Nagyjából egy hónappal ezelőtt írtunk az angolok leendő új fregattjával, a Type 26-tal kapcsolatban. A már a tervezési szakaszban is nyirbálgatott költségvetésű program kapcsán február elején Gerald Howarth, a britek Nemzetközi Biztonsági Stratégiáért felelős minisztere egy parlamenti meghallgatáson úgy nyilatkozott, hogy komoly tárgyalások folynak Kanadával közös fregatt fejlesztéséről. Sőt, Ausztrália, Új-Zéland, Törökország és Malajzia is érdeklődését jelezte a hajóosztállyal kapcsolatban.
Kanada a hír felröppenése után kisebb jelentőségűnek nevezte a dolgot, most pedig úgy tűnik el is hajtotta Londont melegebb vizekre az együttműködési ajánlatukkal együtt. A lényeg tömören: a haditengerészet hazai portékával újul meg.
Ottawa legutóbbi reakciója azután érkezett, miután London egyik magas rangú diplomatája, Andrew Pocock a kanadai fővárosban úgy nyilatkozott a The Canadian Press-nek, miszerint mindkét fél hatékonyabban használhatná fel a szűkösen rendelkezésre álló pénzmagját egy együttműködés keretében, a jelen gazdasági helyzetben nagyon is célravezető lenne a korosodó fregattok leváltásának lehetséges közös módjairól tárgyalni.
A kanadai védelmi miniszter Peter MacKay szóvivője még vasárnap kommunikálta, hogy Ottawa nem kíván együttműködni Londonnal a kanadai felszíni flotta megújítása kapcsán és a továbbiakban semmilyen tárgyalást nem kívánnak folytatni a kérdésben.
„A kormányzat teljes mértékben elkötelezett azon ügyben, miszerint a Kanadai Erők számára a megfelelő eszközöket szerezze be a kanadaiaknak legjobb áron, amiből a kanadai ipar is profitál – jelen esetben megépíti a hadihajókat.” – közölte a szóvivő. „A nemzeti hajóépítési stratégiánk hosszú távú együttműködést jelent a kanadai hajóépítő iparral a haditengerészet eszköztárának megújítása és így Kanada védelmének és a nemzetközi feladatokban történő részvétel szavatolása érdekében.”
A kanadai hajógyárakat tömörítő szervezetek legalább egyike hangot adott azon nézetének, mely szerint a britekkel történő tárgyalások veszélybe sodorhatják a konzervatív kormány hajóépítési stratégiáját. Amit egyébként még 2010 júniusában jelentett be a kanadai kormány és melyre 35 milliárd kanadai dollárt szánnak. Ebből az elkövetkező 30 év alatt a haditengerészet és a parti őrség számára 28 nagy és 116 kisebb hajó épül majd meg a tervek szerint. A nagy hajókat 2, még nem kiválasztott hajógyár építheti majd meg – egyik a hadihajókat, míg a másik a nem hadihajókat. A kisebb hajókat a nagyokra nem kiválasztott kanadai hajógyárak marhatják el maguknak.
Fregatt vonalon jelenleg egyébként zajlik az 1992-1996 között hadrendbe állított 12 Halifax-osztályú hadihajó ráncfelvarrása, (Frigate Life Extension (FELEX)) mely biztosítja fregattok 2025 magasságáig történő hadrendbe tartását. Az utódok előkészítésére a moduláris elvet kitűző, Single Class Surface Combat ship megnevezésű program hivatott.
A hülyeségnek ott sincsenek híján, úgy látom. Hozzáférhetnének a teljes technológiához és szakértelemhez, a gyártást meg csinálhatnák maguknak, de nem, ők inkább erőlködnek. Eddig importáltak mindent, na de majd most jól megmutatják! Mint a japánok meg a koreaiak a lopakodóikkal…
Pedig mindkét fél jól járt volna…az angoloknak nagy tapasztalata van,a Type 26 biztos ütős kis bárka lesz.Én Kanada helyében rábólintottam volna a dologra.
Oké, hülye kanadaiak, de milyen technológiához és szakértelemhez kellene hozzáférniük?
https://www.defenceandsecurity.ca/index.php?action=mbrProfiles.mainSearch
http://www.defenceandsecurity.ca/UserFiles/File/pubs/cadsi-mir.pdf
Azért ez a Halifax első ránézésre kicsit elavultnak tűnik és nem gyenge hő képe lehet (ezen kép alapján).
Elég szép summát szánnak a hazai iparnak, meg tudom érteni az angolokat, hogy bepróbálkoztak.
Miert? Hokovetokkel szoktak hajora vadaszni? Akkor inkabb mar radarvezerles…