De mint a napokban kiderült, csak egy kicsit. Kapcsolódóan megvalljuk, nekünk határozottan úgy rémlett, hogy a 61. Arleigh Burke-osztályú romboló, a Navy-nek nemrégiben átadott, és október elejei hadrendbe állítása előtt álló USS Spurance (DDG 111) májusi esetéről beszámoltunk, azonban az archívumban sehol nem leljük nyomát, így úgy tűnik mégsem… Ennélfogva azok miatt, akik máshol nem futottak bele, megemlítenénk, mi történt május 20-án a General Dynamics Maine államban lévő Bath Iron Works hajógyárában.
Nos, röviden és tömören a romboló egyik gázturbinájának beindítása után a DDG 111 amolyan tűzokádó sárkányba ment át, hajókéményén lángot köpve. A nem mindennapi látványnak szerencsére nem volt még sebesültje sem, nemhogy áldozata. És úgy tűnik, hogy a korábbi egyes félelmekkel ellentétben a hajóban keletkezett kár sem jelentősebb.
Legalábbis a napokban az NAVSEA részéről olyan nyilatkozat érkezett, miszerint a hajóban keletkezett károk elenyészőek, köszönhetően annak, hogy a lefolytatott vizsgálat tanúsága szerint alapvetően csak az üzemanyag égéséből származtak a lángok, nem a hajó szerkezete táplálta azt. És annak, hogy a teszteket végző hajógyár alkalmazottak gyorsan reagáltak az esetre.
A tűzeset a hajó 4 General Electric LM2500-as gázturbinái közül az egyik – konkrétan a 2A jelölésű – rutin tesztelésekor következett be. A vizsgálat eredménye szerint a gázturbina beindításakor bedobta a törölközőt a vezérlőelektronika egyik komponense és így felesleges mennyiségben jutott be üzemanyag, a nem teljesen elégő üzemanyag-levegő keverék pedig az égéstermék elvezető rendszerben is folytatta az égést, produkálva a kéményen keresztül mintegy 20 láb (~6 m) hosszan felcsapó lángokat.
A szóban forgó meghibásodott kártya a Lockheed Martin szállította vezérlőrendszer egyik eleme, ám hogy konkrétan mely cég a szállítója, arról nem értekeztek a NAVSEA részéről. Mindenesetre megjegyzendő, hogy a Navy által széles körben – és először a Spruance-osztályú rombolókon – használt, a General Electric CF6 repülőgép hajtómű navalizálásával létrehozott LM2500-asra nem kimondottan jellemző ezen viselkedés, egy igen megbízható rendszerről van szó.
A NAVSEA által szolgáltatott információkban mindezek mellett az is fellelhető, hogy a gázturbina látszólag sérülés nélkül úszta meg az esetet, ám a biztonság kedvéért kiemelik további ellenőrzés végett. Az eset sérülés nélküli megúszása ugyanakkor már nem mondható el az égésterméket elvezető rendszer borításáról és hőszigeteléséről, melyek némiképp megsínylették az átvágtázó lángokat. A kémény közelében elhelyezett egyik AN/SPG-62-es tűzvezető radar is érintett volt, de csak esztétikai sérüléseket gyűjtött be a kiadott anyag szerint.
A javítási munkálatok már folyamatban vannak, ahogy azok költségkalkulációja is, így ezzel kapcsolatban a NAVSEA részéről nem óhajtottak részletekbe bocsátkozni. Azt ellenben határozottan hangsúlyozták, hogy ezen incidens semmiben nem befolyásolja az október 1-én, a floridai Key West-ben esedékes hadrendbe állítást, majd az azt követő, honi kikötőbe, San Diego-ba történő áthajókázást.
OFF
http://www.flickr.com/photos/kongos/4707354738/lightbox/ – a szívem fájdul meg ezek láttán. Ma bukkantam rá, a régebbiek felé haladva egyre jobbak jönnek. :)
ON
Offnak off, de cserébe nem semmi fogás! :)