|

Először repült az indiai Poseidon

Szeptember 28-án, helyi idő szerint 12:02-kor végrehajtotta szűzfelszállását az Indiai Haditengerészet első Boeing P-8I Poseidon tengerészeti járőrrepülőgépe. A gyártó tesztpilótái által vezetett repülőgép Renton Field-ről szállt fel, és pontosan két órával és harmincegy perccel később landolt a Boeing seattlei telephelyén. Az IN320 lajstromjelű példány az első abból a nyolcból, melyet India a jelenleg használt Tu-142-esek leváltására rendelt 2009-ben.

A washingtoni Renton Field betonjának elhagyása után a személyzet már meg is kezdte a repülőgép ellenőrző tesztjeit. Első körben a CFM56-7 hajtómű reakcióit vizsgálták különböző repülési helyzetekben, majd kipróbálták az automata repülésvezérlő rendszert. Sort kerítettek a maximális repülési magasság elérésére is, az út során egészen 12 500 méterig emelkedtek fel. A következő hetekben a Boeing Seattle-ben folytatja a berepülési programot, amihez folyamatosan csatlakoznak majd az elkészült P-8I-k. India egyébként 2013-ban veheti át az első Poseidont.

India első P-8I-je a levegőben | Fotó: Boeing ,

A Boeing sajtónyilatkozata szerint a P-8I program jól halad, a megrendelést a megfelelő ütemben tudják teljesíteni. A 737-800 utasszállítón alapuló Poseidon egyelőre csak Indiát tudhatja exportmegrendelőinek sorában, mely az amerikaiak által rendszeresítendő P-8A-hoz képest némileg különböző verziót kért. A P-8I hasa alá felszereltek egy dómot, melybe radar került, így a gép többi érzékelőjével együtt biztosított a 360 fokos körkörös lefedettséget. Az előállítás egyébként hasonló módon történik, mint a 737-800 esetében, bár a Boeing kissé módosította a gyártósort, melynek köszönhetően gyorsabban és olcsóbban készülhetnek el a repülőgépek.