|

HTKA Hírhalom 2011. 36. hét

A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Egy tajvani politikus szeptember 7-ei kijelentése szerint várhatóan egy új légi indítású fegyver fejlesztéséhez állnak neki a közeljövőben a szigetországban. A fegyver földi célpontok ellen készül, elsősorban repterek, kikötők és egyéb stratégiailag fontos célpontok elleni bevetésekhez tervezik, ezzel lassítva a kínai előrenyomulást egy esetleges invázió esetén. A kiszivárogtatott információ szerint a rakétának a “Wan Chien” nevet adták, és a csapatok felszerelését már 2014-ben megkezdik vele. Az új fegyverrel a tajvani harci-gépek biztonságos távolságból támadhatnák a kínai szárazföldön elhelyezkedő célokat. A rakéta egy másik nevet is kapott, ez nem más mint a “Ten Thousand Swords”, azaz “tíz ezer kard”, ez arra utal, hogy minden egyes rakéta több mint 100 robbanófejet visz magával, így biztosítva a kijelölt célpontok használhatatlanná tételét, legyen az akár reptér, radar állomás, vagy bármi más “puha” cél. A Tajvani Légierő gépei ezzel a fegyverrel úgy támadhatják majd Kína dél-keleti partjainál elhelyezkedő katonailag fontos létesítményeket, hogy nem kell berepülniük a légvédelem megsemmisítési zónájába.

—–

Szerencsés kimenetelű baleset érte szeptember 7-én a Grúz Légierő egyik Mil Mi-8 típusú szállítóhelikopterét. A grúz és külföldi újságírókat szállító forgószárnyas egy filmforgatáson vett részt, mikor leszállás közben a pilóta elvesztette az uralmat a gép felett, és kis magasságból a talajnak ütköztek. Szerencsére halálos eset nem történt, a 3 fős személyzet és a gép 8 utasa kisebb sérülésekkel megúszta az esetet. Az pilóta valószínűleg a hirtelen felerősödő szél miatt következett be.

—–

A Lockheed Martin elkészült az 5. Indiának gyártott C-130J Super Hercules munkálataival. Az első négy példányhoz hasonlóan ezzel is bőven időre elkészült az amerikai gyár, ezzel is üde színfoltot csempészve a tipikusan csúszásra hajlamos indiai beszerzések közé. A gépet minden valószínűség szerint pár napon belül átveheti az Indiai Légierő. A 6., és egyben utolsó gépet októberben tervezi leszállítani a Lockheed Martin.

—–

Szintén a Lockheed Martin-hoz kapcsolódik, hogy átadták a hatodik Dyess légibázisra szánt C-130J szállítógépet. A Texasban található légibázisra összesen 28 Super Hercules kerül majd 2013 magasságáig, ezzel az USAF legnagyobb C-130J fészkévé válnak. A gépek a 317. szállító ezredhez kerülnek, ahol együtt üzemeltetik az új gyártmányú Hercules-eket a régebbi H variánssal.

—–

A brazil Embraer szépen lassan halad a KC-390 jövőbeli beszállítóinak leszerződtetésével – a közelmúltban több céggel is sikerült aláírniuk az együttműködésről szóló nyilatkozatot, többek között az olasz SELEX Galileo-val: az elektronikai berendezéseiről híres itáliai cég a brazil szállító és légi-utántöltő gép radarját gyárthatja majd. A KC-390 számára a T-20 jelzésű berendezést választották, mely kategóriájában az egyik legmegbízhatóbb típus, ezen kívül alacsony karbantartás igényével is kiemelkedik.
A típus egy további fontos részegységének szállítóját is kiválasztották, nem meglepő módon az angol Cobham gyártja majd a gép szárnyai alá szerelt hajlékony tömlős légi utántöltő rendszert.

A SELEX Galileo-n és a Cobham-en kívül egy 3. céggel is szerződtek a brazil szakemberek, a hazai AEL Systemas szállítja a típus feladat tervező számítógépét. A két cég közötti szerződés nem okozott meglepetést, már több Embraer által tervezett vagy modernizált típushoz is az AEL Systemas szállította az említett berendezést, többek között a Super Tucano-hoz, az F-5BR-hez vagy az A-1M-hez.

—–

Az Izraeli Légierő külföldön először hazánkban bemutatkozó géptípusa, az F-16I Soufa az amerikai gyártmányú fedélzeti fegyvereken kívül egy sor izraeli fegyvert is bevethet a célpontjai ellen, legyen szó légi vagy földi ellenségről. A hazánkban bemutatkozó gépek egyikén is látható volt ezen bekezdés témája, a Spice optikai irányítású siklóbomba. A fegyver gyártójának, a Rafaelnek markát 43 millió zöldhasú ütheti hamarosan, mivel a Dél-Koreai Köztársaság 67 darab Spice siklóbombára jelentette be igényét. Az optikai irányítású fegyverrel több mint 25 km-ről is támadhatók a földi célok, legyen szó álló, vagy mozgó célpontokról. Dél-Korea célja ezen fegyverekkel elintézni északi szomszédja tengerparti tüzérségi állásait, amivel tavaly megtámadtak egy szigetet, több halálos áldozatot követelve.

—–

A Lockheed Martin 100,5 milliós megrendelést kapott az Amerikai Légierőtől, Paveway II plus lézeres irányítórendszerek leszállítására. Az LGB kit-ek a 225 kg-os Mk-82-es bombákra kerülnek, melyek a legkisebbek az Amerikai Légierő kötelékében a GBU-39 SDB-k után. A megrendelés egy augusztus 1-én aláírt 5 éves fix szerződés része, melynek összértéke 475 millió dollárra tehető.

—–

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Hermes 450 típusú pilóta nélküli repülőgép (Unmanned Air System – UAS), a flotta elérte az 50 000. harci körülmények között lerepült óraszámot. A típus példányai már több mint 4000 harci bevetésre szálltak fel, ezek során ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance – hírszerzés, megfigyelés, célpont követés és felderítés) feladatkörben tevékenykednek Afganisztánban. Hogy mit keresnek izraeli felderítőgépek Afganisztánban, arra az ad magyarázatot, hogy az Egyesült Királyság még 2007 júniusában írt alá szerződést a Thales-szel, melynek értelmében használják a cég gépeit felderítő szerepkörben az Afganisztánban állomásozó erők támogatására, elsősorban a 32. és 47. Királyi Tüzérségi Csoport alkalmazásában.

—–

A Boeing megrendelést kapott az A-10 Thunderbolt gépekhez való DVADR (Digital Video Audio Data Recorder) módosított verziójának kifejlesztésére és leszállítására, melyek az élettartam-hosszabbítás során építenek be a gépekbe. A projekthez 2,9 millió dollárt kap az amerikai vállalat.

—–

A bioüzemanyagok tesztelése nem áll le, már a U.S. Navy bemutatócsapata, az F/A-18 Hornet gépekkel repülő Blue Angels is alkalmazta a gomborkából (camelina) készült olajat. (Ez a mustárral, a káposztával és a brokkolival egy családba tartozó növény, ám nem használják étkezési célokra.) A szeptember 4-én lefolytatott teszt során 50-50 százalékos JP-5 kerozin és bioüzemanyag keveréket töltöttek mind a hat Hornetbe. A teszt után nyilatkozó pilóták elmondták, hogy nem éreztek különbséget a hagyományos JP-5-öshöz képest.

—–

Szeptember 7-én kényszerleszállást hajtott végre a Brit Királyi Légierő (RAF) egyik Boeing CH-47D Chinook típusú szállítóhelikoptere Franciaországban, Perigord közelében. A forgószárnyas Bordeaux Merignac-ból tartott Londonba, a feladat megszakítása amiatt volt szükséges, mert füst szivárgott be az utastérbe. A gép pilótáját füstmérgezéssel kórházba szállították, az 5 utas szerencsésen túlélte az esetet.

—–

Szeptember 5-én egy Lockheed L-1011 Tristar C.2 fél órát körözött Edinburgh felett egy műszaki hiba miatt, mire elegendő üzemanyagot fogyasztott ki ahhoz, hogy biztonságban leszállhasson a város repülőterén. A sikeres leszállást végrehajtó, sérült katonákat hazaszállító tanker és szállítógépnek a fékszárny meghibásodása miatt kellett megszakítania útját.

7 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 36. hét”

  1. híjják a repcét , ahogy nézem “vetési rekenyő”-nek is. Én inkább ezt a szót használtam volna, már csak azért is, mert ez még nagyobb hülyeség, mint a gomborka, meg aztán ez olyan igazán magyaros. Akár a karikásustor… A Rafaelt meg 1-ébként nyilván a guta ütögetheti megfele ettől a jópofinak szánt, de roppant nyakatekeredettre sikeredett fogalmazástól: “A fegyver gyártójának markát, a Rafaelt 43 millió zöldhasú ütheti meg hamarosan, a Dél-Koreai Köztársaság 67 darab Spice siklóbombára jelentette be igényét.” Ez a mondat egy igazi állatorvosi ló… grt.

  2. No, akkor tegyük helyre a dolgokat.
    A Magyarországon repceként ismert növény latin neve Brassica napus, míg a hír ‘főhőse’ a gomborka (Camelina), melynek egyik faja a Camelina sativa, azaz magvas gomborka vagy sárgarepce. Tehát repce is meg nem is.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.