|

Repedező Kawasakik

A Japán Tengerészeti Önvédelmi Erő Lockheed P-3C Orion típusú tengerészeti járőrgépeinek leváltását célozza a teljes mértékben hazai fejlesztésű, a Kawasaki Heavy Industries égisze alatt futó XP-1 program. A közelmúltban a teszteléshez megépített 4 prototípus közül kettő esetében kényszerültek a tesztelési program felfüggesztésére, miután a sárkányszerkezet több pontján is repedéseket fedeztek fel.

Kawasaki XP-1 és Lockheed P-3C Orion

Előttem az utódom: Kawasaki XP-1 és japán Lockheed P-3C Orion. |Forrás: Kawasaki Heavy Industries ,

A japán védelmi minisztériumtól származó információk szerint a földi tesztelésekhez használt 2 gép esetében 10-15 centiméteres hosszúságú repedéseket találtak több helyen, úgy mint a szárnyakban lévő üzemanyagtartályok belsejében, illetve a gép törzsén, a szárnyak bekötésének közelében. A nyilatkozatban kitérnek arra, hogy egyelőre nem ismert, hogy a probléma, illetve annak javítása befolyásolja-e majd az Orion utód szolgálatba állításának idejét. A Japán Önvédelmi Légierőnek (JASDF) szánt kéthajtóműves szállítógéppel, a Kawasaki XC-2-vel közös elemeket is tartalmazó járőrgép szállításának megkezdését 2010 tavaszán 2012 márciusában jelölte meg a Kawasaki.

Kawasaki XP-1

Fotó: Kawasaki Heavy Industries ,

A japán védelmi minisztérium 2007 augusztusának végén 4 sorozatgyártott gépre szóló igényt jelentett be, melyre akkor 566 millió dollárt szántak – melyből 141,5 millió dolláros egységár adódik. A távlati tervek, azaz összességében 65 P-3C lecserélése lényegesen barátságosabb árra szorítja majd ezt le.

A korábban P-X néven futó programban először 2007 szeptemberének végén emelkedett XP-1 a magasba. A tesztelési program 4. gépe a tavalyi év márciusában állt csatasorba.

A négy Ishikawajima-Harima Heavy Industries F7-10 hajtómű repítette, 38 méter hosszú, és 35,4 méter fesztávolságú típus érdekessége, hogy a fly-by-wire rendszerében a fém alapú kábelezést optikára cserélték, azaz fly-by-optics/fly-by-light megvalósításra szavaztak a japán mérnökök. A megoldás előnye, hogy garantáltan nem zavarja a gép szenzorait.

19 hozzászólás “Repedező Kawasakik”

  1. Ráadásul 4 db hajtómű? Elég lett volna 2 db nagy teljesítményű is… Biztosan tudják, hogy mit csinálnak. Talán hamar kellett az új gép és nem számolnak 5-10 évnél többet vele. Azért a Japcsiknak van elég tengerpartjuk :-), amit szemmel kell tartani és van elég riválisuk, akik ellen készülni kell….

  2. Hosszú időt tölt majd tenger felett, ilyen esetben ajánlott a több hajtómű száma…Kettőnél, elég ha egy bekrepál, máris megnő a pulzus szám és a part is nagyon messzinek tűnik. Lehet, hogy nagyobb a fogyasztás, de odakint lehet leállítanak kettőt ha csak járőrözni kell, majd ha komolyodik a szitú akkor indítanak és gázt bele…

  3. IHI nagyon jó hajtóműveket készít, GE-nek és Boeingnek is beszállít, de emellett Kawasakinek,Fujinak és Mitshusishinek is.
    Nagyon úgy tűnik, hogy nem gyártanak ehhez hasonló turboprop hajtóművet, de az is igaz, hogy az F-7-est külön a P-1-eshez tervezték, nagyon fejlett hajtómű 21. századi igényeknek megfelel és persze a tengeri igénybevételnek is.