Kelet-Európa volt szocialista országai között Bulgária rendelkezett egykor az egyik legerősebb légierővel. Manapság természetesen már korántsem ez a helyzet, a bolgár haderő jelenleg komoly pénzügyi gondokkal küzd, ami miatt több beszerzést is le kellett állítani vagy csökkenteni kellett a megrendelt mennyiséget. Az egyik ilyen, spórolás sújtotta program a C-27J teherszállítók rendszeresítése, melyekből eredetileg ötöt vásároltak, ám később háromra csökkentették a mennyiséget. Az első példányt már 2007-ben átvehették, a második ezt nem sokkal követte, a harmadikra viszont mostanáig várni kellett.
A késés oka a fentiekből eredeztethető, ugyanis a mennyiség lefaragásáról hosszas tárgyalások folytak a gyártó olasz Alenia Aeronautica és Bulgária kormánya között. Végül aztán sikerült megegyezni, így 2011. március 31-én sor kerülhetett a harmadik, s egyben utolsó bolgár C-27J Spartan átvételi ceremóniájára Szófiában, a Vrazhdebna repülőtéren. Ezzel párhuzamosan egyébként az Alenia megnyitotta új logisztikai központját is ugyanitt, melyet kifejezetten a C-27J anyagellátására és karbantartására hoztak létre. Az Alenia ezáltal keményen megvetette a lábát a térségben, ami logikus lépés, hiszen a C-27J már Romániában is szolgáltban áll, és komoly esélyekkel indul Szlovákiában és Magyarországon is.
A Bolgár Légierő modernizációs programjának keretében a három Spartan az ex-szovjet Antonov An-26 és csehszlovák Let L-410 típusokat váltja le, melyekből szintén három-három példány repül bolgár színekben. Bulgária egyetlen Antonov An-30 felderítője továbbra is szolgálatban marad az olasz gépek mellett.
A Spartan egyben jelentős minőségi ugrást is jelent Bulgária számára, hiszen ez az első olyan szállítógépük, mely teljes egészében NATO-kompatibilis, és rendelkezik a megfelelő önvédelmi berendezésekkel. Az Észak-Atlanti Szerződés Szervezetének akcióiban való részvételt támogatja a nagyobb méretű szállítógépekkel való interoperabilitás, valamint a fejlett fedélzeti rendszerek is.
az Ancsák helyett, majd lehetne nekünk is ilyen, vagy 4 db.
A magam részéről gratulálok nekik!
Minden jót kívánunk a bolgár gépeknek és szeretettel várjuk őket a Kecskeméti betonon jövőre, vagy az azt követő években.
Csak csatlakozni tudok teddy hozzászolásához! Nekünk tökéletes megoldás lenne a Spartan, – feltéve ha megengedhetjük magunknak…
4 példány a minimum, szívem szerint 5 vagy 6 db-nak jobban örülnék, de ha 4-et tudunk optimálisan használni és üzemben tartani, akkor legyen annyi! Csak lennének már!