|

Épülgető orosz és lerobbanó angol acélcápák

A napokban pozitív hírek reppentek fel az orosz tengeralattjárókról és negatív az egyik – na vajon melyik – angolról. Kezdjük talán utóbbival.

A Royal Navy legújabb büszkeségei, a részben amerikai segítséggel összehozott tervek alapján immáron nagyüzemben épülő Astute-osztályú atom-tengeralattjárók kapcsán adódtak már kisebb-nagyobb malőrök a „minden kezdet nehéz” címszó alatt. Kezdve a hajógyárban a hegesztéstől begyulladó hangelnyelő burkolattól a tengeri teszteken történő lerobbanáson át egészen a zátonyra futásig.

2010 augusztusi hadrendbe állítása óta az osztály névadója, az HMS Astute (S119) az ún. kezdeti műveleti készenlét (IOC) státuszban leledzik, a teljes műveleti készenlét (Full Operational Capability, FOC) minősítés megszerzéséig még további tengeri tesztek sorozatát kell teljesítenie. A teljes harckészültséget jelentő szint abszolválása szempontjából nyilván nem volt előnyös zátonyra kergetni, illetve az sem volt kedvező, hogy tavaly decemberben egy újabb tengeri tesztútra kihajózás után röviddel vissza is kellett térnie Faslane-be, lévén problémák adódtak a meghajtással és a tengervíz sótlanítását, azaz a legénység ivóvízkészletét biztosító berendezéssel.

Sajnálatos módon újabb kellemetlenség érte a nemrégiben újabb tesztekre kihajózó HMS Astute-ot. Angol sajtóértesülések szerint egyrészt a fegyverzet kiszolgálórendszerével adódtak problémák, másrészt – és a mi a legénység szempontjából kellemetlenebb – a tengeralattjáró szennyvíz rendszerével. Utóbbi ellehetetlenítette a mellékhelyiségek használatát.

Illetékes források szerint az HMS Astute várhatóan 6 hétig vesztegel majd a kikötőben.

[singlepic id=1406 w=584 float=none]

Ezzel szemben az Orosz Haditengerészet tengeralattjárós vonaláról pozitív hírek érkeztek – mindkét vonal a beszerzések területéről érkezett.

Ezek egyike, hogy a szentpétervári Admiralitás Hajógyárban jól haladnak a munkálatok a leendő Novorosszijszk tengeralattjárón. A Novorosszijszk egy Kilo-osztályú (azon belül is egész pontosan 636.3-as változatú) tengeralattjáró, melynek gerincfektetésére 2010. augusztusában került sor. Egyike azon tavaly megrendelt 3 Kilo-osztályú tengeralattjárónak, melyek a némiképp leamortizálódott Fekete-tengeri Flotta immáron több vonalon haladó modernizálását hivatottak segíteni.

Mihail Alekszandrov, az Admiralitás Hajógyár igazgatójának elmondása szerint 2013-ban (azaz az első vietnami Kilo tervezett átadásával egy időben) kerülhet sor az átadásra. A költöztetés előtt álló hajógyár igazgatója a további 2 Kilo kapcsán 2014-et jelölte meg az elkészülés időpontjának.

A védelmi szektorban a beharangozott határidőket célszerű óvatos fenntartással kezelni – főképp nagyobb projektek esetén (és ha az oroszok dobálóznak velük). Mindenesetre az oroszok nem csak a saját maguknak szánt Kilo-k dátumaival kapcsolatban csepegtetett el információkat a napokban, hanem a 885-ös tervszámú nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjárók, azaz a Jaszeny-osztály kapcsán is.

A hosszas vajúdás után 2010. júniusában vízbe csobbant K-329 Szeverodvinszk hadrendbe állítása a közelmúltban közöltek szerint még az idei év vége előtt megtörténik. Ezt követően azonban még legalább 4 évet kell várni a második egységnek, a módosított és modernizált belsőséget kapó, éppen ezért Project 885M megjelölés alatt is futó Kazánynak az érkezéséig.

A Jaszeny-osztályú Szevereodvinszk 2010 júniusában került vízbe

A Project 885 / Jaszen-osztály első tagja, a Szeverodvinszk 2010. júniusában, 17 évvel az 1993-as gerincfektetése után merülhetett vízbe. Volt egy kis gazdasági összeomlás, na… | Forrás: Szevmash ,

„A Kazány teste elkészült, ám számos módisítást kell még végrehajtanunk rajta az osztály első egységéhez képest. A tervek szerint 2015-ben kerülhet sor a Haditengerészetnek történő átadására.” – nyilatkozta a hajóosztály tervezését végző szentpétervári Malahit tervezőiroda szóvivője a RIA Novosztyi hírügynökségnek még a múlt héten.

2 hozzászólás “Épülgető orosz és lerobbanó angol acélcápák”

  1. Killer Clown

    „…másrészt – és a mi a legénység szempontjából kellemetlenebb – a tengeralattjáró szennyvíz rendszerével. Utóbbi ellehetetlenítette a mellékhelyiségek használatát.”

    Shit happen… :-))