|

F-35 mesék – a Wasp és az America

Immáron hivatalos, hogy az Egyesült Államok védelmi minisztériumában úgymond fenik az F-35B-nek szánt böllérkést – egyesek azt is tudni vélik, hogy Robert Gates csak azért nem szúrta már nyakon a programot, mert a Bőrnyakúak vezetősége igen hathatósan lobbizott annak védelmében. Így a Lockheed Martin kapott 2 évet a problémás F-35 változat problémáinak kijavítására.

Egyelőre mi is tekintsünk el a U.S. Marine Corps legrosszabb aktuális rémálmától és hajókázzunk egy kicsit Marines-ék merevszárnyasainak egyik felét az akció közelébe vivő, a partraszállást támogató helikopterhordozó hajók irányába.

Ezen kisméretű repülőgép-hordozóknak is tekinthető hadihajókat jelenleg a Tarawa-osztály még aktív 2 tagja, illetve a 8 Wasp testesíti meg. Illetve épülőben a legújabb Waspra, a USS Makin Island-re (LHD 8) többek közt a meghajtás terén alapozó utódosztály első tagja, a USS America (LHA 6). Mint a címből leszűrhető, mindkét osztály érintett, de talán kezdjük a régebbivel.

A USS Wasp azért említendő, lévén tavaly ez a hajó lett kiválasztva az F-35B hajófedélzeti tesztjeire. Az osztályának névadójaként 1989 nyarán hadrendbe állt hadihajón ugyanakkor ennek érdekében némi munkálatokra lesz szükség, amit egy füst alatt összekapcsolnak egyéb, főleg gépészeti jellegű felújításokkal. Előbbi 4,6, utóbbi 16 millió dollárjába kerül majd az amerikai adófizetőknek. Mindezek érdekében a USS Wasp 2011. január 13-án megérkezett a virginiai Portshmouth-ban található Norfolk Naval Shipyard területére.

A USS Wasp (LHD 1) érkezése a 2007-es Norfolk Harbor Fest-re

USS Wasp – stimm. Elizabeth-folyó – stimm. Dátum – 2007… A USS Wasp (LHD 1) érkezése a 2007-es Norfolk Harbor Fest-re | Fotó: U.S. Navy ,

A leendő USS America (LHA-6) szintén érintett az F-35B kapcsán, csak kissé jobban, mint a USS Wasp. Az America-osztály – legalábbis első 2 tervezett hajója esetében – kifejezetten a légi műveletekre lett optimalizálva. Ennek részeként a partraszállító hajók indítását/fogadását lehetővé tevő elárasztható fedélzetet beáldozták a nagyobb hangárért cserébe – ahova az optimálisabb szervizelési lehetőségeket nyújtó kialakítás mellett a Wasp-osztály esetében jelen lévő AV-8B Harrier II és CH-46 Sea Knight gépek nagyobb utódjait, az F-35B-t és az MV-22B-t szánják elsősorban

Erre meg lehet, hogy nem lesz F-35B…

Az LHA 6-al azonos kiépítésű LHA 7 építésének előkészítését egyébként tavaly nyáron kezdték el finanszírozni, ám a jelenlegi bizonytalan helyzetben elhangzottak olyan vélekedések, miszerint elképzelhető, hogy mégsem kerül megépítésre. Vagy legalábbis nem a leendő USS America-hoz hasonló formában.

Az F-35B esetleges szanálása a Marine Corps mellett az olyan kisméretű repülőgép-hordozóval rendelkezőket is igen kellemetlenül érintheti, mint a spanyolok és az olaszok. Érintett lehet még Ausztrália, Dél-Korea és tulajdonképpen Japán is. Ezen említett országok mindegyike tervez, vagy dédelget terveket olyan nagyméretű helikopterhordozókról, melyek éppenséggel alkalmasak lehetnének az F-35B üzemeltetésére.

Az amerikai tengerészgyalogsághoz egy megjegyzés erejéig visszakanyarodva: az információk szerint a U.S. Navy részéről jelenleg folyik egy olyan terv kialakítása, miszerint a haditengerészet repülőgép-hordozóin jelenleg F/A-18 Hornet gépekkel települő tengerészgyalogos századok már az első körökben átfegyverzésre kerülnének az F-35C változatra.

30 hozzászólás “F-35 mesék – a Wasp és az America”

  1. Az F-35B törlése nem reális opció, ez egy olyan kérdés, amiben korábban kellett volna okosnak lenni, most nincs más lehetőség mint fizetni mint a torkosborz.
    Túl sokan építettek rá, hogy lesz, konkrét hajók készen várják a jöttüket, és a katonai doktrinákba is beépült több országban. Helyettesítésére nincs alternatíva, és még ötlet szinten sincs is szó olyan projektről ami ezt a képességet célozná, se keleten, se nyugaton.

  2. Miért nem építenek ferde fedélzetű LHD-t! Minden szempontból előnyösebb lenne, egyrészt több mint 95%-ban megegyezne a jelenlegi LHD-el, másrészt viszont nagyobb repülőfedélzet egyszerre több helikopter kiszolgálását tenné lehetővé +a merevszárnyú gépek üzemeltetését is, így egy szuper LHD-t kapnának, amely egyszerre tudna full kisérőhordozóként üzemelni a NAVY és a MARINES merevszárnyú gépeivel, vagy rendes funkciójában változatlanul helikopterhordozó desszanthajóként.

  3. szükség van a nato-ban ezekre a gépekre, de nagyon rossz lehet a gazdaság, ha ezt végül nem tudják majd kicsengetni.
    Szerintem lenne rá megfelelő mérnökgárda, csak lehet, hogy épp a polgári szektorban dolgoznak, érdemesebb lenne kihelyezni a feladatmegoldást második félnek(komoly titoktartási szerződéssel), szóval nem hiszem, hogy minden csak pénz kérdése.

  4. na rákerestem és szigorúan titkos forrásból (makettinfo.hu :D) találtam egy elvileg a Komondort ábrázoló rajzot meg néhány infomorzsát:
    http://kepfeltoltes.hu/110118/tn_800x600_1188286_49475_KOMONDOR_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    a V alváz,
    moduláris rendszer,
    Iveco motor,
    Rába a híd, (szerintem alváz is)
    13 magyar cég vesz részt a fejlesztésben (vagyis jó drága lesz… és nem a legjobb, de bár ne így lenne…)
    3 tengelyes 13 tonnás MRAP változat,
    4 kerekes 8 tonnás sima

    kíváncsi vagyok hogy kié ez a Gamma meg Respirátor cég, mert furcsa hogy nem a legnagyobb tapasztalattal bíró RÁBA fejleszti és gyártja…

  5. Miért jobbkormányos?

    Egyébként meg juhééé, el nem tudom mondani milyen k. nagy szükségünk van ilyenre, vagy mennyi esélye van az exportpiacon a 600 jobb nevű gyártóval szemben, 600-ikként kihozva a terméket.

    Konvencionális hadviselésre nagymértékben alkalmatlan, rendvédelmi feladatokra pedig óriási túlzás. Ráadásul nincs rajta torony, az a vékony kis csapóajtó a tetején meg még jó, hogy nem üvegből van. Járőr-felderítő feladatokra (bár arra a fug jobbnak tűnik), orvosi mentőeszköznek, könvojkíséretre esetleg, de torony akkor is kéne rá.
    Afganisztánba meg nem érdemes gondolkodni, mert mire végeznek a fejlesztéssel meg minden, már nem nagyon lesz ott a nato.

  6. ez a komondor inkább puli lesz :D kicsit olyan magyar narancs érzésem van már előre,
    exportra esélytelennek vélem a konkurenciának túl nagy az előnye mindentéren: pénz, ipar, lobbi, tapasztalat stb…
    és valószínű hogy vagy 2x olyan drága lesz mint egy Iveco LMV stb… ellenben fele annyit fog majd tudni, de ezt ugye bőven elbírja majd az 1% el nem érő hm költségvetés elvégre jövőre már az IMF nek adunk hitelt :D
    talán annyi előnye lesz hogy vagy 50 év múlva a komondor 2.0-át nem 100 egység lemaradásról kell majd kifejleszteni hanem csak 50 ről a nyugatihoz képest, mert már lesz valami tapasztalat, addig meg itthonra jó lesz ez homokzsákot hordani, csak háború ne legyen!

    mindenesetre ha kicsit kisebb és kicsit savanyúbb is de a MIÉNK!!! én szurkolok neki, legyen mindent gyalázó übervas!
    mert amúgy ha a korrupciót, kapzsiságot, bürokráciát, stb… ki lehetne zárni szerintem képesek lehetnénk egy első vonalbelihez közeli páncélozott szállítójárművet, tervezni még ha nem is elsőre, az más kérdeés hogy a kész termék milyen lesz…
    már az necces, hogy honnan lesz pl. páncél a páncélautóhoz? :D stb…

    várom a magyar fejlesztésű szállítóhelikoptert is.

  7. Én örülök ennek a gépnek mindegy hogy drágább lesz mint az LMV (bár szerintem nem lessz drágább) de ha mégis munkahelyeket teremt a gyártása és így az államnak olcsóbb lesz. És kitudja milyen lesz valójába, szerintem meg fog felelni a Honvédségnek. És igen is van rá szükség, és hasznos is, a kategóriájában meg a súlya miatt biztos jó lesz a védettsége. Torony meg biztos fog rá kerülni a nyílás azért van a tetején (csak gondolom majd a Honvédségi megrendeléstől függ hogy milyen torony legyen rajta milyen fegyverzettel)
    És igen a piacon van egy csomó gyártó ergo a többi haditechnikai eszközhöz képest viszonylag „egyszerű” a gyártásuk és tervezésük.
    És valahol el kell kezdeni a hadiipar feltámasztását a Gepárd fegyver család a Szép mesterlövészpuska és a KGP-9-es nem elég hozzá (és rájuk se mondjuk hogy felesleges mert nem azok)és a KOMONDOR tervezés és gyártása se az.

  8. Nem lehet még előre látni mi sül ki a Komondorból. Bár, nagyon szkeptikus vagyok én is, ami a jármű sorsát illetheti.
    Mindenesetre biztató, hogy legalább a szándék megvan a haderő fejlesztésére. Igaz, az ipari, beszállítói háttér, nem hinném hogy minden téren rendelkezésre áll itthon, a terepjáró sorozatgyártásához.
    Ráadásul, arra sem nagyon gondolok, hogy nagy export sikere lenne, hisz ilyesmi nagyon sok országban készül.
    Azonban van itt még valami, ami még talán a Komondornál is jelentősebb lehet a jövőben.
    Szlankó Bálint újságíró, aki katonai körökben jártasnak mondható, blogján van fent a hír.
    Mely szerint, a Tatai dandárnál felállításra kerül, egy komplett harckocsi zászlóalj, valamint, a meglévő mellé, egy újabb lövész zászlóalj.
    Info: drotontul.blog.hu
    Persze, hogy ebben mennyi a valóság tartalom, annak eldöntésére nem vállalkozom.
    Mi szerint, a

  9. És igen is van rá szükség, és hasznos is

    Hol? El nem tudok képzelni olyan szituációt a békefenntartó missziókon kívül, ahol egy MRAP jól jönne, max azt a párat amit felsoroltam, de azokra meg van hasonló áron jobb vagy kicsit rosszabb de sokkal olcsóbb megoldás is.

    Egyébként meg nem a saját gyártás ellen vagyok, hanem a kisszériás, elkésett, saját tervezésű gyártás ellen. Akkor már vegyenek a Rábának egy licencet az Ivecotól vagy vmelyik amcsi cégtől, a motoron kívül elvileg a többit le tudnák gyártani nagyjából, és biztos tanulnának a folyamatból. Sőt, egy előnyös szerződéssel esetleg még azt is el lehetne érni, hogy bedolgozhasson egy-egy nagyobb exportba is. 20 darabért nem éri meg új modellt fejleszteni. Attól meg óvjon minket az ég, hogy 100-at vagy többet rendeljünk ilyenből.

  10. Ott hasznos, hogy talán elindultunk egy úton, ahol kb 40-éve megálltunk!
    Lehet, hogy nagyon döcögős lesz az első pár lépés, de a lényeg az elinduláson van! Háborúba belátható időn belül úgysem keveredünk! Bőven van időnk tanulni! Ilyen szempontból pedig tökéletesen megfelel, mégha szar is lesz. Tanulni fogunk rajt… 2050-re mikor újra megtámadjuk az Usa-t már nagyon ütős lesz… Na a vége vicc volt!

  11. A tervek szerint a KOMONDOR nem egy sima MRAP jármű lessz hanem egy atom,biológiai és vegyi felderítő és szállító jármű MRAP képeségekkel és kiegészítő páncélzattal persze biztos lessz sima MRAP változat is és sima páncélozott szállító változat is és persze sima vegyi és atomfelderítő is. http://hvg.hu/Tudomany/20110111_atom_vegyi_felderito_terepjaro_komondor
    elég sok info van róla csak szétszórva több cikkben :(

  12. a történelemben számtalan olyan esemény volt, amit nem lehetett előre elképzelni…
    ha a békében készülj a háborúra elv a holland F35-ösök kapcsán még megfontolt, előrelátó és bölcs lépésnek lett titulálva, akkor ez is az.
    és ha gebasz van akkor már késő, tücsök hangya szindróma :D ha szükség lenne rá ne kelljen azt mondani hogy nincs. LEGYEN az mind1 hogy hogyan.

    ez így igaz, ha komolyan gondolják ezt az egészet, még akkor is lenne létjogosultsága, hiszen a nulláról mindig nehezebb és drágább, mint a mások kárán tanulva tapasztalt segítséggel operálni.
    nem tudni még mi lesz belőle, lehet még egy egész használható valami, aminek valós értéke is van a konkurenciával összevetve, de a lényeg a saját tapasztalat szerzésen, az ebből fakadó általad is említett járulékos előnyökön van és már maga az elhatározás is jó irányvonal!
    és akkor is a miénk :D

  13. De egy ilyen cucc nem konvencionális háborúba való eszköz, hanem békefenntartó jellegű feladatokra. Arra meg mondjuk egy 20-30 ilyen bőven elég.

    Az úszóképesség hiánya és a 15 tonna pedig nagyon behatárolja a terepezési tulajdonságait. Könnyű terepjárónak túl nehéz és nagy, páncélozott felderítőnek meg túlzottan autószerű, csapatszállítónak meg túl pici. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen vizes országban mint mi, az úszóképesség elég alapvető követelmény egy felderítő géppel kapcsolatban, hiszen a hidak az elsők szinte amik mennek egy háborúban.

    Nézzük meg a kortárs nyugati fejlesztéseket, az ilyen jellegű járművek MRAP-nak vannak fejlesztve. Néz meg egy FUG-ot (Felderítő Úszó Gépjármű), egy BTR-t, egy UAZ-t/G Mercit. Ezeknek mind megvan a saját funkciójuk, amit a saját korukban viszonylag jól láttak el. Vannak előnyeik, és vannak hátrányaik. Nem lehet egy típussal helyettesíteni őket, még ha az meglehetősen moduláris akkor se.

  14. Offos a dolog, de ez egy nagyon jó hír, mármint a ,,Komondor”. Minden kezdet nehéz. Emlékezzünk csak a II. v.h. magyar páncélosaira, ahol a kezdeti Toldi-Turán I-II gyengesége után jött a kiváló Zrínyi és a maga kategóriában nagyon jó Nimród… hogy végül eljusson a fejlődés a hamvába holt, korát megelőző nagy reménységhez, a 44M Tas-hoz…meg össze lehet vetni az azt következő 20 év tankjaival, előremutató konstrukció volt. Nagyon örülnék, ha ez a kezdeti lányos zavar valami hasonló fejlődést eredményezne a Komondor esetében, kevésbé tragikus befejezéssel.

  15. Mai hírnek tűnik, bár már régebben is beszéltek róla, pletykákban…..
    2 db helikoptert veszünk át Finnországtól.
    Hende miniszter úr jelentette be.
    Valamint, UH-1 könnyű szállítóhelikopterek beszerzése is napirenden van.
    Erre a hírre pedig nem érkezett cáfolat, inkább nem kommentálták hivatalos helyen.
    Majd ha megérjük, meglátjuk…
    Az utóbbi napok hazai vonatkozású hírei, kicsit megmozgatták az eddigi „állóvizet”.

  16. OFF
    aki csak a hírhez kapcsolódó dolgokra kíváncsi nyugodtan mellőzze!

    Honvéd!

    Ennek a hírnek csak egy szépséghibája van, hogy az érvényes idei honvédelmi költségvetésben a következő sor szerepel (7. oldal 4. pont):
    „Helikopterek javítása (Mi-8, Mi-17, Mi-24)479,7 MFt”
    Elég dodonai az „A minisztérium mintegy tízmilliárd forintot szán a honvédség hét meglévő MI-17-esének felújítására és korszerűsítésére az elkövetkező években” kifejezés, főleg úgy, hogy most ég a ház, bár a szándék és a cselekedett között jól megkülönböztethető különbség van.

    Jó ez az UH-1-es hír, ár már legalább 1 hőnapja kering (először a Makettinfón merült fel), amikor 1990 táján tanuló voltam a PG-ben már akkor felmerült, hogy 100 db-ot szerelünk össze, és mi leszünk a regionális javítóbázis. Azóta csekély 21 évet öregedett a típus (remélem senki sem gondolja, UH-1Y-ról van szó). És a finn Mi-8-asok is már idestova fél éve érkeznek folyamatosan, csak sehogy sem akarnak ideérni.

    MiG-25!

    Csak azt felejted ki a képletből, hogy az általad felsorolt, a Magyar Királyi honvédsében rendszeresített harcjárművek alapjai, mind liszencjárművek voltak és nem nulláról induló saját fejlesztés, az meg, hogy a Tas milyen lett volna gyakorlati tapasztalatok hiányába nem több, mint egy vélemény.

    Nani1980!

    ezt tényleg el kell magyarázni?

    Tisztelt Szerkesztők!

    Tényleg szükség lenne már egy olyan oldalon kint lévő fórumra, hogy pl „Az olvasók hírei”, vagy valami hasonló, és ha valaki talál valamit akor oda beteheti. Mondjuk aki ezt idáig akarta idáig is megtehette az épen aktuális „A HTKA Hírhalom” rovatban, vagy lehet, hogy ennek kellene egy hétig folyamatosan fennt lenni az első oldalon.

    Másik, megint nem tudtam belépni a Firefoxon keresztül és amikor beléptem Internet eploreren akkor is csak bizonyos fórumban jelent meg a hozzászólás ablak, bizonyosokban meg nem.

    TG

  17. Tetszik ez a komondoros hír, de az első linkben szemet szúrt valami:
    ,,A jelenleg „hadrendben” álló, a 80-as évek szovjet technikai színvonalát képviselő BTR gyalogsági harcjárműveket 2016-ban ki kell vonni a honvédség rendszeréből, mert lejár szolgálati idejük. Ezért vált szükségessé vált a Magyar Honvédség nemzeti védelmi és szövetségesi feladatainak ellátását biztosító könnyű páncél-védettségű harcjármű család kifejlesztése.” Azaz itt arról lenne szó, hogy a Btr-t egy fegyverzet nélküli terepjáró szerű cuccal akarják kiváltani????

  18. Mondjuk most ,hogy utánanéztem úgy látszik azt a látványtervet valami unatkozó kiscsikó csinálta és a cikkekben is azt írják, hogy képeket infókat egyenlőre titkosan kezelik… szval még mindig annyit lehet tudni ,hogy 4×4-es és 6×6-os kivitelű könnyű páncélos harcjárműveket készítenek majd és ezen hírek hallatán azért még nem kell elkeseredni mert a piacon már láthattunk pár jól sikerült ilyen gépet:
    -WMZ-551 6X6
    -ZFB05A 4×4
    -pandur 6×6
    -otokar
    -pszh