A Tokióból érkező hírek egyértelműen megerősítik azt, hogy Japán ejti azon tervét, hogy szolgálatba állítsa az F-22 Raptor vadászokat.
Több indokuk is van erre: egyrészt az egyre súlyosabbá váló gazdasági válság miatt nagyon valószínű, hogy a Lockheed Martin hamarosan bezárja a Raptor gyártósorát, ugyanis az Amerikai Légierőtől egyre több pénzt vonnak meg. A típus pedig, lévén a jelenlegi legkorszerűbb harci gép, igencsak drága. Bár többen is erősen kampányolnak a Raptor megmentéséért, Japán szilárdan meg van győződve róla, hogy nem járnak majd sikerrel.
Továbbá az utóbbi időben a japán kormány erőteljesen megpróbálta rábeszélni az USA-t, hogy adják el nekik a típust, nem sikerült elérniük a céljukat. Az amerikaiak ugyanis nem szívesen adnak el csúcstechnológiát, még a velük olyan szoros kapcsolatban álló országoknak sem, mint Japán. Ez egyébként teljesen érthető, több milliárd dollárt öltek a technológia fejlesztésébe, egy eladás esetén pedig Japán minden bizonnyal felhasználná azt saját repülőgépiparában.
Japán máris nekilátott az esetleges alternatívák keresésének. Felmerült az Eurofighter Typhoon megvásárlása, ami igen érdekes lenne, abból a szempontból, hogy a szigetország mindeddig csakis saját építésű vagy amerikai harci gépeket vásárolt.
A következő jelentkező az F-35 Lightning II lenne, és nagyon valószínű, hogy e típus lesz a befutó. Technológiailag a JSF program szülötte áll legközelebb a Raptorhoz, lévén már az 5. generációs harci gépek nem túl tágas listáját gyarapítja. Egyébként több japán parlamenti képviselő is erősen F-35-párti, így nagyon valószínű, hogy újabb taggal bővülhet a népes Lightning II-megrendelő gárda.
A harmadik esélyes az F-15 FX lenne, bár az F-35-nek nagyobb esélye van nála. A 4+ generációs Sas mellett szól, hogy Japán már alkalmazza az F-15-öt, tehát hasznos tapasztalatokat gyűjthettek vele.
Azt minden esetre elmondhatjuk, hogy Japánnak nincs rossz dolga abból a szempontból, hogy van miből válogatnia. Csak aztán nehogy túl sok legyen a végére a számla…
Szerintem inkább a Tájfunt veszik meg mert már a nyáron tárgyaltak erről az angolokkal!Mivel ők saját maguk szeretnék a gépeiket legyártani amibe az angolok bele mentek,de az F-35öst nem gyárthatják licencben mert az is titkos összetevőket tartalmaz.Az F-15öst már nem veszik meg mert az már nem olyan ütőképes mivel a környék tele van Szu-30asokkal és az már azért letudja rugdosni az Eaglt az égről!szerintem vesznek mind a kettőből elösször a tájfunból mert ahhoz hamarabb hozzá jutnak és amikor már megjelen a PAK-FA akkor jön a liegthning hogy kompenzálja a dolgokat és így a legköltség hatékonyabb mert amire kijön az új szuhoj 2020körűl akkor kell majd cserélniük az F-2es vadászaikat.De kitudja ez csak egy elképzelés de én tuti így csinálnám a japók helyébe!
Azért én nem mondanám, hogy a Szu-30 csak úgy lerugdosná az égről az F-15-öt! Főleg ha az E változatot nézzük. A Strike Eagle-nek sokkal jobb látóhatáron túli fegyverzete van, tehát ott a lépéselőny. És azért fordulóharcban se gyenge, pláne ha még rajta van az Aim-9X-is.
Lehet de emlékezzél csak az indiai hadgyakorlatra ott egy kicsit csúfos volt az F-15ös és nem csak a szu-30ról van szó lassan jön a Szu-35ös ami még brutálisabb!De ha nem lenne elég jó ez sem akkor is csökken a két gép között a távolság!Dél-Korea és japán egy maga nem tud szembe szálni mindenkivel és szeretik ha eltudják rettenteni az ellenséget és a Tájfun a világ 2. legjobb gépe!A statisztika szerint 4db szuhoj kell hogy leszedje a Tájfunt az F-22esre 10,az F-15re 2gép jut,a rafalével áll egy szinten jelenleg!De hol van még a szu-35ös és ezért logikusabb a tájfun és arra is lehet a Aim-9xet rögziteni!
A Japók már nem elégednének meg a 15-össel, lévén az újabb Szuhojok meg tudják tépkedni a tollait ha arról van szó. Nem, nekik a királykategória kell(ett volna).
F-35-nél valóban kérdés, hogy az amik a Raptor pofon után le tudják-e nyomni a torkukon (hathatósan tudják-e más területen kompenzálni), hogy bár a 35-öst megkaphatják, de nem gyárthatják. Ezen áll vagy bukik szerintem. A hajtóművek száma mellett :)
Ezzel kapcsolatosan érdekes kérdés, hogy az asuztrál légierő berkeiben fel-felcsapó F-35 lefikázással most mi lesz. Ha a japók (látszólag?) letettek a Raptorrol az ausztrálok tuti buknák, mégha odahaza kierőszakolnák is az F-35-től visszatáncolást.
Ez a statisztika szerint dolog nekem nem stimmel. Amondó vagyok, hogy csak akkor derülne ki, melyik gép is a jobb, ha ténylegesen megütköznének a levegőben. Akkor derülne ki, ha éles harci helyzetben küzdenének, ahol a pilóták az életükért harcolnának. Addig azonban a statisztika nem ér semmit.
Indiában a SAS-ok nem használhatták a légiharc szimulációban az AMRAAM semeilyk változatát sem, be kellet érniük az AIM-7-essel. Ez persze csak utólag derült ki. Az egész arra ment ki, hogy még több Raptor megrendelésének a szükségességét tudják lenyomni a kongresszus torkán. Míg az indiai pilótáknak semilyen korlátozással sem, ( tehát ami elővan írva gyárilag a rakétákra azzal sem ) kellet számolniuk. Max. a hatótávolsággal, de állítólag ezt is igen könnyedén vették a kiértékelsnél.
Tcatnek igaza van amit én is állítottam h nem veszik már meg az EAGLE-T mert nincs akkora különbség a Flankerhez képest!Mint az előbb is írtam ott van már a Szu-35ös ami odaver már az F-15ösnek!!Statisztika igen is számít mert arra lehet alapozni az nem tuti biztos de jobban össze lehet vele a gépeket hasonlítani mint úgy hogy nekem ez tetszik és az fog győzni mert szerintem az a legjobb!!A szaros F-15ös a FOXBAT kopintása!!!Meg csak azért nyert olyan sokszor mert 10:1-hez felállásban könnyű vagánykodni!!Lehet hogy jobb is volt ezt alá irom de nem annyival és a Tájfun akkor is ezerszer jobb nála!!A Szaudiaknak is vannak Strike Eagle-ik még is inkább a Tájfunt választották,és nem volt semmien bunda mint amit állítottak csak nem tetszet a yenkiknek hogy az nem az ő gépeikből vettek megint!!Tájfun a király!!!
Agressor a nevem én irtam mind a 3 hozzá szólást
Ez bizony így igaz, Aim-120 nélkül kellett harcba szállniuk az F-15-öknek. Az az állítás pedig, hogy a szaúdi Typhoon-tenderben nem volt bunda, az hülyeség. Minden tenderen van lefizetés, kenőpénzosztás, az pedig ennek ékes példája volt…az Eurofighterről pedig annyit, hogy bár újabb mint a Strike Eagle, még közel sem vethető be annyira hatékonyan, mint a sas.
Helyes :)
De ez már csak idő kérdése mikor lesz tökéletes, minden gép így kezdi!A sas már csak 2évig lesz gyártásban aztán vége a Tájfun meg most kezd kibontakozni!!Biztos hogy ezt veszik a japók mert 2 hajtóműves és tudják is gyártani,de az F-35öst is rendszeresítik majd idővel!!Akkor ugyan úgy volt bunda Dél-Koreában meg Szingapúrban is amikor eladták a sast mert mindegyik nyalja a yenkik picsáját!!
Inkább csak ésszerűen gondolkodnak…
Ez így van. Én imádom az EUROFIGHTER-t de a Japánoknak olyan gép kell ami képes elmenni kínáig és lebombázni a rakétasilóikat légi utántöltés nélkül. Erre a TYPHOON nem a legjobb. A belső tüzelóanyag kapacitása „mindössze” 4 tonna+ mehet rá 3 póttartály. Az F-15FX-ben meg van 6,1 tonna üzemanyag, és akkor még ott van a 3db. 2300 literes póttartály és 2db. illeszkedő 2750 literes póttartály, és ezzel az üzemanyag kapacitása kb 15 tonnára növekszik. És ez mellet még vihet 6 lézeres/GPS irányítású bombát és 12(!) légiharc rakétát is. Ráadásul a manőverezőképessége nem sokkal marad el a TYPHOON-tól, és még 2 személyes is, ami a földi rácsapásokban nagy előny.