|

Reggeli hírcsokor

Nemrég elvégezte első repülését a török Turkish Aerospace Industries által gyártott, Mosquito (törökül Sivrisinek, azaz Szúnyog) névre hallgató pilóta nélküli helikopter. A típust a török fegyveres erők megrendelésére fejlesztették ki abból a célból, hogy a hegyvidéki területeken vívott harcok során vessék be. Ennek megfelelően rendelkezik teherszállító, felderítő és csapásmérő képességekkel is. Valószínűleg a kurd lázadók elleni hadműveletek során használják majd nagy számban, de nem kizárható haditengerészeti alkalmazása sem.

TAI Mosquito |Fotók: TAI ,

A Mosquito maximális felszálló tömege 300 kg, amiből 120 kilogrammnyi lehet a hasznos teher. Járőrözési ideje 1,5 óra, hatótávolsága 100-150 km. Felderítésre, célmegjelölésre és célkövetésre a török fejlesztésű Aselsan ASELFLIR-300T gömbtorony áll rendelkezésére, melyet többek között a TAI / AgustaWestland T129 harci helikopterek is megkapnak majd. Az ellenséges objektumok elpusztítására maximum két darab, 8 kilométeres hatótávolságú Roketsan Cirit 70 mm-es irányított rakétát vihet magával. A gyártó szerint tökéletesen alkalmas magashegyi üzemelésre, és jól viseli a nagy meleget, valamint a magas páratartalmat is.

Az Amerikai Haditengerészeti jóvoltából közel 1,6 milliárd dollárral gazdagodott a Boeing, ugyanis megrendelést kapott a P-8A Poseidon többfeladatú tengerészeti járőrgép sorozatgyártásának megkezdésére. Az alacsony intenzitású termelés (LRIP) első blokkjában hat példányt készít el az óriásvállalat, valamint megkezdik a leendő hajózók és műszakiak kiképzését a Boeing szakembereinek segítségével. Természetesen a logisztikai támogatás, a kellő műszaki dokumentációk és a segédberendezések leszállítása sem hiányozhat a szerződésből.
Mindeközben pedig véget ért az első, földi statikus tesztekre használt példány programja, méghozzá teljes sikerrel: a 154 különféle vizsgálat során semmilyen negatív elváltozást nem észleltek.

A Boeing P-8A Poseidon jó alapot szolgáltathat | Fotó: NAVAIR ,

Az amerikai Goodrich vállalat 72 millió dolláros szerződést kötött Pakisztánnal a DB-110 megfigyelő, felderítő és elektronikus hírszerző berendezésről. Az öt konténert a Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon vadászbombázókon alkalmazzák majd. Pakisztáni nyilatkozatok szerint a három, egymástól függetlenül és szimultán működő kamerával rendelkező DB-110-eseket az ország északi tartományában tevékenykedő tálib lázadók elleni harcokban vetik majd be.

Elkészült a brit Royal Air Force első korszerűsített Chinook HC2 helikoptere. A Julius projekt keretében végrehajtott modernizáció keretében végrehajtják a szükséges nagyjavításokat, meghosszabbítják az üzemidőt, valamint új kabinműszereket és hajtóműveket is kapnak a forgószárnyasok. A Thales TopDeck pilótafülkékben négy nagy felbontású, multifunkciós kijelző és elektronikus térkép is a hajózók rendelkezésére áll majd. A meghajtásért pedig ezentúl a Honeywell T55-714 hajtóművek felelnek majd.

A 400 millió euró (638 millió dollár) értékű modernizációs programban 46 régi Chinook újul meg: a 38 HC4/4A-vá avanzsált HC2-es 2015-től állhat vissza a szolgálatba, őket követi majd a nyolc nagyobb kapacitású HC3, melyek HC5 néven üzemelhetnek tovább. Az első példányok 2011 végén kezdhetik meg működésüket, ezek közül készült el most az első. A ZA677 oldalszámú HC2-est harminc éve gyártották, így jócskán megérett a korszerűsítésre.