A British Aerospace Harrier után újabb legendás típusától vált meg a Brit Királyi Légierő, miután március 22-én hivatalosan is kivonták a szolgálatból a Panavia Tornado F3 vadászrepülőgépeket. Az összeurópai fejlesztésű Tornado vadászváltozatát, az ADV-t az 1980-as évek végén rendszeresítette a Royal Air Force. A 2000-es évek második felétől kezdve a Eurofighter Typhoon érkezésével folyamatosan háttérbe szorult az öreg csataló, utolsó üzemeltetője a skóciai Leuchars bázison települő 111. század volt. Ennek értelmében 2011. március 23-tól Nagy-Britannia légterét már teljes egészében az új típus vigyázza, ami új fejezetet nyit a brit repülés történetében.
Negyedszázados szolgálati idejének utolsó bevetését március 14-én teljesítette, ugyanis ezen a napon adtak utoljára Tornado F3 repülőgépek készültségi szolgálatot (QRA) a RAF színeiben. A szigetország északi légterének védelme kizárólag a 6. század feladata lesz, mely szintén a Leuchars bázison állomásozik, és tavaly szeptemberben szerveződött újjá. A 111. század pedig ezzel feloszlott, bár ez nem törte le tagjait, mivel az egység története során már többször is sor került az újbóli aktív állományba helyezésre. Utolsó napjukon kilenc hajózójuk emelkedett a levegőbe nyolc Tornado segítségével, ami alkalmat adott a búcsúzásra.
Természetesen a 111. század állománya nem marad munka nélkül: a pilóták egy része átnyergelhet Tornado GR4-re vagy Typhoonra, mások pedig oktatóként folytathatják karrierjüket a Királyi Légierő Linton-on-Ouse vagy Valley támaszpontjain. De a navigátorok sem kesereghetnek, jó részük már talált is magának elfoglaltságot, mégpedig az Amerikai Egyesült Államokban. Ők ezentúl az Afganisztánban repülő brit General Atomics MQ-9 Reaper UAV-kat irányíthatják a Creech AFB-ről. Végül, de nem utolsó sorban a karbantartó személyzetet is elhelyezik a RAF különféle századainál. Hőn szeretett gépeik azonban nem ilyen szerencsések: azok, melyek nem múzeumok tulajdonai lesznek, áldozatul esnek majd a kannibalizmusnak – alkatrészeiket a csapásmérő GR4-esek számára használják fel.
A Royal Air Force Tornado ADV-i részt vettek a 20. század végének és a 21. század elejének minden fontosabb konfliktusában: ott voltak a Sivatagi Vihar hadműveletnél, járőröztek a Balkán felett a délszláv háborúk idején, ellenőrizték a repüléstilalmi zónát Irakban a ’90-es évek végén, majd újból Mezopotámiában tevékenykedtek 2003-ban. Emellett folyamatosan biztosították az anyaország légvédelmét is, ezt a munkát az utóbbi években az orosz stratégiai bombázók újbóli megjelenése tette izgalmassá, és adott alkalmat sok szép felvétel készítésére. Mostantól a Tornado vadászverziója már csak egyetlen országban maradt szolgálatban: Szaúd-Arábia használja a típust. Ám már ők sem sokáig, mivel a Typhoon érkezésével végleg nyugdíjba vonul a szuperszonikus elfogók utolsó példánya is.
Megint szegényebbek lettünk egy legendával! Az viszont dícséretes és mindenkép követendő példa, hogy mind a pilóták/navigátorok, mind a földi személyzet számára biztosítják a tovább lépés lehetőségét. Ha már múzeum, akkor Szolnokra is kerülhetne egy, cserébe adhatnánk egy 29-est. Habár mostanában nagyon-nagyon csend van Fulcrumjaink körül! Tud valaki valamit, mint s hogyan tovább?
Szegényeknek az előzmények (mi lett a többi típussal) ismeretében nem valami jók a kilátásaik.
Helló, nem vagyok egy nagy szaudi légierő fan, de mintha ők már négy éve kiselejtezék volna a Tornado F-3-at. Az üzemeltető 29. század 2007-ben megszünt.
Hali!
A főoldali postkép normális méretben nincs meg valahol?
@Wolfrick: hogyne lenne! :)
https://htka.hu/wp-content/uploads/2011/03/45151233.jpg (Crown Copyright / http://www.defenceimagedatabase.mod.uk)
És a kép leírása:
Tcat:
Köszi!
Szerintem az oroszok az egészet az ilyen képekért csinálják :-D
Tisztelt Hornet102!
Utolsó információim szerint, a Kecskeméti bázison („házon belül”)próbálják a Mig-eket „gatyába rázni”, felújítani, hogy lehetőleg minél magasabb „áron” adhassák el azokat. Logikus nem? :) Kivonod, mondván: öreg, lestrapált stb.,majd „fullosan” felújítod, hogy eladd…