|

A Sas leszállt

A most nyilvánosságra került hírek szerint a Boeing vállalat márciusban újabb két F-15K Slam Eagle típusú vadászbombázó repülőgépet szállított le a Dél-koreai Légierő (ROKAF) számára.

Az eseményt április 5-én hozta nyilvánosságra az amerikai gyártó, ám a leszállítás már három héttel korábban megtörtént. A géppár március 8-án indult útnak a Boeing St. Louis-i üzemének területéről, majd Palmdale, Hawaii és Guam érintésével érkezett az ázsiai országba. A 47 és 48-as oldalszámú gépek a többi társukkal egyetemben a Daegu bázison szolgálják majd a dél-koreai állampolgárokat. A Boeing elárulta, hogy a flotta hat gépe visszaköltözik az Egyesült Államokba, a koreai pilóták pedig rotálódva kemény légiharc-képzést kapnak majd a US Air Force közreműködésével.

Indulás! Az egyik F-15K útnak indul Dél-Korea felé | Fotó: Boeing ,

Dél-Korea még 2002-ben döntött az F-15E Strike Eagle továbbfejlesztett változata mellett, 40 géppel erősítve légierejét. Az F-15K Slam Eagle elnevezése kapott példányok leszállítását 2005-ben kezdték meg. 2008 áprilisában újabb 21 gépet rendeltek, ám ezeket már az erősebb Pratt&Whitney F100-229EEP erőforrásokkal. Az utánrendelés teljesítését tavaly kezdte meg a Boeing, 6 példányt átadva a megrendelőnek. A most leszállított két gépen kívül még 13 darabot gyártanak és repülnek át Dél-Koreába 2012 áprilisáig. Ám minden valószínűség szerint tovább bővül a flotta, az F-4 Phantom II leváltására indítandó tenderen nagy esélye van az F-15SE Silent Eagle-nek.

14 hozzászólás “A Sas leszállt”

  1. Próbálom levezetni.
    F-35-re nagyon nagy lesz a várakozási idő, ráadásul nincsenek is benne nyakig, egyáltalán nem esett róla szó odaát. Si. Hornet lehetne talán, de az meg nem illik a „profiljukba”, nekik annál nagyobb gép kell, ráadásul hordozójuk se lenne hozzá. F-22 ugyancsak tabu, F-16 meg nincs silent-ben. EF,Rafi nem hinném, egyszerűen politikai okok miatt.
    Viszont míg össze nem hoznak egy saját lopakodót, addig valamivel ki kell húzniuk ami korszerű, mert az se 1-2 év mire kifejlesztik.

  2. Köztes megoldás is lehet. Az F-15SE elvben új elektronikát is kap részben, de F-15E alapú a sárkány és hajtómű is tudtommal. Ergo minek jóval többért SE? F-15K-hoz kell integrációba megkérni az újfajta illeszkedő cuccokat. Egyébként A RokAF-nak mi szüksége SE-re? Az jelenlegi F-15K + KF-16CD + Golden Eeagle olyan fejlett ÉK-val összemérve, hogy az kifejezhetetlen. Az F-15K gépek összesített harcértéke felülmúlja az egész vörös légierőjét…

  3. F-15K az speciális DK változat. Az USAF verzióhoz képest tud Harpoon-t (?) használni és elvileg AGM-88 HARM-ot is. Mondjuk az WAPJ cikke szerint az F-15E is tudja az utóbbit, de életem során egyetlen fotót találtam erről, semmiféle más utalást sem.

    A jenki F-15 gépek mind AESA radart kapnak majd. A RokAF gépek asszem még hagyományos antennások, de ennek soha nem néztem még utána. Majd, ha írom az F-15 anyagot.

    Közel lehet a jenki gépekhez, de soha nem szabad elfeledni, hogy a jenkik exportgépei és fegyverei valszeg nem azonosak azzal, ami nekik van. Egy-két rendszerb valszeg butítva van.

  4. Allesmor Obranna

    Mint az a fotón is látszik, ezek a K-modellek már az E/I/S verziókból is ismert F-100PW229-es hajtóművekkel lettek szerelve, nem pedig a korábbi 40-es kontingens GE F-110GE129C jelű hajtóműveivel.
    Pontosabban, ezek az F-100PW229-esek egy továbbfejlesztett változatai, ilyen van a nemrég leszállított pakisztáni F-16C block 52+ gépekben is.
    A tolóerő azonos a korábbi Dash-229-esekkel, csak az élettartam nőtt 6000 ciklusra.
    Ne feledjük, a szaúdi F-15S gépek F100PW229-esei pont hogy a megbízhatóságuk miatt lettek szégyen szemre kihajigálva és lecserélve a konkurens GE modellekre azután, hogy egyfelöl a PW eléggé flegmán kezelte a monopolhelyzetnek vélt szituációt és eléggé lesajnálóan vélekedett a problémáról és a tisztelt üzemeltetőkről egyaránt, másrészt a GE épp akkor ütötte nyélve a koreai F-15K gépek F110-essel való szerelését.
    Azaz papíron máris lett referencia, de a gyakorlatban persze akkor még nem. Napjainkra már jó sok szaúdi gép repked a 110-esekkel annak ellenére, hogy nem lehetett olcsó mulatság a komplett törzshátsórészt cserélni a nagyobb átmérőjűre.

    Szingapur is F110GE129C-ket választott az F-15SG-khez, erre a koreaiak a második etapot már PW-vel rendelték meg. A vicc az, hogy nekik az elsőt is azzal kellett volna, mert náluk már üzemelet az F100PW229-es a 16C gépeikben.

    Ők tudják. Talán nem akarnak egy ilyen potens gépnél egyféle beszállítótól függni. De én szvsz ésszerűtlennek tartom.

  5. „én mondtam, hogy SE lesz, akkor se hittek nekem”

    Mármint ki nem hitt? Amúgy ja még tender sincs anélkül kijelenteni, hogy márpedig az lesz kicsit merész, mégha valószínű is.

    TCAT:
    és tényleg. meglepett. wikiről: „F-15K features

    The F-15K variant has many advanced features not previously found on F-15E, such as an AAS-42 Infra-red search and track,[70] a modified Tactical Electronics Warfare Suite to reduce weight and increase jamming effectiveness,[70][71] cockpit compatibility with night vision device, upgraded Up-Front Controller, ARC-232 U/VHF radio with Fighter Data Link system, and advanced APG-63(V)1 mechanical scanned array radar with NCTR capabilities. The APG-63(V)1 radar has a common digital processing back-end with the APG-63(V)3 AESA radar, and can quickly be upgraded to an AESA radar by replacing the mechanically scanned array antenna with an AESA antenna.[56] The F-15K is equipped with Joint Helmet Mounted Cueing System.[70] It can launch many advanced weapons such as AGM-84K SLAM-ER ATA, AGM-84H Harpoon Block II, and JASSM.[72] Two General Electric F110-GE-129 29,400 lbf (131 kN) thrust engines power the F-15K, offering some thrust increase over the baseline F-15E.”

    molni: Jelenleg úgy néz ki nem az össze US F15 kap AESAt…. ~”csak” 184. Cifu nemrégi 4+os számadatai jutnak eszembe hirtelen.

  6. Azt milyen odds-ra adnák hogy korea esetleg beszáll US helyett az angol (JSF) F136 fejlesztésébe? Nekik is kell valami a kfx-be , úgysem tartanak sehol:)
    Vagy van aza Saab variáns „gondolom”liszenszelt svéd hm-vel, vagy nem tudom

  7. A hajtóművet biztos megkaphatnák a koreaiak, de szerintem még nincs lefutva az F136 saga.
    Európában jópár állam tuti ki fog állni mellette, akik az F-35-ösben benne vannak. Amúgy a frankok és a németek direkt emiatt nem szálltak be a projektbe, pedig ők is vágyakoznak 5. gen -re az is biztos.
    geza:
    addig mire kfx körvonalazódik már biztos rendelkezésre fog állni a svéd erőforrás, de a japánoknak is lesz hasonló erőforrása az új Mitsubishi-jükbe.