|

A súlycsökkentés hátulütői

A Lockheed Martin 2004-ben drasztikus lépésre szánta el magát, a túlsúlyosnak ígérkező F-35 Lightning II szerkezeti elemeit nekiálltak újratervezni, minél kisebb össztömeget kívánván elérni ezzel, ám úgy tűnik egyes esetekben kissé túllőttek a célon, hiszen a típus előszéria-példányain idő előtt jelentkezik az anyagfáradás jelei.

Az JSF program mérnökei úgy gondolták, hogy bizonyos helyeken elég lesz a titán helyett az alumínium-ötvözet is. Tévedtek… Az F-35B egyik földi strukturális tesztelésre használt példányán végzett 1500 órás átvizsgálás során az egyik alumínium válaszfalban anyagfáradás okozta repedéseket fedeztek fel.

A Lockheed Martin tájékoztatása szerint a hibának nincs közvetlen hatása a típus berepülési programjára. Mind a légi, mind a földi teszteléshez használt flotta gépeit átnézték, máshol (még) nem jelentek meg a BH-1 jelzésű példánynál feltárt elváltozások, mely okainak kivizsgálására egy tapasztalt mérnökökből gárda alakult. A munkálatokkal együttműködik az Alcoa vállalat is, mely a kérdéses elemet gyártotta.

A Lockheed Martin közölte, egyelőre nem tudják, hogy tervezési vagy gyártási hiba okozta a repedéseket, avagy a terhelési teszteknél léptek túl valamilyen limitet.

A földi próbák során két naptári évnyi vagy 16 ezer repült órányi erőhatással terhelik a gépek sárkányszerkezetét. A teszt ezidáig zökkenőmentesen haladt, a nyilvánosságra került adatok szerint az AG-1 jelzésű példány az egyik alkalommal 13.5 g-t bírt ki, holott az előírt határérték csupán 9 g.

5 hozzászólás “A súlycsökkentés hátulütői”

  1. Mi az a gyj szezom?
    Amúgy aki nem tudná az Alcoa-Köfém Mo egyik legnagyobb alumíniumipari vállalata. Természetesen az Alcoa tulajdonában csak itthon. Ettől függetlenül itt is gyárthatták az alkatrészt vagy az alapanyagát.
    A MAL ZRt színvonalban elég messze áll tőle(mínuszban).

  2. Rommel28: Meglepodnel ,ha tudnad hogy pl. a 80-as evekben az ajkai nagy nyomasu ontodeben [ most MAL tulajdon] a Mercedesnek es a Man-nak is gyartottak precizios alkatreszeket, csak aztan jott a gengszter valtas es szet loptak-romboltak mindent az elvtarsak [a Gyurcsinak is alaposan benne volt a keze]. A MAL azota inkabb csak timfold gyartasra es kulonbozo alu alapu anyagokra alt ra.

    Az ALCOA nagyon komoly ceg, az F-22 sok alkatreszet is ok gyartjak. Jellemzo hogy a Kofemet az Alcoa vasarolta meg, tudtak mit vesznek.

  3. Bizony. Az ALCOA nem csöves cég a fémiparban. Az, hogy ilyen problémák előjönnek, csak azt jelzi, hogy:
    1. Gyártás során (vagy az ötvözet belövése során) vmi hiba történt
    2. Nem minden terhelést lehet szimulálni, legyen szó bármilyen alapos klímakamrás tesztelésről.

    A magyar aluipar pedig a világ egyik legjobbja (volt, míg szét nem lopták/ki nem árusították), kár hogy a közvéleménynek csak a katasztrófa jut eszébe róla.