Egy Göteborgban megrendezett nemzetközi hajtómű-konferencián, az ISABE 2011-n a Volvo Aero számos olyan megoldást bemutatott, melyekkel a Saab JAS-39 Gripen vadászbombázót hajtó RM12 jelzésű erőforrás teljesítmény-növekedését lehet elérni.
A svédek már az RM12-es létrehozásánál komoly módosításokat eszközöltek az alapként használt amerikai General Electric F404 jelzésű utánégetős sugárhajtóművön, melynek köszönhetően a konstrukció még megbízhatóbbá és erősebbé vált. Azonban sem a GE, sem a Volvo nem elégedett meg az eredménnyel, az amerikai vállalat létrehozta és folyamatosan fejlesztgeti az F414 jelzésű erőforrást, azonban a svéd fél a marad az RM12-esnél és azt reszelgeti tovább.
A tegnap bemutatott megoldásoknak köszönhetően (a megrendelő kívánságaitól függően) 2 és 15 százalék közötti teljesítmény-növekedést eredményeznek a korábban 80.5 kN tolóerejű svéd változaton. De mivel sikerült elérni ezt a növekedést?
- Új digitális hajtómű-vezérlő rendszer (FADEC)
- Új vagy módosított első fokozat a kisnyomású kompresszorhoz (az új gyártású alkatrész már blisk technológiával készül)a nagyobb átáramoltatható levegőáram eléréséhez
- Új, ellenállóbb anyagból készült és még fejlettebb léghűtésű turbinafokozatok a nagyobb turbina előtti hőmérséklet eléréséhez. (Ezt a GE megoldásaiból emelték át a svéd mérnökök.)
Nos, mindezen fejlesztések a Volvo közlése szerint bármely most repülő Gripenbe a sárkányszerkezet átalakítása nélkül beépíthetők. Henrik Runnemalm, a Volvo kutatás-fejlesztésért felelős vezetője elmondta, készen állnak a Svéd Légierő 220 Gripenjének izmosítására, melyet így az országhatáron belül el lehet végezni. Állítása szerint a Griff-flotta hajtóműveiben átlagosan 700-800 óra repült idő gyűlt össze, de a bennük maradt üzemidő ennek a négyszerese, tehát megéri elvégezni a létrehozott csomag beépítését, melynek kifejlesztését a Volvo Aero, a Saab, az FMV és a Svéd Légierő együttes munkája tette lehetővé.