|

Féltucat Chinook rendel!

Egy kormányközi szerződés értelmében Törökország féltucatnyi Boeing CH-47 Chinook típusú szállítóhelikoptert vásárolt az Amerikai Egyesült Államoktól.

Bár 2009 decemberében még 14 darab CH-47F verziójú tandemrotoros forgószárnyast igényeltek Amerikából mintegy 1,2 milliárd dollár értékben, ám mire a kongresszusi engedélyeztetési eljáráson átjutott az adásvétel terve, addig a török haditechnikai beszerzésekért felelős ügynökség, az SSM csupán 6 darabra (5 a hadsereg, egy pedig a különleges egységek számára) redukálta a sürgősen beszerzendő gépek számát, a többi 8 gép vásárlását elhalasztotta.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: Boeing ,

A féltucatnyi Chinook vásárlásáról szóló szerződés aláírását augusztus 15-én jelentették be a felek, a tájékoztatás szerint még július végén szignózták. A 400 millió dolláros szerződésben foglalt gépek leszállítását a tervek szerint 2013 és 2014 között hajtják végre.

Az 1960-as években kifejlesztett Chinook példányai a gépet létrehozó Egyesült Államokon kívül számos országban gazdára találtak, így rendelt belőlük Ausztrália, Nagy-Britannia, Kanada, Egyiptom, Görögország, Olaszország, Japán, Marokkó, Hollandia, Szingapúr, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld és az Egyesült Arab Emírségek is.

45 hozzászólás “Féltucat Chinook rendel!”

  1. OFF

    Alexander Zelin az orosz légierő parancsnoka ma 7óra 27 perckor kijelentette hogy a mig-35D programot nem adták fel .
    Majd elmondta hogy a „mig-35D egyenlő lesz az amerikai f-35-sel” .
    „Az az egy kisebb kategóriájú gép esz a pakfa mellett .”

    Igen lehet hogy egy kisebb gép lesz de az f-35 sose lesz egyenlő képességű .Azért egy ilyen kijelentéshez pofa kell .

  2. Mikor lesz már, ezen vibrálok két napja…
    A Szu-35 gyakorlórepülést nemtom hányan láttátok a bemondó hátterében, igen impresszív, gondolom a bemutató is az lesz.

    Zelintől ez a kijelentés némileg vicces úgy, hogy egy darabot se rendeltek belőle.

  3. Az az orosz pezsgő :)

    Ez szerintem Mig-35 silentesített változata, mint a Boeingnél F-18 SilentHornet vagy a McDD F-15 S.E. analógia alapján.
    Anyagiak most rendelkezésre állnak, az ukrán-orosz „gázvita” már inicializálva van és csak júliusban 17,29 milliárd eurónak megfelelő államháztartási pluszban zártak.

  4. DOCA

    Ezt a mig által beígért f-35 féle gépet gondolom az aranysasba olvastad ahogy én is .
    Azóta sincs semmi infó róla csak annyit lehetett olvasni hogy az orosz gazdaság nem lenne képes két 5gen gép fejlesztését fizetni.

  5. 1. A PAK-FA még mindig györnyörű
    2. Igen elegáns röptében is
    3. A dráma sajnos elmaradt, a proto géppel még nem mertek igazán csapatni a tömeg fölött

    Azért a hosszanti tengely menti 90 fokos elfordulás sebessége igen gyors. Lehet tényleg nem működött a 360-as vektorálás, vagy működött, csak nem használták ki, mert a Flanker modifikációk ennél nagyobbat szoktak táncolni

  6. Igazi álom kategória lenne, ha a honvéd(/t)ség is beszerezne belőle legalább 2-3 példányt…

    Minek? Ilyen kis mennyiségben röhejes ötlet üzemeltetni valamit. Továbbra sem értem ezt a „de jó lenne, ha xy cucc itt landolna.” Nem. Amíg a meglevőt nem tudjuk üzemeltetni teljesen felesleges mást venni, ennyire keveset és főleg koncepciótlanul. Lásd Gripen FAQ.

  7. molni

    Sulyid véleményét osztják a mi pilótáink is a nagyobb vagy kisebb kell kapcsolatban(ez az UH-1 helikopterekkel kapcsolatban merült fel)méghozzá azért mert nekünk nem lesz belátható időn belül arra pénzünk,hogy egy minyó helyett 3 UH-1-est tartsunk repképesen.

    Most én is írjam azt,hogy jól enne egy kicsit gondolkodni azon,hogy amikor rólunk van szó akkor a magyar viszonyokat kell alapul venni nem a tehetősebb országok lehetőségeit?

  8. sulyid: Mikor márciusban Hende Csabát megkérdeztem ugyanerről, összevonta a szemöldökét, majd mogorva arccal közölte, hogy nem kommentálná ez irányú értesüléseimet. :) Szóval van valami mozgolódás, csak szokásukhoz híven titokban tartják. Azt, hogy azóta mi lehet, nem tudom, de ha igaz, amit dudi állít, akkor biztosan haladnak a dolgok. (Egyébként dudi, kifejtenéd, hogy pontosan hogyan zajlott a procedúra? Már amennyiben nem nyakaznak le érte odabent, ha kiderül :) )

    Személy szerint egyébként a keleti technika pártolóinak táborát gyarapítom. Itt van mögöttünk több évtizednyi üzemeltetési tapasztalat a Mi-8/17 családdal, amit nem szabad holmi nyugati típusok miatt sutba dobni. Ebben (és még sok mindenben) is példát vehetnénk a Lengyelekről és a Csehekről, akik jól csinálták.

  9. „Akár az is járható lenne, hogy 4 használtan vett, de nagyjavított ch-47 + 12 db UH-1…”
    Azt a négy CH-47 -est inkább cseréljük be üzemanyagra meg pótalkatrészekre, vagy ha nincs más lehetőség, akkor 4 másik UH-1 -re, hogy legyen mit kannibalizálni. Ez eddigi tapasztalatok szerint inkább ez lenne a hasznosabb:(

  10. Megalkuvók vagytok :)) ..én meg nem vagyok az a minimalista alkat

    Hajrá Chinook, hajrá-hajrá
    nálam egyébként még ez is bőven kompromisszumos, mert már használtan is bármi más drágább lenne – nettó üzemeltetést persze meg ki tudja
    mj: Chinooknak van jövője is, nemcsak múltja

  11. Szerintem az Uh-1 n beszerzése egy elhibázott lépes lenne, túl kicsi, túl gyenge, nem teher szállító gép, csak inkább (deszant) szállító. A seregnek, meg az országnak tehretszállító gépekre lenne igénye. Nekem tetszene a CH-47 beszerzés de ez csak álom, a relitás csak is Mi-17 lenne. Az Uh-1 csak akkor lenne jó ha ingyen adnák mint a finnek a Mi-8 at.