|

Pályán az első geostacionárius SBIRS műhold

Május 7-én, helyi idő szerint 14:10 Cape Canaveral-ben felmorajlott egy orosz RD-180-as rakétamotor és elemelte az indítóálláson álldogáló Atlas V rakétát, melynek rakománya nem volt más, mint a hányattatott sorsú SBIRS rendszer első geostacionárius pályára kerülő műholdja. Annak a SBIRS rendszernek, mely gyökereit 1995-ig vezetheti vissza és immáron 7 év csúszásban és mintegy 270 százalékos költségtúllépésben van technikai problémák és az anno nem megfelelően átgondolt programmenedzsmentnek köszönhetően.

A Space-Based Infrared System (SBIRS) rendszer, melyet a szintén az infravörös tartományban nézelődő, nagy sikerű DSP (Defense Support Program) műholdak utódjának szánnak két részből áll össze: a műholdak egy része erősen elliptikus pályán kering, melyet geostacionárius pályán lévő műholdak egészítenek ki. Értelemszerűen megfejelve a Földi irányítóközponttal, mely veszi, feldolgozza és a célszemélyeknek továbbítja a műholdak által észleltekből előállított adatokat.

A DSP műholdak (illetve modernizált változataik) a mai napig derekasan helytállnak, ám ha minden a papírforma szerint megy majd, akkor a SBIRS műholdak újabb magasságokba emelik a lécet. Amit tudni lehet róluk, az alapján többek közt az egyidejűleg szemmel tartható terület újrapásztázási idejében, valamint az ezzel párhuzamosan egy második szenzorcsomag által növelt érzékenységű megfigyelés alá vett, kisebb területű régiók közti váltogatás gyorsaságában. Meg nyilván az infravörös szenzorok érzékenységben…

SBIRS rajz

SBIRS rajz ,

Mint az Egyesült Államok megújuló korai előrejelző rendszerének kritikus elemének a SBIRS-nek az alábbi négyes feladatot szánják:

  • korai előrejelzés – legyen szó az észak-amerikai kontinens felé indított hadászati, vagy a harctéri körülmények közt jellemző harcászati ballisztikus rakétákról
  • Rakétavédelem – a hadászati és harcászati ballisztikus rakéták semlegesítéséhez szükséges információk szállításába történő besegítés
  • az infravörös spektrumban észlelt események karakterizálásának lehetőségét biztosítva, illetve az infravörös adatok biztosításával támogassa a felderítőket és parancsnoki rendszert, legyen szó stratégiai vagy harctéri szintről.

A pályájuk végett Oroszország és az Északi-sarki régió megfigyelésére alkalmas, erősen elliptikus pályára került műholdak – összesen 2 db – 2008, illetve 2009 óta pásztázzák a földfelszínt, amitől persze a rendszer még nem lesz kiépített, hiszen ahhoz további 4 geostacionárius pályán keringő műholdat is szánnak. Hogy ezek az anno 90-es évek közepén tervezett 2004-hez képest mikorra lesznek mind fent, arról még találgatásba se kívántak bonyolódni az illetékesek. Annyi bizonyos, hogy szombaton a GEO-1 jelölésű műhold képében hosszas várakozás után felkerült egy. Ez a beállítások elvégzéséig elvileg az Egyesült Államok felett tartózkodik, nem ismert végleges helyére majd csak később kerül át.

SBIRS GEO-10

A SBIRS GEO-1 a fellövéshez történő előkészítése során, Cape Canaveral területén ,

A program fő kivitelezője egyébként a Lockheed Martin, az infravörös szenzorokat pedig az anno a DSP műholdakon tevékenykedő Northrop Grumman szállítja. A Lockheed Martin nemrégiben készült el a GEO-2-vel, melyre most jó egy éves tesztelési időszak vár, aminek során ha mindent rendben találnak, sor kerülhet a fellövésének ütemezésére.

13 hozzászólás “Pályán az első geostacionárius SBIRS műhold”

  1. Ahamm, a jenkik licencelték az RD-180-ast a Evolved Expendable Launch Vehicle programhoz – a Delta IV és Atlas V ban ebben használva. (csak az Atlas V esetében használják ezt a rakétamotort legjobb tudomásom szerint)

    A Pratt & Whitney gyárthatná is, de erre elvileg eddig nem került sor, orosz gyártmányú motorokat vettek eddig az RD AMROSS-tól, mely cég a P&W és az NPO Energomash közös szülötte.

    http://en.wikipedia.org/wiki/RD-180#RD-180_licensed_for_use_in_US

    Az Atlas V 2. fokozatának rakétamotorja persze jenki (P&W)

  2. Uraim!

    Önök nem hallgattak űrdinamikát. :)
    Dr. Szabó József (Az első magyar, aki egyedül repült MIG-21-el) szerint csak rakéta hajtómű létezik.
    Egyébként meglepő volt az infó.

    Tisztelettel: vilmoci

  3. Bocsánat Kármán Tódor révén volt komoly rakétafőmérnökük, echte texasi srác volt :)
    Mellesleg főként az anyahajókon alkalmazott indító segédrakéták kovácsolásában jeleskedett csapata.
    Oberth révén volt erdélyi szász is a talonban(magyar vonatkozás révén), ő is az USA-ban találta meg „számításait” miután nem jött be a nagy buli.