|

Belehúzott az F-35B

Az F-35B berepülési programjával kapcsolatban a közelmúltban szinte kizárólag csak negatív hírek láttak napvilágot. Mint ismeretes, Robert Gates védelmi miniszter költségcsökkentési tervezetének köszönhetően két év haladékkal megúszta ugyan a típus a törlést, ám ha ez idő alatt nem produkál kiemelkedő eredményt, akkor hasonló sorsra juthat, mint például a tengerészgyalogosok EFV harcjárműve. Ehhez hozzájárult még azon november végi hír is, mely anyagfáradás okozta repedésről számolt be a BH-1 tesztpéldányon.

Talán a hirtelen jött pofonoknak is köszönhető, hogy a fejlesztési program hirtelen felgyorsult és máris jobb eredményeket és híreket produkált, mint eddig. Az elmúlt hetekben a Lockheed Martin mérnökei bejelentették, hogy sikerült kijavítani a keletkezett strukturális meghibásodást a földi tesztekre használt BH-1-en, valamint új megoldások alkalmazásával kizárták, hogy a jövőben ilyesmi előfordulhasson a sorozatgyártású F-35B-ken. Emellett a berepülés is folytatódott, mégpedig fokozott ütemben: ezúttal a függőleges leszállásokra „gyúrtak rá”.

A BF-02 függőleges leszállás közben (Forrás) ,

Amerikai elemzők szerint az, hogy az F-35B nullszériás példányaival nyolc nap alatt öt vertikális leszállást is végrehajtottak, arról tanúskodik, hogy a program ismét a jó úton halad. A január 6. – 13. között zajló sorozat annak a 42 leszállásból álló szériának a része volt, mely a hajófedélzeti landolások előkészítésének céljából szükségeltetik. Ez utóbbiak színhelye egyébként a USS Wasp (LHD 1) helikopter-hordozó lesz, ám előbb még át kell esnie néminemű átalakításon, mely jelenleg folyik a virginiai Portshmouth-ban található Norfolk Naval Shipyard területén.

A szakértők véleménye az, hogy a sorozatos nehézségek leküzdése után most végre beindulhat a „gépezet”, melynek további lökést adott a határidő is.

„Úgy gondolom, most ismét a pályán vannak a Lockheednál. Ez a program egyébként sem volt soha annyira problémáktól hemzsegő, mint azt a sajtó többször is hangoztatta. Túl kritikusan bánt vele mindenki, pedig talán még simábban is haladt, mint a ma létező többi korszerű vadászbombázó fejlesztése. Talán csak az F-16 Fighting Falconnal volt kevesebb probléma annak idején, ám az sokkal kevésbé volt bonyolult kialakítású, mint az F-35.” – nyilatkozta Loren Thompson, a virginiai Arlingtonban található Lexington Intézet elemzője.

17 hozzászólás “Belehúzott az F-35B”

  1. Sajnálnám ha elkaszálnák, egy 10éves távlatban már fogatlannak fognak tünni az AV8as Spanyol/Olasz hordozók, ha nem lesz F35B uez érvényes lesz a tgy gépeire is. Eközben ahogy a geopol helyzet változik (már változott) a Dokdu, Hyuga, Canbera méretkategóriát építgető országok érdeklődése se elképzelhetetlen.

  2. Új Aranysasban benne van, hogy az F-35A/C változatnak titánból készült, míg a B-nek alumíniumötvözetből készíti az Alcoa a szóban forgó teherhordó törzselemet ami 1500 óra után megrepedt, úgy néz ki új anyagot találhattak.

  3. kész a kínai rephordozó !

    Az oroszok által épített Varyagra gondolsz?

    BTW anno nem azzal a feltétellel adták el nekik a hajót, hogy nem állíthatják szolgálatba? Újra egy olyan lépés, ami után szívesebben ad el nekik bárki bármilyen technológiát…

  4. figyelj, csak a hülyék gondolták azt, hogy abból kaszinó lesz, persze …
    ráadásul Macao-n akarták beüzemelni, ahol le se tudták horgonyozni, mert olyan sekély mindenhol a víz és akkor még portugál gyarmat volt, a cég meg kb. 2 éve létezett papíron csak és Hong Kongban bejegyezve

    a kínaiak csak kihasználják a nyugati eszmerendszer hibáit, hogy bármit megvehetsz pénzen, még a jövendőbeli ellenségeidnek is eladod jó pénzért a cuccost.

    A törökök nem akarták átengedni a Boszporuszon, erre kínaiak megígértek nekik 2 millió instant túristát gyorsba, egyből tovább is hajózhatott, az egyiptomiak pedig nyugati nyomásra Afrika kerülésre ítéltették, nem engedték át a Szuezi-csatornán.

  5. a kínaiak csak kihasználják a nyugati eszmerendszer hibáit, hogy bármit megvehetsz pénzen, még a jövendőbeli ellenségeidnek is eladod jó pénzért a cuccost.”

    Szerencsére az igazán jó cuccost nem adják el nekik, különben már a Kitty Hawk úszkálna ott SH-kkal és Hawkeye-okkal.

    Ez a kihasználás meg nem biztos, hogy hosszútávon jóra vezet. Kína már egyszer a történelem során elvesztette úgy világhatalmi jelentőségét, hogy bezárkózott, pedig akkor vagy 50-100 év technológiai előnnyel rendelkeztek, bárkihez képest. Ha elidegenítik maguktól a többi vezető hatalmat, és nem tud kitörni a copycat szerepből, ez újra megtörténhet. Persze sok jel mutat ennek ellenkezőjére is, még nem igazán látni, hogy mi lesz velük végül.

  6. már vannak saját ötleteik, de persze eddig copyztak mint őrült, mert le voltak maradva(sok tekintetben még mindig), de a céljuk az , hogy bármi technológiai cuccost akár önerőből létre tudjanak hozni, jelenleg az önálló erőforrások hiányoznak még, bár a WS-10-es már jó úton halad és be tudtak pár honeywell,ge,p&w technológiát szerezni, úgyhogy e téren is várható saját továbblépés az önállósódás irányába. Amúgy hasonlóan játszanak, mint a brazil Embraer, ők is kis lépésközökkel, de biztosan haladnak a repülés terén.

  7. a legdurvább a Comac projekt, Leap-X(GE + SNECMA) hajtómű fog dübörögni benne és durván össze kell kapniuk magukat a Boeingnél a Dreamlinerrel, hogy elkészüljenek időben, mert nagy a tét.
    Most megint csúsztak vele(már szumma 3 év csúszása van eddig), ősszel jön elvileg, pedig nagyon szép gép lesz, ha minden igaz.