Mint arról a HTKA is beszámolt, Svédország 8 darab JAS-39C/D Gripen vadászbombázót és néhány C-130 Herculest küld Líbiába, azonban nem csak oda kell menni, hanem ott repülni is kéne, amihez nem árt némi kerozin is…
A svéd Griffek Szicíliából felszállva végeznék járőrfeladataikat, azonban megérkezésük óta a földön vesztegelnek, mivel a Sigonella bázis a US Navy bázisának lett kijelölve, így ott jelenleg csak a haditengerészet gépeibe való JP-5 jelzésű kerozin található, a skandináv vadászbombázók RM-12-es hajtóműve pedig Jet A1 jelzésű naftát kíván. A svéd légi műveletek parancsnoka, Mats Brindsjö alezredes a TT hírügynökségnek megerősítette a fennakadás tényét.
„A US Navy repülőgépei által használt hajtóanyag némileg különbözik attól, amit mi alkalmazunk a gépeinkben. Egyes adalékanyagok és bizonyos eszközök szükségesek, hogy a JP-5-öt ellenőrzött úton Jet A1 jelzésű kerozinná alakítsuk. Ezzel jelenleg még nem rendelkezünk, így addig a bázison kívülről próbálunk üzemanyagot szerezni a Gripenekbe. Ez egy olyan dolog, amit fontos lett volna megvizsgálni, mielőtt áttelepülünk, de sajnos nem volt idő minden részletre.” – vázolta a problémát Mats Brindsjö alezredes, de elmondta, hogy megoldják a helyzetet és péntekre a levegőben lesznek a Gripenek is.
Amint elhárult az akadály még lesz egy lépcső a svéd gépek bevetése előtt, ugyanis a skandináv típust tesztrepülésre küldik, hogy ismerkedjenek a légtérrel, valamint hogy a NATO-vezetés meggyőződjön arról, hogy a Gripenek és a pilótáik készek feladataikat végrehajtani.
„Ez egy olyan dolog, amit fontos lett volna megvizsgálni, mielőtt áttelepülünk, de sajnos nem volt idő minden részletre.” – Gondolom otthon levegővel tankolják őket azért felejtették el, hogy a gépeket néha meg is kell tankolni.
Feltételezm azt hitték, hogy a Navy gépeiben is Jet-A1 van, vagy, hogy a bázison tárolnak ilyen típusú üzemanyagot is.
Gigablama! Mint ha csak a magyar gépek lennének … :/
Egyébként (szerintem) nem véletlen. Eleve vicc, hogy air-to-air járőrözésre küldenek egy Gripen kategóriájú repülőgépet, amikor a minden légiharparaméterben és repülési időben & távolságban sokkal jobb F15E, F16C stb. gépek jelen vannak. A legkeményebb ellenfél a MIG-23 lehetne, ha fel merne szállni egy is belőlük. Nincs szükség Líbiában rájuk. Svédországban minden párt rábólintott a misszióra, a jobboldali SD kivételével – csakhogy a lakosság többsége ellenzi az egészet (a svéd ember nem hülye, és tudja, hogy elvileg egy katonalilag független orszgában él), amivel már most mérhetően az SD oldalára állítottak embereket (SD = kb. svéd Jobbik, úgy fél tőlük a regnáló politikai elit, mint a tűztől). Így „ott is vagyunk, nem is vagyunk ott”, b*nyaltunk a nagyhatalmaknak, de meg is fogjuk úszni baleseti veszteség nélkül. Arra tökéletes, hogy lejárassa a Svéd Légierőt – na meg hesszelnek a svéd barátaink a dél-európai melegben egy kicsit. Rájuk is fér a félnyi év téli időjárás után :P
(pardon az elütésekért, mobil)
Érdekes, h nem tesztelték katonai szabványú üzemanyagra. Úgy még inkább, h az rm12 nagyrészt megegyezik az F404-el.
itt valami nagyon fake
Navy F-18-asainak a hajtóműveinek a derivatívája az RM-12, lehet otthon jobb nedűvel itatják őket, de tökéletes lenne az az üzemanyag is, az F-18-asoknak is tökéletes.
Egyszeren elkülték őket készültségbe, de végül nem harcolnak.
glide jól mondta, ott is vannak meg nem is.
Mellesleg harcászatilag nem éri meg ott lenni, mert így is bőven elegendő az erő, nem tudom mitől tartanak, ki fog közbeavatkozni, kitől félhetnek. Egyedül Algéria vagy Egyiptom tudna számottevő ellenállást végrehajtani, szerintem ez az átcsoportosítás nekik szól, nekem ez jön le.
Itt van egy jó kis alacsony intenzitású konfliktus, jól át lehet csoportosítani a forró övezetbe, ha beütne a gebasz.
Mellesleg tegnap olvastam, hogy tavaly nyáron Kadi megpedzegette, hogy visszaállamosítja az olajszektort és egy sor „nyugatos” vezető is vevő volt erre az ötletre, lévén csökkentek az olajbevételeik. Demoklész (FED) kardja amúgy is a fejük felett lebegett 2001 óta, de most nem volt hátra, csak előre. Én azon csodálkoztam, hogy Bush papa nem indult meg végig Algériától Líbiáig 2001-2002-ben, de ami késik ugye nem múlik :)
Nem kurvanagy hátrány az, ha 1 hadicucc nem avval üzemel, ami van?? Mi lessz, ha 1x tényleg élesben megy a dolog. Különben ezalatt Svédországból odaért volna a kamion.
Ez egy alibi húzás a NATO felé, hogy a svéd gépek is csináljanak/csináltak valamit! Egy részt mutatták a szövetségnek, hogy: „Itt vagyunk!” de ülünk a seggünkön, mert kero az nincs, illetve van, csak hát az nekünk nem jó! – illetve ezt mondják!
Másrészről pedig jól mutat a prospektusban hogy: in action – itt és itt.(Illetve még csak itt, akarom mondani ott.)
Amúgy ha ez „igaz” is. az akkora logisztikai blama lenne, hogy a svédek logisztikai vezetésnél fejeknek kellene hullania. Ebből is látszik mennyire komolyan gondolják ezt a bulit.
Azért lehet, hogy most szidjuk a svédeket, de azért lehet, hogy neki van igazuk, mert a JetA-t használják. Katonai üzemanyag nincs mindegyik reptéren, de a JetA minden polgári repülőtéren megtalálható a fövenytől kezdve a 5km-es pályával rendelkezőig.
Szóval egy gebasz esetén a Gripenek bármelyik polgári reptérről üzemelhetnek, az amikat pedig köti a JP-5/JP-8…
Phoenix!
Ez logisztikailag nem lenne rossz, de ez most úgy néz ki hogy nem működik…
Az viszont tényleg komoly kérdés, hogy miért nem jó a JP-5/8 üzemanyag, az RM-12-nek? Ilyen nagy mértékben módosították a hajtóművet vagy a Volvo megissza a JP5 vagy 8-at csak lehetséges, hogy az élettartam kárára menne a dolog…
Szerintem nagyon naiv Svédországban is aki nem látja át miért is lettek kiküldve a svéd madarak. Eléggé valószínű, hogy egy kis lobbitevékenységgel meggyőzte a Saab a svéd házat, hogy hagyják jóvá a kiutazást, hogy hátha nekik is jut a tortából valami. Gondolok itt arra, hogy most debütált az EF meg a gall kakas is és hát már más világ van el kell adni a portékát ha semleges egy ország ha nem. Várni meg nem akartak arra, hogy mi vagy a csehek küldjünk ki gépeket[ :) ].
Szerintem alapvetően az RM12 megenné a JP-5-öt (égéstér, utánégető), a probléma inkább ott lehet, hogy a kiegészítő rendszerek, pumpák, szenzorok és az elektronika mind jetA-hoz vannak belőve.
Az egész ügyben inkább az a szégyen, hogy a reptérnek nincs JetA-ja.
Csak most éppen egy katonairól nem tud, pedig az a default. Bocs, de ez epic fail.
BGK, biztos, hogy nincs ilyen korlátoltsága a gépnek.
Mellesleg Olaszországban fél óra alatt lehet ilyen üzemanyagot szerezni és leszállítani, nem 2 kannányit. A svédek nem igazán az előre nem látásukról,illogikus lépéseikről híresek. Amúgy RM12 egy az egyben licensz, szóval ugyanaz.
Az RM12 a F404 svéd igények által gyártott verziója (egyhajtóműves géphez!!!). Elvileg az utánégető és a Fan modul Volvo áttervezés. Számos alkatrészt a Volvo gyárt, a Core pedig a GE-től jön.
Ja ok, az más, de az üzemanyag duma így is humbug.
Na meg gondolom nincs a közelben egy füves reptér sem, ahol akad egy kis Jet A1 talonban. :) Ha kellene nekik fél nap alatt szereznének, ne legyünk már ennyire naívak.
NA az SD ezért népszerű:
http://www.youtube.com/watch?v=BgiG9aRNRgQ
Úgyan az helyzet kezd ott is kibontakozni mint nálunk. Két egymás mellett élő társadalom él egymás mellett ráadásul úgy hogy az ős honos társadalmon élősködik egy ujjonnan erőszakosan betelepedő.
Demokrácia miatt ez ellen nem lehet védekezni. Nincs olyan elleség hoditó aki(ami) ellen a svéd nemzet állam védelmi mechanizmusai működnének. Svéd vadásoknak nincs ellséges cél akit letudnának lőni.
SD meg azért ellenzi a Libia akcióba való részt vételt mert nem akar egy új bevándorló hullámnak jog alapot nyújtani.
Libia civilek mennyen oda akik az ők védeleműkbe szétbombázta a házaikat
Svédeknél ez politiaki űgy.
Úgyan már ahogy írjátok Itáliába van ilyen kerozin. Medig tartot volna átvenni pár 1000 litert.
A demokraták úgy gondolták hogy be állnak a sorba. De utánna fogták a fejüket ha a gépek tényleg elkezdenek bevetéseket teljesiteni akkor az a SD-nek nagy lökést jelentene. Sok ottani ember elgodolkoznak kire is voksoljon.
Az hogy a gépekek csak úgy vissza hívni már nem lehet. Az égő lenne és az SD tekintélyét nővelné.
Nézzük a jó oldalát SD-nek jók a magyar kapcsolatia :D :D :D :D
Kecskeméten tankoltak. Akkor ott sem JP-5 van hanem Jet A1?
Elég sok katonai reptéren jártak már a gripenek és mindenhol tudtak tankolni, azaz ott sem JP-5 volt.
Egy kis áttekintő az üzemanyagokról:
http://www.csgnetwork.com/jetfuel.html
Szerintem annyiról van szó, hogy még nem próbálták ezt az üzemanyagot és nem merték bevállalni élesben. Ezt meg lehet érteni.
Marketing szempontból mindenképp mutatniuk kell majd valamit. Önvédelemből szétlőnek majd valamit a földön, tankolnak a C130-asból…
A svéd gépek szándékosan nincsenek reptetve (ott vannak mert bár az emberek nagyrésze elfelejtette már hogy mi zajlik Egyiptomba mert még nincs stabil kormány ott se, se Tunéziába akármikor beüthet bármi, ugyan úgy ahogy a többi észak-afrikai országba) Eu segge alatt a dán gépek se véletlen vannak ott ugyanúgy ahogy a Holland vagy az összes többi. A légér uralmát már a Franciák és a Spanyolok az Angolokkal karöltve régesrég megoldották ugyan úgy ahogy a légelháritást is USA-val karöltve. Az a lényeg hogy Eu-nak és az USA-nak uralnia kell északafrikát bármi áron mert ha nemuralja akkor a közelkelletet se tudja még ennyire se „stabilan tartani” ha észak-afrikába a szélsőségesek kerülnek hatalomra vagy (nem az USA-EU irányította szélsőségesek) akkor nagy lenne a gubanc mer egy erős Muzulmán világ nekünk nem lenne jó itt az EU-ba se az USA-ba. Tehát a Gripik ottvannak ha kellenek lesz kero is. Én személy szerint örülök ennek a hírnek mert ezekszerint nincs akkora gáz hogy szükséglegyen további repülő egységekre.
szittya igazad van, Egyiptomnak van jelentősebb ereje, amit ha elkezdenek mocorogni le kell 0zni.
A teokratikus vezetésű arab állam(demokratikus mellette) állami olajbusinesst jelent. Ezt nem akarja a Nyugat, meg esetleg kijelenthetnék, hogy nem csak dollárban lehet megvásárolni nagyobb szállítmányokat.
Ahma arról beszélt, hogy a Jordán királyságot meg akarják szüntetni lázongásokkal, így létrehozva egy szabad Palesztínát(Jordánia+Ciszjordánia+Gáza), ami jó lenne a palesztinoknak és az izraelieknek is egyaránt. Jordánia régóta a saját érdekövezetük, szóval nem nagy teher levágni.
Én erősen kétlem a kivitelezhetőségét csak belső lázongásokkal(elvégre saját helyi arab lakossága szerintem nem menne bele ilyesmibe), szóval elég agyament stratégia, de érdemes figyelni, mert történtek már cifraságok a világtörténelemben.
Amúgy nem hiszem, hogy akár az egész arab világ képes lenne önvédelemre a NATO ellen, mert nagyon megosztott, pont a komoly haderőkön ülő országok a legstabilabbak a nyugat számára(Szaúd-A.,Omán,Katar,Kuwait,EAE).
Hozzátenném a JET-A1 a szabványos, mindenhol használt repülő üzemanyag, míg a Navy-s cucc a speciális, szóval nem voltak a svédek olyan hülyék, mint amilyennek elsőre tűnnek, ez kb. olyan, mint ha bemennél egy olyan kútba a standardnak számító benzines/dízeles kocsiddal, ahol csak bioethanol/LPG van.
A JP 5-ös egy nehezebben gyulladó cucc, amit a hordozókon lévő amúgy igen nagy tűzveszély csökkentésére fejlesztettek ki magasabb gyulladásponttal.
Jet A-1 az ugyanaz, mint a JP8-as és fagyásálló adalékot + korrodálásgátló adalékot tartalmaz.
Szerintem a mediterrán térségben annyira nem opció ezek megléte, főleg, hogy a Navy beéri JP-5-össel.
„fagyásálló adalékot”
„mediterrán térségben”
10 000 méteren k….ra mindegy, hogy milyen térségben vagy.
Érdekes hír, legalábbis számomra, azt hittem, mivel a Gripen hajtóműve jórészt amerikai (GE F404) licensz, ilyen hiba nem fordulhat elő…
de extra alacsony hőmérsékletet bírja én úgy tudom, kérdés kell e olyan magasra repülni
Azért jó, hogy nem a levegőben derült ki, hogy hoppá, nem hoztunk benzint:) – meg lőszert, meg gumit, meg a coca-cola automatát….