|

Méreganyagokat találak egyes F-22 Raptor pilóták vérében

Újabb információk láttak napvilágot az F-22 Raptor flotta lassan 90 napja, konkrétan május 3-a óta tartó repülési tilalma kapcsán. A típus repülését egy sor, szám szerint 14 hypoxia (oxigénhiányos állapot) szerű incidens miatt állították le. A korábbi szűkszavú nyilatkozatok alapján eredetileg az OBOGS-ot, azaz a fedélzeti oxigénellátó rendszer hibás működését gyanították az esetek mögött. A múlt héten írtunk róla, hogy egyes források szerint a hypoxia jellegű állapotba került pilótáknak esetleg szén-monoxidot nyomhatott be a rendszer, és ez leginkább az alaszkai Raptor pilótákat érinthette.

Egy névtelenségbe burkolózó egykori F-22 pilóta szerint az említett 14 esetben a leszállás után vérvételen átesett pilóták vérében egy sor mérgező anyagot mutattak ki, úgymint olaj égéstermékek, a szintetikus olajok égéséből visszamaradt polyolefinek maradványai, fagyálló, és egy esetben propán. A szén monoxidot gyanították, de nem tudták kimutatni. Ezen anyagok – és vélhetően a szén-monoxid – képes hypoxiás állapot előidézésére, mely magyarázza az említett pilótáknak az adott repüléseken tapasztalt átmeneti kognitív problémáit. Korábban már említettük azt az esetet, melyben leszállás közben egyikük meghúzott egy fasort és nem is emlékezett rá, de a mostani anyagban szerepel egy olyan eset is, mikor a pilóta egyszerűen nem emlékezett rá, hogyan is kéne frekvenciát váltania rádión.

„Egy sor barátságtalan anyag jut be a pilóták vérkeringésébe az OBOGS adagolta levegővel. Ez tény.” – nyilatkozta a retorziótól tartva anonimitásba burkolózó egykori Raptor pilóta. „Milyen súlyos az eset, mik, hogyan és milyen hosszan – ezek azok a kérdések, amikre egyelőre senkinek nincs biztos válasza. Ezeket a srácokat megvizsgálták és toxinokat mutattak ki a vérükben. Egyikük által kilélegzett levegőben propánt mutattak ki.”

Az F-22 Raptor ezen problémája lehet talán annak a 2010 november 16-án bekövetkezett szerencsétlenségnek a hátterében, melyben Jeffrey Haney százados gépével együtt a földbe csapódott. Az ügyben folyó vizsgálat egyelőre még nincs lezárva, az sem hivatalos, miszerint hypoxia gyanút vizsgálnak-e, de források szerint a százados hangja az utolsó néhány rádióforgalmazása során olyan volt, mintha részeg lenne, ami az oxigénhiányos állapot egyik tünete.

És ahogy a novemberi eset kapcsán még mindig folyik a vizsgálat, úgy folyik továbbra is az OBOGS szállította levegőbe kerülő mérgező anyagok forrásának kiderítésére folytatott vizsgálat is. A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint annyi biztos, hogy a floridai Tyndall légibázis kivételével az összes Raptor bázis érintett, és hogy – legalábbis publikusan – egyelőre nincs ötlet mi lehetett az adott esetekben a probléma forrása.

A múlt heti hírben említett szén-monoxid forrása ugyan vélhetően megvan, de ez csak jéghegy csúcsa, hiszen ezen 14 esetben voltak olyanok is, melyben jóval a repülés megkezdése után, vagy nyílt téren indított, aznapi második útjára felszálló induló Raptorban repülő pilóta kapcsán jelentkezett hypoxia szerű tünet. Ezen esetekben vélhetően nem, vagy nem csak a szén-monoxid okozta a problémákat. Ám hogy a többi toxin hogyan juthatott a rendszerbe, az ahogy az előbb írtuk egyelőre még mindig ismeretlen.

Menetközben pedig pörögnek a napok, és bár egyelőre még bőven van tartalék, azért csak közeleg a reptilalom 210. napja, melynek elérése után az összes Raptor pilótának újból kvalifikáltatnia kell magát a típusra. Ez pedig egy kellemetlenül hosszú procedúra lenne, még úgy is, hogy a Tyndall légibázis mellett a menetközben a típusengedélyüket visszaszerző pilóták is bekapcsolódnának a folyamatba. A források szerint ha esetleg belefutnak a 210 napos határba, akkor várhatóan 2012 januárjában állna csak helyre a rend Raptor bevethetőség vonalon.

F-22 Raptor | Forrás: airforceworld.com ,

34 hozzászólás “Méreganyagokat találak egyes F-22 Raptor pilóták vérében”

  1. Ez ciki, nagyon-nagyon ciki…

    Öööö, a Tu-160 gépeken olyan zaj és EM sugrázás volt, hogy a személyzet állandóan fejfájásra panaszkodott. A gép fűtése és kondija alig létezett az elektroniára bízták a fűtést. Vagy megfagytak vagy megsültek. Nem egyedi gond ez utóbbi…

    Az A-50 légtérellenőrzőn WC sem volt, talán most sincs….

    Az, hogy a típus már lassan 10 éve van szolgálatba, s eddig nem fedezték fel, s oldották meg a problémát…

    2005 decembere volt az IOC. Az 5,5 év az elég messze van a 10-től…

  2. Jaj, molni annyira kiszámítható vagy. Ha bárki szidni mer valamit aminek köze van az usa-hoz vagy izraelhez, egyből valami orosz riposzttal vágsz vissza, mintha ha ez erősítené a hited. Ugyan ezt csinálod az sg-n is. Ráadásul ahogy látom nem én vagyok az első aki észrevette.

  3. @solid

    Látom a trollkodás még megy. Sorolhatnék sulyid kommentjével élve n+1 „ciki” dolgot. Én csak felhoztam példának a túloldaról is egyet…

    BTW olvasd már el pl. a légi harcászat és F-111 cikket. Több helyen is finoman szólva oda van mondva, hogy „ezt fiam elkúrtátok”, csak ezt a cikkben így nem írhattam le…

    Rohadul elegem van a fajtádból, aki úgy kritizál, hogy láthatóan semmit nem olvastott el abból amit írtam, vagy olyan rövid a memóriája, hogy semmire sem emlékszik. De szája az jár.

    Most akkor mondjam, hogy a te kommented is pont az volt, amire számítottam? [fejvakarás]

  4. Allesmor Obranna

    Az, hogy ez az eset ciki, vagy sem, érdekes kérdés.
    Ez egy olyan hiba, amit meg kell oldani. Az amerikaiakkal szemben mindig van egy kis kárörvendés, mert világhatalom, és szeretik is ezt hangsúlyozni, általában ilyenek. A kárörvendés ettől még felesleges. Anno az F-35-ös küszködése is jól fel lett fújva, mégis egyenesbe jöttek vele.

    A MiG-29-esek igen korai szakaszában, még a legelső pótvezérsíkos 9.12-es szériánál rendre rosszul lettek a pilóták. Fejfájás, hányinger, de még ájulás is volt. Kiderült, hogy a hajtóművek egyik csapágyazásánál a kenőolaj gőzei valahogy a kabinkondícionáló rendszerhez történő megcsapolásnál a kondilevegőbe kerültek.
    Az egészségügyi oxigén – ami külön tartályokban van – nem keveredett a gőzökkel, de a kondícionáló rendszer levegője igen. Annak a hibának a felderítése is időt vett igénybe, azt a hibát is ki tudták javítani. Izotovot meghurcolták a dolog miatt, de végül tisztázta magát.
    A Raptor OBOGS problémája keményebb dió, de ez is meg fog oldódni.

  5. Miért baj az,hogy nem olvassák el amit írsz?Kötelező tán?

    Hogyan kirtizálsz valakit, amikor sem őt magát személyesen, sem az alkotását nem isered? Hm…? [fejvakarás]

    Egyes kommentelőktől itt eddig csak zsidózást, trollkodást és turbómagyarkodást láttam. Én közel sem lennék olyan vajszínű modi, mint a szerkesztők…

  6. „Egyes kommentelőktől itt eddig csak zsidózást, trollkodást és turbómagyarkodást láttam. Én közel sem lennék olyan vajszínű modi, mint a szerkesztők…”

    Más szemében a szálkát, sajátban a gerendát…
    Nálam ez a szó hogy turbómagyar, mindig kiveri a biztositékot. Attol hogy valakinek van hazaszeretete, még nem turbómagyar. Feltételezni hogy olvasta az írásodat? Na ne… Az alapján formált véleményt amit itt látott, s attóll tartok igaza van. Kissé elfogult vagy egy irányban.

  7. Allesmor Obranna

    Szegény jenkiknél már propánt eregetnek a pilóták, itt meg szétesett a topic azon, hogy ki a turbómagyar, ki zsidózik és ki olvasta kinek az írásait.

    Nyugalom. Molnibalage írásait így is sokan olvassák, míg a többiekben meg megvan a szándék, hogy képezzék magukat.
    Kis hazánkban a lehetőségek elapadása

    (légierő nincs, repülőgép-szerelő képzés nincs, vadászpilóta képzés nincs, szakkönyveket nem ír senki, középiskolásként nem lehet vadászgépek berepülésein részt venni, szakmai gyakorlat idején, mert PG nincs, repterekre látogatni nem lehet, mert reptérlátogatás sincs, sorolhatnám. Kb ennyi csak az a minimálisan meglévő plusz amivel pl. én rendelkezem, mások meg kevésbé. Ennyit számjt az, hogy ki mikor és milyen világba született.)

    miatt csak a virtuális tudásszerzés az ami segíthet. Ilyenkor – a véleményszabadság megtartása mellett – ügyelni kéne arra, hogy a szakmaiságra koncentráljunk és ne a frusztrációnak meg az indulatoknak engedjünk teret.
    Köszönöm.

  8. Molni

    Mi köze a kommentemnek az írásodhoz? Az alapján mondok vélemény amit itt olvasok. A stílusodnak és az elfogult amerika/izrael fan hozzáállásodnak semmi köze az összeollózott kisregényedhez.
    Látom zavar a szólásszabadság. Ezen nem tudok segíteni. Észak-Korea biztosan szívesen vesz egy mérnököt. :)

    Ugyan ezt csinálod az sg-n is. Ahol valami negatív hír van us/iz. kapcsolatban, habzó szájjal megjelensz, hogy húú bezzeg a szovjetek/oroszok, etc. Kicsit gyerekes.