|

Hírek a FREMM-ek háza tájáról

A francia-olasz együttműködés eredményeként megszületett FREMM fregattokról legutóbb tavasszal, az elsőként tengeri tesztelésre kész állapotba került FREMM, a Francia Haditengerészet számára megépült D650 Aquitaine április második felében megkezdett tengeri tesztjei kapcsán írtunk. A D650 most is beköszön majd, ám előtte kicsit ugorjunk át az olasz partokhoz, ahonnét frissebb hírek vannak ezen fregattoktól.

Július 16-án, szombaton a genovai Riva Trigoso hajógyárban ünnepélyes keretek között vízre került az első olasz FREMM, mely az 1943. szeptember 9-i német bombatámadás miatt Szardínia partjai mentén felrobbant lőszerkészletű, és hullámsírba szállt olasz csatahajó, a Róma kapitányának, Carlo Bergamini admirálisnak nevét viseli. A támadásban életét veszett admirálisról egyébként másodjára neveznek el hajót az olaszok – 1960-tól már viselte nevét egy fregatt. A Fincantieri elnöke és vezérigazgatója, valamint az olasz vezérkari főnök és a haditengerészet parancsnoka mellett jelen volt Bergamini admirális unokája, Maria Bergamini Loedler is.

Az első olasz FREMM a tervek szerint 2012 elejére készül el, hadrendbe állítása pedig 2013-ban várható.

FREMM F-590 Carlo Bergamini

Balra az F-590 Carlo Bergamini, jobbra épülőben a 2. olasz FREMM, a leendő F-591 Virginio Fasan, mely a tervek szerint 2012-ben kerül vízre. | Fotó: Olasz Haditengerészet ,

Visszakanyarodva a D650 Aquitaine-hoz elmondható, hogy mióta legutóbb írtunk róla, már bőven befejezte a második tesztelési ciklust is: július 2-án futott be a DCNS Lorient-i hajógyárának kikötőjébe a 3 hetes tengeri tesztútról. A tavaszi tesztúttal ellentétben, mely a meghajtást és az egyéb alapvető rendszereket volt hivatott nyúzni, a júniusi programban a harci rendszer szenzorjainak – radar, szonár, infravörös rendszerek – tesztelése szerepelt. Mindezt ezúttal is váltásos rendszerben, az idővel való spórolás miatt a partról a tengeren lévő hajóra szállított mintegy 200 fő segítségével.

A DCNS állítása szerint a tesztsorozat remekül sikerült, minden a legnagyobb rendben, nem tűnik úgy, hogy gond lesz a 2012-es átadással. Így most őszig, a harmadik kihajózásig pihen is egyet a fregatt: ezen idő alatt a hajógyári munkások folytatják belső tereinek lakályosabbá tételét – festésre, bútorozásra kell gondolni elsősorban a híranyag alapján.