Egy Göteborgban megrendezett nemzetközi hajtómű-konferencián, az ISABE 2011-n a Volvo Aero számos olyan megoldást bemutatott, melyekkel a Saab JAS-39 Gripen vadászbombázót hajtó RM12 jelzésű erőforrás teljesítmény-növekedését lehet elérni.
A svédek már az RM12-es létrehozásánál komoly módosításokat eszközöltek az alapként használt amerikai General Electric F404 jelzésű utánégetős sugárhajtóművön, melynek köszönhetően a konstrukció még megbízhatóbbá és erősebbé vált. Azonban sem a GE, sem a Volvo nem elégedett meg az eredménnyel, az amerikai vállalat létrehozta és folyamatosan fejlesztgeti az F414 jelzésű erőforrást, azonban a svéd fél a marad az RM12-esnél és azt reszelgeti tovább.
A tegnap bemutatott megoldásoknak köszönhetően (a megrendelő kívánságaitól függően) 2 és 15 százalék közötti teljesítmény-növekedést eredményeznek a korábban 80.5 kN tolóerejű svéd változaton. De mivel sikerült elérni ezt a növekedést?
- Új digitális hajtómű-vezérlő rendszer (FADEC)
- Új vagy módosított első fokozat a kisnyomású kompresszorhoz (az új gyártású alkatrész már blisk technológiával készül)a nagyobb átáramoltatható levegőáram eléréséhez
- Új, ellenállóbb anyagból készült és még fejlettebb léghűtésű turbinafokozatok a nagyobb turbina előtti hőmérséklet eléréséhez. (Ezt a GE megoldásaiból emelték át a svéd mérnökök.)
Nos, mindezen fejlesztések a Volvo közlése szerint bármely most repülő Gripenbe a sárkányszerkezet átalakítása nélkül beépíthetők. Henrik Runnemalm, a Volvo kutatás-fejlesztésért felelős vezetője elmondta, készen állnak a Svéd Légierő 220 Gripenjének izmosítására, melyet így az országhatáron belül el lehet végezni. Állítása szerint a Griff-flotta hajtóműveiben átlagosan 700-800 óra repült idő gyűlt össze, de a bennük maradt üzemidő ennek a négyszerese, tehát megéri elvégezni a létrehozott csomag beépítését, melynek kifejlesztését a Volvo Aero, a Saab, az FMV és a Svéd Légierő együttes munkája tette lehetővé.
Ha Mo megveszi a gépeket, akkor megérné beruházni egy 15%-os pakkba…
Én amondó vagyok, hogy a gépek szárnyainak használt volta miatt egy NG korszerűsítésbe (vagy annak részletébe) értelmesebb dolog lenne beruházni. Persze a magyar döntéseket figyelembe véve ezt is jelentősen elcseszerintenék…
Jelen állás szerint 0.97 a tolóerő tömeg aránya a gépnek bár azt nem irja milyen konfigurációban ha rá jönne a plusz 15% akkor 1.11 lenne ez az arány ami már egy kicsit ütösebb.
A hajtómű teljesítménye így elérné az Eurojet EJ200 teljesítményét max(89KN)ami a Tájfunban duruzsol.
A legjobb lenne az Eurojet EJ220 tolóerővektorálható hajtómű amit a SEA Gripenbe szánnak és már elkezdték a fejlesztését.
Több mint 10 tonnás tolóerő vektorálható hajtómű egy ilyen kisgépben csodákra lenne képes!
Várható volt, hogy a Volvo elő fog állni ezzel. Pár éve, mikor a Gripen Demo első felszállását ünnepelték, mindenki az F414G jótékony teljesítménytöbbletéről beszélt és ez a Volvo-t nagyon zavarta. Így ők is tettek egy bejelentést egy bizonyos RM12+ jelzésű koncepcióról, ami már akkor is teljesítményben alá volt pozicionálva a „konkurenciának”
Idézőjelet azért használom, mert a Volvo jelenleg is beszállító a GE F414-es programjában, így egyszerre két lovat ül meg.
Érthető, az RM12-esben és annak esetleges továbbfejlesztésében nagyobb a hazai üzlet, mint megmaradni csak beszállítónak a jenkik üzletében.
Anno a svédek azt állították, hogy az RM12+ ráadásul csöndesebb is lesz mint az RM12-es, vagy az F414G. Ez a kijelentés azon alapszik, hogy mind a két modell igencsak hangos. Azonban ez a kijelentés valószínűleg csak az újságíróknak és a politikusoknak szól a zöld irányzatokra amúgy nagyon fogékony svédeknél.
Sajnos az a helyzet, hogy ekkora méretben igazán nagy fajlagos tolóerőt csak igazán nagy lármával lehet elérni.
Minden esetre egyes szakértők még az F414G 97kN-os fékpadi tolóerejét se tartják elegendőnek és a 110-120kN tolóerjűre taksált F414EPE gripenesített változatát látnák szívesen az NG-ben.
Ez utóbbival csak az a baj, hogy ha jól tudom, még egyátalán nem repült, szemben az F414G alapját képező normál F414-essel.
De válasszuk szét a dolgot, a mostani upgrade nem is az NG-be kellene, hanem a meglévő gépek teljesítményén javítana. Így már nem is olyan rossz megoldás.
De ha már itt tartunk, tudjátok hova lenne jó ez az RM12+?
A svájci meg a finn F-18C/D gépekbe.
Azok a Hornetek nagyon jól elvannak az alap RM12-esnél némiképp gyengébb F404GE402-esek helyére.
Merthogy oda inkább beférne mint az F414-es és ez igaz a Gripenekre is.
Azt hiszem, hogy amíg politika dönt a szakemberek helyett addig semmi pozitívat nem várok.
Arra tippelek -optimálisabb- hogy vmi 2 lépcsős megoldás játszik majd „úgyis” új hm-k esetén, márha játszik.. Mindenesetre egyik opció sem hangzik rosszul. kivételesen
különben is, nyugtával dícsérjük a napot
A megrendelő kívánsága szerint…
Ez a kulcs mondat, ha lesz megrendelő. Előre lépés lenne az kétségtelen. A cikk nem említi, de azért érdemes feltenni azt a kérdést, hogy csökken e a fogyasztás vagy talán nő.
A mostani tendenciát követve csökkenie kellene.
Gyanítom, hogy a fogyasztás (így leírva, hogy fogyasztás) növekedni fog.
Ez a mostani tendencia.
Nem tökmindegy a tolóerő/tömeg arány, ha nem repülnek a gépek?
Nem tökmindegy az F-22-es/F-35-ös/Super Hornet/Szu-35-ös/Rafale/PAK-FA/TIE vadász harcértéke, ha úgysincs ilyen nekünk?
A magyar Gripenek fogyasztják a legkevesebb üzemanyagot…….sajnos!
A cikkben 220 svéd gép szerepel. Az tekintélyes mennyiség.
Apró bibi, hogy ebből asszem 100 körüli az aktív…