problémás, a lézeres célmegjelölés pedig időjárásfüggő.

    „Lesz majd “D” is úgy mint ahogy 2-3 év múlva a METEOR aminek jobbak a paraméteri…
    Nem véletlenül lesz benne az F-35 repertóárjában és hatalmas export megrendelés várható belőle lásd Indiai tender,míg az AIM-120D marad az USAban esetleg Kanada,Ausztrália,Dél-Korea,Japán vesz belőle a többi Európai ország Meteort rendel na meg India és Szaúd és persze azok az országok akik nem kaphatnak AIM-120at ami nem kevés,az integráció az más kérdés ebben a szempontban.”
    De C7 már van.
    Egyébként meg nem hiszem, hogy a Japánt, vagy a felsorolt országok bármelyikét annyira megvágná, ha nekik kéne fizetni 1-2 fegyver integrációját.

  78. @ Agressor: kérlek fogd vissza magad, maradjunk a normális kommunikációs vonalon, ahogy korábban már többen kérték. amennyiben nem sikerül, HSZ. törölgetés és bannolás következik.

    PHX mond meg melyik része sértő a hozzá szólásomnak???

    Az agy faszt kapok?
    megkérdeztem tőle hogy ez mit jelent vagy az hogy csak neki lehet igaza miért úgy állítja be magát mintha ő lenne a világ megváltó haditeknikai zseni?

    Mert úgye molni ő büntetlenül megtehet mindent mindenkit ócsárólhat mert csak neki lehet igaza és aki megirja a véleményet az egy hülye ő milyen kommenteket szokott kiadni a keze közül hány embert sértegetett és alázott de az nem baj mert ő már irt ide cikket ezért meg teheti úgye!!!???
    Hol van a kettős mérce hol van az hogy én nem irhatok a stilusomban egy kommentett ha ilyen flegmán ide dobják az ember elé a kesztyüt ne haragudj hogy fel vettem.
    Bannolással kell fenyegetni meg avval hogy törlöm a HSzt.

    Ha ettől nyugotabb lesz a lelki világod akkor bannoljál úgy is sok volt a 4 év belölem…

    Köszönöm

    AGRESSOR88

  79. Nem véletlenül rendelte meg fél Európa az IRIS-T és Dél-Afrika,Thaiföld több mint 4000!db van szerződés az Xre 3000 körül és ebben benn van az USA hatalmas saját piaca…

    Milyen fél Európa? Hányszor kell még elmagyarázni, hogy nem az alakalmazó országok darabszáma a döntő, hanem az, hogy mekkora mennyiségről van szó? Ez alaján a MiG-31 fos, mert lényegében egy ország üzemelteti…

    Lesz majd “D” is úgy mint ahogy 2-3 év múlva a METEOR aminek jobbak a paraméteri…

    D már van. Az, meg hogy jobb, azt honnan tudod? Talán vágod a max. G értékét? Azt ugye tudod, hogy az RCS értéke messze nagyobb? Azt ugye tudod, hogy a légellenállása is nagyobb a gépre függesztve és a kiégés után?

    Nem véletlenül lesz benne az F-35 repertóárjában

    Attól, mert valaki rárajzolta pár képre nem jelenti azt, hogy rajta is lesz. És soha egyetlen konkrét nyilatkozatot sem láttam, hogy USAF F-35-ön lesz. Az európai mennyiség meg vicc, és majd 2020 után lesz, mert addig nem nagyon lesz jelentős mennyiségű F-35…

    és hatalmas export megrendelés várható belőle lásd Indiai tender,míg az AIM-120D marad az USAban esetleg Kanada,Ausztrália,Dél-Korea,Japán vesz belőle a többi Európai ország Meteort

    Ööö, hol van bármiféle szerződés van szándéknyilatkozat erről…? A felsorolt országok AMRAAM alklmazók és erősen kétlem, hogy két fajta légiharc rakétát rendszeresítenének, ha lesz D változatnak si exportja.

    Hát te voltál a legboldogabb amikor a tavasszal a Libiai hadmüvelet alkalmával az USA bejelentette hogy vizsgálják a rendszeresítését mert nagyon megtetszett nekik a “rakéta”

    Én? Emlékeim szerint az írtam, hogy így talán lesz egy sikeres európai fegyver normális áron. Egyébként nem értem a nagy hiphihurrát, a Brimstone nekem egy repülőgép által hordozhatott Hellfire kategóriájú fegyvernek tűnik. Pontossága kb. ua, és a mérete is.

  80. Nem véletlenül rendelte meg fél Európa az IRIS-T és Dél-Afrika,Thaiföld több mint 4000!db van szerződés az Xre 3000 körül és ebben benn van az USA hatalmas saját piaca…

    Tavaj februárban szállították le a 4000. AIM-9X-et. IRIST-T mennyiségről eddig terveket és balblát találtam, a szállított mennyiségről semmit.

    Szvsz a Brimstone előnye pont az, hogy nem időjárásfüggő, ugyanis radar vezérlésű. Ha jól tudom ilyen levegő-föld fegyvere még nincs az USA -nak. Mozgó célok ellen a GPS vezérlés még mindíg problémás, a lézeres célmegjelölés pedig időjárásfüggő.

    Basszus, igazad van. Összekevertem a tervketet, mert terveztek vagy terveznek más fejes Brimstone-t is.

    Mozgó célok ellen miért porblémás? Tesztek alatt asszem 80-100 km/h-val haladó célt is eltaláltak már.

  81. @Agressor: A hangnem az, amire mondtam, hogy vegyél vissza. De nem csak rád, hanem mindenkire vonatkozik ez, így molnira is. Ellenben jogos a felháborodása, ha félinformációk alapján állít vki vmit. A vélemény egy dolog, biztosan állítani valamit már más kategória. Ahogy aerophyl is elmondta:

    „Az ilyen és ehhez hasonló oldalakon azért lehet kommentelni, hogy mindenki elmondhassa a véleményét. A sajátos magyaros stílus azonban itt is eluralkodott, mindenki mindent jobban tud a másiknál, pedig nem így van. Szégyen lenne elfogadni a tájékozottabbak véleményét? Néhányan az abszolút félművelt amatőr szintjük ellenére körömszakadtig ragaszkodnak az ostobaságaikhoz, ami néha idegesítő, Molni nem is bírja mindig cérnával. Példának állítanán a tisztelt kommentelők elé Allesmor kollégát, akinek megvan a szakmai alapja ahhoz, hogy hozzászóljon a dolgokhoz, és azt higgadtan, normális stílusban teszi, és csak olyan témákban, amelyekre tényleg van rálátása
    Én is igyekszem hasonló módon, nem szoktam vitába szállni a HTKA-n előforduló számtalan katonapolitikai, haditechnikai, számítástechnikai stb. polihisztrorral, a kézifegyverek, harckocsik, hadihajók, stb. témakörében mivel csak a repülés terén vagyok valamilyen mértékben jártas.”

    Ez azt hiszem jól összefoglalja a dolgot. Ha össszeesküvés elméleteket vagy utópiákat akartok gyártani, arra ott vannak más oldalak, vagy ezt tegyétek olyan helyen (a fórum vonatkozó topicja), ahol mindenki kiélheti a hülyeségeit.

    Itt kéretik előrefelé lendíteni a témát. Uff

  82. „Milyen fél Európa? Hányszor kell még elmagyarázni, hogy nem az alakalmazó országok darabszáma a döntő, hanem az, hogy mekkora mennyiségről van szó? Ez alaján a MiG-31 fos, mert lényegében egy ország üzemelteti…”

    Nem gyanús hogy oda irtam hogy kb 4000db IRIS-Tre van megrendelés míg azXre 3000…

    Most ennyire hülyének akarod beállítani az embert amikor tételesen felsorolok „mindent”?

    Darabszám nem sok mindenben döntő Mig-23ból is kb úgyan annyit gyártottak mint a F-4ből aztán hol van már a Mig..

    „….és hatalmas export megrendelés várható belőle lásd Indiai tender,míg az AIM-120D marad az USAban esetleg Kanada,Ausztrália,Dél-Korea,Japán vesz belőle a többi Európai ország Meteort”

    van/volt egy vessző az Indiai tender után (eddig tartott a meteorról szóló rész)és ott irtam hogy az Aim-120D marad az USAban esetleg ……..

    tetcik érteni???

    De ne felejtsük el amit te is irtál ha lessz a D változatnak exportja.
    Tegyük fel lesz miért ne lenne kell a pénz,de olyan nagy piacok esnek ki mint pl Anglia,Németország,Szaúd,India tehát mennyiségileg a Meteornál a pont.

    A Brimstomot meg elöttem már leirták a tulajdonságait és a mellékelt link önmagáért beszél.

  83. Meg találtam a a Rayton honlapján hogy 4000. már át adtak ebben IGAZAD van,de az is érdekes hogy olyan országok nem rendeltek belőle akik világ életben USA pártiak voltak pl Norvégia,Hollandia,Belgium akik F-16ost repülik ez talán jelzés értékű lehet nem?

  84. Nem gyanús hogy oda irtam hogy kb 4000db IRIS-Tre van megrendelés míg azXre 3000…

    Tehát eddig legyártottak 4000 darabot és még 3000 darabra van megrendelés. Tehát megmint arról van szó, hogy tervek és valós elterjedtés. Milyen érdekes, hogy a lengyelek – akik a legnagyobb darabászmban vettek új gépet Európában az elmúlt 10 évben – nem ASRAAM és nem IRIS-T rakétát vettek…

    Most ennyire hülyének akarod beállítani az embert amikor tételesen felsorolok “mindent”?

    Láthatólag a terveket nem vagy képes a jelentől megkülönböztetni…

    Darabszám nem sok mindenben döntő Mig-23ból is kb úgyan annyit gyártottak mint a F-4ből aztán hol van már a Mig..

    Ennek egyszerű oka van. A 23-as sárkányának 0 élettartama…

  85. A 9X-ből csak az amerikai megrendelés 10 ezer darabra szól, fele-fele arányban az USAF és az US NAVY között megosztva. Ezen felüli az export. Európában is van már pár légierőben, a belgáknál és hollandoknál még nincs rendszerben új generációs HOBS rakéta, tudtommal még el sem döntötték a típust.

  86. „A 9X-ből csak az amerikai megrendelés 10 ezer darabra szól”

    Ez is csak terv.
    Eddig átadtak 4000db-ot különféle országoknak pl:Lengyelo.,Ausztrália,USAF,USN

    2008ban adták át az 1000. IRIS-T

    http://www.diehl-defence.de/index.php?id=2005&L=1&tx_ttnews%5BpS%5D=1246187532&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1071&tx_ttnews%5BbackPid%5D=2006&cHash=d2c6232e07

    Tehát ez a tényleges azóta eltelt 3 év pár száz rakétával már több.
    Rendben most nem irtam ide opciókat,szándékokat de azért nem kis teljesítmény egy Európai tipustól ahol a monopol helyzetet uraló USA mögött kell tevékenykedni.

  87. Kedve (s)tallking, neked meg a szövegértelmezést ajánlom figyelmedbe ezen sorokra.

    Honnan a csodából vettétek, hoigy az SH nem jó manőverező légiharcban? Volt szerencsém jópár alkalmommal élőben látni a műrepülését, az “erő” elemek kivételével a legnagyobb szögsebességeket ez a gép produkálja. Hihetetlen a kereszttengely körüli kormányozhatásága még kis sebsség mellett is. Annak idején a magyar 29-es pilóták leginkább a Hornet-et respektálták gyakorlati tapasztalataik alapján WVR-ben. Az SH legalább ennyit tud ezen a téren, ha nem többet. Fegyverzet terén is ott van a topon.

    Az erő manőverek terén rosszabb, más téren jobb.

  88. „a Lódarázs gyengébb manőverező-képességű, mint európai vetélytársai.”

    Hát elég szomorú, hogy az indiaiak ezt vették az egyik kizáró oknak…-persze van más is. Legalábbis szerintük…
    Ez politikai döntés volt. A későbbiekben lehet bánni fogják, de akkor is csak pozitív propaganda lesz a légi erő részéről stb. SH tényleg kulcsra kész! Egyedüli 4++-os gép, s ez csak a Block II-es verzió. Ha megérkezik az F-35C és mondjuk a Boeing az összes SH rendszerét egységesíti, mondjuk egy Block IV-es csomagban, amiben minden benne lehet, amit az F-35C-től át tudnak pakolni? (elektronikai cuccokra gondolok) Mondjuk az LM kényletelen hozzájárulni, mert NAVY és a kongresszus költségvetésre hivatkozva „szépen” megkéri…(S a Boeing fejlesztéseket se zárjuk ki, ők sem ülnek a babérokon. A repülőgép tervező szakma nem ilyen. St. Louisban tudják ez a legjobban.) Tudom, hogy ez csak az én feltételezésem, de nem kizárható…(Mint tudjuk minden lehetséges, ahogy semmin nem szabad már meglepődni ebben a világban.)
    Az SH nem tökéletes, de jelenleg olyan dolgokat tud, amit más eu. gép is csak alig. Nem csak pár tucat bevetés van mögötte! Amivel lehet lőni a fedélzetéről, azt már elsütötték élesben vagy a lőtér felett nem is egyszer. Most nem csak a Nick nevem miatt, de a Hornet és az SH a kedvenc madaraim egyike. Japán, ha Phantom utódot keres, akkor megállhat, mert meg van!

  89. Ami kerdesem pedig lenne mivel nem vagyok tul nagy szakertoje a legiharcnak,ha egy SH latohataron tuli celra elinditja az AMRAAM ot(okat) akkor annak az ellenseges gepnek,teszem fel Szu-30 milyen eselyei vannak a tulelesre??Illetve mivel tud egy adott gep (nem csak a SZu ra gondolok hanem egyebre is) vedekezni az AMRAAM-ok ellen mondjuk hogyha egyszerre 3-4 jon fele??Illetve egy legiharc eseten egy gep mennyi raketat indit el a latohataron tul levo ellenfel-re vagy ez mitol fugg egyaltalan.
    Egy EF pedig aminek jo a manoverezokepessege ki tudja manoverezni a raketakat?Illetve mennyire fontos a manoverezokepesseg BVR harcban?

  90. Ami kerdesem pedig lenne mivel nem vagyok tul nagy szakertoje a legiharcnak,ha egy SH latohataron tuli celra elinditja az AMRAAM ot(okat) akkor annak az ellenseges gepnek,teszem fel Szu-30 milyen eselyei vannak a tulelesre??

    EZ egzaktul nem megfogható. Ha a DLZ szélén indították, hogy miniális manővereket végrehajtva sem talál el semmit a rakéta, mert egyszerűen nem ér el célig.

    Illetve mivel tud egy adott gep (nem csak a SZu ra gondolok hanem egyebre is) vedekezni az AMRAAM-ok ellen mondjuk hogyha egyszerre 3-4 jon fele??

    Ez megintcsak az indítási távtól függ és attól, hogy hány különböző irányból.

    Illetve egy legiharc eseten egy gep mennyi raketat indit el a latohataron tul levo ellenfel-re vagy ez mitol fugg egyaltalan.

    Jellemzően egyet. Már az ODS alatt is egyesével indították a rakétákat.

    Egy EF pedig aminek jo a manoverezokepessege ki tudja manoverezni a raketakat?Illetve mennyire fontos a manoverezokepesseg BVR harcban?

    Szintén nem egzakt. Milyen rakéta sebesség, milyen magasság, milyen célgép sebesség, stb. estén?

    Az égésvégi sebessség táján kinamtikailag elvben nem igazán lehet kimanőverezni. Olyan jó időzítés kellene, ami sci fi. A rakéta max. G értéke is valszeg túl nagy ehhez. Pontosan ezért írtom azt, hogy rohadtul lényegtelen, hogy az erő manőverekben jobb az EF vagy a Rafale, mint mostani SH. Alig van haszna. Ha a rakéta lassabb, akkor van rá esély, mert a kisebb sebesség mellett talán már nem tudja a max. G-t hozni.

    BVR harcban a t/w azért fontos, hogy hamart válts magasságot és gyorsan tudj pucolni. Indítod az AMRAAM-ot magasan, kis légellenállással seper a cél felé. Eközben te meg mész vissza alacsonyabbra, hogy a bejövő rakétafenyegetést csökkentsd. A cél felé nem célszerű az indítás után repülni, +/-45 fokban már annál inkább, mert ettől csökken a DLZ.

    Sokszor mondom, hogy tessék már kipróbálni egy repszimet. Egyis sem pontos, de az alapjelenségek látszanak rajta. Nem lehet elmagyarázni szóban mindent.

    http://www.youtube.com/watch?v=fP8xk9bt9IU

    Ilyen videókat tudok csinálni repszimmel. Pontosabban magát a visszajátszást is oda tudom adni és úgy forgatod és nézed a dolgokat, ahogy akarod. Az egyikk cikkhez voltak ilyen fájlok, de a frissítésnél nem került fel újra. A fájlok most is megvannak és tudok még csinálni BVR harc magyarázathoz.

  91. Csak arra kell vigyázni, hogy most már fizetős az új Tacview. Ha a régi nem elérhető, akkor felrakom neked a régi, még ingyenes installt.

    (Ott még konvertálgatni kellett, az új Tacview minden formátumot megesz konvertálás nélkül, több szimből.)