|

Ismét eladósorban az új-zélandi Skyhawk-ok

Új-Zéland vezetése a haderőn belülről érkező ellenzés ellenére 2001-ben úgymond lefegyverezte légierejét: kivonta az akkor hadrendben álló 17-17 Douglas A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépet, ezzel egy tollvonással szüntetve meg a harci képességeket és a sugárhajtóműves gépeken történő kiképzés lehetőséget. Mindezzel párhuzamosan a Skyhawk-ok váltására tervezett 28 db F-16 Block 15 beszerzés is visszamondásra került.

A szóban forgó gépekkel azóta sem tudtak mit kezdeni. Az MB-339CB géppark kapcsán 2010 végén ugyan voltak olyan hírek, hogy szeretnék újra reptetni őket, ám az idei év elején bejelentették, hogy erre a hajtómű támogatásának megszűnte miatt vajmi esély van már.

RNZAF A-4 Skyhawk géppár az 1978-as RIMPAC-on

RNZAF A-4 Skyhawk géppár csillapítja szomját a USMC egyik KC-130-asának jóvoltából. A fotó az 1978-as RIMPAC során készült. | Fotó: RNZAF ,

A januári bejelentésben várható sorsuknak a szétbontást jelölték meg. Ennek kapcsán frissebb híresztelés, hogy állítólag hamarosan várható a gépek eladásra történő felkínálása. Az Aermacchi gépekkel szemben azonban már nem híresztelés, hogy hasonló sorsot szánnak az A-4 Skyhawk gépeknek is: 9 gépet múzeumoknak kínálnak fel, a maradék 8 gép kapcsán pedig ismét megpróbálkoznak az értékesítéssel. Az értékesítési csomagban a 2002 óta tárolás alatt álló gépek mellett további 20 hajtómű és egy nagy adag tartalék alkatrészt kapna helyet. Azzal a fontos kitétellel megfűszerezve, hogy a csomagban foglalt elemek állapotára, használhatóságára az égadta világon semmiféle garanciát nem kívánnak vállalni. A tenderre történő regisztráció határidejét május 16-ban jelölték meg.

A kivis Skyhawkok utolsó gyakorlata a Szingapúrban megtartott Exercise Vanguard 2001 volt.

17 hozzászólás “Ismét eladósorban az új-zélandi Skyhawk-ok”

  1. Molni ezt a „keményebb célokat is imitálhassanak” hogy kell érteni, mert nem hiszem, hogy csatagép módjára felpáncéloznak egy drónt, hogy aztán videó játék módjára lődözhessen rá mindennek, közben nézik felette a csíkot mikor fogy el.
    Vagy a másik elméletem az, hogy beleültetnek egy magasabban kvalifikált pilótát, hogy 7-8G-s manőverekkel próbáld elkerülni a rakétáinkat

  2. Hangsebesség feletti, jól gyorsuló gép, ami 9G-t is képes elviselni és kitartott 8G-s fordulót csinálni 15k magasságon M0.9 mellett, stb. Ennek imitálására képtelen az QF-4 és egy átalakított Skyhawk is…

    Mivel a gépet lecsupaszítják elképzelhető, hogy teletömik infracsapdával és radarzavaró anyagokkal. Ezzel is növelik a szimuláció valósághűségét, mert az újgenerációs gépeken bizony egyre több ilyen van.

    Mondjuk az döbbenetes, de a Szu-30 gépeken elvben még minidg a 3×32 mennyiség van, ahogy a Super Hornet és USAF F-16C/D gépeken sem lettek tudtommal új kazetták beépítve. Az F-16MLU gépekkel összevetve vagy a Gripenekkel nagyon szegényes készlet van. A Magyar JAS-39C gépek négy AMRAAM sínnel az F-15E/K szintjén vananak!

    A drónokra nagyon ritkán lőnek éles rakétával, többnyire nincs harci rész bennük. a Drónok nagyon nem „egyutas” eszközök, de az újabb rakéták miatt azért gyorsan fogynak. Ha cél keményebb és jobban védett, akkor ezek is túélhetnek és értékes adatokat adhatnak.

  3. Argentína, Brazília alaktrészekre talán bejelntkezhet. Utolsó bőr efektus, az elfekvő gépekből még hasznot akarnak húzni. Mint mindig most is kérdéses, hogy voltak a gépek tárolva, ha brit Harrier példát követve akkor is lenne munka a gépekkel, tíz év nem kis idő… Ha másra nem az alkatrészekre le lehetne csapni, ennyi infóval az üzlet eme része tűnik a legjobb vételnek.
    Nem voltak ügyetlenek az Új-Zéland-i Skyhawk pilóták… Egyszer láttam egy képet, mikor háton repülve utántöltöttek.
    Nem lett volna szabad lemondani a harcigépekről, egy ekkora országnak bizony kellett volna legalább 20-24 gép – a legjobb a fenti 28 lett volna persze, de látjuk a „toll” hatalmát.

  4. Egyszer láttam egy képet, mikor háton repülve utántöltöttek.

    Trükkös térhatású felvétel lehet. Fizikailag lehetetlen. Egyetlen gép sem tud 10-20 másodpercnél többet háton repülni, mert a kifogyasztótarály ennyi idő alatt kiürül. Ennyi idő alatt lehetetlenség háton betenni a csonkot a kosárba. Ha már benne van, akkor meg megforgatni nem lehet a cuccot.

    Persze én is tévedhetek, de erősen UL szagú.