A modern hadviselésben egyre népszerűbb kisméretű, irányítható rakéták piacán a Thales cég az élvonalba tartozik. Ennek ékes jele, hogy 2008-ban bemutatott LMM (lightweight multirole missile – könnyű többfeladatú rakéta) rakétájukra nemrég jelentős mennyiségű megrendelés érkezett a brit védelmi minisztérium részéről. A fegyver elsősorban a Brit Királyi Haditengerészet AgustaWestland AW159 Lynx Wildcat helikopterei számára készült, de integrálható lesz több más forgószárnyasra is, illetve pilóta nélküli repülőeszközök is indíthatják majd, például a Schiebel S-100 Camcopter.
A Thales UK április 5-én bejelentette, hogy az Egyesült Királyság védelmi minisztériumától megrendelést kaptak ezer darab LMM rakéta leszállítására. A gyártó valódi sikerként könyvelte el a programot, mely mindössze három éve került a nyilvánosság elé, és azóta szinte problémamentesen folyt. Most az AW159 helikopterek számára kezdődött meg az aktív lézeres rávezetésű verzió sorozatgyártása, amiből egyszerre akár 14 példányt is magával vihet a Lynx Wildcat, ezáltal pedig valódi harci helikopterré válhat. A forgószárnyasokkal elsősorban a hadihajókra komoly fenyegetést jelentő gyors csónakokat, valamint a kalózok kisebb hajóit semmisíthetnék meg, de nagyobb mennyiségű alkalmazás esetén nagyobb felszíni egységes ellen is hatásos lehet az LMM.
Természetesen a fegyver nem csak ezzel az egy verzióval rendelkezik. A Thales adatai szerint hamarosan elérhető lesz a repeszromboló és a páncéltörő variáns is, előbbit élőerő, utóbbit könnyen és közepesen páncélozott járművek ellen lehet majd alkalmazni. Az LMM moduláris felépítésének köszönhetően a jövőben még számtalan egyéb változat is kifejleszthetővé válik, és a tervek szerint az irányítórendszer sem csak egyféle lehet majd: jelenleg folyik a félaktív lézeres célravezető fej tesztelése.
A Thales szerint az LMM képes álló és mozgó célpontok követésére és eltalálására, időjárási viszonyoktól függetlenül. Egy rakéta tömege 13 kg, hatótávolsága pedig 8 km. A tervezésnél alapvető szempont volt a becsapódás során keletkező járulékos károk minimalizálása, ezért városi harcok során is bevethető. Ráadásul – mint azt David Beatty, a Thales ügyvezető igazgatója elmondta – előállítási és logisztikai költségeit tekintve is jobb, mint az eddig alkalmazott irányított rakéták. A gyártó reményei szerint az exportpiacon is sikeressé válhat az LMM, mivel a világpiacon egyre komolyabb érdeklődés mutatkozik az ilyen jellegű fegyverek iránt.
a kép alatt elírtad