|

HTKA Hírhalom 2011. 38. hét

A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Keleti idő szerint szerdán 10:30-kor tett nyilatkozatában a tajvani Nemzetvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy az Egyesült Államok 145 darab F-16A/B Block 20-as harci repülőgéphez fog fejlesztési csomagot adni az országnak. A csomag tartalmáról még nincs pontos hír.

A Roszkozmosz űrügynökség örömmel jelentette be, hogy három hét késés után, szeptember 21-én pályára állítottak egy katonai műholdat. A késést az egyik Proton-M rakéta meghibásodása okozta. Most viszont a kilövés teljesen rendben zajlott.

Az utóbbi időben azonban nem volt sok sikere az oroszoknak, ugyanis miután augusztus 18-án elvesztettek egy fejlett telekommunikációs műholdat, a Roszkozmosznak ideiglenesen le kellett állítania minden Proton-M rakétát, ami a Briz-M gyorsító fokozattal együtt érkezett.

Hat nappal később egy, a Nemzetközi Űrállomás felé induló Sojuz szállítóhajó zuhant vissza a Földre, percekkel a felszállás után. Ezért pár Sojuz küldetést leállítottak, késleltetnek – többek közt a következő ember által vezetett űrhajó kilövését is november 14-ére tették át.

—–

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) Csütörtökön bejelentette, hogy Katar megkereste őket azon szándékával, hogy 6 darabot vásároljanak az MH-60R Seahawk típusból. A tengerészeti feladatokra optimalizált helikoptereket T-700-GE-401C hajtóművekkel rendelnék meg, 1 póthajtóművel együtt. A csomag részét képzik továbbá a kommunikációs eszközök, pótalkatrészek, műszaki dokumentációk, a személyzet és a karbantartók kiképzése, és a logisztikai támogatás is. Az esetleges megrendelés 750 millió dollárjába fog kerülni a közel-keleti országnak.

MH-60R harci díszben

MH-60R harci díszben | Fotó: Lockheed Martin ,

Ausztráliában nagyon meg vannak elégedve a Boeing termékeivel, igaz ez az F/A-18F Super Hornet-re, valamint a cég teherszállítójára, a C-17 Globemaster III típusra. Utóbbira annyira igaz az előbbi megállapítás, hogy a márciusban megrendelt 5. példányon kívül egy újabb, a 6. megrendelését fontolgatják. A tervről Stephen Smith védelmi miniszter rántotta le a leplet, az előbb említett 5. Globemaster III átadási ceremóniáján. A védelmi minisztérium tanácsa szerint a további hat géppel a jelenleginél 2-szer nagyobb hadrafoghatóságot tudnának biztosítani. A megrendelés fontolgatásáról már levelet küldtek az Egyesült Államokba, hogy hivatalosan kérjenek információkat és költség becsléseket.

RAAF C-17

A RAAF 5. C-17-ese | Fotó: Boeing ,

Az izraeli Spike páncéltörő rakéta utolsó tesztlövészete különlegesnek számított abból a szempontból, hogy az Indiai Légierő képviseletet küldött annak megtekintésére. A világ második legnépesebb országának szakemberei azért vettek részt a szeptember 19-én megrendezett lövészeten, hogy megtekintsék a rakéta képességeit – ugyanis az Indiai Légierő páncéltörő rakétát keres a hazai fejlesztésű Dhruv könnyű harci-helikopter fedélzetére. Ugyan megrendelés még nem született, de az indiai fél elégedett lehet az eredménnyel, a rakéták eltalálták a számukra kijelölt célpontokat. A 8 km-es hatótávolságú fegyvert a hordozó platform operátora vezeti a célra, ennek megfelelően kábeles összeköttetés van az indítást végző jármű és a rakéta között. A gyártó Rafael bizakodó az exporttal kapcsolatban, reményeik szerint megrendelik az Eurocopter Tiger számára, de akár az orosz Mi-28 és Ka-52 fedélzetén is megjelenhet.

—–

A Svéd Hadsereg legújabb számításai szerint az új NH90 helikopterek az eredeti tervekkel szemben csak jelentős késéssel lesznek bevethetők. Konkrétan 2016-ot említettek, ez 8 éves késést jelent a bevethetőség elérését célzó eredeti dátumhoz képest. Ezen nyilatkozat az után született, hogy a hadsereg átvehette első 3 helikopterét, melynek helyi jelzése HKP-14. Az év végéig ugyan kapnak további 4 példányt, de ennek ellenére a külföldi kiküldetésre 2016 áprilisa előtt nem kerülhet sor, pedig a kormány szeretné az új masinákat Afganisztánba küldeni erősíteni az ottani kontingenst.
Svédország egyébként még 2001-ben rendelt 18 darabot az európai csúcstípusból, Norvégiával és Finnországgal együtt, így a Skandináv félsziget országai egyszerre rendelték meg a típus 52 példányát, 1,2 milliárd dollár értékben.

—–

A Boeing és az Amerikai Légierő kutató részlege elvégezte a Counter-electronics High-powered Microwave Advanced Missile Project (innentől csak CHAMP) rakétájának első tesztindítását. Mint ahogy a nevéből is kiderül, a futurisztikus fegyver az elektronikus berendezéseket teszi használhatatlanná, anélkül, hogy más tárgyakban fizikai kárt okozna. A fegyverrel lehetőség lesz nagyobb területen is kiiktatni minden elektromos berendezést, így megkönnyíthető egy terület elfoglalása – kiiktathatók a légvédelem radarjai, a kommunikációs eszközök, az elektromos célzóberendezések, stb. A tervek szerint az idén még több tesztindításra is sort kerítenek. A projekt egyébként 2009 áprilisában indult, amikor a Boeing 38 millió dolláros szerződést kapott a demonstrátorok létrehozására és a tesztprogram lefolytatására.

—–

Az Alenia North America újabb 3 G-222 könnyű szállítógépet szállított le az Afgán Légierő számára. Az újabb szállítmány hadrendbe állását követően már 14 G-222 látja majd el a légiszállítási feladatokat. Az USAF-al közösen üzemeltetett gépek idáig 4700 órát töltöttek levegőben, elsősorban humanitárius feladatok ellátása során. Az USAF által pénzelt beszerzés szerint az olasz vállalatnak további 6 gépet kell leszállítania, ezek mindegyike használt, de felújításon esik át.

—–

A Raytheon megrendelést kapott az Ausztrál Királyi Haditengerészettől három Bell 429 típusú helikopter leszállítására. A 26 millió dolláros szerződés magában foglalja a karbantartási költségeket és a logisztikai támogatást. A forgószárnyasokat a haditengerészet 723. százada kapja, feladatuk a fiatal pilóták jártasságának felállítása és megtartása.

—–

Marokkó és Algéria szép csendben vívja saját kis külön bejáratú fegyverkezési versenyét. Haditengerészeti vonalon is, melyről legutóbb februárban írtunk – a kissé kusza sajtókommunikációval rendelkező algériai flottafejlesztéssel kapcsolatos legújabb hír az volt, hogy Algír esetleg a korábbi FREMM tervekkel ellentétben inkább német MEKO-kkal ellensúlyozná szomszédja beszerzéseit. A hírben az algériai tervek és a tengóvadász kiépítésű marokkói FREMM fregatt(ok) mellett szóba kerültek a Damen Schelde hajógyár Sigma nevezetű moduláris platformján összerakott korvettek is. Ezekből összesen hármat építenek a marokkóiaknak a hollandok, melyek közül az elsőt, a Tarik ben Ziyad-ot az idei év februárjának elején hozták ki a hajógyár szerelőcsarnokából. Szeptember 10-én pedig sor került a teljesen befejezett és letesztelt hadihajó az átadásra is – a korvett a hó végéig még az Északi-tengeren gyakorlatozik, ez után indul majd csak hazafelé.

Marokkó első Sigma korvettje

Marokkó első Sigma korvettje, a Tarik ben Ziyad | Fotó: DSNS ,

Újabb szériát rendeltek a franciák a Panhard PVP-ből még a hó elején, 1 133-ra növelve ezzel a 2004-ben eredetileg még csak 933 darabról szóló mennyiséget. Apropó, ha már az eredeti beszerzésnél tartunk, megemlítendő, hogy a 2008-ban elkezdett szállítások óta a Panhard szépen felmorzsolta a majd 1 000 darabos mennyiséget – az utolsó járgány leszállítása idén decemberben esedékes. Az új rendelés teljesítése pedig jövőre kezdődhet meg.

Panhard PVP

Panhard PVP | Fotó: Georges Seguin ,

A szárazföldi felhozatalt mazsolázva megemlítendőek a gallok déli szomszédjai is – igaz a spanyolok komolyabb járgányok beszerzését jelentették be nemrégiben. Madrid 76 Iveco LMV (az 5 fős változat), illetve 20 RG-31 beszerzése mellett döntött. Az Ibériai-félsziget legnagyobb államának hadereje, mind az olasz, mind pedig a dél-afrikai páncélozott járműből jelentősebb mennyiséggel – ~200 és 100 – rendelkezik már. A spanyol színekben Afganisztánban és Libanonban jelen levő járművek mennyiségének bővítése összességében mintegy 40 millió eurójába kerül majd a spanyol adófizetőknek – ebből 24,6 millió körüli összeg megy el az LMV-re, 15,4 körüli pedig az RG-31-re.

RG-31

RG-31 ,


A Lockheed Martin szeptember 23-án jelentette be, hogy a nemrégiben fejezte be az F-22A Lot 9 utolsó gépének összeszerelését, mely immáron kész a gyári repülési tesztekre. A gépet a virginiai Langley légibázison tanyázó 1. Vadászezred kapja majd.
Mindez egyben azt is jelenti, hogy a Raptor gyártósor lassacskán leáll, hiszen immáron csak a Lot 10 mindösszesen 4 db gépét kell leszállítania a Lockheed Martinnak – melyre mint korábban mi is írtuk, még az idei év vége előtt, decemberben sor is kerül majd.

F-22A 09191

A Lot 9 utolsó gépe – 09191 – a Lockheed Martin mariettai üzemében, szeptemer közepén. Lockheed Martin,

—–
Közreműködött: Phoenix, Tcat

7 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 38. hét”

  1. Keleti idő szerint szerdán 10:30-kor tett nyilatkozatában a tajvani Nemzetvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy az Egyesült Államok 145 darab F-16A/B Block 20-as harci repülőgéphez fog fejlesztési csomagot adni az országnak. A csomag tartalmáról még nincs pontos hír.

    Linkeltem az előző tajvanos sólymos hírhez… :)

  2. @Kuruc71

    Tajvan szerintem azért akart új gépeket, mert egy idő után a minősége sem kompenzálja a mennyiséget. Ha fizikailag nincs elég tűzerő, mert egyszerűen több gép támad, mint amennyit hozzájuk tudsz vágni bármiből, akkor baj van. Az tavjani F-16-os gépek viszonylag újak, nincsenes 20 évesek asszem. Viszont az F-5 gépekik sem azok és a Mirage-2000 gépekkel nagyon nincsenek megelégedve. Ching-kuo új, de pehelysúlyú.