Ugyebár elméletileg idén októberig el kell dőlnie, Tajvan megkaphatja-e régóta vágyott F-16C/D Block 50/52-eseit. Az évek óta húzódó ügy már sok esetben látszott megoldódni, Tajvan számára pozitív és negatív irányban egyaránt. Mindeddig azonban egyszer sem sikerült végleges döntést hozni, mindössze a szereplők idegei feszültek még tovább. Most viszont erősen afelé hajlanak a tények, hogy végre pont került az ügy végére. Legalábbis erről árulkodnak a legújabb tajvani hírek, melyek számukra nem túl kedvező végkifejletről számolnak be.
Az augusztus 11-14. között lebonyolított Taipei Aerospace and Defense Technology Exhibition (TADTE) rendezvény ideje alatt a szigetországba látogató amerikai delegáció vegyes érzelmekkel fogadható híreket vitt magával. A tajvani Honvédelmi Minisztérium szóvivőjének hivatalos nyilatkozata szerint amerikai kollégáik „a Kínai Népköztársaság nyomásának engedve” megtagadták tőlük a 66 új Fighting Falcon megrendelését, helyette inkább felajánlottak egy (egyébként teljesen korrektnek mondható) modernizációs csomagot a meglévő, A/B verziójú F-16-osok számára.
”Nagyot csalódtunk az Egyesült Államokban. „ – foglalta össze Tajpej véleményét a szóvivő.
A Pentagon közvetítői hivatalosan egyelőre még nem jelentették be, hogy végleg elkaszálták volna a tajvaniak kérését, ám úgy tűnik, Tajpejben nem kívánták kivárni a hónap végére ígért publikus nyilatkozatot. Ez egyébként annak kapcsán lehet érdekes, hogy nem sokkal a minisztériumi bejelentés után az American Institute Taiwan, mely de facto a szigetország amerikai nagykövetségeként funkcionál, a fentieknek teljesen ellentmondó közleményt bocsátott ki. Ebben cáfolják, hogy bármilyen döntés született volna F-16-ügyben, az amerikai delegáció tagjai – szerintük – biztosan nem mondtak semmi ilyesmit tajvani kollégáiknak.

Tajvan egyik F-16B Block 20 vadászbombázója – magukra maradtak? |Forrás: f-16.net ,
Akár így történt, akár nem, Tajvan egészen biztosan ajánlatot kapott 146 darab F-16A/B-jének modernizációjára. Ezt több ipari forrás, így a gépeket gyártó Lockheed Martin is megerősítette és kommentálta.
A csomag jelentős részben a vadászbombázók elektronikai harci képességeit és fegyverzetét tornázná fel magasabb szintre. Az egyik legfontosabb változtatás egy AESA radar integrációja lenne, melynek típusa egyelőre kétesélyes: vagy a Northrop Grumman Scalable Agile Beam Radar (SABR), vagy pedig a szintén jól ismert Raytheon Advanced Combat Radar (RACR) léphet a jelenlegi APG-66(V)3-asok helyébe. Az pedig, hogy végül kié lesz a megrendelés, a USAF döntésétől függ, mely szintén mostanában modernizálja majd F-16-osait, a projekthez pedig e két lokátort választhatja.
Szintén a modernizáció keretében kerülhet integrálásra a tajvani Sólymok fedélzetére a Raytheon ALQ-184 (V) 7 elektronikus ellentevékenység-konténer, mely képes detektálni és elmenteni az ellenséges radarfrekvenciákat, majd zavarni azokat. Ennek alternatívájaként kínálják az ALQ-211 zavarókonténert is – a választás joga ez esetben Tajvant illeti meg.
A fegyverzet bővítéséhez járulna hozzá a BRU-57/A felfüggesztő, melynek alkalmazásával megduplázható az F-16-os által hordozott bombák mennyisége. Utóbbiak választéka a Paveway család legmodernebb tagjaival bővülhet, továbbá integrálásra kerülne a Raytheon Aim-9X Sidewinder levegő-levegő rakéta.
A modernizációval együtt járó tömegnövekedés kompenzálására a csomag nem tartalmazza a hajtóművek cseréjét, bár fenntartja a lehetőséget a Pratt & Whitney F100-PW-220 erőforrások PW-220E szabványra való felhozatalára. Ez teljesítmény-növekedéssel nem járna, pusztán a régi alkatrészeket cserélnék újabb és megbízhatóbb részegységekre.
A Lockheed Martin szerint a fenti munkálatokat mérnökeik közreműködésével a tajvani Aerospace Industrial Development Corp. (AIDC) hajthatná végre.