|

Aviofun 2011 KÉPRIPORT

A HTKA.hu rendszeres olvasói számára biztos ismerősen cseng az Aviofun 2011, hiszen oldalunkon végigkövethették a repülőnap alakulása folyamatát. Nos, pénteken révbe ért a rendezvény, melyet a rendezők Szlovénia húsz éves önállóságának szenteltek.  Bár az időjárás miatt a programot valamelyest módosítani kellett, a közönség nem panaszkodhatott, hiszen bőven akadt látnivaló a levegőben (és persze a földön is).  Lássuk csak miért is érte meg ellátogatni Mariborba:

 

…röhögött is utánuk a vízbe ugró mariboriakon a „tettes”. ,

A britek közben megérkeztek a reptérhez, áthúztak felette… ,

..majd szépen sorban leszálltak. ,

Az apronon már elkezdett gyülekezni az újságírókból, spotterekből és kiváncsiskodókból álló tömeg. A rendező egyébként valamivel több szabadságot biztosítottak az érdeklődőknek mint az más repnapokon szokás. ,

A nszerelőket ez mindez cseppet sem zavarta, szorgosan végezték a dolgukat. ,

A pilóták pedig ezalatt összeálltak egy csoportos kép kedvéért. ,

Hawkok előkészítve a pénteki bemutatóra. ,

„Zöld terület” az apron közepén, háttérben a Galeb G-2. ,

A Galeb G-2 trendi sapija. ,

Bo-105 ,

A magyar Gripen jól el volt kerítve… ,

…sőt még egy Blöki is vigyázott rá… ,

…ráadásul még egy Galeb G-2 is vigyázott rá, hogy meg ne szökjön. (mondjuk eléggé isőszerű a két gép szembe állítása – látsd Líbia) ,

Ez már péntek: Po-2 leszállás közben. ,

Branko Bunderla felújított Aero 3-asa – a mariboriak büszkesége. ,

Igazi ritkaság: az SF.600 Canguro-ból mindössze tíz darab készült. ,

Bemutatkozott a rendőrség EC-135 P2-es helikopterje is. ,

A franciákat mindössze egy Extra 300-as képviselte. ,

A kamerásnak volt dolga: kötelékrepülśhez sorakozik fel négy PC-9M. ,

A kötelék leszállásakor kedveztek a fényviszonyok a rengeteg fotósnak. Viszont nem is annyival később… ,

… az M-346 Master felszállásakor viszont már kevesebb volt a fény. ,

A rendezvény csúcspontját a Red Arrows programja jelentette. Ekkor még kegyesek voltak az égiek, az eső elkerült bennünket. ,

Aki kizárólag a Red Arrows miatt ment ki, az nem csalódhatott. Látványos bemutatót repültek a britek. ,

A Hercules Ramsteinból érkezett. ,

Úgy látszik nem csak a közönségnek, hanem az esőnek is megtetszett… ,

Az osztrák Black Hawk felszállása előtt ugyanis leszakadt az ég. ,

A környékbeli földművelők bizonyára örültek a csapadéknak, a közönség viszont nem: eső előtt… ,

…eső után. Csak az elszántabbak maradtak, viszont azokból akadt jócskán. ,

Aki maradt, az egy ostrák Eurofighter Typhoon mellett láthatta a Boszniai Szerb Köztársaság vadonatúj kormánygépét is. ,

A repnapot hivatalosan egy Zlin 525 F zárta. ,

Befejezőul néhány gondolat a repnapról. Szlovéniában ez a rendezvény az utóbbi évek legnagyobb repülőnapja volt. Ugyan szokatlan napra esett, csak egy napig tartott, mégis olyan programot kínált, amiért érdemes volt kimenni. A rendezők mindent megtettek annak érdekében hogy a repülést, a gépeket közelebb hozzák a látogatókhoz. Ugyan elvileg csak szervezett csoportok (ezek zöme általános- és középiskolásvolt) tekinthették volna meg pénteken az apronon álló gépeket, de információink szerint oda minden érdeklődő bemehetett. Repülőkedvelő szempontból ez nagyon előnyös, viszont biztonsági okokból talán egy kicsit megfontolandó lenne. Külön elmlítést érdemel a spotterbarát hozzáállás. A rendezők megérdemelnek egy jelest az osztályzónaplóba, habár azért van amit máshol mások jobban csinálnak.  Hogy mit is kéne egy esetleges Aviofun 2012 repnapon jobban csinálni?

Több kukát kirakni. De mondjuk a szemetelés mennyisége nem csak a rendezőktől függ. Zeltweg hasonlóan nézett ki 2009-ben, habár ott volt kuka bőven. Kecskemét viszont e téren (is) pozitív példa. ,

De hogy ne negatívummal zárjam a képriportot, íme egy kis előzetes a HTKA Film front Aviofun 2011 különkiadására – A Gripen elköszönése:

10 hozzászólás “Aviofun 2011 KÉPRIPORT”

  1. Szerbusztok!

    Nekem nem volt ennyire pozitív csengése a repülőnapnak. A tömegnek a kerítések mögött kellett volna elhelyezkedni, de nem volt elég hely. Talán mert kicsit volt az elkerített rész, és nem volt elég kerítés. A kifutópálya mellett simán volt még hely akár több km hosszan mindkét irányban. Igy a tömeg aránylag középre sűrűsödött. Nem volt kedvem az akkreditációhoz, bár mint sajtós jutottunk be, de az elkerített press terület láttán elég volt a kerítés mentén elhelyezkedni. A dinamikus program összeállítása némi jártasságot igényelt volna, mert egyfelől nagy üresjáratok másrészt a sugárhajtású katonai gépek összezsúfolása jellemezte. A déli programkezdés rádiómakettes vacakolása nyugodtan történetet volna délelőtt is, annyira unalmas dolog volt, mégha a gazdik élvezték is az előadást.. Azonban annyi köze van a repüléshez, mintha egy lóverseny előtt két órán keresztül lila hintalovakat húznának végig a pályán..
    A nagyvasakat (galeb, griff, euróvadász, M-346) időrendben el kellett volna különíteni a prograban és közé rakni a sportgépeket. A mi gépünknek hazaindulás is volt egyben, de a többi akármikor repülhetett volna. A Ramsteini Herci J-nek is talán lehetett volna más időpontot találni.
    A mi gépünk volt a legjobb a programban a Hawkok mellett. A kevés repült óra és a műrepülés gyakorlásának hiánya miatt a Gripen Tornado-t repült. Vagyis felszállás, hosszúfal, alacsony áthúzások utánégetővel és döbörgéssel a beton felett. Teljesen elegendő volt és dícséretes. (Agy másik Gripen D-nk egy Ancsával közben kiküldetésen volt Izmírben).
    Innen is gratulálok a HM polgári és katonai vezetőinek, hogy ki tudtak küldeni külföldre gépeket, különösen a törökök miatt, akik minden hazai repnapon nálunk vannak és emiatt is fontos volt a részvételünk. Nemes és kiváló cselekedett volt!!!

    http://www.jetbirds.gportal.hu

    Kele

  2. Az, hogy a Gripen áthúzásokat csinált pusztán annak köszönhető, hogy teli póttártállyal nem igazán érdemes nekiállni függőleges manővereknek mert ilyenkor még nem annyira tigris a gép. Ráadásul idén csak statikus bemutatókon vesznek részt a magyar Gripen-ek ezért ez a repülés nem is dinamikus bemutató volt csak egy úgymond elköszönés!

  3. Mégis mennyi lehet az az elég vastag pénztárca? Most hogy tudom hogy csak pénz kell a repüléshez kimegyek a reptérre valahogy bekéreckedek egy galeb G2 be. Csak jó lenne tudni hogy kb mennyi is az az annyi hogy nehogy pofáraesés legyen a vége.:)

  4. 800euró? Az majdnem sok.:) Na de majd megpróbállom rávenni ez egyik pilótát h gyakorlórepülés közben ott ülhessek mögötte,kb 400ért.:) Úgyis rengeteget gyakorolnak,néha órákig repkednek a falu felett,általában üres a hátsó ülés.