A BAe Systems munkásainak keze alatt lassan testet ölt a Queen Elizabeth hajóosztály névadó egysége. Vasárnap jeles mérföldkövet ünnepelhetett a brit vállalat és a Királyi Haditengerészet, mivel elkészült a hajó első nagy alkotóeleme.
Január 13-án a BAe Systems 20 fős szakembergárdája ügyesen manőverezte ki a Glasgow közelében található Govan hajóépítő műhely hangárajtaján a moduláris rendszerben épülő HMS Queen Elizabeth repülőgép-hordozó első két modulját, mely a múlt hét során készült el és alig volt kisebb, mint az ajtónyílás, melyen át a szabadba vontatták. Közel 1 órán át tartott, amíg az 1221 tonnás alkotóelemeket gigászi terhek hordozására képes hordozójárművel 100 méternyit arrébb mozdították.
A modulokat hamarosan a Rosynth szárazdokkig vontatták, ahol majd összeillesztésre kerülnek a már épülő többi elemmel együtt. A most elkészült modulok a hajótest középső részét alkotják majd, ám építésük nem fejeződött be, a 23 méter magas, 63 méter hosszú és 40 méter széles alkatrészek tömege a belső munkálatok végén eléri a 9300 tonnát is.
A HMS Queen Elizabeth a tervek szerint legkorábban 2019-ben állhat szolgálatba, ám már most várható némi csúszás, ugyanis a hajót át kell tervezni, mivel az eredeti tervekkel ellentétben nem a STOVL üzemelésre képes F-35B, hanem a hajófedélzeti F-35C kerül a Brit Királyi Haditengerészethez, így több mint valószínű, hogy a QE csak a következő évtized elején lesz bevethető állapotban.
Testvérhajójának, a HMS Prince of Wales hordozónak még mindig nincs konkrét jövőképe. Korábban felmerült, hogy eladják Indiának, ám ezt később tagadták. Jelenleg az biztos, hogy a SDSR (Strategic Defence and Security Review) értelmében a második egységet elkészülte után tartalékállományba helyezik, ám minden valószínűség szerint eladásra kerül.
További képek:
Most esik le, hogy azzal, hogy F35B helyett F35C vesznek, a spóroláson kívűl másban is jól jártak. Nem lesz ugrósánc, helyette lesz katalpult. Így nem kell helikopterekre bízni az AEW feladatot (ami azért elég kényszer megoldás szerintem), helyette van lehetőség pl. Hawkeye-ra.
Amúgy érdekes ez a dupla sziget/torony. Ez miben jobb, mint a hagyományos egy sziget? Gerald Ford osztály is csak eggyel épül nem?
Hans: Én azt nem értem eredetileg mért nem így akarták… talán csak most lett megvalósítható az emals?
F35B nagyon jó gép lehet de 40.000tonna feletti hordozóra már szvsz egyértelműen F35C dukál.
Az miért van, hogy nem terveznek párhuzamos üzemre, tehát vagy leszállóüzem van, vagy indító, de a kettő együtt nem megy, pedig az első katapultot úgy is elhelyezhetnék, hogy ne akadályozza a leszállómező párhuzamos használatát, hiszen hely van bőven! A franciák a De Gaulle-on ezt a kialakítást csak helyhiány miatt alkalmazták, mert valamiért az előretolt híd miatt nem tudták volna másképp kihasználni az orrfedélzet fölös terét állóhelynek.
http://img413.imageshack.us/img413/1921/cdgmod.jpg
Jól csinálják. Mire megépül, pont nem lessz senki, aki anyahajón szolgált. Kezdhetik a kiképzést, és betanulást nulláról.
Lehet hogy mégiscsak észhez térnek az „english man”-ek?