Apránként szállingóznak a hírek az Airbus kompozittörzsű katonai teherszállítójának berepülési programjáról, nem olyan rég dermesztő hidegnek tették ki Svédországban, ezúttal szintén a gép határait feszegették az A400M tesztpilótái.
Az Airbus Military a dél-franciaországi Istres-ben újabb fontos tesztet hajtott égre a típussal, azt a lehető legalacsonyabb sebességértéket keresték, mellyel még fel lehet szállni a típussal. Ezzel együtt egy másik területen is feszegették a határt, a legnagyobb megengedett állásszög meghatározása folyt. Ehhez felszereltek egy ütközőt a törzs hátsó részére, hogy ne a borítás szenvedje el a határérték átlépéséből adódó roncsolódást.
A minimális sebességről nem kerültek ki adatok, az állásszöget közleményben elárulták.
„A gép orrát addig emelték a pilóták, amíg a törzs végére szerelt különleges ütköző hozzá nem ért a pálya burkolatához. Ez 13 fokos állásszögnél következett be.” – állt az Airbus Military tájékoztatásában.
Az eredményeknek köszönhetően az eddig 12 fokos limitet feljebb emelhetik, ám minden bizonnyal a sebességtartomány bővítését is meglépik.
Jelenleg négy tesztpéldány vesz részt a berepülési programban, várhatóan az ötödik gép a közeljövőben csatlakozik társaihoz. Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország és Törökország is részt vesz a típus fejlesztésében, a malajziai exportmegrendeléssel együtt eddig 174 gép legyártására van érvényes szerződése a Sevillában található üzemnek. Az Airbus Military tájékoztatása szerint az első 4 példányt 2012 során átadják a megrendelőknek, 2015-ig pedig szeretnék havi 2.5 gépre felfuttatni a gyártást. Az első A400M-et a Francia Légierő kapja, a gép gyártása már megkezdődött, várhatóan 2013-ban áll hadrendbe.