|

Gyári tuning a Gripenhez

Egy Göteborgban megrendezett nemzetközi hajtómű-konferencián, az ISABE 2011-n a Volvo Aero számos olyan megoldást bemutatott, melyekkel a Saab JAS-39 Gripen vadászbombázót hajtó RM12 jelzésű erőforrás teljesítmény-növekedését lehet elérni.

A svédek már az RM12-es létrehozásánál komoly módosításokat eszközöltek az alapként használt amerikai General Electric F404 jelzésű utánégetős sugárhajtóművön, melynek köszönhetően a konstrukció még megbízhatóbbá és erősebbé vált. Azonban sem a GE, sem a Volvo nem elégedett meg az eredménnyel, az amerikai vállalat létrehozta és folyamatosan fejlesztgeti az F414 jelzésű erőforrást, azonban a svéd fél a marad az RM12-esnél és azt reszelgeti tovább.

A tegnap bemutatott megoldásoknak köszönhetően (a megrendelő kívánságaitól függően) 2 és 15 százalék közötti teljesítmény-növekedést eredményeznek a korábban 80.5 kN tolóerejű svéd változaton. De mivel sikerült elérni ezt a növekedést?

  • Új digitális hajtómű-vezérlő rendszer (FADEC)
  • Új vagy módosított első fokozat a kisnyomású kompresszorhoz (az új gyártású alkatrész már blisk technológiával készül)a nagyobb átáramoltatható levegőáram eléréséhez
  • Új, ellenállóbb anyagból készült és még fejlettebb léghűtésű turbinafokozatok a nagyobb turbina előtti hőmérséklet eléréséhez. (Ezt a GE megoldásaiból emelték át a svéd mérnökök.)

Nos, mindezen fejlesztések a Volvo közlése szerint bármely most repülő Gripenbe a sárkányszerkezet átalakítása nélkül beépíthetők. Henrik Runnemalm, a Volvo kutatás-fejlesztésért felelős vezetője elmondta, készen állnak a Svéd Légierő 220 Gripenjének izmosítására, melyet így az országhatáron belül el lehet végezni. Állítása szerint a Griff-flotta hajtóműveiben átlagosan 700-800 óra repült idő gyűlt össze, de a bennük maradt üzemidő ennek a négyszerese, tehát megéri elvégezni a létrehozott csomag beépítését, melynek kifejlesztését a Volvo Aero, a Saab, az FMV és a Svéd Légierő együttes munkája tette lehetővé.

13 hozzászólás “Gyári tuning a Gripenhez”

  1. Jelen állás szerint 0.97 a tolóerő tömeg aránya a gépnek bár azt nem irja milyen konfigurációban ha rá jönne a plusz 15% akkor 1.11 lenne ez az arány ami már egy kicsit ütösebb.
    A hajtómű teljesítménye így elérné az Eurojet EJ200 teljesítményét max(89KN)ami a Tájfunban duruzsol.
    A legjobb lenne az Eurojet EJ220 tolóerővektorálható hajtómű amit a SEA Gripenbe szánnak és már elkezdték a fejlesztését.
    Több mint 10 tonnás tolóerő vektorálható hajtómű egy ilyen kisgépben csodákra lenne képes!

  2. Várható volt, hogy a Volvo elő fog állni ezzel. Pár éve, mikor a Gripen Demo első felszállását ünnepelték, mindenki az F414G jótékony teljesítménytöbbletéről beszélt és ez a Volvo-t nagyon zavarta. Így ők is tettek egy bejelentést egy bizonyos RM12+ jelzésű koncepcióról, ami már akkor is teljesítményben alá volt pozicionálva a „konkurenciának”
    Idézőjelet azért használom, mert a Volvo jelenleg is beszállító a GE F414-es programjában, így egyszerre két lovat ül meg.
    Érthető, az RM12-esben és annak esetleges továbbfejlesztésében nagyobb a hazai üzlet, mint megmaradni csak beszállítónak a jenkik üzletében.
    Anno a svédek azt állították, hogy az RM12+ ráadásul csöndesebb is lesz mint az RM12-es, vagy az F414G. Ez a kijelentés azon alapszik, hogy mind a két modell igencsak hangos. Azonban ez a kijelentés valószínűleg csak az újságíróknak és a politikusoknak szól a zöld irányzatokra amúgy nagyon fogékony svédeknél.
    Sajnos az a helyzet, hogy ekkora méretben igazán nagy fajlagos tolóerőt csak igazán nagy lármával lehet elérni.

    Minden esetre egyes szakértők még az F414G 97kN-os fékpadi tolóerejét se tartják elegendőnek és a 110-120kN tolóerjűre taksált F414EPE gripenesített változatát látnák szívesen az NG-ben.
    Ez utóbbival csak az a baj, hogy ha jól tudom, még egyátalán nem repült, szemben az F414G alapját képező normál F414-essel.

    De válasszuk szét a dolgot, a mostani upgrade nem is az NG-be kellene, hanem a meglévő gépek teljesítményén javítana. Így már nem is olyan rossz megoldás.
    De ha már itt tartunk, tudjátok hova lenne jó ez az RM12+?
    A svájci meg a finn F-18C/D gépekbe.
    Azok a Hornetek nagyon jól elvannak az alap RM12-esnél némiképp gyengébb F404GE402-esek helyére.
    Merthogy oda inkább beférne mint az F414-es és ez igaz a Gripenekre is.