A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Tajvanon bemutatták a hazai gyártású F-CK-1 Ching-Kuo típusú vadászgép első modernizált példányát. Az Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC) által tervezett és gyártott vadászbombázó átalakítása során elsősorban az elektronika felfrissítésére koncentráltak, ennek köszönhetően lehetővé válik több fajta fegyvertípus hordozása, rakéta hordozása, köztük egy radargyilkos rakétái is. Az 588 millió dolláros programba 71 gép felújítása fér bele, ezekkel 2012 végéig kell elkészülnie a AIDC-nek.
A DARPA egy új támogató harci jármű fejlesztését jelentette be. Az XC2V jelzésű projektbe 5 év alatt 1 milliárd dollárt invesztálnak. A nyertes pályázatot (mely egyébként 14 hét alatt készült el) 150 beadvány közül választották ki.
A nemzetközi körökben egyre több megrendelést kapó KC-390 közepes szállító és légi utántöltő repülőgép tervezői a múlt héten megrendezett 49. Párizsi Légiszalonon is sikert könyvelhettek el – a gépet tervező EMBRAER leszerződött a Messier-Bugatti-Dowty nevezetű céggel, a KC-390 futóműveit illetően. Az említett cég kapta a lehetőséget, hogy megtervezze az új szállítógép futóműveit, valamint a hozzá tartozó eszközöket. Kell gondolni itt a fékekre, a hozzájuk tartozó fly-by-wire rendszerre, magukra az alumínium kerekekre, valamint az egészet működtető hidraulika rendszerekre.
Dánia után a Norvégok is a Therma-t választották ki, hogy ellássák F-16-osaikat rakéta-indítás figyelmeztető rendszerrel. A rendszer elemei a gépek 3-as és 7-es pilonjaira kerülnek, pilononként 3 szenzorral, így biztosítva a közel teljes gömbfelület lefedését. Az installációt megkönnyíti, hogy az AAR-60(V)2-es készülék képes az együttműködésre a Norvég gépeken már évek óta működő, szintén a Therma által gyártott AN/ALQ-213(V) besugárzásjelzővel. A vadászbombázók a rendszerhez egy új képernyőt is kapnak, ezzel felváltva az eddig alkalmazott 1310 RWR besugárzásjelző kijelzőt, ezen kívül az infracsapda-szóró berendezést is összekötik az érzékelőkkel, így biztosítva az automatikus ellentevékenységet.
Új-Zéland pályázatot indít 17 darab Aermacchi MB-339CB gyakorlógépének elárverezésére. Erre már 2001-ben tettek egy próbálkozást, miután feloszlatták az ország légierejét, akkor azonban nem sikerült vevőt találni a gyakorlógépekre. A gépekkel együtt a csomag részeként tartalék alkatrészeket, köztük tartalék hajtóműveket is adnának, egy szimulátorral egyetemben. A gépekhez fegyverzetet is kínálnak, azzal a feltétellel, hogy a vásárló ország rendelkezzen a szükséges engedélyekkel. Az Új-zélandi Védelmi Minisztérium közleménye szerint a gépek egy évvel ezelőtt még repültek, és karbantartásukra is ügyelnek a Ohakea-i légibázison.
India a 2009-ben rendelt P-8I Poseidon tengeri járőrgépei mellé most fegyverzet beszerzésén fáradozik: megrendeltek 32 darabot a Raytheon Mk54 torpedókból. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) becslése szerint az üzlet értéke 86 millió dollár, mely magába foglalja az kapcsolódó eszközöket és szolgáltatásokat, valamint három gyakorló torpedót, arról azonban nem számoltak be, hogy India igényelte e a torpedók nagy magasságból történő bevezetését lehetővé tévő Fish HAwk szárnykészletet.
Szintén az Indiai Haditengerészethez kapcsolódik, hogy érdeklődnek a Northrop Grumman MQ-4C iránt. A Global Hawk haditengerészeti felderítésre átalakított változatát az amerikai mamutvállalat az Amerikai Haditengerészet kérésére kezdte el tervezni, mint hosszú járőrözési idejű pilóta nélküli gépet, mely képes szoros együttműködésre a közeljövőben szolgálatba álló P-8A Poseidon gépekkel. Mivel India már megrendelte a P-8 gépeket is, így logikus lépésnek lenne az MQ-4C rendszerbe állítása is.
Júliusban Marokkóban megkezdik az F-16C/D Block52+ gépek üzemeltetését, ezzel ők lesznek a 25. ország, melynek légierejében szolgálatot teljesít a Fighting Falcon. Az első négy pilóta, akik korábban F-5-ösön szolgáltak, már július 30-án hazatérhet Arizonából, ahol egy 15 hónapos kiképzésen vettek részt, a 162. vadászezred felügyelete alatt. Az első négy marokkói felségjelzésű gépet már ők repülik át hazájukba, a Nemzeti Gárda néhány pilótájának kíséretében.
A Finmeccanica leányvállalata, az Alenia Aeronautica még 2010 decemberében nyert el megrendelést 12 darab az M-346 Master típusú sugárhajtású kiképzőgép szállítására Szingapúr számára. Az olasz cég ezúttal megrendelést adott a gépek logisztikai támogatására az ST Aerospace vállalat számára. Az alkatrészellátással megspékelt üzlet értéke a repülőgépekkel együtt így már eléri a 170 millió eurót (246,7 millió dollár).
A maláj Aerotree vállalat három Eurocopter EC135 típusú helikoptert szerzett be a kiképzési és szállítási célra, a gépeket 2012 elején veheti át a megrendelő. A vállalat komoly partnere az ázsiai ország haderejének, többek közt légi célok vontatása, célmegjelölés és elektronikai hadviselés szerepelt eddig a palettán, mely most tovább bővül a helikopteres ágazattal.
Svédország hamarosan modernizálja C-130E/H Hercules típusú szállítógépeit, melyek közül a legkorábbi még 1965-ben állt szolgálatba, de a legújabb is már 1985 óta szolgálja a skandináv országot. A nyolcgépes flotta avionikai frissítésen esik át, melynek mélységéről még nem született döntés.
—————
Közreműködött: Phoenix
Global Hawk:
Úgy látszik a kis kínaiak megint előrébb járnak:
http://72.233.92.162/attachment.php?s=91bfbc5b8265e41a2072f263e0324fb1&attachmentid=63841&stc=1&d=1309731505
http://72.233.92.162/attachment.php?s=91bfbc5b8265e41a2072f263e0324fb1&attachmentid=63834&stc=1&d=1309731411
Ezt nem tudom miről lopták de nagyon egyedinek tűnik a szárny kialakítása.
Asszem a Lockheed pályázott egy időben egy légi utántöltőre hasonló szárnykialakítással.
????? kicsit sem vagyok biztos benne, mert rág olvastam róla.
Érdekes, hogy a gép fel van bakolva, nem a saját futóművein áll.
http://china-defense.blogspot.com/2011/07/chinese-global-hawk-in-plaaf-color.html
Lehet gumiból van:)
Asszem ez az, de már nem találom az eredeti cikket:(
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/images/nsa3.jpg
A kínaiakból már megint hiányzik minden kreativítás… nem mintha eddig lett volna nekik bármennyi is…
sulyid, ebben Molni az illetékes, de szerintem nincs a világon olyan szárnykialakítás, amivel valaha, valaki valamilyen formában már ne kísérletezett volna.
Mack!
Nekem is rémlik valami erről a szárnykialakításról…Azt hiszem egy ultra light gépen is volt ilyen szárny kialakítás.
A törzs követi a Global Hawk-ot, bár a függőleges vezérsík hagyományos kialakítású. Lehet 1:1 szélcsatorna modell és egy kicsit kitették a napra, vagy az esőre, hogy bírja e festék…
„Lehet gumiból van” igen és a j20 is abból van.A szárny kialakítás, ultrakönnyű gépnél láttam ilyen megoldást. Volt egy nagyon hosszú vitafórum, ahol egy orosz cég embere osztotta az észt ” könnyű harci gépekkel a NATO ellen” cím alatt. Nagyon érdekes volt végigolvasni ugyan is az illető rendkívül tájékozott és nagy szakmai ismerettel rendelkezett a témában, mint orosz, mint pedig a nyugati technikában. Ez a linkekben is megmutatkozott. Ott sok ilyen szárnyal megáldott repülőféleség volt található. Sajnos a képek többsége nem másolható de itt van egy videó a proto-modell repüléséről. Íme egy érdekes közülük: http://www.prandtlplane.it/Video/PPturchino.wmv
Ugye döbbenetes! Ja és arról panaszkodott az illető, hogy rengeteg kis orosz cég akar belépni a hadi üzletbe, és szívesen dolgoznának külföldiekkel is. A kár iroda nyitással is.
A illető által belinkelt egyik videó:
http://www.youtube.com/watch?v=oGw9OdXUefY&feature=player_embedded#at=444
Találam még egy kínai UAV-t:))
http://s988.photobucket.com/albums/af8/My-Military-Photos/PRC/UAV%20-%20UCAV/Yilong%20-%20Pterosaur/