|

Független marad a RAF

Nehéz idők járnak mostanság az Egyesült Királyság fegyveres erőire, ami az ország gazdasági helyzetéből adódó megszorító csomagnak és az ezt követő pénzelvonásnak köszönhető. Arról, hogy ez pontosan mit jelent, olvasóink már tájékozódhattak itt, haderőnemekre lebontva a dolgot. Többek között az utóbbi írásunkban bemutatott dokumentum (Strategic Defence and Security Review) alapján tudjuk azt is, hogy a nagy múltú Royal Air Force sem marad ki a nyirbálásból, ami komolyan fenyegeti identitását is.

A közelmúlt eseményei már eddig is kiverték a biztosítékot sok, militánsabb beállítottságú britnél, nem beszélve a RAF állományáról. Ők nyilvánvalóan nehezményezték azt, hogy az ország biztonságának egyik fő biztosítóját megfosztják sok, szerintük nélkülözhetetlen képességétől, létszámát pedig jelentősen lecsökkentik. Ezt a békát azonban még úgy-ahogy sikerült lenyeletni velük, bár a duzzogás még nem múlt el. Azt viszont már sem ők, sem a többi állampolgár nem hagyná annyiban, ha a Brit Királyi Légierő, mint független szervezet megszűnne létezni.

Márpedig ez a gondolat is felmerült Nagy-Britannia vezetőinek fejében, akik úgy spekuláltak, hogy talán így sikerülne megspórolni még pár milliárd fontot. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy elképzeljük, milyen mértékű felháborodás követne egy ilyen lépést. Nos, örömmel jelenthetjük, hogy a feltételes mód továbbra is aktuális, ugyanis Liam Fox védelmi miniszter hivatalosan is bejelentette: ilyen lépést nem fog bekövetkezni, legalábbis belátható időn belül nem. Július 13-i londoni beszédében, melyet katonai és védelmi ipari vezetők előtt tartott, elmondta: elutasított minden olyan javaslatot, mely arra vonatkozott, hogy a légierőt olvasszák be a többi haderőnembe.

[singlepic id=1520 w=584 h=388 float=none]

”Tisztában vagyok vele, hogy a Brit Királyi Légierő szerepe egyedülálló és nélkülözhetetlen Nagy-Britannia biztonságának szavatolásában. Erről pedig kár lenne lemondani.” – mondta Fox a légierő állapotáról tartott fővárosi konferencián. „A RAF értéke távolról sem csak történelmi, komoly tényező a jelenkorban is és az marad még nagyon sokáig.”

A Védelmi Minisztérium berkeiben felmerült ötletet, miszerint a Royal Air Force beolvadna egy nagy, össznépi brit haderőbe, tehát elvetésre került, ám bizonyos szintű strukturális változtatás be fog következni. Fox szerint szándékukban áll létrehozni egy egységesített parancsnoki hálózatot, melynek élén egy négycsillagos tábornok áll majd. Ez azonban továbbra is szavatolná az egyes szervezetek függetlenségét, pusztán csak néhány feladat kerülne közös irányítás alá, mint például a hírszerzési, megfigyelési, célmegjelölési és felderítési (ISTAR), illetve az ehhez szükséges eszközpark.

”Fox miniszter úr helyes döntést hozott. Egy független légierő sokkal hatékonyabban képes ellátni feladatait, mint ha egy nagyobb szervezet részét képezné. Az összefonódás nagyon rossz hatást gyakorolna a brit katonai képességekre.” – mondta a határozat kapcsán Doug Barrie, az International Institute of Strategic Studies vezető elemzője.

A világ első független légiereje (a Royal Air Force alapításának dátuma 1918. április 1.) tehát továbbra sem kerül beolvasztásra, azonban ez mit sem von le abból, hogy egykori nagyságának végképp búcsút inthet.

33 hozzászólás “Független marad a RAF”

  1. Szerintetek mennyire tett volna be az f-16 exportjának, ha az izraeliek befejezik a Lavi fejlesztését, s elkezdik tolni külföldre?

    Semennyire. A Lavi teljesítmény mutató messze elmaradtak az F-16-tól, legfeljebb a Kfir csapásmérő váltótípusa lehetett volna. Senki nem vett volna többfeladatú gépnek Lavit. Az F-16A és a Lavi üres tömege kb. ugyanaz, de hajtómá még utánégetőn is majdnem két tonnával kevesebbet tudott. Az újabb hajtóművekhez képest meg vagy 3,5 tonnával.

  2. István nyugi.

    Itt minden fajta ember van:

    Realista objektivek:pl. Moli

    Nagy magyararok:…….. cenzurázva! cenzor jóváhagyásával.

    Van legalább egy izraelitánk : sulyid (kösz az ó szövetséget)

    Biztos van egy moszad ügynök :D

    egyedi állatok : mint példa okáért én

  3. aerophyl

    Megelőztél! :) Mindkét kérdéskörben. Amúgy írni is akartam molninak, hogy az F-16 APU relációt, pontosabban annak hiányát illett volna tudnia…

    Szerkesztők!

    Ezer éve kommenteltem ide, de nap, mint nap követlek Titeket. Újból csak le a kalappal előttetek :)

  4. A hidrazin az EPU (Emergency Power Unit) üzemanyaga kb. tíz perc üzemelésre. Ez az AMAD-ot (Airframe Mounted Accessory Drive) hajtja meg, amely áramot, és hidraulika nyomást csinál. Az APU önmagában képes erre, de az F-16-oson a JFS (Jet Fuel Starter) csak a hajtómű indítást szolgálja, a többi funkciója hiányzik. Az autonomitást nagyon szellemesen oldották meg, a JFS indításához nem kell áram. A bal futógondolában van egy kézi pumpa, amellyel egy hidroaksit lehet feltölteni, a JFS-t ennek nyomása pörgeti fel egy hidraulika motor segítségével.

  5. Az EPU-t és a hidrazint kizárólag vészhelyzetben alkalmazzák. Cserélni nyilván üzemidő miatt kell, ezen felül lassan szivároghat is.

    Az Eurofighter Typhoon gépágyúja http://jets.hu/gallery?cat=106 ebben az albumban a 19. képen látható, pontosabban csak a burkolata. Az ovális kis fedelet az első lövedék átszakítja. A zárt kivitel előnyös, mivel nem megy bele a csőbe szennyeződés és víz, hátránya viszont, hogy nehezebb megoldani az ágyú tér szellőzését.